دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ایجاد بیماری سندرم استفراغ دوره ای در کودکان چیست؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سندرم استفراغ دوره ای : برخی افراد ممکن است بعد از توقف استفراغ در سندرم استفراغ دوره ای، احساس خوبی نسبت به غذا خوردن داشته باشند، اما برخی کودکان بلافاصله بعد از توقف فاز استفراغ در سندرم استفراغ دوره ای، نمی توانند خوردن را آغاز کنند.

سندرم استفراغ دوره ای چیست؟

سندرم استفراغ دوره ای، گردشی یا چرخشی اختلالی است که سبب می شود فرد به صورت دوره ای حالت تهوع، استفراغ و خستگی( ضعف) را تجربه کند. این نوع نشانه های دوره ای به نام علائم “حمله ای و کلیشه ای” هم شناخته می شوند. استفراغ دوره ای معمولاً در کودکان مشاهده می شود ولی امکان دارد در سنین دیگر نیز رخ دهد.

سندرم استفراغ دوره ای

علت سندرم استفراغ دوره ای

شایعترین علل سندرم استفراغ دوره ای عفونت ها (سینوزیت مزمن، پوسیدگی دندان) و هیجان عاطفی (حملات هراس، اضطراب، تعطیلات، مهمانی ها) است.سایر عوامل محرک می توانند شامل دوره های بدون غذا خوردن (ناشتا بودن)، درجه حرارت شدید در سرما یا گرما، کمبود خواب، فشار زیاد، آلرژی، مصرف برخی غذاها (شکلات، پنیر، سدیم)، پرخوری، مصرف الکل و قاعدگی باشند.

سردرد میگرنی: مکانیسم های مرتبط با میگرن در این امر دخیل هستند.

مصرف ماری جوانا: مصرف ماری جوانا در دوره های این اختلال نقش داشته است.

استرس: دوره های روانشناختی، جسمی و عفونی از عوامل شناخته شده این سندرم هستند.

DNA میتوکندری: (mDNA) نیز ممکن است در این اختلال نقش داشته باشد. بررسی ها نشان داده اند که 86٪ کودکان مبتلا به CVS و بیماری عصبی عضلانی مادرانی با سابقه میگرن داشته اند.

 استفراغ در کودکان

فعالیت بیش از حد عصب سمپاتیک و اختلالات عملکرد خودمختار: به نظر می رسد بیماران دارای این بیماری، فعالیت بیش از حد عصب سمپاتیک و اختلالات عملکرد خودمختار دارند. علائم شامل گرگرفتگی، رنگ پریدگی پوست، تب، بی حالی، افزایش تولید بزاق و اسهال در معرض خطر بیشتری برای ایجاد این اختلال است.مشخص نیست که کدام عوامل، بالاترین عامل خطر را برای این اختلال ایجاد می کنند. با این حال، بیشتر محققان این مسئله را ناشی از عملکردهای ژنتیکی، خودمختار، محیطی و یا عصبی، مغزی می دانند.

چه کسانی به سندرم استفراغ دوره ای مبتلا می شوند؟

شیوع دقیق این بیماری مشخص نیست. این بیماری در بزرگسالان کمتر دیده می شود. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که این بیماری در بزرگسالان مانند کودکان نیز شایع شده است.

آیا سندرم استفراغ دوره ای ارثی است؟

در بیشتر موارد، افراد مبتلا، سابقه شناخته شده ای از این اختلال در خانواده خود ندارند، اما بسیاری از آنها سابقه خانوادگی بیماری های مرتبط مانند میگرن را دارند. این سابقه خانوادگی الگوی وراثتی را نشان می دهد که به عنوان ارث مادر یا وراثت میتوکندری شناخته می شود.

اختلالات با وراثت میتوکندری می تواند در هر نسل از یک خانواده ظاهر شود و می تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. اما، از آنجا که میتوکندری فقط از طریق سلول های تخمک (نه از طریق سلول های اسپرم) می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، فقط زنان شرایط میتوکندری را به فرزندان خود منتقل می کنند.

علت استفراغ کودک

کدام پزشکان سندرم استفراغ دوره ای را درمان می کنند؟

علاوه بر پزشک یا متخصص اطفال، معمولاً از متخصصان گوارش نیز مشاوره گرفته می شود. علاوه بر این، در صورت بروز عوارض بیماری، ممکن است نیاز به مشاوره با متخصصان مراقبت های ویژه (بزرگسالان یا کودکان) باشد.

علائم سندروم استفراغ دوره ای

تهوع شدید
تعریق شدید

دردشکم
اسهال
سرگیجه
حساسیت به نور
سردرد
عق زدن

تشخیص و درمان استفراغ

تشخیص سندرم استفراغ دوره ای

شخیص این سندرم سخت است. چون هیچ آزمایش اختصاصی برای آن وجود ندارد. معمولاً پزشکان با مشاهده علائم و بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و رد دیگر بیماری های شایع و یا اختلالات میتواند تهوع و استفراغ را به این سندرم نسبت دهند. به همین دلیل تشخیص سندرم استفراغ دوره ای امکان دارد کمی طول بکشد.

گاهی از آزمایشات زیر هم برای تشخیص این بیماری استفاده می شود:

سی تی اسکن یا MRI
سونوگرافی شکم
آزمایش حرکات دستگاه گوارش
رزونانس مغناطیسی
آندوسکوپی
آزمایش آلرژی غذایی
عکس اشعه X از دستگاه گوارش فوقانی

عوارض سندرم استفراغ دوره ای

سندرم استفراغ دوره ای میتواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

عوارض سندرم استفراغ دوره ای

دهیدراتاسیون: استفراغ بی اندازه در سندرم استفراغ دوره ای باعث می شود بدن آب خود را سریع از دست بدهد. در موارد شدید، دهیدراتاسیون ناشی از سندرم استفراغ دوره ای باید در بیمارستان درمان شود.

آسیب به لوله گوارشی: اسید معده که همراه با استفراغ بالا می آید میتواند به مری صدمه بزند. بعضی مواقع آسیب وارد شده به مری در سندرم استفراغ چرخشی میتواند به خونریزی مری بیانجامد.

درمان سندرم استفراغ دوره‌ای

درمانی برای سندرم استفراغ چرخشی وجود ندارد. بچه‌ها غالباً با رسیدن به دوران بلوغ دیگر علایمی از سندرم استفراغ چرخشی را تجربه نمی‌کنند. برای آن‌هایی که اپیزود‌های استفراغ دوره‌ای را تجربه می‌کنند، گزینه‌های درمانی، متمرکز بر کنترل علائم سندرم استفراغ دوره‌ای می‌باشد. گزینه‌های دارویی که برای درمان سندرم استفراع دوره‌ای در کودکان نسخه می‌شود عبارت است از:

دارو‌های ضد تهوع و دارو‌های سرکوب کننده اسید معده- دارو‌های ضد درد و دارو‌های ضد تشنج- دارو‌های ضد افسردگی .

آیا ارتباطی بین سندرم استفراغ دوره ای و میگرن وجود دارد؟

این بیماری به طور کلی نوعی میگرن در نظر گرفته می شود که سردردهای شدیدی است که اغلب با درد، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم استفراغ چرخه ای، دارای یک سابقه خانوادگی بروز میگرن و حملات تهوع و استفراغ هستند.اکثر افراد مبتلا به این بیماری از هوش طبیعی برخوردارند، اگرچه برخی از افراد مبتلا تاخیر رشد یا نقص ذهنی، ضعف عضلانی (میوپاتی) و یا تشنج را تجربه کرده اند .

درمان استفراغ دوره ای

پیش آگهی سندرم استفراغ دوره ای چگونه است؟

پیش آگهی سندرم استفراغ دوره ای CVS متفاوت است. به طور کلی، CVS حدود دو و نیم تا پنج و نیم سال طول می کشد و اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی برطرف می شود. بعضی از بیماران دچار سردردهای میگرنی می شوند و در تعداد معدودی از بیماران، CVS تا بزرگسالی گسترش می یابد.

راه های پیشگیری سندرم استفراغ دوره ای چیست؟

بررسی ها نشان داده است که روشهایی برای پیشگیری یا کاهش تعداد حملات CVS وجود دارد. روش های پیشگیری و یا کاهش حملات شامل موارد زیر است:

خواب کافی داشته باشید.به موقع عفونت ها و یا آلرژی ها را درمان کنید .برای پیشگیری از استرس و اضطراب از دیگران کمک بگیرید.از هرگونه تحریک CVS به خصوص در مورد غذاها خودداری کنید.برای کاهش علائم CVS از داروهای مناسب تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.در طول مرحله بهبودی، یک رژیم غذایی متعادل همراه با وعده های غذایی منظم بخورید.

استفراغ ، دلدرد و حالت تهوع

تغییرات ژنتیکی مربوط به این سندرم استفراغ دوره ای چیست؟

اگرچه هنوز دلایل دقیق سندرم استفراغ دوره ای مشخص نشده است، محققان چندین عامل را پیشنهاد کرده اند که ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشند. این عوامل شامل تغییر در عملکرد مغز، ناهنجاری های هورمونی و مشکلات دستگاه گوارش است. بسیاری از محققان بر این باورند که سندرم استفراغ دوره ای یک بیماری شبه میگرنی است.
چندین تغییر در DNA میتوکندری با سندرم استفراغ دوره ای مرتبط است. برخی از این تغییرات بلوک های سازنده DNA منفرد (نوکلئوتیدها) را تغییر می دهند، در حالی که برخی دیگر بخشهای بزرگتر از DNA میتوکندریایی را مرتب می کنند. این تغییرات احتمالاً توانایی تولید میتوکندری را مختل می کند.
نقص در تولید انرژی ممکن است در دوره هایی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، مانند زمانی که سیستم ایمنی بدن با عفونت مبارزه می کند، به علائم منجر شود. هنوز مشخص نیست که چگونه تغییرات در عملکرد میتوکندری با دوره های مکرر تهوع و استفراغ مرتبط هستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits