دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت التهاب، تورم و قرمزی لثه کودکان چیست ؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قرمزی و التهاب لثه در کودکان بسیار شایع است. معمولا بافت لثه متورم و قرمز رنگ می‌شود و به راحتی خونریزی می‌کند. قرمزی لثه با رعایت مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و مراقبت حرفه‌ای از دندان‌ها هم قابل پیشگیری است و هم قابل درمان.

قرمزی لثه کودکان نشانه چیست ؟

قرمزی لثه در کودکان می‌تواند علل مختلفی از آماس لثه گرفته تا عفونت‌های شدید و بیماری‌های دهان و دندان داشته باشد.

قرمزی لثه در کودکان اغلب نشانه اولیه بسیاری از مشکلات دهان و دندان می‌باشد. در بیشتر موارد به دنبال قرمزی لثه در کودکان ، تورم ، حساسیت ، درد و گاهی خونریزی ایجاد می‌گردد.

این علائم همیشه و به طور آشکارا دیده نمی‌شوند، بنابراین قرمزی لثه در کودکان باید به عنوان اولین علامت از وجود مشکلات دهانی مورد پیگیری قرار بگیرد تا از بدتر شدن آن جلوگیری شود.

علت قرمزی لثه در کودکان چیست ؟

هر داستانی یک آغازی دارد و علت قرمزی لثه در کودکان باکتری‌ها هستند. دهان شما روزانه صدها نوع باکتری تولید می‌کند.

هنگامی که این باکتری‌ها با باقی‌مانده ذرات غذا و قندها در محیط بسته دهان قرار گیرند، ماده چسبنده سفیدی به نام پلاک ایجاد می‌کنند.

این پلاک‌ها هستند که باعث قرمزی لثه در کودکان و تورم آن می‌شوند. با پیشرفت بیماری و بر اثر آسیب‌هایی که به لثه و استخوان‌های زیر دندان وارد می‌شود، ممکن است شاهد لق شدن دندان‌ها در کودکان باشیم.

به طور کلی، در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان این مورد مشکل خاصی را برای کودکان ایجاد نخواهد کرد.

مسواک زدن صحیح ، استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان راه‌های خوبی برای پیشگیری از قرمزی لثه در کودکان هستند.

با این حال، اگر اصول بهداشت دهان و دندان به اندازه کافی در کودکان رعایت نشود، باکتری‌ها و پلاک‌ها ممکن است از کنترل خارج شوند و تعدادشان در لثه افزایش پیدا کند.

اگر پلاک‌ها باقی بمانند، می‌توانند سخت‌تر شده و تبدیل به رسوباتی به نام تارتار (tartar) شوند که تنها توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای قابل برداشت هستند.

حتی در مراحل اولیه هم پلاک‌ها می‌توانند باعث تحریک لثه شوند که سبب قرمزی لثه در کودکان خواهد شد.

همانطور که این مشکل پیش می‌رود حتی می‌تواند باعث جدایی لثه‌ها از خط دندان‌ها شده و اجازه تجمع بیشتر باکتری‌ها را در خط لثه بدهد.

در این صورت در لثه عفونت ایجاد می‌گردد که می‌تواند منجر به خونریزی بیشتر، آبسه، ژنژیویت ( gingivitis ) و بیماری‌ پریودنتال ( بیماری های دهان و دندان (Periodontal) ) شود.

از جمله بیماری‌هایی که خطر قرمزی لثه در کودکان را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  1. سندرم کیندلر ( Kindler )
  2. دیابت نوع 1
  3. سندرم داون
  4. سندرم پاپیلون لفور ( Papillon-Lefèvre )

همچنین ژنتیک نیز می‌تواند علت قرمزی لثه در کودکان باشد، بنابراین اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های لثه‌ای داشتید، حتماً به دندانپزشک فرزندتان بگویید.

نوجوانان نیز طی دوران رشد و بلوغ خود به مرور دچار مشکلات لثه می‌شوند که یکی از علل آن افزایش پروژسترون و احتمالاً استروژن است که جریان خون به لثه‌ها را افزایش داده و آن‌ها را حساس‌تر می‌کند.

قرمزی لثه کودکان

قرمزی لثه در کودکان را چگونه درمان کنیم ؟

قرمزی لثه در کودکان را باید به عنوان یک هشدار توقف در نظر بگیرید؛ زیرا زمانی که قرمزی لثه در کودکان را مشاهده کردید واقعاً باید متوقف شوید و تمامی موارد مربوط به بهداشت دهان و دندان آن‌ها را بررسی کنید تا از آسیب‌های بیشتر پیشگیری کنید.

اولین گام در جلوگیری از قرمزی لثه در کودکان تشویق آن‌ها به رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد.

کودک شما باید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را بشوید. بنا بر توصیه آکادمی دندانپزشکی کودکان در آمریکا ، شما باید کودک را از یکسالگی به طور منظم نزد دندانپزشک ببرید.

پس از آن نیز باید هر 6 ماه یکبار برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها، به دندانپزشک مراجعه داشته باشد. شما نیز به عنوان والدین آن‌ها باید الگوی مناسبی برای رعایت بهداشت و سلامت دندان‌ها عمل کنید.

ممکن است نیاز باشد تا کلیه محصولاتی که برای بهداشت دهان و دندان کودک خود استفاده می‌کردید (خمیر دندان، دهان‌شویه و غیره) را مورد بررسی قرار دهید.

چرا که مواد تشکیل‌دهنده برخی از این محصولات می‌توانند محیطی را در دهان ایجاد کنند که برای رشد باکتری‌ها مفید است.

در اغلب موارد برای درمان قرمزی لثه در کودکان، بهتر است از جایگزین‌های طبیعی بهداشت دهان و دندان استفاده کنید چون معمولاً عوارض جانبی خاصی ندارند.

می‌توانید از درمان‌های گیاهی رفع بوی بد دهان و بهداشت دهان و دندان پیروی کنید. البته به این نکته نیز توجه کنید که همه محصولات طبیعی به همان اندازه که سازندگان آن‌ها ادعا می‌کنند، طبیعی نیستند!

در صورتی که کودک شما نوعی خفیفی از التهاب لثه را داشته باشد، می‌توان از طریق تمیز کردن دقیق دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان قرمزی لثه در کودکان را کنترل کرد؛

اما در موارد شدیدتر ممکن است به درمان‌های حرفه‌ای تری نیاز باشد که می‌تواند شامل تمیز کردن عمیق دندان‌ها ، شستشوی دهان ، استفاده از داروهای آنتی‌ بیوتیک و یا دیگر داروها باشد.

در موارد جدی‌تر، حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

همیشه تفکرات اشتباهی درباره بهداشت دهان و دندان در میان مردم وجود دارند که می‌بایست این موارد را با رجوع به منابع علمی در ذهن خود اصلاح کنید تا به اشتباه سلامت دهان و دندان خود و کودکتان را به خطر نیندازید.

قرمزی لثه کودکان

تشخیص بیماری‌های لثه در کودکان

تشخیص زود هنگام برای درمان موفقیت آمیز بیماری‌های لثه مهم است. بنابراین بهتر است کودکان برای ویزیت لثه‌های خود نیز به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند.

آگاه باشید که اگر فرزند شما مبتلا به نوع پیشرفته‌ی بیماری پریودنتال باشد (به ویژه اگر به نظر برسد که مقاوم به درمان است) باید ارزیابی پزشکی عمومی نیز اجرا شود.

مهم ترین اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری پریودنتال این است که عادت‌های بهداشت دهان و دندان خوب را برای کودک خود تعیین کنید.

مراحل پیشگیرانه‌ی اولیه‌ای برای کمک به حفظ سلامت دهان و دندان کودک شما وجود دارد که عبارت اند از:

  • عادات بهداشتی مناسب دهان و دندان را در سریع‌ترین زمان ممکن به فرزندانتان بیاموزید. هنگامی که کودک شما 12 ماهه است، هنگام مسواک زدن دندان‌هایش، می‌توانید استفاده از خمیر دندان را شروع کنید. اگر شکاف بین دندان‌های کودک شما بسته است، استفاده از نخ دندان نیز مهم است.
  • با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، الگوی خوبی برای کودکانتان باشید.
  • برنامه ریزی مرتب و منظمی برای مراجعه به کلینیک دندانپزشکی داشته باشید.
  • دهان کودک خود را برای علائم بیماری پریودنتال، از جمله خونریزی لثه، لثه‌های متورم و قرمز، لثه‌هایی که از دندان‌ها فاصله گرفتند و بوی بد دهان، بررسی کنید و به محض مشاهده‌ی هر کدام از این علائم به دندانپزشکی خوب مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

درمان سریع دندان درد کودکان

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودکان بر اثر قطره آهن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits