دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهایی برای آرام کردن دل پیچه نوزاد

بهترین و سریع ترین راه درمان دل پیچه در نوزادان کدام است؟

راهکارهایی برای آرام کردن دل پیچه نوزاد
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
راه‌حلی ساده برای درمان دل‌درد کودک/ دلایل «دل پیچه نوزاد» چیست؟ یک متخصص اطفال معتقد است نوزادان تازه متولد شده‌ای که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از هفته دوم به بعد دچار دل‌پیچه می‌شوند.

علائم دل پیچه نوزاد چیست؟

دل درد یا دل پیچه نوزاد عبارت است از گریۀ دیوانه وار طولانی مدت نوزادی که صرف نظر از این عارضه، دارای بدنی سالم و تغذیۀ کامل است، به نظر می رسد بیماری دل درد نوزاد بین ۱۰ الی ٢۵ درصد نوزادان کمتر از ۳ ماه را مبتلا کند.
تمامی نوزادان در سه ماهه اول زندگی بیش از هر زمان دیگر در زندگی خود گریه می کند، ولی دل پیچه نوزاد موردی متفاوت است. بعضی از پزشکان آن را توسط یک قانون سه قسمتی تعریف می کنند: سه ساعت گریه کردن در هربار، حداقل سه بار در هفته، حداقل به مدت سه هفتۀ متوالی که معمولاً بین هفته سوم و ششم زندگی آغاز می شود.
عارضه دل درد نوزاد معمولاً به طور ناگهانی در ساعات شب شروع می شود، بسیاری از نوزادان در صورت ابتلا به این عارضه به شدّت گریه کرده، اصلاً آرام نمی گیرند و مشت های خود را گره کرده و پاهای خود را صاف می کنند، هر نوزاد با بقیه متفاوت است، اما دل پیچه نوزاد معمولاً بعد از حدود سه ماه برطرف می شود.

چرا دل پیچه نوزاد را درگیر می کند؟

برای عارضه دل پیچه نوزاد ، جواب قانع کننده ای وجود ندارد، برخی به این صورت نظریه پردازی می کنند که این عارضه ناشی از نارسایی دستگاه گوارشی نوزاد یا حساسیت نسبت به غذاهاست، برخی دیگر معتقدند که ممکن است این عارضه سیستم عصبی در حال رشد یا خلق و خوی نوزاد باشد.
که به تحریک بیش از حد او کمک می کند، دل پیچه یا دل درد نوزاد علی رغم اینکه می تواند باعث شود والدین احساس درماندگی و گناه بکنند، یک حالت موقتی است و علامت یک مشکل بلند مدت نیست.

دل درد نوزاد: علت و درمان

هنگام دل پیچه نوزاد ، چگونه او را آرام کنیم؟

هر نوزادی با بقیه نوزادان تفاوت دارد و برای آرام شدن نیازمند اقداماتی متفاوت است، پس شاید لازم باشد شما راهکارهای جدیدی را آزمایش کنید تا بفهمید کدام یک برای آرام کردن هنگام دل درد نوزاد شما ، از بقیه بهتر است. ما پیشنهاد هایی برای شما داریم :
سعی کنید یک محیط آرام بخش ایجاد کنید که یک موقعیت شبیه سازی شده از زندگی نوزاد در داخل رحم شما باشد: یعنی جایی دنج، گرم، و آرام. برای آرام کردن دل پیچه نوزادتان را به طور سفت داخل یک پتو بپیچید، او را داخل بازوهایتان یا درون یک گهواره متحرک تکان دهید، سعی کنید او را در یک حالت قائم نگه دارید تا به او کمک کنید کمی از گاز بدنش دفع کند.

بعضی از نوزادان با صداهای بلند یکنواخت از قبیل صدای جارو برقی، ماشین ظرفشویی، دستگاه لباس خشک کن، یا ماشین صدای سفید (ماشین صدای سفید دستگاهی است که بطور تصادفی صدایی تولید می کند
که شبیه به صدای آبشار در حال ریزش یا وزش باد از میان درختان است) آرام می گیرند که همۀ اینها احتمالاً نوزاد را به یاد صدای اندام های داخلی در درون بدن شما می اندازد، یا می توانید برای آرام کردن دل درد نوزاد با یک بار ماشین سواری کردن، صدا و حرکت را با هم ترکیب کنید.

حتماً بخوانید:
این مواد غذایی باعث نفخ و دل درد در نوزادان می شود

این مواد غذایی باعث نفخ و دل درد در نوزادان می شود

نفخ و دل درد مشکلی است که عموما در بسیاری از نوزادان به وجود می‌آید و اصلی‌ترین علت این موضوع غذاهای مصرفی مادر است که می‌تواند بر شیر او تاثیرگذار…

راه حل های دیگر عبارتند از: یک دوش آب گرم، قرار دادن یک حولۀ گرم یا بطری آب داغ بر روی شکم نوزاد (اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت حوله یا بطری به پوست او آسیبی نرساند.)، یا استفاده از پستانک. بعضی از والدین می گویند که یک داروی بدون نسخه به نام سیمتیکون، که احتمالاً باعث کاهش گاز روده می شود، علائم دل پیچه نوزاد را بهبود می بخشد.

شنیدن صدای گریه نوزاد می تواند نا امید کننده و طاقت فرسا باشد، یک پیشنهاد خوب این است که زمانی که دل درد نوزاد شدید است ، بطور نوبتی به همراه یک نفر دیگر نوزاد را بغل کرده و او را آرام کنید، چنانچه مجبور هستید به مدت چند دقیقه نوزادتان را داخل تختخوابش یا هر جای امن دیگر قرار دهید تا استحمام کنید ( یا خودتان هم بطور کامل و اساسی گریه کنید)، خیالتان آسوده باشد که تنها گذاشتن او به مدت چند دقیقه، حتی اگر گریه هم بکند، به او آسیبی نخواهد رساند.

چگونه دل‌پیچه نوزاد را درمان کنیم؟ ​​​​​​​

اگرچنانچه گریه نوزادتان صدایی جیغ مانند و حاکی از درد باشد، یا اگر روند افزایش وزن نوزادتان متوقف شود، یا اگر نوزادتان تب داشته باشد، یا اگر علائم دل پیچه نوزاد تا بعد از سه ماهگی هم ادامه یابد، موضوع را حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، چراکه اینها ممکن است علایم مشکلاتی در سلامتی نوزاد باشند.

تذکّر: اگر با خوردن این عرقیات، کودک دچار گرمی می شود؛ کمی عرق کاسنی به آنها بیافزایید.

یک قاشق چایخوری زیره سبز شسته شود و در یک استکان آب جوش ده دقیقه دم بکشد و بعد با کمی نبات شیرین کرده قاشق قاشق به نوزاد بدهید.
از روشهای مفید دیگر این است که شکم کودک را روزی یک دو بار با روغن زیتون تصفیه نشده به صورت دورانی(به مرکزیت ناف) و در جهت عقربه های ساعت به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست کودک برود.
گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثّری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.

ترنجبین یک داروی آزموده شده است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست. این داروی خوشایند، علاوه بر کاهش نفخ نوزاد، یک آرامبخش و خواب آور موثّر نیز هست؛ همچنین به علّت ارزش غذایی بالا، ترنجبین یک داروی ایده آل در نوزادانی است که به علّت کمبود شیر مادرشان دچار مشکل هستند.

حتماً بخوانید:
آشنایی با قطره کولیک اید جهت رفع مشکل کولیک در نوزادان

آشنایی با قطره کولیک اید جهت رفع مشکل کولیک در نوزادان

معرفی قطره کولیک اید قطره کولیک اید یکی از محصولات شرکت ویتابیوتیکس انگلستان است، که برای رفع مشکل کولیک در نوزادان تهیه شده است. این محصول با بهره…

برای افزایش اثر این نسخه می توانید ترنجبین را به جای آب، در عرق شیرین بیان یا بابونه حل کنید. اگر مشکل بی خوای کودک شدید است افزودن چند قاشق غذاخوری گلاب به این ترکیب هم خیلی خوب است.
توصیه اکید می کنم که با مصرف داروهای آرامبخش و ضدّ نفخ شیمیایی( که از اتّفاق، اکثرا اثربخشی مناسبی نیز ندارند) به کودک دلبند خود خیانت نکنید و مطمئن باشید که با به کار بستن دستورات ساده فوق، به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

یک نکته مهم در درمان بسیاری از این نوزادان، پرهیز مادر او از شیر و لبنیات گاو و هر خوراکی که حاوی آنها باشند است.

به تجربه ثابت شده است که بعضی صداهای خاص باعث آرامش نوزاد می شوند. مثلا بعضی از آنها با شنیدن صدای جاروبرقی آرام می گیرند و بعضی بچّه های دیگر را تنها اگر سوار اتوموبیل خود کرده به گردش و گذار مشغول شوید، از دست گریه تمام نشدنی آنها آسوده خواهید شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits