دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا استفاده از پوشک بچه باعث ناباروری خواهد شد؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پوشک بچه به دلیل راحتی مصرف در سراسر دنیا محبوبیت دارد و علیرغم صرف هزینه بالا برای خرید ، به شدت مورد مصرف قرار می گیرد. پوشک ها معمولا از پنبه و الیافی با جذب بالا تهیه می شوند تا رطوبت حاصل از ادرار و مدفوع را جذب کرده و باعث آزار کودک نشوند.

رابطه پوشک بچه با عقیمی کودکان چیست؟

پوشک بچه به دلیل راحتی مصرف در سراسر دنیا محبوبیت دارد و علیرغم صرف هزینه بالا برای خرید ، به شدت مورد مصرف قرار می گیرد. پوشک ها معمولا از پنبه و الیافی با جذب بالا تهیه می شوند تا رطوبت حاصل از ادرار و مدفوع را جذب کرده و باعث آزار کودک نشوند.

ارتباط پوشک بچه با عفونت ادراری به دلیل راهیابی میکروب های مدفوع به مجاری ادراری بحثی است که معمولا مطرح می شود و با تعویض به موقع پوشک آلوده می توان تا حدود زیادی از آن پیشگیری کرد.

اما بحثی که اخیرا مطرح شده ارتباط پوشک بچه با ناباروری کودکان است که بیشتر در نوزادان پسر مطرح است. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا مصرف پوشک بچه با ناباروری ارتباطی دارد؟ آیا والدین با پرداخت هزینه های سنگین برای راحتی کودکشان او را در معرض خطر ناباروری قرار خواهند داد؟ برای آگاهی در این رابطه و تاثیر پوشک بچه بر سلامت کودک در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید.

انتخاب پوشک بچه مناسب

از آنجاییکه بچه ها تا دو سالگی کنترلی بر تخلیه ادرار و مدفوع خودشان ندارند استفاده از پوشک بچه یا کهنه بچه برای حفظ تمیزی منزل و حتی خود کودک و محل خواب او اجتناب ناپذیر است.

برای خرید پوشک بچه حتما باید اندازه ، جنس و قطر پوشک را مورد توجه قرار دهید زیرا پوشک بچه می تواند موجب حساسیت های پوستی ، انحراف پاها ، عفونت ادراری و بسیاری از مشکلات دیگر برای کودکان شود.حتما دقت کنید که جنس لایه رویی پوشک پلاستیک نباشد تا تبادل هوا به راحتی صورت بگیرد و پوست حساس کودک دلبندتان دچار سوختگی نشود.

با توجه به موارد فوق متوجه می شوید که انتخاب پوشک بچه مناسب و باکیفیت برای حفظ سلامت کودکان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

پوشک

تاثیر پوشک بچه بر باروری کودکان

تاثیر پوشک بچه بر دستگاه تناسلی و باروری کودکان بحث داغی است که این روزها توجه افراد و خصوصا والدینی که کودک زیر دو ساله دارند را به خودش جلب کرده است. تا جاییکه بسیاری از مادران رنج شستشوی کهنه را تقبل می کنند تا آسیبی به کودک آنها نرسد.

در این رابطه بیشتر نوزادان پسر در معرض ناباروری هستند زیرا گفته می شود دمای بالای ایجاد شده در محفظه پوشک بچه طی ساعات متمادی سلامت بیضه ها را تحت تاثیر قرار داده و تولید اسپرم را در پسرها تحت تاثیر قرار می دهد.

در رابطه با این مسئله ابتدا باید گفت که بیضه کودکان در این سالها اسپرم تولید نمی کند. اسپرم سازی در کودکان پسر تا دوران بلوغ فعال نمی شود بنابراین استفاده از پوشک نمی تواند تعداد اسپرم ها و در نتیجه باروری کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

از طرفی تحقیقات نشان داده است دمای حاصل از استفاده از پوشک بچه آنقدر بالا نیست که بتواند سلامت بیضه ها را در کودکان تحت تاثیر قرار دهد. همچنین مشخص شده که حتی با وجود استفاده از پوشک بازهم دمای بیضه های کودک کمی پایین تر از دمای کل بدن است.

همانطور که می دانید ساختار بیضه ها طوری است که با کاهش دما در این ناحیه باعث می شوند اسپرم سازی همواره فعال بماند و هنگام تعویض پوشک و ساعاتی که بچه از پوشک استفاده نمی کند این کاهش دما با کنترل خودکار بدن بطور کامل صورت می گیرد.

در نهایت محققان توصیه نمی کنند که هرگز از پوشک بچه استفاده نکنید بلکه به جای آن می توانید چند ساعتی در طول روز خصوصا مواقعی که در منزل هستید از پوشک استفاده نکنید. این مسئله مشکلات پوستی حاصل از مصرف پوشک را نیز کاهش می دهد.

در این مواقع از روغن بچه و محصولات بهداشتی مخصوص کودکان استفاده کنید و پوست ناحیه را خشک و تمیز نگهدارید تا کودکتان لذت ببرد و آسیب های حاصل از پوشک بچه به حداقل برسد.

پوشک

نتایج تحقیقات در رابطه با پوشک بچه چه می گویند؟

یکی از تحقیقات صورت گرفته در آلمان بر روی نوزادان پسر نشان می دهد که استفاده از پوشک می تواند دمای بیضه ها را نسبت به کل بدن 1 درجه سانتیگراد افزایش دهد که این مسئله می تواند تکامل بیضه ها را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش دما در بیضه ها و عدم توانایی بدن کودکان در تنظیم دمای بیضه ها می تواند تاثیر منفی بر اسپرماتوژنز داشته باشد.

این تحقیقات نشان داده است افزایش و کاهش 1 درجه ای دما در بیضه ها می تواند باروری مردان بالغ را به شدت تحت تاثیر قرار دهد ولی چون در کودکان اسپرم سازی فعال نیست باید منتظر بود و در مطالعات اینده نگرانه این کودکان ، این مسئله را بررسی کرد.

از آنجاییکه تاریخچه مصرف پوشک بچه به حدود 25 سال قبل و به اروپا برمی گردد درحال حاضر تغییر قابل توجهی از نظر درصد باروری در مردان اروپایی و سایر مناطق دنیا وجود ندارد که بتوان آنرا به مصرف پوشک بچه در گذشته ربط داد.

در یک مطالعه دیگر در رابطه با مصرف پوشک بچه و کهنه بچه نشان داده شده که موقع استفاده از پوشک بچه دمای بالاتری در بیضه ها مشاهده می شود درحالیکه کهنه بچه هیچ تغییر دمایی در بیضه ها ایجاد نمی کند. از طرفی دمای حاصل از پوشک بچه وقتی دمای بیضه کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد که کودک دچار تب شود.

همچنین در این تحقیق مشخص شد که تعداد اسپرم تولید شده در مردان اروپایی طی 25 سال حدود 25% کاهش یافته است که این مسئله می تواند به دلیل تغییرات محیطی ، آلودگیها ، استفاده از غذاهای فراوری شده و افزایش استرس در افراد نسبت به گذشته باشد.

این محققان می گویند استفاده از پوشک بچه در دراز مدت تاثیر منفی بر بلوغ بیضه ها و روند اسپرم سازی و همچنین ریسک سرطان بیضه را در کودکان افزایش می دهد. ولی هیچ شواهدی برای تائید موارد عنوان شده در این تحقیق وجود ندارد.

نتیجه گیری

برای اثبات ادعای تاثیر پوشک بچه بر باروری کودکان در آینده مطالعات انسانی و حیوانی بیشتر نیاز است و هنوز دلایل کافی بر کنار گذاشتن پوشک بچه وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر بهترین راهکار برای حفظ سلامت کودکان تعویض زود به زود پوشک و عدم استفاده از پوشک در ساعاتی از شبانه روز است تا از هر مشکلی در آینده بتوان پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع پوشک کودک و نوزاد در بازار

معرفی ۱۵ نمونه پوشک بچه با خاصیت جذب فوق العاده

مدت زمان تعویض پوشک نوزاد

مجتبی ذوالنور : دشمنان با پوشک بچه به دنبال عقیم‌سازی هستند

ترجمه شده اختصاصی بخش سلامت
مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits