دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهمترین دلایل چسبناک بودن مدفوع در کودکان چیست؟
11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مدفوع ترکیبی از غذای هضم نشده و باکتری و نمک است هر فردی شکل مدفوع خاص خود را دارد که گاهی شکل ظاهری آن تغییر می کند که تاثیرات تغذیه ناسالم است.

چرا مدفوع کودکم چسبناک است؟

چسبندگی مدفوع و تعداد دفعات مدفوع در بین نوزادان بسیار متفاوت است. برخی از نوزادان بعد از هر وعده‌ شیر خوردن و برخی تنها یک یا دو بار در هفته مدفوع می‌کنند. مهم این است که مدفوع کودک تا حدی نرم باشد.نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اغلب بعد از هر بار شیر خوردن یعنی تقریباً شش تا ۱۰ بار در روز مدفوع می‌کنند، اما پس از حدود سه تا شش هفته، این تعداد می‌تواند کاهش یابد و دفع کمتری داشته باشند.به‌طورکلی نیز تعداد دفعات مدفوع نوزادی که فقط از شیر مادر خود تغذیه می‌کند، بیشتر از نوزادی است که شیر خشکمی‌خورد و قوام آن نیز خیلی نرم‌تر است. اما اگر یک تغییر ناگهانی در الگوی مدفوع کودکتان ایجاد شد یا متوجه نشانه‌هایی از ناراحتی در او شده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اولین مدفوع‌های نوزاد

در روزهای اول بعد از تولد نوزاد، انتظار دیدن مدفوعی به رنگ سیاه مایل به سبز، قیرمانند و چسبنده را که مکونیوم نام دارد و شبیه روغن موتور است، در پوشک کودکتان داشته باشید. از آنجا که مکونیوم از مایع آمنیوتیک، مخاط، سلول‌های پوست و دیگر چیزهای قورت داده‌شده در دوران جنینی ساخته شده است، بوی بدی نداردبنابراین ممکن است متوجه نشوید که وقت تعویض پوشک رسیده، پس بهتر است پوشک نوزاد را مدام بررسی کنید تا بتوانید در زمان درستی آن را عوض کنید. هنگامی که نوزاد شما بین دو تا چهار روزه است، مدفوع او روشن‌تر یعنی نوعی رنگ سبز ارتشی دارد و چسبنده خواهد بود.این تغییر مدفوع، نشانۀ این است که نوزاد شروع به هضم اولین وعده‌های شیر مادر یا شیر خشک کرده و دستگاه گوارش او به خوبی فعالیت می‌کند.

معنی شکل و رنگ های مختلف مدفوع ؛ رنگ مدفوع فرد چه معنایی دارد؟

مانند اندازه و غلظت، رنگ مدفوع می تواند یک سیگنال مفید در مورد آنچه در بدن شما جریان دارد باشد حتی یک سایه سبز رنگ در مدفوع می تواند به سالم بودن مدفوع اشاره کند اما اگر مدفوع به سمت دیگر رنگ ها بود، می توانید آن را ارزیابی کنید.

مدفوع به رنگ سیاه:

اگر شیرین بیان و یا داروهای بیسموتی (مانند پپتو-بیسموت) مصرف می کنید، این می تواند توضیحی برای رنگ سیاهش باشد اگر که نه، این می تواند نشانه ای از خونریزی در دستگاه گوارش بالایی تان باشد. اول رنگ قرمز خون را دارد، اما چون مدت طولانی می گذرد، رنگش تیره و سیاه می شود.

مدفوع به رنگ سبز:

همانطور که گفتیم، رنگ سبز در واقع کاملاً طبیعی هستند اما وقتی از قهوه ای به سبز کامل تبدیل شد، این به معنای دو چیز است.یا غذاهای سبز زیادی مثل اسفناج رابه رژیم غذایی خود اضافه کرده اید، یا مدفوع راهش را خیلی سریع گذرانده است. وقتی که بدن رنگ قهوه ای زیادی نداشته باشد - بیلی روبین -، نمک این رنگ را به رنگ دیگری تبدیل می کند.

مدفوع به رنگ روشن، سفید، یا خاک رس:

اگر مدفوع یک سایه کم رنگ دارد، احتمالاً به این معنی است که شما کمبود چربی دارید.صفرا یک مایع گوارشی است که از کبد و کیسه صفرا بیرون می آید، پس اگر مدفوعتان سفید است، احتمالاً به این معنی است که مجرای شما مسدود شده است.این هم چنین می تواند یک عارضه جانبی از داروهای خاصی مثل داروهای ضد اسهال باشد ؛ در هر صورت، اگر ادامه داشت، باید با پزشک خود مشورت کنید.

علت چسبندگی مدفوع و رنگ آن

مدفوع به رنگ قرمز:

احتمالاً تعجب نمی کنید که مدفوع قرمز می تواند به معنی خونریزی، یا به خاطر بواسیر و یا خونریزی در بخش تحتانی روده ای باشد.دلایل دیگری هم برای تغییر رنگ وجود دارد. غذاهایی مانند لبو ، چغندر، توت ها، ژلاتین قرمز و یا عصاره گوجه فرنگی.

مدفوع به رنگ زرد:

مدفوع چرب، بد بو و زرد معمولاً نشانه چربی زیادی است. این می تواند یک رابطه مستقیم با اختلالات سو جذب هایی مانند بیماری سلیاک داشته باشد، که در آن بدن شما مواد مغذی کافی را جذب نمی کند.

حتماً بخوانید:
دلیل ایجاد مدفوع آبکی چیست؟

دلیل ایجاد مدفوع آبکی چیست؟

مدفوع آبکی یا شل و ول - علل، و مداوای خانگی : کولون معمولا اکسیژن آب را در مواد مدفوع جذب می کند و مدفوع نرم و جامد را به وجود می آورد. محتوای رژیم…

علت مدفوع آبکی و چسبنده چیست؟

هر از گاهی وقتی به کاسه توالت نگاه می کنید، آن را خواهید دید که مثل یک قایق اسباب بازی روی آب بالا و پایین می رود که به معنی غلظت خیلی پایینش است.یک دلیل بالقوه برای این کمبود چگالی اش می تواند ناشی از افزایش میزان گاز یا آب باشد.همچنین ممکن است که سو جذب دلیلی برای آبکی بودنش باشد.اگر اینطور است،ناهنجاری های دیگری که قبلاً ذکر شد مانند یبوست خفیف نیز می تواند وجود داشته باشد.

یبوست چه معنی می دهد؟

ممکن است به نظر برسد که شما درک خوبی نسبت به معنای یبوست داشته باشید، اما طبق گفته کلینیک مایو، یبوست یعنی کم تر از سه بار دفع مدفوع در هفته.دلایل بسیاری وجود دارد که شما این کمبود دفع مدفوع را تجربه کنید.انسداد و یا مسائل عصبی در روده و یا راست روده و مشکلات ماهیچه های لگن، ممکن است دفع مدفوع را کند بکند. شرایطی که هورمون ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، مانند حاملگی یا دیابت، نیز می تواند مجرم شناخته شوند اگر این مشکل را تجربه می کنیدمی توانید غذاهای با فیبر بالا بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند لوبیا، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل. نوشیدن مقدار زیادی مایعات، فعال ماندن و مدیریت استرس نیز می تواند به کاهش یبوست کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر گونه عادات غیر عادی و غیر طبیعی بیش از چند روز ادامه داشت، باید با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنید.مدفوع سبز و یا سفت، برای خیلی از ماها اتفاق می افتد.این زمانی است که این نوع بی نظمی برای بیش از یک یا دو روز ادامه دارد که شما باید کاری کنید و با پزشک صحبت کنید. همین مساله در مورد تغییراتی که در ارتباط با مدفوع هستند هم صدق می کند، مانند تغییر در رنگ یا غلظت یا یبوست.به طور جدی، یبوست مزمن می تواند در روده ها باعث انسداد شود، در حالی که اسهال مزمن می تواند برای فردی که دچارش است، باعث عدم جذب مواد مغذی ضروری از غذا شود.هم یبوست مزمن و هم اسهال مزمن می توانند نشانه شرایط جدی تر باشند. دوباره می گوییم، اولین نشانه از هر یک از اینها نباید موجب نگرانی شما شوند، اما مراقب آن باشید و ببینید که آیا بیشتر از چند روز طول می کشد یا خیر.متوجه هر نشانه ای از خون باشید. اگر هیچ یک از آن غذاها را نخورده اید که ممکن است باعث این رنگ شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. مدفوع مان می تواند اطلاعاتی در مورد سلامتی ما فراهم کند.پس دفعه بعد که به دستشویی می روید، از آنچه در حال رخ دادن است یادداشت برداری کنید.کاسه توالت یک پنجره ای برای سلامتی شما است.

علت های چسبناک شدن شکل مدفوع

وضعیت اجابت مزاج و مدفوع می تواند نشان دهنده وضعیت سلامت باشد ، پس باید به حالت مدفوع توجه کنید تا متوجه شوید که آیا شرایط عادی است و مشکلی وجود ندارد.مدفوع در حالت طبیعی مدور یا استوانه ای است و سطح صیقلی دارد و مانند یک موز است و می تواند خاتمه یابد و باید طیفی از رنگ قهوه ای یا سبز داشته باشد.تغییرات رنگ مدفوع ممکن است به علت ایجاد مشکلات گوارشی و یا بیماری های دیگر باشد مثلا مدفوع سیاه رنگ یا کدر نشانه وجود مکمل آهن یا داروهای شامل بیسموت مثل پپتو – بیسمول در مدفوع است و یا می تواند نشانه خونریزی دستگاه گوارش فوقانی مانند معده یا رودۀ کوچک باشد.چنانچه در این بخش از سلامت دلگرم گفته ایم تغییرات در رژیم غذایی افراد و هضم نشدن غذا بر اثر بیماری سلیاک ، اختلال در عملکرد لوزالمعده و عفونت موجب بروز دگرگونی در پایداری مدفوع می شود و مدفوع را چسبنده و متراکم می کند . مدفوع چسبنده دفع سختی دارد و دارای ظاهری غیر نرمال است.

غذاهایی که سبب چسبنده شدن شکل مدفوع می ‎ شوند

مشکل در هضم چربی ها ، خوردن بیش از حد غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده، قسمت های چربی ‎دار گوشت قرمز، محصولات لبنی تهیه شده از شیر کامل، روغن ‎ ها، کره، و انواع شیرینی و کلوچه سبب ایجاد مدفوع روغنی و چسبنده می شود همچنین افرادی که نمی توانند غذاهای حاوی گلوتن بخورند و دچار بیماری سلیاک هستندبه علت آسیب دیدن روده ها و مشکل در هضم چربی ها دچار مشکل مدفوع چسبنده می شوند که این افراد برای جلوگیری از این حالت مدفوع باید از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی کنند.

اجتناب از دچار شدن به شکل مدفوع چسبناک

برای جلوگیری از تغییرات مدفوع بالاخص مدفوع چسبناک باید سبک زندگی سالمی را پیش بگیریم و یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم و در رژیم غذاییمان مصرف انواع میوه ، سبزیجات ، انواع لوبیا، عدس، انواع آجیل، دانه‎ های خوراکی گیاهان، و غلات کامل را بگنجانیم زیرا این مواد به سلامت روده ها کمک می کنند .برقراری نظم و ایجاد سلامت در حرکات روده باید مصرف غذاهای فرآوری شده محدود کنیم و محصولات دارای پروبیوتیک ‎یا باکتری‏ های "خوب" که در پیشگیری از اسهال مفید هستند، مصرف کنیم. همچنین لازم است از یک برنامه زمانی مدون و منظم، ورزش، و برخورداری از خواب به میزان کافی بهره مند شویم تا بتوانیم سالم تر زندگی کنیم.

چه وقت شکل مدفوع چسبناک نرمال است؟

اگر مدفوع چسبناک در یک هفته متوقف شد نگران کننده نمی باشد و ممکن است به علت تغییرات رژیم غذایی ایجاد شده باشد اما اگر بیش از یک هفته تداوم یابد و با سایر علائم مانند وجود خون در مدفوع یا تغییر رنگ آن همراه شود ، ممکن است به علت های اصلی ایجاد گردیده باشد که در این صورت بررسی بسیار لازم است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits