دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سندرم میس ( سندرم التهابی چند سیستمی ) چیست و چه علائمی دارد ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان بیشتر دیده می شود . نوعی بیماری است که پس از ابتلای کودک به کرونا ممکن است بروز کند.

سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

با شبوع کرونا در جهان پزشکان و دانشمندان شاهد سندرمی به نام سندرم التهابی چند سیستمی یا اصطلاحا سندرم میس بودند که از عواقب ابتلای کودکان به ویروس کرونا بود .

نخستین بار دانشمندان در فصل بهار شاهد ابتلای کودکان به این سندروم بودند.

پزشکان معتقدند که سندرم میس یا سندروم التهابی چند سیستمی به دنبال واکنش نسبت به کرونا در بدن برخی کودکان ایجاد می‌شود .

قلب، شش ها، رگ‌ های خونی، کلیه ها، سیستم گوارشی، مغز، پوست و چشم‌ ها اعضایی از بدن کودک است که در واکنش به کرونا به طور شدیدی دچار التهاب می‌شوند و سندرم میس را رقم می زنند .

در ابتدا این سندروم ناشناخته منجر به بروز مرگ و میر در بین کودکان می‌شد ولی خوشبختانه با شناسایی این بیماری، بررسی علل بروز آن، درایت پزشکان و مداخلات درمانی صورت گرفته، کودکان مبتلا به این سندروم درمان می‌شوند.

سندروم میس 2 تا 6 هفته بعد از ابتلای کودکان به کووید 19 بروز پیدا می‌ کند .

سندرم میس چیست ؟

سندرم میس یک بیماری شدید است که در به دنبال بروز کرونا در کودکان با چند علائم شدید ، چندین عضو مختلف در کودکان را مورد هدف قرار می دهد .

سندرم میس که سندرم التهابی چند سیستمی هم نام دارد ، در اکثر مواقع زمانی بروز میکند که علائم بیماری کاوازاکی و سندروم شوک رسمی در کودکان دیده می‌شود. کودکان در این حالت ناچارا باید در ICU بستری شوند .

سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان یا سندرم میس (MIS-C)، شرایط شدید متعاقب ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است. هرچند درگیری کرونا در بیشتر بچه‌ ها عموماً به صورت یک بیماری خفیف است اما در برخی کودکان هم می‌تواند منجر به درگیری چند سیستم از بدن مثل قلب، ریه، عروق خونی، کلیه، سیستم گوارش، مغز، پوست و چشم شود.

سندرم میس در ابتدا پزشکان و کادر درمان و حتی دانشمندان پزشکی را در جهان غافلگیر کرد . کودکانی که مبتلا به این سندرم میشدند ، جان خود را از دست می دادند ، بعد از مدتی هم شاهد بروز سندرم التهابی چند سیستمی در بزرگسالان هم بودند .

خوشبختانه این سندرم نادر است و اکثراً در کودکان بهبود خواهد یافت اما عوارض این سندرم ‌می‌تواند در صورت درمان نشدن به آسیب دائمی در قلب، ریه، کلیه یا در موارد شدید منجر به مرگ شود.

سندرم میس ، سندرم التهابی چند سیستمی

علائم سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

ابتلا به سندرم میس در کودکان و در رده های سنی مختلف با ویژگی های متفاوتی همراه است .

نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این بیماری در کدام دسته از کودکان بروز پیدا می‌کند، بنابراین قابل پیشگیری نیست و خانواده‌ها باید با آگاهی کامل نسبت به علائم آن هوشیار باشند.

سندرم میس گاهی در بین کودکان سالم نیز بروز می‌کند، در ابتدای بروز این سندرم، کودکان مبتلا به علت نارسایی قلبی فوت می‌کردند ولی خوشبختانه بعد از شناخت این بیماری و به کارگیری درمان‌های مؤثر، میزان مرگ و میر بسیار کاهش یافته است.

بروز این علایٔم از پیک دوم کرونا در کشور، یعنی حدوداً تیرماه و همچنین در پیک سوم به وفور مشاهده شد، به شکلی ‌که در ماه‌های آبان و آذر علت عمدهٔ بستری بیماران در بخش‌های کرونا سندرم میس بود که خوشبختانه با فروکش کردن اپیدمی، تعداد موارد بستری ناشی از این سندرم نیز کمتر شد، اما پزشکان همچنان نگران پیک‌های بعدی بیماری و افزایش میزان بستری کودکان هستند.

علائم کلی سندرم میس :

  • تب
  • ضایعات پوستی
  • لب و زبان قرمز و متورم
  • دست و پای قرمز و متورم
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • ضربان تند قلب
  • تنفس تند
  • چشمان قرمز
  • بی‌حالی شدید
  • خستگی مفرط
  • درد شکم
  • استفراغ
  • اسهال
  • گردن درد

برخی از کودکان اما علامت های دیگری را نشان می دهند که در این صورت باید حتما کودک را به اورژانس منتقل کرد تا بررسی های لازم در مورد ابتلای او به این نوع سندرم انجام شود .

علائم دیگر سندرم التهابی چند سیستمی :

  • مشکل تنفس
  • درد یا فشار در قفسهٔ سینه که از بین نمی‌رود
  • سردرگمی و گیجی‌ای که قبلاً وجود نداشته است
  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • رنگ مایل به آبی یا کبود در لب‌ها یا صورت
  • درد شدید شکم

سندرم میس ، سندرم التهابی چند سیستمی

علت بروز این علائم نیز تشدید پاسخ سیستم ایمنی به ویروس کروناست که متعاقب آن مواد التهابی شدید در سراسر بدن ترشح و وارد عمل می‌شود. بنابراین، در صورت بروز این علائم، مراجعهٔ سریع و درمان پروسهٔ التهابی اهمیت بسیار بالایی دارد.

علم هنوز نمی داند که چه چیزی باعث ایجاد سندرم میس می‌شود. با این حال، بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم میس، ویروسی دارند که باعث ایجاد بیماری کرونا می‌شود یا به تازگی در اطراف فردی مبتلا به کرونا قرار داشته‌اند.

همچنین از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، یعنی خرداد سال ۱۳۹۹، چند گزارش و مواردی مثل یک سندرم التهابی چند سیستمی مشابه را در بزرگسالان (MIS-A) گزارش کرده‌اند و CDC همچنان در حال بررسی سندرم میس در کودکان است که یک عارضهٔ نادر اما جدی در ارتباط با کووید ۱۹ به شمار می‌رود.

پیشگیری از سندرم میس در کودکان

با توجه به آنچه که بر اساس یافته دانشمندان در مورد سندرم التهابی چند سیستمی گفته شد ، ظاهرا تنها را پیشگیری از این بیماری ، جلوگیری از ابتلای فرزند به بیماری کروناست . بنابراین پدرها و مادرها باید با رعایت پروتکل های بهداشتی از بروز بیماری کرونا در خانواده و خصوصا در میان کودکان پیشگیری های لازمه را انجام دهند .

فاصلهٔ اجتماعی را به شدت رعایت کنید، تا جای ممکن بیرون نروید و خودتان و کودکانتان حتماً ماسک بزنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits