دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صرع شکمی در کودکان چه دلایلی دارد؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت صرع شکمی در کودکان چیست؟ صرع شکمی نوع نادری از بیماری صرع است که باعث بروز درد شکم و حالت تهوع در کودکان و بزرگسالان می‌شود. پزشکان برای درمان صرع شکمی داروهای ضد تشنج تجویز می‌کنند.

از صرع شکمی چه می دانید

صرع شکمی یک سندروم استثنایی و نادر از صرع است که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد. در صرع شکمی، فعالیت تشنجی باعث علائم شکمی می‌شود. برای مثال، باعث درد شکم و تهوع شود.

صرع شکمی خیلی ناشایع است به‌طوری که از نظر بعضی از متخصصان وجود آن در هاله‌ای از انجام است. درد شکمی در مردم شایع است، خواه افرادی که مبتلا به صرع باشند یا نباشند، بنابراین ممکن است درد شکمی به صورت غیر مرتبط با صرع باشد.

علائم صرع شکمی چیست؟

اطلاعات در مورد صرع شکمی خیلی کم است به‌طوری که در ۴۰ سال اخیر تنها ۳۶ مورد از این بیماری در مقالات پزشکی گزارش شده است. در صرع شکمی احتمال می‌رود که تشنج‌ها به صورت اولیه روی دستگاه گوارش تأثیر بگذارند و علائم گوارشی را ایجاد کنند.

این علائم شامل:

  • درد شکمی، معمولاً درد تیز و کرامپی که چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.
  • تهوع و یا استفراغ
  • خستگی، بی‌حالی و خواب به دنبال تشنج‌ها
  • حالت تغییر یافته از سطح هوشیاری مانند گیجی یا عدم پاسخ‌دهی به تحریکات
  • حمله‌های تشنجی که به آن‌ها اصطلاحاً تشنج‌های جنرالیزه تونیک – کلونیک گفته می‌شود.

افراد مبتلا به صرع شکمی الگوهای مختلفی از علائم دارند حتی علائم در یک نفر ممکن است در زمان‌های مختلف، متفاوت باشد. برای مثال یک نفر در یک زمان می‌تواند حمله‌های تشنجی و درد شکمی داشته باشد در حالی که در یک دوره دیگر می‌تواند فقط درد شکمی داشته باشد.

علت صرع شکمی در کودکان چیست؟

صرع شکمی در کودکان چه دلایلی دارد؟

علت صرع شکمی چیست؟

هیچ کس نمی‌داند علت صرع شکمی چیست، چون این وضعیت بسیار نادر است، هیچ اطلاعات دقیقی موجود نیست. موردهای خیلی کمی در دهه‌های اخیر گزارش شده و امکان مشخص کردن عوامل خطر، عوامل ژنتیکی یا پتانسیل‌های دیگر وجود ندارد.

صرع شکمی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص این صرع مانند بحث مرغ و تخم‌مرغ است. تشنج‌ها در صرع معمولاً بعد از یکسری علائم اتفاق می‌افتند به این الگوهای علامتی «آئورا» aura گفته می‌شود. درست قبل از تشنج، بعضی از افراد مبتلا به صرع، ممکن است چیزهایی استشمام کنند که در آن‌جا وجود ندارد. بعضی ممکن است نورهای فلاش مانند ببینند.

آئورا با علائم شکمی در صرع شایع است. تهوع، درد، نفخ یا احساس گرسنگی می‌توانند خبر از تشنج پیش رو بدهند. اما علائم شکمی می‌توانند شواهدی برای صرع شکمی باشند.

درمان صرع شکمی در کودکان

چگونه صرع شکمی در کودکان را درمان کنیم؟

بهترین راه درمان صرع شکمی در کودکان

بعضی از متخصصان معتقدند تشخیص صرع شکمی باید زمانی در نظر گرفته شود که تظاهرات اصلی تشنج، علائم گوارشی باشند. آن‌ها این ملاک‌ها را برای تشخیص صرع شکمی مقرر کرده‌اند:

  • علائم گوارشی دوره‌ای که بررسی‌های دقیق شامل آزمایش خون، رادیوگرافی و آندوسکوپی قابل توجیه نباشند.
  • علائمی که احتمالاً یک علت مربوط به سیستم عصبی مرکزی دارند (مثل بی‌حالی یا گیجی)
  • یک نوار مغزی غیر نرمال
  • نبودن علائم گوارش، در زمان انجام درمان برای تشنج

آزمایش‌های طبی و نورولوژی باید شامل:

  • CT اسکن از شکم و مغز
  • MRI از مغز
  • سونوگرافی شکم
  • آندوسکوپی و کولونوسکوپی
  • آزمایش‌های خون
  • نوار مغزی

درمان صرع شکمی در کودکان

درمان صرع شکمی با چه دارویی است؟

صرع شکمی مانند انواع دیگر صرع، با داروهای ضد تشنجی درمان می‌شود معمولاً از دیلانتین (فنیتوئین) استفاده می‌شود. از آنجایی که مطالعات دقیقی موجود نیست، احتمال دارد داروهای دیگری اثر مشابه فنیتوئین داشته باشد در موارد شناخته شده صرع شکمی، درمان با داروهای صرع به‌طور مشخص علائم گوارشی را کاهش می‌دهند.

به هر حال اینکه علائم گوارش به دلیل تشنج‌ها باشند، اثبات نشده است. داروهای صرع، روی اعصاب اثر می‌گذارند. ممکن است اثر تسکینی این داروها روی درد شکمی به دلیل اثر داروئی (تلقین و ….) باشد.

همچنین بخوانید:

کمک به بیماران در هنگام تشنج ناشی از صرع

داروی ضد تشنج : لیست کامل داروهای درمان صرع (تشنج)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits