دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ علت اصلی بوی بد مدفوع نوزاد چیست ؟
43
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از مهم ترین مواردی که باید در مورد مدفوع نوزادتان مورد توجه قرار دهید بو و چربی آن است. اگر مدفوع بوی بد می دهد و چرب است سایر علائم را مورد بررسی قرار دهید و اگر فکر می کنید مشکلی وجود دارد به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد مدفوع نوزاد

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند معمولا مدفوع بدبویی ندارند، این در حالی است که بوی بد مدفوع تقریبا بیشتر در میان نوزادانی است که شیر خشک می‌خورند.

در برخی موارد، مدفوع شدیدا بدبو، ممکن است نشانه‌ای از جذب ناکافی مواد مغذی در بدن کودک باشد. بوی بد مدفوع حتما علت خاص خودش را دارد و همانند رنگ مدفوع نوزاد نباید نادیده گرفته شود.

در این مطلب به بررسی علت بوی بد مدفوع نوزاد می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

علت بوی بد مدفوع نوزاد

1. مشکلات تغذیه ای مرتبط با فلج مغزی

مدفوع چرب یا غلیظ اغلب می تواند مشکلات تغذیه ای را نشان دهد. کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب دچار سوء تغذیه می شوند.

زیرا دارای مشکلاتی مربوط به مهارت های حرکتی هستند که مانع از تغذیه خوب می شود و همچنین اغلب دچار مشکل بلعیدن، خوردن یا مکیدن هستند، که مانع از تغذیه مناسب و هضم درست غذا می شود.

اگر فرزند شما مشکل فلج مغزی داشته باشد و متوجه مدفوع چرب و بدبو شده باشید، علامت عادی است. اما باید در خصوص این علائم با پزشک متخصص تغذیه صحبت کنید.

با این حال مدفوع بد بو و یا چرب لزوما نشانه فلج مغزی نیست مگر اینکه علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. علائم دیگر ممکن است اسپاستیک یا عدم کنترل عضلات، حرکات تحریک عضلانی، مشکل بلع، عضلات ثابت، یا عدم تناسب در عضلات باشد.

2. عفونت یکی از علل بوی بد مدفوع نوزاد

مدفوع کودک می‌تواند تحت تأثیر مشکلات معده و یا عفونت قرار گرفته و بوی آزاردهنده‌ای داشته باشد.

3. فیبروز کیستیک علت بوی بد مدفوع نوزاد

فیبروز کیستیک یک بیماری جدی است که ناشی از کمبود مواد مغذی و یا آسیب ریوی است. نه تنها این بیماری قوام و بوی مدفوع را تغییر می دهد بلکه بر عرق، اشک و مایعات پانکراس نیز تأثیر می گذارد.

هنگامی که نوزادان با فیبروز کیستیک متولد می شوند، اغلب فقدان مکونیم پس از تولد وجود دارد و به دنبال آن مدفوع چرب و بدبود دیده می شود.

با این حال، به عنوان فلج مغزی، علائم ذکر شده برای تشخیص نوزاد مبتلا به فیبروز کیستیک کافی نیست. علائم دیگر شامل انسداد روده، عفونت تنفسی، سرفه مداوم، طعم و مزه نمک بر روی پوست، افزایش وزن ضعیف و رشد آهسته است.

به یاد داشته باشید که تنها یک پزشک می تواند فیبروز کیستیک را تشخیص دهد. اگر فکر می کنید نوزادتان علائم بالا را نشان می دهد، با دکتر نوزاد تماس بگیرید.

4. شابعترین علت بوی بد مدفوع نوزاد روتاویروس

روتاویروس، شایع ترین عفونت کودکان تا پنج سالگی است. مشخصه اصلی این ویروس اسهال است و اغلب به بوی بد مدفوع نوزاد نیز منجر می‌گردد. ممکن است علت بوی بد مدفوع نوزاد شما مبتلا بودن او به این ویروس باشد.

5. عدم تحمل لاکتوز از علل بوی بد مدفوع نوزاد

در بعضی موارد، مدفوع بدبو و / یا چرب نشانگر این است که کودک شما لاکتوز را تحمل نمی کند. عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می دهد که روده کوچک نمی تواند لاکتوز موجود در محصولات لبنی، از جمله شیر خشک را تجزیه کند.

6. نارسایی پانکراس (لوزالمعده)

نارسایی پانکراس اختلال مربوط به فیبروز کیستیک است که با ناتوانی در تجزیه صحیح و هضم غذا، از جمله پروتئین، چربی و کربوهیدرات مشخص می شود. همراه با اسهال مکرر، نوزادانی که دارای نارسایی لوزالمعده هستند، ممکن است دچار نفخ، مدفوع چرب و بدبو، درد شکمی و کاهش وزن شوند.

7. دندان درآوردن

ممکن است تعجب کنید اما رویش این مرواریدهای سفید یکی از دلایل غیرمنتظره برای بوی زننده مدفوع نوزاد است. با وجود فقدان مطالعات کامل در این زمینه، بسیاری از والدین معتقدند که مدفوع نوزادان آن‌ها، ناگهان قبل از رویش دندان، بوی سرکه می‌گیرد!

علت بوی بد مدفوع کودک یک ساله

رنگ طبیعی مدفوع شیرخواران

برای محاسبه میزان کلی مایعی که باید هر روز به شیرخوار بدهید، به جدول زیر مراجعه کنید. مصرف روزانه محلول او.آر.اس یا مشابه آن بدن با استفاده از جدول، میزان کلی مصرف محلول را که مناسب با وزن فرزندتان باشد، تعیین کنید.

توضیحات عدم تحمل پروتئین شیر گاو برخی از کودکان، قادر به تحمل پروتئین شیر گاو که در بیشتر انواع شیر خشک هم یافت می شود، نیستند.

این عدم تحمل معمولاً در اولین سال زندگی بین یک هفته تا چند ماه پس از شروع تغذیه با شیر ایجاد میشود و موجب اسهال و استفراغ می شود.

معمولاً این حالت تا سن ۳ ‌سالگی از بین می رود. در صورت شک به ابتلای فرزندتان به این بیماری، به پزشک خود مراجعه کنید.

وی احتمالاً پیشنهاد خواهد کرد تا به صورت آزمایشی برای مدت ۲ ‌هفته فرآورده های حاصل از شیر گاو را از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید.

در صورت بهبود علایم، مجدداً مقدار اندکی از شیر گاو تحت نظارت پزشک به کودک داده می شود. در صورت عود علایم، این تشخیص تاًیید می شود.

بیشتر بخوانید :

علت بوی بد مدفوع چیست و چه زمانی این بو خطر آفرین می شود ؟

علت و درمان مدفوع سبز نوزادان در منزل

تعداد دفعات و حد نرمال دستشویی رفتن طی روز چگونه است ؟

طبیعی بودن بو و رنگ و حتی تعداد دفع ادرار و مدفوع نوزاد در روز، همه از مسائل بسیار مهمی هستند که خبر از سلامت عضو جدید خانواده می‌دهند.
زمانی که با مشکل بوی بد مدفوع نوزاد دلبند خود مواجه می‌شوید، باید علایم دیگر را هم بررسی کرده و اگر به نظر شما علل مشکوکی وجود دارد، بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید و نگرانی خود را رفع کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (43 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits