دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا شربت رانیتیدین (زانتاک) برای نوزادان بی خطر است؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شربت رانیتیدین با نام تجاری زانتاک یک دارویی است برای کاهش اسید معده که میتواند روش موثری برای کاهش اسید معده ، سوزش سر دل کودک را کاهش دهد. راینتیدین برای نوزاد و کودک بی خطر میباشد.

مقدار و نحوه مصرف رانیتیدین برای نوزادان

شربت رانیتیدین با نام تجاری زانتاک یکی از داروهایی است که اسید معده اضافی و شرایط مرتبط به آن را درمان میکند. رانیتیدین متعلق به طبقه ای از داروهای موسوم به مسدود کننده های گیرنده هیستامین 2 یا مسدود کننده های H2 است. مسدود کننده های H2 میزان اسیدی را که معده تولید میکند را کاهش میدهند.
شربت رانیتیدین میتواند روشی مطمئن و موثر برای کاهش اسید معده ، سوزش سر دل و دل درد در کودک شما میباشد. اما مصرف رانیتیدین با احتیاط خاصی روبرو است.

نام های دیگر رانیتیدین : Zantac, Zantac 150, Zantac 75, Zantac 300

مفهوم سوزش سر دل در نوزادان

بعضی از نوزادان بیش از حد اسید معده تولید میکنند. عضله بین مری و معده اسفنکتر مری گفته میشود. این عضله باز میشود تا غذا از مری به داخل معده منتقل شود. به طور معمول آن را بسته نگه میدارد تا اسید از معده به سمت بالا در مری نرود.
در برخی از نوزادان ، این عضله کاملا رشد نکرده است و ممکن است اسید به مری برگردد.کاهش اسید معده اضافی کودک میتواند تحریک پذیری از درد ریفلاکس اسید بعد از تغذیه را کاهش دهد و به کودک کمک می کند تا راحت تر غذا بخورد. با بزرگتر شدن کودک اسفنکتر پایینی مری بهتر کار میکند.بسیاری از نوزادان هستند که ممکن است بعد از شیر خوردن مقداری از آن را پس بدهند یا همراه با آروغ زدن شیر را بالا بیاورند.

شربت رانیتیدین برای نوزادان

علاوه بر مصرف رانیتیدین برای نوزادان این نکات را هم رعایت کنید:

معده کودک را خیلی سنگین نکنید و پس از شیر دادن به نوزاد او را سریع نخوابانید. بلکه نوزاد را در آغوش گرفته و با زدن ضربات ملایمی به پشتش سعی کنید آروغ او را بگیرید. ماساژ ملایم کمر نوزاد از پایین به بالا برای گرفتن آروغش تا حدودی می تواند موثر باشد.
زیر سر نوزاد را بلند کنید یا زاویه تخت را سی درجه بالاتر بیاورید. هنگامی که قسمت بالاتنه نوزاد بالاتر است، جاذبه کار خود را انجام می دهد و مانع از برگشت محتویات معده به مری می شود.
برای این کودکان باید از پوشاندن لباس تنگ خودداری کنید و وقتی که غذاخور شدند غذا ها را خیلی رقیق نکنید. دادن غذای سفت و جامد نتیجه بهتری می دهد.

آیا مصرف شربت زانتاک برای نوزاد بدون خطر می باشد یا نه؟

رانیتیدین یک دارو برای جلوگیری از ترشح بیش از اندازه اسید معده به منظور پیشگیری از رفلاکس مداوم اسید معده به مری می باشد و یک داروی ضد استفراغ نیست, پس در صورتی که نوزاد تنها رفلاکس معده داشته باشد نیازی به مصرف این دارو نمی باشد و بهتر است از مصرف بدن نیاز آن خودداری شود. هر چند که مصرف رانیتیدین به طور کلی بی خطر است.

آیا رانیتیدین ( زانتاک ) باعث توقف رفلاکس معده می شود؟

خیر. رفلاکس های ساده معده به حرکت شیر از معده به داخل دهان از طریق مری برمیگردد، مانند استفراغ کردن. زانتاک استفراغ را متوقف نمی کند، بلکه باعث سرکوب اسید می شود. در بسیاری موارد کودکان با این رفلاکس معده ساده (استفراغ کردن) اذیت نمی شوند چرا که شیر اسید معده را خنثی می کند.
در برخی کودکان، اسید باعث بروز برخی مشکلات می شود. زانتاک این اسید را کم می کند و به همین دلیل است که در بیماری های مرتبط با رفلاکس معده استفاده می شود.

مقدار مصرف شربت رانیتیدین در نوزادان

این دارو را 30 -60 دقیقه قبل از تغذیه نوزاد مصرف میشود. دوز مصرف رانیتیدین به وزن نوزادان بستگی دارد. مقدار دوز مصرف را به یک قطره چکان یا سرنگ اندازه گیری اندازه بگیرید. این سرنگ ها را میتوانید از داروخانه های تهیه کنید.

مصرف رانیتیدین برای زخم معده ، مری و اثنی عشر

درمان اولیه معمولی 2 - 4 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن ، 2 بار در روز به مدت چهار تا هشت هفته است.
دوز نگهدارنده رانیتیدین همان 2-4 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن میباشد اما فقط یک بار در روز در زمان خواب مصرف میشود.

مصرف رانیتیدین برای رفلاکس معده و مری فرساینده

برای درمان بیماری رفلاکس معده یا مری دوز معمولی 5.5 میلی گرم درر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز است.علائم کودک بعد از 24 ساعت بهبود میابد. اما درمان برای مری فرسایش شده معمولا چند ماه طول میکشد.

رانیتیدین برای نوزادان

عوارض مصرف رانیتیدین ( زانتاک )

رانیتیدین کمتر باعث عوارض میشود ، اما ممکن است برای کودک شما عوارضی داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل سردرد ، یبوست ، اسهال ، حالت تهوع ، استفراغ باشد.

تداخل دارویی با رانیتیدین

شربت رانیتیدین به دلیل تغییراتی که در میزان اسید معده ایجاد میکند میتواند نحوه جذب بدن کودک نسبت به سایر داروها را تغییر میدهد.قبل از تجویز پزشک کودک ، درباره تمام داروهایی که به کودک خود میدهید از جمله ویتامین ها و مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. تا از بی خطر بودن رانیتیدین برای کودک اطمینان حاصل کنید.

حتماً بخوانید:
دلیل ممنوعیت رانیتیدین : چرا رانیتیدین نخوریم ؟

دلیل ممنوعیت رانیتیدین : چرا رانیتیدین نخوریم ؟

شاید این روزها ممنوعیت مصرف رانیتیدین را شنیده باشید اما از علت آن بی اطلاع بوده باشید. در ادامه قصد داریم علت اینکه مصرف این دارو ممنوع شد را شرح…

نکاتی که در رابطه با مصرف شربت رانیتیدین باید بدانید

بهترین زمان مصرف شربت رانیتیدین برای نوزادان رفلاکسی، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از شیر خوردن است.برای نوزادانی که مشکل کلیوی دارند، دوز مصرفی دارو باید ۵۰% کاهش یابد.
در صورتیکه حس کردید این دارو اثرگذاری لازم را برروی نوزادتان ندارد، از پزشک بخواهید داروی دیگری برای نوزادتان تجویز کند.نیاز به نگهداری دارو در یخچال نیست.
اگر مصرف این دارو برای کودک شما عوارضی به دنبال دارد، بهتر است از پزشک بخواهید داروهای جانشین را برای او، تجویز کند.در صورت مصرف هرگونه دارو یا مکمل برای کودک، قبل از مصرف شربت رانیتیدین با پزشک مشورت کنید.بدون مشورت با پزشک، میزان مصرف دارو را افزایش ندهید.
به هیچ وجه نباید این دارو را به طور خودسرانه تهیه کرده و به نوزاد بدهید.اگر یک دوز از دارو را به نوزاد خوراندید و بعد از گذشت کمتر از نیم ساعت تغییری در حالت او مشاهده نشد، دوباره همان مقدار دارو را به او بدهید. (بهتر است این کار را بیشتر از یک بار تکرار نکنید)
بهتر است مصرف دارو در زمان های مشخصی در روز صورت بگیرد.التهابات کبدی و کم شدن سلول های خونی در نوزاد، از عوارض نادر مصرف داروی رانیتیدین است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits