دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بالا بودن تیروئید، عوارض بیماری در نوزادان

پرکاری تیروئید چه بلایی سر کودکان می آورد؟

بالا بودن تیروئید، عوارض بیماری در نوزادان
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تیروئید پرکار در کودکان : هورمون‌های غدّه تیروئید، تنظیم‌کننده متابولیسم یا سوخت و ساز بدن هستند و اگر به هر دلیلی این قسمت بیش از حد هورمون تولید کند، عوارض زیادی به وجود می‌آید. تیروئید پرکار در کودکان هم مانند دیگر سنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

پرکاری تیروئید در نوزادان خطرناک است؟

پرکاری تیروئید در اثر فعالیت بیش از حد غده تیروئید اتفاق می افتد، این بیماری چه در اطفال و کودکان و چه در بزگسالان می تواند منجر به مشکلاتی در سایر اعضا و قسمتهای بدن کودک شود، پرکاری تیروئید در نوزادان و نیز پرکاری تیروئید در کودکان مانند بزرگسالان می تواند عوارض ناخواسته ای را ایجاد کند که باعث ایجاد اختلال در زندگی عادی آنان شود.

از این رو رسیدگی به این بیماری برای اطفال و مخصوصا نوزادان اولویت بالایی دارد و مرکز سونوگرافی و تصویربرداری تیراد تصمیم گرفته تا این مقاله را به والدینی اختصاص دهد که نگران این بیماری و درمان آن در کودکانشان هستند.

در نوزادان پرکاری تیروئید به شکل نادر اتفاق می افتد ولی این بیماری می تواند جان نوزاد را به خطر بیاندازد، این اتفاق در رابطه با مادرانی با بیماری گریوز رخ می دهد، بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی در بدن است که در آن آنتی بادی بادی هایی از طرف غده تیروئید ترشح می شود که می توانند به گیرنده های tsh هورمون تحریک کننده تیروئید متصل شوند.

در نتیجه این اتفاق تولید Tsh شبیه سازی شده و باعث افزایش تولید هومون تیروئید و پرکاری تیروئید می شود، پرکاری تیروئید در نوزادان اغلب ناشی از این اتفاق در بارداری مادر است که البته به این دلیل که پس از تولد آنتی بادی از بین می رود اغلب به صورت گذرا اتفاق می افتد ولی طول دوره آن در نوزادان متفاوت است

این آنتی بادی در جنینی و در دوران بارداری نیز می تواند از جفت عبور کرده و به جنین برسد که ممکن است موجب مرگ جنین یا تولد زودرس جنین شود.

علائم پرکاری تیروئید در نوزادان

علائم پرکاری تیروئید در نوزادان

در اینجا شایعترین علائم پرکاری تیروئید در نوزادان آورده شده است، اگرچه این موضوع در نوزادان متفاوت است و ممکن است برخی یا همه این علائم را شامل شود و از هر یکی به دیگری علائم متفاوتی را بروز دهد.

وزن کم در هنگام تولد

داشتن سرکوچک و غیر طبیعی

بزرگ شدن کبد و طحال

گواتر

ضربان قلب سریع که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود

فشار خون بالا

عصبی بودن

تحریک پذیری

مشکل در خوابیدن

چشمان بیرون زده

استفراغ

اسهال

تنگی نفس که در اثر بزرگ شدن تیروئید و گواتر به وجود می آید.

separator line

عوارض پرکاری تیروئید در نوزادان

اگر نوزاد به مدت طولانی در معرض پرکاری تیروئید قرار بگیرد با مشکلات جدی رو به رو می شود این مشکلات مانند عدم رشد کافی، کندذهنی، بسته شدن زودهنگام استخوان جمجمه و بیش فعالی مواردی هستند که تاثیر شدیدی را در آینده نوزاد خواهند داشت به همین دلیل مادران بایست هوشمندانه و دقیق نوزاد را بررسی و در صورتی که علائمی در نوزاد دیدند به پزشک مراجعه کنند.

separator line

تشخیص پرکاری تیروئید در نوزاد

زمانی که علائمی در کودک وجود داشته باشد پزشک با بررسی سطح هورمون ها از طریق آزمایش تیروئید به خوبی متوجه شرایط نوزاد میشود.

separator line

درمان پرکاری تیروئید نوزاد چگونه است؟

درمان پرکاری تیروئید نوزاد چگونه است؟

جای نگرانی نیست پزشک با تجویز دارو در یک مدت زمان کوتاه چند هفته ای پرکاری را کنترل می نماید، علاوه بر آن نیاز است تا ضربان قلب نوزاد که در اثر پرکاری بالاتر و با سرعت بیشتر اتفاق می افتد کنترل و تحت درمان قرار بگیرد، این پرکاری ممکن است بین شش ماه تا یک سال اول دوباره عود کند و مادر بایست تمامی شرایط نوزاد را تحت نظر داشته باشد.

separator line

علت پرکاری تیروئید در کودکان چیست؟

پرکاری تیروئید با دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود از جمله این دلایل به موارد زیر می توان اشاره کرد :

بیماری گریوز

یکی از علتهای شایعی که باعث تیروئید پرکار در کودکان می شود بیماری خود ایمنی به نام گریوز است، در این بیماری آنتی بادی هایی تولید می شود که دلیلی برای تولید بیشتر هورمون تیروئید و فعال شدن این غده می شوند، این افزایش هورمون تیروئید موجب می شود که متابولیسم بدن افزایش یافته و در چنین صورتی اگر غذای کافی به کودک نرسد دچار کم وزنی و لاغری می شود.

ندولهای پرکار تیروئید

وجود ندول های پرکار تیروئید نیز باعث پرکاری تیروئید در کودکان است، با اینکه اکثر این ندولها خوش خیم و غیر سرطانی هستند ولی پزشک احتمالا با انجام یک بیوپسی سوزنی (FNA) نسبت به خوش خیم و یا بدخیم بودن ندولها اطمینان می یابد.

تیروئیدیتیس

این بیماری در شرایطی به وجود می آید که غده تیروئید کودک ملتهب و در اثر آن میزان هورمون بیشتری تولید شود و هورمون بیشتری وارد خون شود، دلیل این التهاب مشخص نیست ولی می تواند باعث درد در غده تیروئید باشد، با اینحال در برخی موارد این بیماری بدون درد بوده و به شکل خودکار از بین می رود.

طوفان تیروئید

طوفان تیروئیدی یک عارضه نادر در اثر پرکاری تیروئید در کودکان است که اگر کودک دچار پرکاری تیروئید باشد و درمان صورت نپذیرد و یا درمان قطع شود ممکن است با این عارضه خطرناک رو به رو شود که در آن کودک دچار تب، کم آبی، اسهال، ضربان قلب شدید و غیر معمول، شوک و حتی مرگ شود.

مشاوره برای کودکان مبتلا به تیروئید

افزایش بیش از حد هورمون در بدن کودک نیز علائم مشابهی نسبت به بزرگسالان ایجاد می کند، اولین علامتی که در کودک ایجاد می شود فعالیت بیش از حد است، همچنین کودک دچار بی قراری می شود، آنها معمولا سر کلاس درس شلوغ و پریشان هستند، در تکالیفشان ضعیف عمل می کنند و در چنین حالتی والدین دچار ناامیدی می شوند.

این کودکان تحریک پذیر و عصبی هستند
زیاد گریه می کنند
کم توجهی و عدم تمرکز درست
لرزش و ترمور
افزایش اشتها
کاهش وزن
بزرگ شدن غده تیروئید و گواتر
اگزوفتالموس یا برون چشمی
چشمک زدن و پلک زدن مکرر
پوست قرمز و برافروخته شده
بالافتن پلک بالایی
تعریق زیاد
ضعف عضلات
ضربان قلب سریع و شدید
فشار خون بالا
همچنین مشکلات کم خوابی از جمله مسائلی هستند که این کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

اختلالات غدد درون ریز و بیماری تیروئید

غده تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است، بیماری تیروئید می تواند علاوه بر غده تیروئید سایر غدد درون ریز را نیز درگیر کند، در صورت تشخیص پرکاری تیروئید در کودکان و یا کم کاری و بیماریهای تیروئید پزشک احتمالا دیگر غدد درون ریز را بررسی می کند و نیز اگر سایر غدد درون ریز بدن (از جمله هیپوفیز و هیپوتالاموس) دچار مشکل باشند پزشک غده تیروئید را نیز بررسی می نماید.

سندروم نئوپلاسم چندین غده درون ریز و بیماری تیروئید

افرادی که دچار تومور تیروئید هستند به شکل نادر ممکن است دچار یک سندروم ارثی به نام سندروم نئوپلاسم چندین غدد درون ریز باشند، به این معنی که اگر توموری در غده تیروئید آنها وجود داشته باشد ممکن است این تومور در باقی غدد درون ریز نیز وجود داشته باشد، این سندروم به عنوان یک سندروم ارثی مطرح شده و ظهور آن در سنین مختلفی اتفاق می افتد.

در سن کودکی، نوزادی و یا در سنین بالاتر بنابراین اگر پزشکی پی به پرکاری تیروئید در کودکان بر اثر تومور این غده ببرد ممکن است نسبت به بررسی وجود این بیماری ارثی نیز اقدام کنند. از علائم این بیماری می توان به افزایش قند خون و یاهیپرگلیسمی، گالاکتوره یا جاری شدن شیر بدون اختیار ، بلوغ زودرس، سردرد، مشکلات دید، فشار خون بالا و یا فشار خون پائین اشاره کرد.

separator line

عوارض بیماری تیروئید در کودکان

بیماریهایی مانند پرکاری تیروئید در کودکان و یا کم کاری تیروئید در کودکان می تواند به رشد کودک آسیب برساند علی الخصوص اگر درمان نشود، همچنین وجود برخی بیماری های غیرسرطانی و غیرتهاجمی تیروئید در کودکان احتمال ایجاد نوع خاصی از سرطان تیروئید را در کودکان افزایش می دهد.

از دیگر عوارض بیماری تیروئید در کودکان به این موارد می توان اشاره کرد

توقف و یا کندی رشد : اگر بیماری تیروئید قبل از بلوغ درمان نشود ممکن است کودک به قد مطلوب نرسند و دچار کوتاهی قد شوند.

تاخیر در بلوغ : تاخیر در بلوغ دختران و پسران از دیگر عوارضی است که به همراه کم کاری تیروئید اتفاق می افتد

میگزدم : هایپوتیروئیدی شدید (کم کاری تیروئیدی که در اثر هاشیموتو به وجود بیاید و درمان نشود و یا به اندازه کافی درمان نشود) می تواند به بیماری به نام میگزدم منتهی شود که طی آن پوست دچار تورم و پف می شود، یک بیماری خطرناک با علائم خواب آلودگی، رخوت عمیق و ناخودگاه.

مشکلات قلبی : نارسایی قلبی،آریتمی و فشار خون بالا نیز از جمله عوارض بیماری های تیروئید است.

احتمال سرطان تیروئید : بیماری تیروئید در کودکان می تواند منجر به سرطان تیروئید شود.

همچنین بخوانید:

تفسیر کامل و خواندن جواب آزمایش تیروئید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits