دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مسمومیت با سرب خطرناک است؟

عوارض خطرناک مسمومیت با سرب در کودکان

آیا مسمومیت با سرب خطرناک است؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مسمومیت سرب هنگامی رخ می‌دهد که مقدار سرب در خون بالا می‌رود. مسموم شدن توسط سرب از سال ۲۰۰ پیش از میلاد شناخته شده بود.

اثرات مسمومیت با سرب در کودکان

منابع و مسیرهای قرار گرفتن در معرض سرب

سرب ماده ای خطرناک است که انسان می تواند به دلیل الزامات شغلی و یا محیطی با آن در تماس باشد. باید بدانید این تماس ارادی و یا غیر ارادی می تواند منجر به مسمومیت با سرب شود.

معمولا سرب از طریق زیر وارد بدن می شود:

  1. تنفس ذرات سرب تولید شده توسط سوختن مواد حاوی سرب
  2. قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با سوختن بنزین سرب دار
  3. مصرف آب (از لوله های سرب دار) و مواد غذایی (از سرب جدا شده از جداره ظروف سربی)

استفاده از برخی لوازم آرایشی سنتی و داروهای هم می تواند ما را در معرض سرب قرار دهد. کودکان خردسال در مقابل سرب آسیب پذیرتر هستند زیرا آنها ۴-۵ برابر بیشتر از بزرگسال از یک منبع سربی، غلظت سرب، جذب می کنند.

علاوه بر این، کنجکاوی ذاتی کودکان که متناسب با سن آنهاست، گذاشتن دست به دهان و بلع اشیاء حاوی سرب و یا گالوانیزه شود، مانند خاک آلوده و یا گرد و غبار و تکه ها و پوسیدگی رنگ های حاوی سرب می تواند مسیر قرار گرفتن کودک در معرض سرب را هموار کند.

این در حالی است که مسمومیت با سرب در کودکانی که در معرض خاک و گرد و غبار ناشی از بازیافت باتری و معدن هستند علت مرگ بسیاری از کودکان در سنگال و نیجریه است.

خطرات مسمومیت با سرب در کودکان

سرب عواقب جدی برای سلامت کودکان دارد. قرار گرفتن در معرض سرب با سطوح بالا در مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و می تواند علت کما، تشنج و حتی مرگ باشد.

کودکانی که به علت مسمومیت شدید با سرب زنده ماندن ممکن است با عقب ماندگی ذهنی و اختلال رفتاری به زندگی خود ادامه دهند. معمولا قرار گرفتن در معرض میزان کمی از سرب هیچ علامت آشکاری ایجاد نمی کند.. سرب به طور کلی باعث ایجاد طیف وسیعی از آسیب ها در سراسر سیستم های بدن می شود.

تاثیر منفی بر رشد مغز کودکان و در نتیجه کاهش بهره هوشی (IQ)، تغییرات رفتاری مانند عدم تمرکز و افزایش رفتار ضد اجتماعی و افت تحصیلی را می توان از مهمترین علل مسمومیت با سرب در کودکان دانست.

قرار گرفتن در معرض سرب باعث کم خونی، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی و مسمومیت اندام های تناسلی نیز می شود. اثرات عصبی و رفتاری مسمومیت با سرب در کودکان غیر قابل برگشت است.هیچ میزان غلظتی از سرب در خون سالم شناخته نشده است. اما چیزی که مشخص است این است که هر چه بیشتر در معرض سرب باشیم، محدوده و شدت علائم و عوارض نیز افزایش می یابد.

حتی وجود ۵ میکروگرم / DL از سرب، در خون، که سطح بی خطر نامیده می شود، ممکن است سبب کاهش هوش در کودکان، مشکلات رفتاری و مشکلات یادگیری شود.خوشبختانه با حذف بنزین سرب دار از پمپ های بنزین و چرخه سوخت، اصلی ترین عامل قرار گیری انسان و علی الخصوص کودکان در معرض سرب از بین رفته است.

کسانی که دارای فرزند هستند، ممکن است با درخواست پزشک مبنی بر انجام آزمایش اندازه گیری سرب خون برخورد کرده و تعجب کرده که این چه آزمایشی است! اگر چه انجام این آزمایش به تازگی درخواست می شود، اما مسمومیت زایی سرب از زمان روم باستان تاکنون شناخته شده بوده است.

فرو دادن و استشمام سرب موجب پدید آمدن ضایعاتی در مغز، سیستم عصبی و کلیه ها می شود. مسمومیت با سرب در هر سنی ممکن است روی دهد اما وقوع آن بین شش ماهگی تا شش سالگی رایج تر است و کودکان زیر دو سال بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند.

طی بیست سال اخیر، در خون هزاران کودک آمریکایی، میزان خطرناکی از سرب مشاهده شده است.این بیماری که در اصطلاح پزشکی پلومبیسم نامیده می شود، بیشتر گریبان گیر کودکانی است که در مناطق فقیرنشین زندگی می کنند.آخرین تحقیقات نشان داده است که ۵۵ درصد از کودکان سیاه پوست و فقیر و ۱۲ درصد از کودکان طبقه متوسط و برخوردار از رفاه، از ناراحتی های مغزی افزایش سرب خون رنج می برند.

اکنون حتی اگر شما در طبقه متوسط یا مرفه هستید، باید اطلاعاتی در مورد این بیماری داشته باشید.والدینی که در خانه های قدیمی زندگی می کند، باید از خطر پلومبیسم ناشی از رنگ یا لوله های قدیمی آگاه باشند.


مسمومیت کودکان با سرب از راه های زیر صورت می گیرد:

  • خوردن رنگ های حاوی سرب؛
  • تنفس هوای آلوده به سرب؛
  • نوشیدن آب آلوده به سرب.

شما به عنوان والدین کودکان، نقشی کلیدی در بازرسی خانه قدیمی خود دارید تا هرگونه برآمدگی رنگ، ترک در سقف و آلودگی آب به سرب را کشف کنید. پیش گیری و کشف هر چه زودتر عوامل در برگیرنده سرب، گامی اساسی در برخورد با این مسمومیت است.


تأثیرات سرب بر روی مغز

اگر فرزند شما به طور منظم به میزان کم سرب خورده و یا استشمام کند (غیر از میزان سربی که در غذا وجود دارد)، سرب به تدریج در بدن او انباشته می شود، زیرا دفع آن به سختی صورت می گیرد و بدن قادر به تجزیه و رها ساختن خود از این ماده سمی نیست.

مغز و دستگاه عصبی، حساسیت زیادی به سرب دارند. بروز پلومبیسم در نوزادان و کودکان زیر شش سال، موجب آسیب های شدید می شود.

چنان چه خانم بارداری میزان بالایی از سرب در خون خود داشته باشد، جنین را آلوده می سازد. کودک از مرحله جنینی تا سن شش سالگی که رشد مغزی به سرعت صورت می گیرد، بیشتر در معرض خطر قرار دارد و چنان چه مسمومیت با سرب کودک درمان نشود، پس از شش سالگی، این نشانه ها در او پدید می آید:

مسمومیت های با سرب اغلب خفیف است اما پس از درمان نیز امکان، بازگشت آن وجود دارد. اگر این مسمومیت به سرعت درمان نشود، توانایی یادگیری و هوشی کودک کاهش می یابد و عقب ماندگی ذهنی و جسمی ایجاد می کند.

شما و یا پزشک ممکن است در مراحل نخستین بیماری متوجه این عارضه نشوید زیرا نشانه هایی مثل دل درد و استفراغ وجود ندارد.به همین دلیل انجام آزمایش اندازه گیری سرب خون اهمیتی بسیار دارد. نخستین آزمایش باید در شش ماهگی تا یک سالگی انجام شود و به طور متناوب تا شش سالگی ادامه یابد.

این آزمایش باید در مورد تمام کودکانی که در خانه های قدیمی زندگی می کنند انجام شود، حتی اگر در خانه قدیمی هم زندگی نمی کنند، در مورد محل بازی و ساختمان مدرسه تحقیق کنید تا در صورت لزوم آزمایش اندازه گیری سرب خون را انجام دهید.

پزشک ممکن است در موردی که میزان سرب خون کودک بالا است، چند روزی او را تحت درمان شیمیایی در بیمارستان قرار دهید تا سرب انباشته شده در بدن او را خارج سازد. این درمان دردناک نیست و تنها درصد کمی (حدود ۱۰ درصد) از کودکانی که میزان سرب خون آن ها بالا است، به این کار نیاز دارند.


نشانه های وجود سرب در آب نوشیدنی

شما قادر به دیدن، چشیدن و یا استشمام بوی سرب موجود در آب نیستید. برای اطمینان از وجود سرب در آب باید به آزمایشگاه مراجعه کنید.

در صورت مشاهده عوامل زیر باید به وجود سرب در آب مشکوک شد:

لوله کشی آب ساختمان خاکستری کدر بوده و به آسانی خراشیده شود؛ مشاهده علائم پوسیدگی مثل زنگ زدگی رنگ آب و زنگ زدن ظرف ها و ظرف شویی.حتی اگر موارد یاد شده را مشاهده نکردید، زیستن در خانه های قدیمی دلیلی کافی برای آزمایش تشخیص سرب در آب آشامیدنی است.

کمک والدین

چنان چه به آب آشامیدنی مشکوک بودید، نمونه ای را برای تشخیص سرب به آزمایشگاه ببرید؛در صورتی که آزمایشگاه وجود سرب در آب آشامیدنی را تشخیص داد، این اقدامات احتیاطی را به کار بندید:از نوشیدن و استفاده آبی که بیش از شش ساعت در لوله باقی مانده است (در طول)

شب یا ساعات کار خودداری کنید؛اجازه دهید آب تا سه دقیقه جریان داشته باشد و سپس از آن استفاده کنید؛هرگز از شیر آب گرم برای نوشیدن، تهیه غذا و یا فراهم ساختن غذای نوزاد استفاده نکنید زیرا شدت حل شدن سرب در آب گرم بسیار بیشتر از آب سرد است. چنانچه قصد تعمیر و بازسازی لوله کشی ساختمان را دارید، سعی کنید از لوله های بدون سرب استفاده کنید؛

اگر خانه شما قدیمی است، در، پنجره و دیوارها را رنگ بزنید و فرزندتان را برای تعیین میزان سرب خون به آزمایشگاه ببرید. این آزمایش از شش ماهگی تا یک سالگی آغاز می شود و به طور منظم تا شش سالگی ادامه خواهد داشت.

پیش از هر وعده غذا، دستان کودک را بشویید تا گرد و غبار و آلودگی ناشی از سرب از میان برود؛ اسباب بازی ها و پستانک نوزاد را به طور مرتب بشویید؛کف اتاق، پنجره و کف پوش را هر هفته با استفاده از پاک کننده های فسفاته بشویید.

کمک پزشک

پیشنهاد آزمایش اندازه گیری سرب خون چنان چه در خانه های قدیمی زندگی می کنید؛ اگر جواب آزمایش اندازه گیری سرب خون مثبت بود، هر سه یا چهار ماه یک بار آن را تکرار کرد.

بستری کردن بیمار در بیمارستان و تجویز داروهای شیمیایی هنگامی صورت می گیرد که میزان سرب خون بسیار بالا باشد. در این موارد به والدین پیشنهاد می شود منبع سرب را در منزل یافته و از بین ببرند.

همچنین بخوانید:

عوامل ایجاد مسمومیت شغلی کدامند؟

مسمومیت با آب یا هیپوناترمی : علائم مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آب

پره‌اکلامپسی‌ (مسمومیت حاملگی) چیست؟

نشانه های مسمومیت با کلر کدام است؟

علائم مسمومیت با ویتامین D و درمان سریع این عارضه

مسمومیت با استون + عوارض جانبی پاک کننده‌های استونی لاک ناخن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits