دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض پودر او ار اس برای کودکان
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پودر او آر اس می‌تواند در مواردی بسیاری مفید باشد اما باید توجه داشته باشید که مصرف‌ بیش‌ از اندازه‌ آن ممکن‌ است‌ در نوزادان‌ کمتر از یک سال‌ منجر به‌ تشنج‌ شود. این مورد یکی از عوارض جدی این داروست که باید در نظر گرفته شود.

پودر او ار اس (ORS)

او ار اس (Oral Rehydration Salt) نوعی خوراکی است که برای رفع ضعف و بی‌حالی در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اسهال تجویز می‌شود.

از عوارض پودر او ار اس می‌توان به پف کردن پلک‌ها و تشنگی بیش از حد و تشنج در کودکان زیر یک سال اشاره کرد.

اسهال از بیماری‌هایی است که در هر سن و سالی ممکن است به سراغتان بیاید. این عارضه معمولا با درد، ضعف و بی‌حالی همراه است و اگر درمان نشود می‌تواند بیمار مبتلا به خود را ضعیف و ضعیف‌تر کند.

از آنجایی که فرد مبتلا، معمولا دچار بی‌اشتهایی شده و میلی به غذا ندارد، بدن او با کم‌‌ آبی مواجه می‌شود. در این شرایط باید برای بازیابی قوای از دست رفته بیمار، به سراغ داروهای کمکی رفت.

یکی از این داروها پودر او آر اس است که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در ادامه با این دارو و عوارض پودر او ار اس که مصرف آن ممکن است به دنبال داشته باشد، آشنا می‌شویم.

او ار اس (Oral Rehydration Salt) نوعی خوراکی حاوی قند (گلوکز) و الکترولیت (کلرید سدیم و پتاسیم) است که به منظور جبران آب و نمک‌های از دست رفته بدن در افراد مبتلا به اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او آر اس به صورت پودر در بسته‌های کوچک در داروخانه‌ها موجود است که باید قبل از مصرف به محلول تبدیل شود. برای این کار باید محتوای بسته را طبق دستور روی آن در (اغلب یک لیتر) آب جوشیده سرد شده حل کرد و نوشید.

طی درمان با این دارو مصرف غذاهای حاوی نشاسته نظیر برنج، فرنی، نان تست، سیب‌زمینی، ماست، سوپ صاف شده و سبزیجات توصیه می‌شود.

عوارض پودر او ار اس

اگرچه مصرف پودر او آر اس می‌تواند در مواردی بسیاری مفید باشد اما باید توجه داشته باشید که مصرف‌ بیش‌ از اندازه‌ آن ممکن‌ است‌ در نوزادان‌ کمتر از یک سال‌ منجر به‌ تشنج‌ شود.

این مورد یکی از عوارض جدی این داروست که باید در نظر گرفته شود. از دیگر عوارض پودر او آر اس می‌توان به پف‌ کردن‌ پلک‌ها و تشنگی‌ بیش‌ از حد اشاره کرد.

مقدار و مصرف پودر او ار اس

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک، تعیین گردد. به طور معمول در شیرخواران‌ حداکثر یک‌ لیتر از محلول حاوی او آر اس در ۲۴ ساعت‌ و در کودکان‌ بزرگ‌تر حداکثر یک‌ لیتر در مدت‌ ۸ الی ۲۴ ساعت‌ بسته‌ به‌ سن‌ بیمار تجویز می‌شود.

برای مصرف باید محتوی‌ پاکت‌ ORS را در یک‌ لیتر آب‌ جوشیده‌ سرد شده‌ حل‌ کرده‌ و استفاده‌ کنید.

نکاتی که در رابطه با استفاده از پودر او ار اس باید بدانید

  1. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، به پزشک خود بگویید.
  2. در صورت وجود هر نوع آلرژی دارویی یا آلرژی نسبت به غذاها، رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها یا حیوانات، به پزشک اطلاع دهید.
  3. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  4. چنانچه از این دارو استفاده کرده و دچار علائمی نظیر بی‌حسی، ضعف عضلانی و یا از دست دادن کنترل مثانه یا روده شدید، به اورژانس مراجعه کنید.
  5. چنانچه با مصرف این دارو دچار علائم حساسیت مثل تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را ادامه نداده و به اورژانس رجوع کنید.
  6. دارو را دقیقا طبق دستور پزشک، استفاده کنید.
  7. برای‌ جلوگیری‌ از استفراغ نوزاد، باید دارو را به آهستگی به او بدهید. همچنین بین فواصل مصرف این دارو، شیرخوار باید شیر مادر (یا شیر خشک) دریافت کند.
  8. محلول‌ ORS باید بلافاصله‌ قبل‌ از مصرف‌، تهیه‌ شود.
  9. برای بهبودی سریع‌تر در کودکان و بزرگسالان بهتر است بین فواصل مصرف او آر اس، مایعات و غذا مصرف شود.
  10. در صورت ابتلا به نارسایی کلیه دارو باید با تجویز پزشک و تحت نظر وی، مصرف شود.

عوارض پودر او ار اس

نحوه مصرف پودر او آر اس

دارو او آر اس از ترکیب کردن الکترولیت های مورد نیاز بدن (بدن برای عملکرد درست به میزان خاصی از الکترولیت ها مثل سدیم، پتاسیم و کلرید نیاز دارد) با گلوکز به دست می آید. این دارو به صورت خوراکی از راه دهان و به شکل محلول تجویز می شود.

محلول او آر اس جهت تنظیم میزان مایعات و الکترولیت های ضروری بدن، در زمان هایی که الکترولیت زیادی از دست می دهد تجویز می شود.

از دست دادن الکترولیت ممکن است در اثر فعالیت سنگین بدن، بیماری های عفونی، اسهال و استفراغ ،گرمازدگی ، مسمومیت های شدید و یا سوختگی باشد.

در اثر این اتفاق ممکن است بدن دچار حمله های ناگهانی شود، دارو او آر اس در کلیه این موارد اثربخشی مثبت دارد. مصرف دارو او آر اس همیشه به صورت محلول بوده است.

بسته های مخصوص حاوی پودر این دارو با تجویز پزشک خریداری شده و باید طبق دستور درج شده روی آن مصرف شود.

تهیه محلول او آر اس به دلیل حساسیت نسبت های آن، به صورت دستور کاملا روشن و مشخص روی بسته های دارو درج می شود.

معمولا پودر دارو او آر اس را باید در یک لیتر آب سرد جوشیده حل کرد و نوشید.

در سال های اخیر در ایران، تعدادی از شرکت های دارویی برای سهولت مصرف دارو و رضایت مشتریان، اقدام به تولید او آر اس به صورت قرص جوشان (۱۰ عدد قرص در یک بسته) و در برخی موارد به صورت طمع دار و مطلوب برای کودکان اقدام نموده اند.

لازم به ذکر است در صورت ابتلا به اسهال حاد تنها به مصرف این دارو کفایت نکرده و حتما به مراکز درمانی و پزشک مراجعه فرمایید. ممکن است در موارد اسهال شدید، پزشک سرم تراپی و یا تزریق مایعات به صورت وریدی را برای بیمار لازم بداند.

شرایط نگهداری دارو او آر اس

دارو او آر اس در هر نوع (به صورت پاکت یا قرص های جوشان) نیاز به نگهداری در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد دارد.

قبل از استفاده پودر او آر اس باید به تاریخ انقضاء آن توجه کرده و دقت داشته باشید که پودر تغییر رنگ نداده و چسبنده نباشد.

دارو را دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

مانند تمام داروها، دسترسی کودکان به این دارو ممکن است عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد، بنابراین محل نگهداری دارو او آر اس دور از دسترس کودکان باشد.

بیشتر بخوانید :

آیا نوشابه سیاه برای اسهال کودک خوب است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits