دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض جبران ناپذیر استفاده از عطر و ادکلن برای نوزادان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مطالعات صورت گرفته بر روی عطرها نشان داده که 95% از مواد شیمیایی موجود در رایحه ها، ترکیباتی هستند که از نفت به دست می آیند و این مواد شیمیایی می توانند اثرات مخربی بر روی کودک بگذارند.

مضرات عطر و ادکلن برای نوزادان

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای عطرهای مصنوعی هستند که به طور بالقوه برای شما و نوزادتان مضر است. داشتن اطلاعات کافی درباره محصولات معطر این امکان را به شما می دهد که یک محیط سالم برای کودک خود ایجاد کنید.

بسیاری از بچه‌ها جذب بوی خوب عطر‌ها و ادکلن‌ها می‌شوند و در زدن آن به لباس‌هایشان افراط می‌کنند.

بعضی پدر و مادر‌ها نیز بدون توجه به حساس بودن بدن نوزادشان، برای خوش بو شدنش، به او عطر می‌زنند.

اما چه لزومی دارد که بچه‌ها در سن نوزادی و یا کودکی عطر بزنند ؟ به همین دلیل ما از دکتر وحیده صباغی، متخصص کودکان و نوزادان، درباره ضرورت عطر و ادکلن زدن برای نوزادان و کودکان پرسیدیم.

دکتر صباغی درباره عطر و ادکلن زدن برای نوزادان می گوید .
من توصیه می‌کنم تا حد امکان برای نوزادان از عطر و ادکلن استفاده نشود.

چرا که نوزاد از محیطی استریل بیرون می‌آید و ممکن است به مواد سازنده عطر‌ها واکنش نشان دهد.

پدر و مادر‌ها حتی نباید در فضای اتاق کودک بوگیر و اسپری خوشبو‌کننده استفاده کنند چون با این کار زمینه حساسیت و آلرژی در نوزاد افزایش می‌یابد.» اگر والدین خیلی بر خوش‌بو بودن نوزاد صرار دارند، می‌توانند ابتدا به لباسی که می‌خواهند به او بپوشانند عطر بزنند و بعد از نیم ساعت آن را لباس را تنش کنند.

همچنین می‌توانند از کرم‌ها و پودر‌هایی استفاده کنند که رایحه قوی نداشته باشد.

دکتر صباغی درباره حساسیت نوزادان به عطر و ادکلن می‌گوید:
« نوزادان و کودکانی که حساسیت راه‌های هوایی دارند و والدین‌شان برای آنها عطر و ادکلن می‌زنند، اگر دچار سرماخوردگی شوند، علائم حساسیت‌شان تشدید می‌شود. پدر و مادر‌ها باید دقت توجه داشته باشند که راه‌های هوایی نوزاد بسیار حساس است،‌طوری که در بسیاری موارد ما توصیه می‌کنیم که هیچ غذایی در آشپزخانه سرخ نشود. همچنین با بالا‌رفتن دمای بدن، عطر جذب پوست بچه می‌شود و ممکن است برای او ایجاد حساسیت پوستی کند.»

تاثیرات مضر عطر بر روی نوزادان

در 28 روز اول نوزاد که دوره نوزادی نامیده می‌شود، بوی بسیاری از عطر‌ها نباید به مشام او برسد. حتی پدر و مادر‌ها هم نباید در این دوره نوزاد‌شان را زیاد ببوسند در این میان نقش پدر و مادر را نباید نادیده گرفت چون در مرحله اول بدن آنها است که با ذرات عطر و ادکلن درگیر می‌شود.

بنابر‌این اگر والدین نوزاد متوجه شوند که او مدام آبریزش بینی دارد و عطسه می‌کند، باید استفاده از عطر و ادکلن را کنار بگذارند و یا استفاده از آن را به کمترین اندازه مقدار برسانند.

اما در صورت بروز حساسیت‌های پوستی و تنفسی می‌توان از پماد‌های پوستی و اسپری‌های مخصوصی که برای حساسیت نوزادان تولید شده استفاده کرد.»

حساسیت بدن به مواد معطر مصنوعی و شیمیایی به این دلیل است که بدن نوزاد مولکول‌های عطر و ادکلن را به صورت آنتی‌ژن خارجی و ناشناخته که به بدن وارد شده‌اند شناسایی کرده و در برابر آنها از خود دفاع می‌کند

بسیاری از عطرها، اسپری های بدن و ادکلن ها حاوی مواد شیمیایی هستند که می تواند برای سلامتی برخی افراد مضر باشد. نوزادان و کودکان بیش تر در معرض خطرات مواد شیمیایی به کار رفته در این محصولات هستند.

اندام های حسی نوزادان هنوز در حال رشد است و نسبت به مواد موجود در محیط حساسیت شدیدی دارند.

بسیاری از محصولات موجود در بازار (نه فقط عطرها)، حاوی نوعی رایحه هستند.بسیاری از شوینده های لباس شویی، محصولات پاک کننده، لوسیون های بدن، شامپوها و محصولاتی که برای نوزادان و کودکان طراحی شده اند، حاوی مواد شیمیایی معطر هستند.

مواد سمی موجود در عطرها

فرض بر این است که ادکلن ها و محصولات خانگی معمول توسط سازمان غذا و دارو نظارت می شوند، اما قوانین حاکم بر صنعت عطر تفاوت دارد و به شرکت ها اجازه می دهد خودشان قوانین را تنظیم کنند.

مطالعه انجام شده توسط آژانس حفاظت محیط زیست در سال 1991 نشان داد که 95% از مواد شیمیایی موجود در رایحه ها، ترکیباتی هستند که از نفت به دست می آیند.

مضرات عطر و ادکلن برای نوزادان

اثرات مخرب عطرها یا ادکلن ها بر روی نوزادان

طبق بررسی های انجام شده و اطلاعات موجود درباره مواد سمی و بیماری ها، ترکیبات سمی مشتق شده از نفت (که به میزان بالایی در محصولات معطر استفاده می شوند) می توانند در طولانی مدت باعث بروز سرطان، نقص های مادرزادی و آسیب به سیستم ایمنی بدن شوند.

یک مطالعه روی 36 برند معروف عطر حاوی دو ماده شیمیایی ساخته شده توسط انسان (استرهای فتالات و مشک مصنوعی) نشان داده است که این مواد شیمیایی می تواند موجب تغییر فشار خون، ضربان و خلق و خو، تغییر جریان خون مغز و ایجاد سردردهای میگرنی شود.

در مطالعه آژانس حفاظت از محیط زیست در سال 1991، مشخص شد که لینالول (یک ماده شیمیایی متداول در عطرها) منجر به بی حالی، افسردگی و اثرات تنفسی خطرناک می شود.

هشدار و جایگزین مناسب عطر وادکلن برای کودکان

سعی کنید خانه و محیط اطراف کودک خود را عاری از هر نوع مواد شیمیایی مضر کنید. سعی کنید از عطر استفاده نکنید.

در تمیز کردن، شست و شو و محصولات بهداشتی به دنبال چیزهایی باشید که حاوی مواد شیمیایی نباشند. برچسب محصولات خریداری شده را با دقت بخوانید.

گاهی تولید کنندگان از اصطلاحات گمراه کننده "تازه" یا "طبیعی" برای تبلیغ محصول خود استفاده می کنند، بهتر است با دقت محصولات مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

از اسپرهای اتاق استفاده نکنید. و محصولات آرایشی و بهداشتی فاقد رایحه را برای خودتان و نوزادتان خریداری کنید.

بیشتر بخوانید :

عوارض بوسیدن بیش از حد کودکان

عوارض و خطرات مصرف آزیترومایسین در کودکان

عوارض مصرف قهوه و کافئین در کودکان

موارد مصرف و عوارض پودر او ار اس برای کودکان

عوارض تبلت و موبایل برای کودکان

برای کودک مبتلا به آلرژی اصلا نباید از عطر یا محصولات آرایشی – بهداشتی معطر استفاده کرد زیرا باعث می‌شود بدن کودک واکنش شدید نشان دهد.

از سوی دیگر، گاهی استفاده از عطر روی پوست نوزاد در شرایط عادی باعث حساسیت نمی‌شود اما در مواجهه با آفتاب باعث خارش، قرمزی و ایجاد تاول و ترشح و لک خواهد شد.

اگر فرزندتان آلرژی ندارد، استفاده گه گاهی از عطر مخصوص کودکان اشکالی ندارد اما هرگز عطر را روی پوست کودک اسپری نکنید زیرا ممکن است باعث بروز حساسیت یا لک شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits