دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل کوتاهی قد کودکان و بررسی تأثیر ژیمناستیک بر قد آن ها
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
«بچه ها را کلاس ژیمناستیک نبرید، می گویند قدشان کوتاه می ماند.» این جمله ای است که این سال های اخیر در خانواده هایی که فرزندان شان در سن خردسالی هستند، شنیده می شود. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی درستیِ این جمله و تأثیری که ژیمناستیک بر قد می...

دلایل کوتاهی قد کودکان

کوتاهی قد یکی از مشکلاتی است که ذهن افراد را درگیر کرده است. مخصوصا ذهن مادران را. مادران نگرانند که نکند کودکانشان رشدشان کند باشد و قد کوتاه بمانند. دلایل کوتاهی قد متنوع است که نمونه هایی از آن عبارتند از:

  1. گاهی وجود اختلالاتی در سیستم عصبی مرکزی، از دلایل کوتاهی قد است و سبب کندی رشد بچه ها می گردد.
  2. ناراحتی های کلیوی مانند عفونت مجاری ادراری نیز می تواند سبب این امر شود در این گونه اطفال کوتاهی دست ها و پاها و کوتاهی انگشتان نیز مشاهده می گردد.
  3. عوامل ارثی و ژنتیکی نیز یکی از عوامل شایع کندی رشد و کوتاه قدی و از دلایل کوتاهی قد می باشد و این را کوتاه قدی فامیلی گویند.
  4. عوامل هورمونی یعنی کمبود ترشحات غده هیپوفیز یا غدد فوق کلیوی نیز می تواند از دلایل کوتاه بودن قد باشد و سبب کندی رشد و کوتاه قدی اطفال شود . اما این حالت کمتر مشاهده می شود و این گروه کمتر از 5 درصد بچه های کوتاه قد را شامل می شود .
  5. عوامل گوارشی مانند سوء جذب مواد غذایی در روده ها و یا التهاب روده ها و یا محرومیت غذایی و فقر سبب کوتاه قدی و کندی رشد اطفال می گردد.
  6. کم خونی مزمن نیز از دلایل کوتاهی قد در کودکان می باشد.
  7. بیماری های مادرزادی قلبی نیز می توانند سبب این امر شوند.
  8. ناراحتی های ریوی مانند اسم یا هر ناراحتی تنفسی دیگری که مانع رسیدن اکسیژن کافی به بدن شوند.
  9. ناراحتی های روحی و روانی و افسردگی سبب می شوند که رفتار و غذا خوردن و خوابیدن و سایر اعمال طفل دستخوش اختلال شده و نتیجتا در رشد طفل وقفه ای ایجاد گردد. در چنین مواقع دیده شده ناراحتی طفل برطرف می شود و رشد و نمو او تسریع می گردد.
  10. مصرف بی رویه بعضی داروها
  11. هر کاری که جسمی باشد یا فکری و خارج از قدرت طفل باشد رشد او را کند و سبب کوتاه قدی او می شود.
  12. گاهی در اثر عواملی زودتر از موقع در طفل آثار بلوغ ظاهر می شود که آن را بلوغ زودرس و بی موقع نامند که این امر سبب توقف رشد کودک و کوتاه ماندن قد او شده و عوارض دیگری را نیز دنبال دارد.

دلایل کوتاهی قد مختلف است. ورزش نکردن، وراثت، کمبود ویتامین ها و … و سایر عوامل می تواند در کوتاهی قد تاثیر بگذارد. اگر میبینید کودکتان قدش کوتاه است از همان بچگی او را به کلاس های ورزشی مثل والیبال و بسکتبال بفرستید تا قدش بلندتر شود.

کوتاهی قد کودکان

تأثیر ژیمناستیک بر قد کودکان

ورزش ژیمناستیک ورزشی است که تلفیقی از قدرت فیزیکی، انعطاف، چالاکی، قدرت، تمرکز ذهن، هماهنگی، تعادل و کنترل جز به جز اندام های بدن را نیازمند است.

ورزش مقوله ای که تمام زندگی امروزه را تحت تاثیر قرار داده و کمتر کسی هست که در طول زندگی یکی از رشته های آن را انجام نداده باشد، اما در این میان برخی از رشته ها درجه سختی متفاوت با دیگر رشته ها دارند.

ژیمناستیک ورزش پایه است حتی کارشناسان این رشته می گویند یادگیری حرکات ژیمناستیک از دو و میدانی و شنا هم ضروری تر است. هر کسی که در بچگی ژیمناست کار بوده، در دوران بزرگسالی می تواند ورزشکار خوبی باشد. اما این ذهنیت اشتباه در خانواده ها که این رشته باعث کوتاهی قد می شود، دلیلی شده تا کلاس های ژیمناستیک رونق کمتری داشته باشند.

هر ورزشی شرایط فیزیکی خاص خود را می‌طلبد، به عنوان مثال در رشته بسکتبال و والیبال افرادی موفق هستند و به قهرمانی می‌رسند که از ابتدا قد بلندی داشته باشند و در ژیمناستیک افرادی که کوتاه قد هستند، موفق ترند.

زیرا در این رشته سرعت، چابکی و قدرت عکس العمل بسیار مهم است و این ویژگی ها در افراد کوتاه قد بارزتر است. به همین دلیل وقتی مردم افراد قد بلند در بسکتبال یا کوتاه قد در ژیمناستیک را در تلویزیون می‌بینند، این باور غلط در ذهنشان شکل می‌گیرد که این ورزش سبب کوتاهی قد می‌شود.

فعالیت فیزیکی در رشد و افزایش قد در دوران کودکی نقش مهمی دارد، به طوری که ورزش کردن باعث تحریک آزاد شدن هورمون رشد می شود. زمانی که این هورمون آزاد می‌شود، کودکی که صفحات رشد در استخوان هایش بسته نشده است، از رشد بیشتری در مقایسه با زمانی برخوردار خواهد شد که از لحاظ فیزیکی فعال نباشد.

فعالیت فیزیکی و ورزش حتی در دوران بعد از بلوغ هم در قد افراد موثر است، به طوری که از بسیاری از ناهنجاری های اسکلتی که سبب کوتاه تر شدن قد می‌شود و همچنین از فشردگی دیسک ها و...جلوگیری می‌کند.

کم‌ تحرکی و عدم‌ تحرک کافی باعث تغییر متابولیسم‌ بدن می‌شود که به دنبال آن ترشح هورمون‌ های بدن را با نقص مواجه کرده و مانع از حداکثر شدن رشد می‌شود. عوامل رشد در افراد نیز شامل عوامل وراثتی، تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی و خواب مناسب است.

ورزش های کششی مانند یوگا، ژیمناستیک و شنا به افزایش قد کمک می کنند، انجام حرکات کششی نه تنها باعث کوتاهی قد نمی‌شود، بلکه موجب رشد عضلانی بدن و تقویت بافت استخوانی می‌شود.

تمرینات کششی و فعالیت ورزشی از جمله راهکارهایی است که مداومت بر آن موجب افزایش قد نوجوانان می‌شود. نوجوانان با انجام حرکات کششی در طول روزهای هفته موجب رشد عضلانی بدن و تقویت بافت استخوانی خود می‌شوند و به این ترتیب به پیشگیری از تراکم استخوان در ستون فقرات و خمودگی در این بخش از بدن منتهی می‌شود.

این تمرینات علاوه بر آن‌ که افزایش قد را با خود به همراه دارند با تنظیم هورمون‌های بدن به افزایش نشاط و شادابی کودکان نیز کمک می‌کند.

ورزش سبب وارد آمدن فشارهایی بر بدن می شود که این فشارها روی صفحات رشدی اثر می گذارند. اگر این فشارها شدید نباشد، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان و در نتیجه افزایش قد می شود.

اما اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهد شد. بنابراین فرد رشد نخواهد کرد نه اینکه قدش کوتاه شود.

اگر کودکی ۶ روز در هفته و هر روز بیش از ۳ ساعت به یک فعالیت ورزشی شدید مانند فوتبال یا دو و میدانی بپردازد، فشار های شدیدی بر صفحات رشدش وارد می شود. اما اگر کودک روزانه ۳۰ دقیقه یا هفته ای ۵ _ ۴ بار به مدت ۱ ساعت ورزش کند، باعث تحریک صفحات رشد می‌شود و به رشد او کمک می‌کند.

در مجموع، ورزش کردن کاری بسیار مهم و حیاتی است که باید زیر نظر متخصصان علوم ورزشی انجام شود؛ به خصوص در رده های سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال.

تمرینات مقاومتی در صورتی که باعث افزایش ترشح هورمون تستوسترون شود، برای نوجوانان ممنوع است. زیرا این هورمون با تاثیری که بر گیرنده های «اندروژنیک اپی فیز» دارد، باعث رسوب کلسیم در دیسک های رشدی شده و در نتیجه تاثیر منفی در طول قد و افزایش طولی استخوان‌ ها خواهد داشت.

رشته های بدنسازی و کشتی به دلیل شدت بالای تمرینات مقاومتی و افزایش ترشح هورمون رشد شرایط توقف رشد قدی را بسیار افزایش خواهد داد.

در پایان این نکته مهم است که ورزش ژیمناستیک هیچ تأثیری بر کوتاه قد شدن کودکان ندارد، مگر اینکه در سن زیر 9 سال حرکات حرفه ای انجام دهند.

آمارها نشان می‌ دهند بچه‌هایی که در فعالیت‌هایی از قبیل ژیمناستیک شرکت دارند کمتر دارای رفتارهای ضداجتماعی و جرم‌ های ویژه نوجوانان می‌شوند که در این زمینه مربیان ژیمناستیک نقش مهمی را به عنوان الگو بازی می‌کنند.

فعالیت بدنی از جمله ورزش ژیمناستیک، میزان فشار خون را در نوجوانان و جوانان دارای فشارخون بالا کاهش می‌ دهد.

بیشتر بخوانید:

۴ عارضه ی مهم که ژیمناستیک از خود به جای میگذارد

چه ورزش هایی به رشد قدی کودکان کمک میکند

درمان کوتاهی قد در کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits