دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکنیک های خرید تخت خواب مناسب کودک

چگونه تخت خواب مناسب برای کودکمان انتخاب کنیم؟

تکنیک های خرید تخت خواب مناسب کودک
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خرید تخت خواب مناسب کودک یکی از مهمترین قسمت های طراحی اتاق کودکان است که معیارهای زیادی در زمان خرید آن باید رعایت شود از جمله ابعاد، رنگ، ارتفاع و...

انتخاب تخت خواب مناسب برای نوزاد

انتخاب و خریدن تخت بچه ، یکی از خاطرات مهم و هیجان انگیز برای والدینی است که در انتظار نوزاد می باشند. مجسم کردن و مشاهده نوزاد در یک تخت زیبا و آراسته ، نقش زیبایی در خاطر والدین برجا می گذارد. در انتخاب و تهیه تخت نوزاد باید نکاتی را رعایت کرد که عبارتند از :

ایمنی تخت خواب نوزاد

بیشتر نوزادان علاقه ای به خوابیدن در تخت خود نشان نمی دهند . معمولا پس از مدتی تخت نوزاد تبدیل به صندوق یا محلی برای جمع آوری اسباب بازی می شود.
بنابراین بهتر است به جای خریدن یک تخت ، برای مدتی آن را کرایه کنید یا از آشنایان به امانت بگیرید و اگر نوزاد به آن علاقه نشان داد ، درصدد خرید آن برآیید.
تخت نوزاد، به ویژه اگر استاندارد های ایمنی در آن رعایت نشده باشد، باعث صدمات جدی میشود. بهتر است در انتخاب آن نهایت دقت به کار رود. رنگی که برای رنگ آمیزی آن به کار می رود فاقد سرب باشد.
اگر نوزاد عادت به جویدن نرده ها دارد ، آنها را با وسیله ای غیر سمی بپوشانید. حفاظ و نرده های دو طرف تخت باید با چفت مناسب طوری محکم شود که نوزاد نتواند آنها را باز کند. فاصله بین نرده های تخت باید بیشتر از 6 سانتی متر نباشد ، تا سر نوزاد در آن گیر نکند.
به طور کلی ، تخت نوزاد به منظور ایمنی باید ساده و بی پیرایه باشد. از خرید تخت های زینتی با کنده کاری و گلها و تزیینات برجسته که ممکن است به نوزاد صدمه بزند ، خودداری کنید.
قفل ها و چفت های حفاظ ها ، باید دارای لبه های گرد شده و غیر برنده باشند. در چارچوب تخت نباید سوراخ یا شکافی وجود داشته باشد که انگشت نوزاد در آن گیر کند.

 تخت خواب نوزاد

تهیه ی اولین تخت خواب برای کودک

خریدن اولین تخت خواب برای کودک ، در حین هیجان انگیز بودن ، میتواند تصمیم مهم و مشکلی نیز به شمار آید. قبل از خرید ، به نکات زیر توجه کنید :

مطمئن شوید که آیا کودک آمادگی داشتن تخت خواب را دارد یا خیر. انتقال از رخت خواب کوچک به تخت بزرگ برای بعضی کودکان نوپا و بچه های کوچک ، بسیار سخت است. خیلی آرام و تدریجی عمل کنید و انتظار تشویش و دلهره را از جانب کودکتان داشته باشید.آینده نگر باشید! کودک شما از تخت جدید برای چندین سال استفاده خواهد کرد. تخت های کوچک اگرچه عالی هستند ، ولی کودک بعد از مدتی به سرعت رشد کرده و دیگر تخت برای او مناسب نخواهد بود و شما ناچار به پرداخت هزینه ی اضافه خواهید شد.
تخت های چندطبقه برای خواهر و برادرهایی که اتاق مشترک دارند ، بسیار مناسب است . البته فقط برای بچه های کوچک ، نه کودکان نوپا ، زیرا میتواند موجب ایجاد خطرات بسیاری برای آنان باشد.
از تخت هایی با تشک های فنری استفاده کنید. در هنگام خرید به کیفیت تشک توجه نمایید. اگر از تشک تخت کوچک قبلی کودک استفاده می کنید ، از سالم بودن و ضخامت آن مطمئن شوید و اگر قصد استفاده از تشک فنری جدیدی را دارید ، اطمینان حاصل کنید که میزان استحکام آن متناسب با استخوان های در حال رشد کودک باشد.
حتما محافظ هایی برای تخت کودک ، در نظر بگیرید. تاکنون از ایمنی لازم برای تختخواب کوچک فرزند خود اطمینان داشته اید ، حالا نیز باید همین گونه باشد تا بتوانید بدون نگرانی از افتادن او در نیمه های شب ، او را در تخت جدیدش بخوابانید.
میتوانید از انواع محافظ هایی که با پیچ به تخت وصل می شوند و یا مدل هایی که با حرکت کشویی از زیر تشک بالا می آیند ، استفاده کنید. قبل از قراردادن کودک در تخت جدید ، از محکم بودن محافظ ها مطمئن شوید.

شکل مناسب و بی‌خطر تخت خواب کودک

گاهی یادمان می‌رود که لبه‌های یک تخت می‌تواند چقدر خطرناک باشد.
گوشه‌ها و لبه‌های تیز چه از جنس چوب و چه فلز، می‌توانند بسیار خطرناک باشند، بنابراین دقت کنید که تخت‌خواب کودک‌تان لبه‌های گرد و لطیف داشته باشد نه تیز و خطرناک.

راهنمای خرید تخت خواب نوزاد

رنگ‌های بی‌خطر

دقت کنید اگر سطح تخت‌خواب رنگ شده است،‌ از رنگ‌های بی‌خطر استفاده شده باشد.
برخی تخت‌خواب‌هایی که رنگ‌های دیگری غیر از رنگ چوب دارند (زرد، سفید،‌ قرمز و ...) را با رنگ‌های شیمیایی، نقاشی کرده‌اند.
برخی از این رنگ‌ها،‌ آلرژی‌زا و خطرناک هستند. قرار نیست که کودک شما تخت‌خوابش را بجود تا مواد سمی وارد بدنش شود، فقط اگر بر حسب اتفاق هم دهانش به لبه‌های تخت‌خواب بخورد، می‌تواند این مواد آسیب‌رسان را وارد بدنش کند.
بنابراین اگر از این نوع تخت‌خواب‌های رنگ شده خرید می‌کنید، آنهایی را انتخاب کنید که رنگ‌های طبیعی و بی‌خطر حاوی ترکیبات ارگانیک دارند.مواد ترکیبی این نوع رنگ‌ها هیدروژن، اکسیژن، فلورین، کلورین، برومین، سولفور و نیتروژن هستند.
اگر خودتان می‌خواهید تخت‌خواب فرزندتان را رنگ بزنید، ‌حتما به سلامت و ارگانیک بودن آن اهمیت بدهید.

اندازه مناسب تخت‌خواب

برخی از والدین انواع عریض‌تر را انتخاب می‌کنند تا خیال‌شان از بابت تکان خوردن‌های کودک و محافظت بیشتر، راحت باشد.
اگر عادت دارید که خودتان شب‌ها کنار فرزندتان دراز بکشید و برایش کتاب و قصه بخوانید،‌ پس بهتر است به دنبال تخت‌خواب‌های عریض‌تر باشید، البته تخت‌خواب‌های محکم‌تر و مقاوم‌تر.

تخت‌خواب‌های کشودار

از فضای پایین این نوع تخت‌خواب‌ها می‌توانید استفاده بهینه کنید.
معمولا تخت‌خواب‌های چوبی این بخش پایین تخت را دارند و در تخت‌خواب‌های فلزی و یا پلاستیکی معمولا از پایه استفاده می‌شود.
اگر می‌خواهید صرفه‌جویی کنید و دوباره دو سه سال دیگر یک تخت‌خواب دیگر نخرید، می‌توانید از همین حالا تخت‌خواب فرزندتان را کمی بزرگ‌تر انتخاب کنید.

توصیه های مفید برای خرید تخت خواب مناسب

اگر میخواهید از تخت های چند طبقه استفاده کنید ، تا زمانی که مطمئن نشده اید که کودکتان به اندازه ی کافی بزرک است که بتواند بدون هیچ خطری بر روی آنها بخوابد ، طبقات را روی هم سوار نکنید.
دو هفته قبل از انتقال کودک به تخت جدیدش ، آن را خریداری کرده و در جای مناسبی در اتاق او قرار دهید.
هرگز از تشک های قدیمی و دست دوم ، استفاده نکنید. هنگام خرید ، از نو بودن تشک مطمئن شوید . همچنین از خرید تخت های دست دوم با چوب های پوسته پوسته و رنگ و رو رفته ، پرهیز کنید.
برخی از تخت ها قابلیت تبدیل شدن به تخت های بزرگتر را برای سنین بالاتر دارا هستند و عمل انتقال کودک را به تخت بزرگ تر آسان می کنند ، چرا که کودک خودش را در همان تخت قدیمی با ابعادی بزرگتر ، می بیند ، پس احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهد نمود.
هر وقت زمان را برای انتقال کودک به تخت بزرگتر مناسب دیدید ، به راحتی میتوانید با برداشتن حفاظ های کشویی اطراف تخت ، آن را بزرگتر کرده و برای کودک آماده کنید.

انتخاب تخت نوزاد

اتاق نوزاد باید نزدیک اتاق والدین باشد تا در صورت وقوع حادثه ای ، صدای نوزاد شنیده شود.
تخت نوزاد را باید در جای امن قرار داد. از گذاشتن آن در جلو پنجره و نزدیک پرده ، یا هر چیزی که کودک بتواند به آن آویزان شده و از تخت بالا رود ، خودداری کنید.
باید به فکر بزرگ شدن نوزاد و احتمال بالا رفتن و افتادن او از تخت باشید. همچنین تخت نوزاد نباید نزدیک اشیاء تیز یا دیوار و مبل قرار گیرد تا اگر نوزاد افتاد ، بین تخت و دیوار یا مبل گرفتار و خفه نشود.

حفاظ تخت و اسباب بازی ها

تخت نوزاد باید به حفاظ و ضربه گیر مجهز شود و این ضربه گیر به وسیله تسمه ای خوب بسته شده باشد. تسمه های اضافی را باید کوتاه کرد تا نوزاد آنها را به دهان نگیرد.
حفاظ ها نباید طوری باشند که نوزاد از آنها به عنوان نردبان استفاده کند و از تخت بالا رود. بند اسباب بازی ها ، پستانک و لباس بچه نباید از 20 سانتی متر بلندتر باشد.

تشک نوزاد

ابعاد تشک باید طوری باشد که به خوبی در تخت جا بگیرد. لبه های تشک نباید بیش از 4 سانتی متر از چارچوب تخت فاصله داشته باشد. فاصله بیش از 2 انگشت بین تشک و کنار تخت ممکن است باعث گیر کردن پا و دست نوزاد در آن شود.
نکته دیگر در ایمنی تخت نوزاد ، استحکام تخته های زیر تشک یا چارچوب فنری آن است. آویزهای این چارچوب و قلاب های آن را باید مرتب وارسی کرد و از استحکام آنها مطمئن شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits