دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های خانگی و سنتی درمان عفونت ناف کودک

بهترین و سریع ترین راه درمان عفونت ناف کودکان در منزل

روش های خانگی و سنتی درمان عفونت ناف کودک
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
عفونت ناف یک مشکل بسیار رایج است که می تواند بر روی افراد مختلف در هر سنی، از جمله نوزادان، تاثیر بگذارد.

علت و درمان عفونت ناف در کودکان

این نوع عفونت می تواند یا عفونت باکتریایی باشد یا قارچی. از آنجا که ناف عمیق، مرطوب و تاریک است، محیط مناسبی برای کشت مخمرها و باکتری ها می باشد.
عرق، صابون و سایر مواد جمع شده در حفره ناف نیز می توانند رشد باکتری ها را افزایش دهند و باعث عفونت شوند. از آن جا که این نوع عفونت شایع است، قصد داریم که در ادامه این مطلب مجله دلگرم شما را با روش های سنتی و طبیعی درمان عفونت ناف آشنا کنیم.
علائم عفونت ناف قرمزی، درد خفیف و ترشح سبز و خاکستری است. عفونت قارچی در ناحیه شکم به علت رشد بیش از حد مخمرها رخ می دهد که منجر به علائمی مانند قرمزی، تورم و ترشح می شود.

علل دیگر و عوامل کمک کننده که ممکن است مسئول عفونت باکتری باشند عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت
  • جراحی شکمی به خصوص روی ناف
  • سوراخ کردن ناف و شکم
  • دیابت
  • کیست های چربی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه مضر UV
  • چاقی

صرف نظر از علت، روش های خانگی درمان عفونت ناف می تواند به حل این مشکل کمک کند. ضمن انجام این روش ها، می توانید با استفاده از اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به این عفونت نیز جلوگیری کنید

درمان عفونت ناف کودکان به کمک مواد طبیعی

آب نمک گرم

عفونت باکتری شکمی می تواند با آب نمک گرم درمان شود. گرمای در آب گرم باعث افزایش جریان خون به ناحیه آلوده می شود. در حالی که نمک باعث جذب رطوبت درون ناحیه شکم شده و به بهبودی کمک می کند. علاوه بر این، این محلول به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل خواهد کرد.

۱ قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را مخلوط کنید تا نمک حل شود.تکه ای پنبه را در این محلول خیس کنید و از آن برای تمیز کردن منطقه آلوده استفاده کنید و سپس با دقت آن را خشک کنید.برای مبارزه بیشتر با این عفونت از یک کرم ضد باکتری تهیه شده بر پایه آب استفاده کنید.یک یا دو بار در روز تا زمانی که عفونت درمان شود این روش را تکرار کنید.شما همچنین می توانید از محلول آماده سالین که قابل تهیه از داروخانه است نیز استفاده کنید.

تمیز نگه داشتن منطقه برای درمان عفونت ناف کودکان

برای تسریع در روند بهبودی و جلوگیری از رشد بیشتر باکتری ها در ناحیه شکم ضروری است که منطقه آسیب دیده را خشک و تمیز نگه دارید.برای تمیز کردن منطقه، می توانید در هنگام استحمام از یک صابون ضد باکتری استفاده کنید.
بعد از آن نیز، منطقه آسیب دیده را کاملا خشک کنید و با کرم یا لوسیون ضد باکتری تهیه شده بر پایه آب، ۲ یا ۳ بار در روز، تا زمانی که عفونت درمان شود، آغشته کنید.توصیه می شود از پماد تهیه شده بر پایه آب استفاده کنید. زیرا رطوبت سایر انواع پمادها می تواند منافذ را مسدود کند و مانع تنفس پوست شود.

 عفونت ناف کودکان

کمپرس گرم جهت درمان عفونت ناف

اگر عفونت دردناک باشد، می توانید با استفاده از کمپرس گرما درد شکم را کم کنید. گرما در کاهش درد موثر است و همچنین به بهبودی کمک می کند.یک لیف تمیز حمام را در آب گرم خیس کرده و آب اضافه آن را بگیرید.
چندین دقیقه پارچه را بر روی شکم قرار دهید.برای کاهش درد چندین بار در روز این کار را تکرار کنید.همچنین می توانید استحمام با آب گرم را برای کاهش علائم عفونت دردناک ناف امتحان کنید.

فواید روغن درخت چای برای درمان عفونت ناف کودکان

روغن درخت چای یکی دیگر از روش های مؤثر طبیعی برای درمان عفونت ناف بویژه عفونت هایی است که با مخمر یا باکتری ایجاد شده اند. این روغن دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد عفونی کننده است.
4 یا ۵ قطره روغن درخت چای را در ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید.از یک تکه پنبه برای مالیده آن به منطقه آسیب دیده استفاده کنید.۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید.این درمان را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

مالیدن الکل

برای تمیز کردن منطقه آسیب دیده، می توانید از الکل استفاده کنید. خاصیت ضد عفونی کننده آن، عفونت را از بین می برد و از گسترش آن جلوگیری می کند. همچنین باعث تسکین تحریک و درد خواهد شد.
مقدار کمی الکل را بر روی یک تکه پنبه بریزید.آن را بر روی منطقه آسیب بمالید و صبر کنید تا خشک شود.چندین بار در روز به مدت چند روز این درمان را انجام دهید.

سرکه سفید را فراموش نکنید

سرکه سفید بسیار مؤثر است و برای متوقف کردن ترشح ناف آلوده مفید می باشد. ماهیت اسیدی سرکه سفید با عفونت مبارزه کرده و حتی از گسترش آن جلوگیری می کند.
1بخش سرکه سفید را با ۲ بخش آب گرم مخلوط کنید.تکه ای پنبه را در این محلول خیس کنید و آن را به منطقه آسیب دیده بمالید.۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.سپس آن را با آب گرم بشویید و منطقه را به طور کامل خشک کنید.۲ تا ۳ بار در روز تا زمانی که عفونت درمان شود این روش را تکرار کنید.

آلوئه ورا

از آلوئه ورا نیز می توان برای درمان عفونت ناف استفاده کرد. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی است که می تواند درد را کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع بخشد.یک برگ آلوئه ورا را بردارید و ژل داخل آن را استخراج کنید.این ژل را روی ناف بگذارید و اجازه دهید خود به خود خشک شود.سپس منطقه را با یک پارچه تمیز و مرطوب تمیز کنید و با یک حوله نرم خشک کنید.چند بار در روز این درمان را تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه نیز می تواند برای درمان عفونت ناف مورد استفاده قرار گیرد. این ماده یک عامل ضد عفونی کننده طبیعی است و خواص آنتی بیوتیک دارد که می تواند از عفونت جلوگیری کند.
یک خمیر با استفاده از زردچوبه و آب درست کنید.این خمیر را روی منطقه آسیب دیده بمالید و تا زمانی که خشک شود صبر کنید.سپس خمیر را با استفاده از یک تکه پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.این روند را دو یا سه بار در روز برای کاهش درد و جلوگیری از گسترش عفونت انجام دهید.

روش دیگر:

  1. ۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی عسل را در یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.
  2. این نوشیدنی را قبل از خواب بخورید تا عفونت از داخل تسکین پیدا کند.

کالاندولا برای درمان عفونت ناف کودکان

گیاه کالاندولا حاوی خواص مرطوب کنندگی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است که به خارش و سوزش ناشی از آلوده شدن ناف کمک می کند. همچنین این گیاه از بهبودی عفونت نیز حمایت می کند.
2الی ۳ گل از گیاه کالاندولا را له کنید.خمیر حاصل را به صورت موضعی روی منطقه آلوده بمالید.اجازه دهید خمیر ۱۰ دقیقه روی ناف بماند سپس آن را بشویید.این کار را دو یا سه بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

یاس بنفش هند

اگر عفونت ناف به دلیل عفونت باکتریایی یا مخمر ایجاد شده باشد، می توانید از یاس بنفش هندی یا همان نئم برای درمان استفاده کنید. این گیاه قطعا می تواند به درمان عفونت ناف کمک کند.
نئم دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که باعث کاهش درد و خارش و جلوگیری از گسترش عفونت می شود.چند عدد برگ نئم را خرد کنید و آن را روی منطقه آسیب دیده بمالید.در صورت دلخواه می توانید مقداری پودر زردچوبه نیز به آن اضافه کنید.۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید و کاملا خشک کنید.این کار را دو بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

روش دیگر:

  1. چند قطره روغن یاس بنفش هندی را به یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا هر نوع روغن حامل دیگری اضافه کنید.
  2. برای سریع شدن روند بهبودی با تکه ای پنبه این ترکیب را به منطقه آلوده بمالید.

حتماً بخوانید:
علت بوی بد ناف و چند راهکار بسیار موثر خانگی برای رفع این بوی ناخوشایند

علت بوی بد ناف و چند راهکار بسیار موثر خانگی برای رفع این بوی ناخوشایند

اگر به تازگی متوجه بوی بد ناف خود شده باشید، احتمالا اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد می شود این است که این بوی بد از کجا نشات می گیرد؟ آیا راه حلی…

نکات اضافی برای درمان عفونت ناف

اگر در ناحیه ناف خارش دارید، هرگز آن را نخارانید. زیرا خارش عفونت را بدتر می کند.چند هفته از شنا کردن در آب کلر دار استخر اجتناب کنید. این آب برای عفونت ناف مناسب نیست.بهتر است برای تمیز کردن ناحیه آلوده همیشه از پنبه استریل شده به جای پارچه استفاده کنید.منطقه آلوده را لمس نکنید.
مصرف سیر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. زیرا این ماده در پیشگیری از عفونت بسیار موثر است.خوردن غذاهای غنی از ویتامین C، روی و آنتی اکسیدان ها برای ترویج بهبودی مناسب است.در هنگام خواب سعی کنید روی شکم و ناف نخوابید.قند خون بالا را کنترل کنید.
اگر ناف خود را سوراخ کرده اید، تمام دستوراتی که پزشک به شما داده است را رعایت کنید.اگر عفونت پس از گذشت یک هفته از بروز علائم درمان نشد، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits