دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض جبران ناپذیر کم یا دیر خوابیدن کودکان
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مطالعات انجام شده توسط مراکز دانشگاهی نشان می دهد که کودکانی که یک ساعت کمتر از آنچه که مورد نیاز آن ها بوده است خوابیده اند، خطر ابتلا به چاقی را به میزان ۸۰ درصد افزایش دادند.

آشنایی با عوارض کم خوابیدن کودک

کودکانی که به اندازه کافی می خوابند، کمتر در معرض خطر چاقی در دوران کودکی قرار دارند.
کودکانی که کمتر از ۹ ساعت در طول شبانه روز می خوابیدند حامل ژن های ابتلا به دیابت بودند و بدن آن ها در برابر انسولین از خود مقاومت نشان داده است.

از جمله عوارض کم خوابی در کودکان می توان به چاقی و اضافه وزن، تشکیل توده عضلانی کم، تجمع چربی و قند در بدن، کاهش سطح هوش و علاقه به مصرف خوراکی های شیرین می توان اشاره کرد.

کودکان امروزه هر شب کمتر از کودکان ۳۰ سال قبل می خوابند و آزمایشات مختلف عوارض کم خوابی کودکان را به شدت نمایان کرده است. این فقط به بدخوابی بچه ها منجر نمی شود.
کودکانی که از استراحت کافی برخوردار نیستند، از طیف گسترده ای از مشکلات رنج می برند. با این حال، لازم نیست که این روال ادامه یابد. شما می توانید اقداماتی لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که بچه های کوچک شما خوابشان به اندازه کافی است .

عوارض کم خوابیدن کودک

عوارض کم خوابی کودکان

مشکلات رفتاری با کم خوابیدن کودک

کودکان و بزرگسالان هر دو از مشکلات رفتاری رنج می برند زمانی که آنها به اندازه کافی استراحت نداشته باشند، اما این مشکلات می توانند به شیوه های مختلفی ظاهر شوند.

وب سایت بهداشت بچه ها گزارش می دهد در حالی که بزرگسالان در اثر بیخوابی کمبود انرژی را تجربه می کنند، کودکان جوان می توانند بیش از حد فعال شوند، به آسانی تحریک شوند یا مسائل دیگر را نشان دهند که ممکن است بلافاصله ارتباطش با عدم خواب کافی شناخته نشود.

عوارض کم خوابی و دیر خوابیدن کودکان

ضعف عملکرد در مدرسه از عوارض خواب کم کودک

طبق مطالعه ای که در مجله نیویورک منتشر شده، کودکانی که به طور کافی استراحت می کنند در مدرسه بهتر عمل می کنند. دکتر کیلا وهلستروم از دانشگاه مینه سوتا بیش از ۷۰۰۰ کودک و والدین را برای بررسی عادات خوابشان مورد بررسی قرار داد.

او دریافت دانش آموزانی که به طور متوسط ​​۳۰ دقیقه بیشتر در شب خوابیده اند نسبت به دانش آموزان دیگر به صورت منظم نمره بیشتری را دریافت کرده اند. این مقاله به پل سارات از دانشگاه ویرجینیا اشاره می کند که معتقد است مشکلات خواب ممکن است بر ضریب هوشی یک کودک تاثیر منفی بگذارد.

عوارض کم خوابی و دیر خوابیدن کودکان

چاقی کودکان با اختلال خواب

به گفته محققان دانشگاه تگزاس در هوستون، کودکانی که به اندازه کافی می خوابند، کمتر در معرض خطر چاقی در دوران کودکی قرار دارند.

مطالعات انجام شده توسط مراکز دانشگاهی نشان می دهد که کودکانی که یک ساعت کمتر از آنچه که مورد نیاز آن ها بوده است خوابیده اند، خطر ابتلا به چاقی را به میزان ۸۰ درصد افزایش دادند.

این به این دلیل است که هورمون هایی که گرسنگی را کنترل می کنند به طور مستقیم با کیفیت خواب ارتباط دارند. با استراحت بیش از حد کم، اشتهای کودک شما فعال می شود و باقی می ماند.

عوارض کم خوابی و دیر خوابیدن کودکان

دیر خوابیدن کودکان موجب احساس خستگی می شود

خواب آلودگی با خستگی مرتبط است برخلاف آنچه برخی فکر می کنند، نه تنها بزرگسالان از این مساله رنج می برند. کودکان نیز از ضعف و خستگی به دلیل پیامد خواب بی کیفیت رنج می برند.آن ها همچنین می توانند در حالت " هوشیار " قرار بگیرند که می تواند باعث اختلالات خواب شود. به این دلیل است که این حالت ترشح هورمون ها مانند آدرنالین که مغز را بیدار نگه می دارد را افزایش می دهد.

عوارض کم خوابی و دیر خوابیدن کودکان

مشکل تجمع سموم با دیر خوابیدن کودکان

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می شود تجمع مواد سمی در بدن میگردد و باعث می شود آمادگی جسمی و مغزی دچار مشکل شود .

عوارض کم خوابی و دیر خوابیدن کودکان

دیر خوابیدن کودکان دلیل اختلال رشد قد

علاوه بر این کاهش میزان رشد قدی در کودکانی که شبها دیرترمی خوابند بیشتر دیده می شوند . همچنین کودکانی که شبها دیر می خوابند رشد تحصیلی کمتری نسبت به سایر کودکان دارند .

عوارض کم خوابی و دیر خوابیدن کودکان

افسردگی کودکان بخاطر دیر خوابیدن

در کودکانی که دیر به رختخواب میروند احتمال بروز افسردگی بیشتر از کودکانی است که خواب منظم و دقیقی دارند.

کم خوابیدن کودک

عوارض دیر خوابیدن کودکان

مطمئن شوید کودکانتان به اندازه کافی می خوابند زیرا برای رشد کلی آن ها مهم است خواب با کیفیت به اندازه تغذیه خوب مهم است.

اهمیت داشتن خواب با کیفیت کم تر از تغذیه برای رشد کلی کودکان نیست. اگرچه این موضوع ممکن است واضح به نظر برسد، اما بسیاری از مردم به برنامه خواب کودکان و دیر وقت خوابیدن آنها فکر نمی کنند.

سبک زندگی مدرن ما تاثیر زیادی بر این موضوع گذاشته است؛ افراد کم تر و کم تر می خوابند چون والدین بسیار مشغول کار هستند، کودکان فعالیت های مدرسه زیادی دارند و با وسایل الکترونیکی خیلی کار می کنند .

موضوع نگران کننده این است که بسیاری از عواقب آن بی اطلاع هستند. اگرچه چرت نزدن یا دیر به خواب رفتن ممکن است به نظر بی ضرر برسد، اما این چیزها واقعا اثرات منفی دارند که می تواند یک عمر طول بکشد.

نکاتی درباره کمک به خواب کودک شما

لازم نیست فرزندتان به عواقب منفی محرومیت از خواب دچار شود؛ چیزهایی وجود دارد که میتوانید انجام دهید تا مطمئن شوید، او به اندازه کافی می خوابد.

همچنین نشان می دهد که والدین باید یک برنامه معمول و پیش بینی شده برای خواب را اجرا کنند که شامل حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت “آرام بخش” ، مانند داستان خوانی برای کودکان جوانتر یا حمام داغ و آرامش بخش برای نوجوانان است.

استفاده از پرده های نازک اطراف تخت کودک و آرام نگه داشتن خانه، کمک می کند فرزند شما آرام بماند و بهتر بخوابد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits