دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهمترین علت سر کوبیدن کودکان چیست؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کوبیدن سر کودکان توسط خودشان به چیزی می‌تواند یکی از عادات خواب کودک باشد. برخی از کودکان شیرخوار یا نوپا به عمد سرشان را به چیزی می‌کوبند که در این میان پسران در مقایسه با دختران احتمال بیشتری برای انجام این کار دارند.

دلایل روانشناسی کوبیدن سر در کودکان چیست؟

کودکان اتیستیک معمولا به خوبی با افراد ارتباط برقرار نمی کنند. آنها اغلب به برقراری تماس فیزیکی با والدین علاقه ای ندارند و به نظر می رسد از نگاه کردن به دیگران هم پرهیز می کنند. اگر دیدید کودک در حال از دست دادن توانایی های فیزیکی، کلامی یا دیگر مهارت هایی است که پیشتر کسب کرده است و یا در کسب مهارت های تازه رشدی دچار تاخیر شده است، برای کنترل کودک به پزشک مراجعه کنید.

کوبیدن سر در کودکان بسیار رایج است. بیشتر از 20 درصد کودکان نوپا و خردسال به عمد سرشان را به جایی می کوبند . خوب است بدانید که پسران 3 برابر دختران این کار را انجام می دهند.

کوبیدن سر اغلب در نیمه دوم سال اول زندگی کودک شروع می شود و بین 18 تا 24 ماهگی به اوج خود می رسد. کوبیدن سر ممکن است برای چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد اما بیشتر کودکان با رسیدن به سن 3 سالگی این عادت را کنار می گذارند.

دلایلی که ممکن است عامل این رفتار کودک باشد :

آرامش دهی به خود :

با وجود اینکه بسیار عجیب به نظر برسد اما کودکانی که عادت به کوبیدن سرشان دارند، این رفتار را برای آرام شدن انجام می دهند. این کودکان معمولا وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوند یا حتی وقتی در خواب هستند، سرشان را با ریتم خاصی می کوبند تا به خواب بروند.

حتی بعضی از کودکان همزمان دست و پایشان را هم تکان می دهند. متخصصین رشد عقیده دارند که حرکات ریتمیک مانند تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می کند تا احساس آرامش کند.

کاهش درد :

ممکن است کودک وقتی احساس درد می کند سرش را به جایی بکوبد. این درد می تواند به علت دندان درآوردن یا عفونت گوش باشد.

به نظر می رسد کوبیدن سر به کودک کمک می کند احساس بهتری داشته باشد. ممکن است این مسئله به خاطر منحرف شدن حواس کودک از درد دندان یا گوش باشد.

ناتوانی :

اگر کودک شما وقتی عصبانی می شود سرش را به جایی می کوبد، احتمالا سعی می کند با این شیوه هیجانات شدید خود را بروز دهد.

او هنوز یاد نگرفته است که احساساتش را به طور کامل به کمک کلمات بیان کند و به همین دلیل از حرکات بدنی استفاده می کند و باز هم با این کار خودش را در موقعیت های اضطراب آور آرام می کند.

نیاز به جلب توجه :

کوبیدن مداوم سر ممکن است راهی برای جلب توجه باشد. این کاملا قابل درک است که دیدن کودک در حال انجام کاری که به نظر میرسد به او آسیب می رساند، برای شما نگران کننده است.

وقتی کودک متوجه نگرانی شما می شود برای جلب توجه شما به این رفتار ادامه می دهد.

اختلال رشدی :

کوبیدن سر می تواند با اتیسم یا سایر اختلالات رشدی مرتبط باشد اما در بیشتر موارد نمیتوان تنها به این نشانه اکتفا کرد و تنها می توان به عنوان یک هشدار به آن توجه نمود. در موارد بسیار نادر کوبیدن سر می تواند به تنهایی علامت مشکلات جدی باشد.

مهمترین علت سر کوبیدن کودکان

چگونه سر کوبیدن را در کودکان کنترل کنیم؟

به کودک توجه کنید – اما نه زمانی که سرش را می کوبد

در شرایط عادی و وقتی کودک سرش را نمی کوبد، از اینکه به میزان لازم مورد توجه مثبت شما قرار می گیرد اطمینان حاصل کنید. اگر کودک هنوز برای جلب توجه شما سرش را می کوبد، سعی کنید خیلی این مسئله را جدی نگیرید و این رفتار را تقویت نکنید.

حتی اگر نمی توانید این رفتار را نادیده بگیرید، کودک را به خاطر انجام آن توبیخ یا تنبیه نکنید. او برای درک موقعیت بسیار کوچک است و این شیوه شما می تواند باعث تشدید رفتار شود.

چیزی شبیه تاب دادن بدن اما مراتب هولناک تر برای پدر و مادر این است که کودک با سر خود به اطراف و به اشیاء اطراف خود ضربه می زند.

این رفتار کودک اغلب به ورم کردن محل اصابت سر به اطراف یا باد کردن پیشانی منجر می شود. مسئله اینجاست که کودک سخت‌ترین شیء اطراف خود را انتخاب می کند و بعد با سر به آن ضربه می‌زند. این اقدام گاه توام با عصبانیت و زمانی بدون آن صورت می‌گیرد.

به این نتیجه رسیده ایم که بسیاری از کودکان که با سر خود به اشیاء و اطراف ضربه می‌زنند، و البته نه همۀ آنها، دارای ویژگیهای شخصیتی به قرار زیر هستند:

درمان سر کوبیدن کودکان

  1. اغلب به شدت متوجه صدا می‌شوند و نسبت به آن حساس هستند.
  2. اغلب به موسیقی علاقه مند هستند و در این زمینه قابلیت هایی از خودشان نشان می‌دهند و ممکن است در مقایسه با سایرین زودتر آواز بخوانند.
  3. بسیاری از آنان تشریفاتی هستند و در رفتار خود از انگاره‌های مشخصی پیروی می‌کنند.
  4. ممکن است در پرداختن به فعالیت های جدید و یا کنار آمدن با اشخاصی که با آنها سابقۀ آشنایی ندارند با کندی رفتار کنند.
  5. اغلب خوب نمی خوابند و در دل شب از خواب بیدار می‌شوند، در این شرایط با خود گریه می‌کنند یا آواز می‌خوانند.
  6. ممکن است بسیار بدخلق و بداخلاق باشند. اشتیاق در آنها قوی است و توانایی دست کشیدن ضعیف.
  7. ممکن است به لحاظ فیزیکی بسیار محتاط و با این حال از انرژی قابل ملاحظه ای برخوردار باشند.
  8. بسیاری از آنها تمیز هستند و اغلب از چرکی و ناپاکی شدن بدشان می‌آید.

اطلاع از این ویژگیها البته مانع ضربه زدن و سر کوبیدن کودک نمی‌شود اما میتواند شما را در درک این مطلب کمک کند که این اقدام در میان کودکان رواج فراوان دارد.

بهترین کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که کودک را از جایش بلند کنیم و در مقام آرام کردن او برآییم اما در مورد سر کوبیدن او مستقیماً اقدامی صورت ندهیم. میتوان به کمک موسیقی یا تدابیر دیگر، ذهن را منحرف ساخت.

توجه داشته باشید که پرخاش کردن و یا مجازات کودک اقدامی صد در صد بی تاثیر است.

اگر رفتار کودک نگران کننده شده است، حتما با پزشک مشورت کنید

اگر کودک در طول روز سرش را به دفعات به جایی می کوبد یا در صورت آسیب دیدن سرش به کوبیدن آن ادامه می دهد، کمی نگران کننده و غیرمعمول است. کوبیدن سر می تواند با اتیسم و سایر اختلالات رشدی در ارتباط باشد که در سال های اولیه زندگی کودک و خردسالی او ظاهر می شود.

همچنین بخوانید:

علت و درمان پرحرفی کودکان چیست ؟

عوارض و خطرات مصرف آزیترومایسین در کودکان

علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟

پودر سنجد : خواص بی نظیر پودر سنجد برای کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits