دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 ۵ نکته ای که در مورد نوزاد تازه متولد شده باید توجه کنید

مراقبت از نوزاد | باید این نکات مراقبت از نوزاد را بدانید!

۵ نکته ای که در مورد نوزاد تازه متولد شده باید توجه کنید
11
زمان مطالعه: 14 دقیقه
نوزاد یک ماهه : تا زمانیکه بند ناف وجود دارد از حمام کردن نوزاد خودداری کنید. بعد از افتادن بند ناف، نوزاد هفته‌ای دو بار در اتاق حمام شود. در صورت استفاده از حمام درب حمام نیمه باز باشد تا از گرمازدگی نوزاد جلوگیری شود.

آیا شما هم نوزادی یک ماهه دارید؟
آیا شما هم در مورد روند رشد و حفظ سلامت نوزاد یک ماهه خود سردرگم هستید؟
آیا شما به دنبال اطلاعاتی در مورد نوزادان یک ماهه هستید؟

اگر پاسخ شما به هر کدام از سؤالات بالا مثبت است، ادامه این مقاله را بخوانید. در ادامه این مقاله، نکاتی درباره مراقبت از کودک 1 ماهه ارائه شده است که می‌تواند شما را در حفظ سلامت و بهبود روند رشد فرزندتان یاری کند.
در ابتدا به یاد داشته باشید که نوزادان یک ماهه نیاز به تغذیه مکرر دارند. همچنین، الگوهای خواب این نوزادان نامشخص است. بسیاری از نوزادان یک ماهه تمایل دارند که در طول روز بخوابند و تمام شب را بیدار بمانند.
بر این اساس، سازماندهی زمان تغذیه نوزادان یک ماهه می‌تواند یک مصیبت خسته‌ کننده برای هر مادری باشد. در ادامه این مقاله، نکات مهمی در مورد مراقبت از نوزادان یک ماهه در اختیار شما قرار داده شده است که می‌تواند به شما، در روند تغذیه مناسب فرزندتان کمک کند و او را ایمن، سالم و قوی نگه دارد.

نکات ساده درباره مراقبت از نوزادان یک ماهه

برخی از نکات ساده برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان یک ماهه به شرح زیر می‌باشند:

1-نوزادان یک ماهه را به طور مکرر تغذیه کنید:

لازم است بدانید که نوزادان یک ماهه باید روزانه، بارها تغذیه کنند. بر این اساس، شما باید فرزند یک ماهه خود را حداقل شش بار در روز شیردهی کنید.
اگر فرزندتان را تنها با شیر مادر تغذیه می‌کنید، می‌توانید روند شیردهی به او را تا 12 بار در روز افزایش دهید. سعی نکنید که زمان تغذیه نوزادان یک ماهه را کنترل کنید، زیرا کودک در این سن برنامه خواب و روند تغذیه غیرقابل پیش‌بینی را دنبال می‌کند.

مراقبت از نوزاد

2-علائم خواب‌آلودگی نوزادان یک ماهه را درک کنید و بگذارید کودک بخوابد:

علاوه بر تغذیه مناسب، مراقبت از نوزادان یک ماهه شامل مراقبت از الگوهای خواب او نیز است. همان‌طور که قبلاً بیان شد، نوزادان یک ماهه زمان خواب نامشخصی دارند؛ کودکان در این سن در هر ساعت از روز تمایل به خوابیدن دارند؛ بگذارید تا فرزند شیرخوار شما بر اساس میل خود بخوابد.
نسبت به نشانه‌های خواب نوزادان یک ماهه حساس باشید؛ اکثر نوزادان خیلی زود بعد از تغذیه با شیر مادر تمایل به خوابیدن دارند. بر این اساس، کودک خود را بعد از تکمیل تغذیه با شیر مادر، در گهواره خود قرار دهید. سعی نکنید که الگوهای خواب او را کنترل کنید.

3-بازی و تعامل با نوزادان یک ماهه:

هر زمانی که نوزاد یک ماهه شما بیدار باشد، با او ارتباط برقرار کنید. با فرزند خود صحبت کنید، برای او موسیقی پخش نموده و سعی کنید توجه نوزاد را به خود جلب کنید. همچنین، بگذارید تا کودک شما هر روز، مدت زمان کوتاهی را روی شکم خود، تحت نظارت شما قرار گیرد، زیرا این امر به رشد عضلات بالای بدن نوزاد و گردن او کمک شایانی می‌کند.
با این حال، اطمینان حاصل کنید که نوزاد یک ماهه شما تنها برای مدت کوتاهی بر روی شکم قرار گرفته است، زیرا او خیلی کوچک‌تر از آن است که بتواند زمان طولانی‌تری را روی شکم خود بماند.
جالب است بدانید که شما می‌توانید برای سرگرمی نوزادان یک ماهه، آن‌ها را با برخی از اسباب‌بازی‌های رنگی و صدادار آشنا کنید. اسباب‌بازی‌های بچگانه می‌توانند گزینه خوبی برای سرگرمی و تعامل با نوزادان یک ماهه باشند.

4-اطمینان از ایمنی نوزادان یک ماهه:

به خاطر بسپارید که شما باید گهواره کودک خود را در یک مکان امن، در اتاق خود و به دور از پنجره قرار دهید تا باران، گرد و غبار و سایر عناصر وارد شده از پنجره، به سلامت کودک شما آسیب نرساند. همچنین، از قرار دادن اسباب‌بازی‌ها و هر چیز دیگری در داخل گهواره نوزادان یک ماهه خودداری کنید.
هنگامی که کودک شما روی مبل قرار گرفته است، اطمینان حاصل کنید که فردی از اعضای خانواده، تمام وقت به او توجه می‌کند، زیرا نوزادان فعال می‌توانند لگد بزنند، خود را جابجا کنند؛ به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که نوزادان یک ماهه نیز نیاز به توجه دارند. هر زمان که کودک خود را در یک کالسکه قرار می‌دهید، از کمربند ایمنی آن استفاده کنید.
همچنین، از نگه داشتن کودک بر روی یک بازوی خود خودداری کنید، زیرا او خیلی کوچک است تا گردن خود را در حالت تعادل نگه داشته و از عضلات بدن خودش حمایت کند. برای نگه داشتن و حمل نوزادان یک ماهه از هر دو دست خود استفاده کنید.

مراقبت‌های اولیه نوزاد

5-مراقبت‌های پزشکی نوزادان یک ماهه را به درستی انجام دهید:

لازم است بدانید که کودک شما در طی یک ماه پس از تولد، برای اولین بار واکسیناسیون خواهد شد؛ بنابراین، شما باید بررسی کنید که واکسیناسیون کودک به چه مواردی نیاز دارد و در کدام مراکز بهداشتی انجام می‌شود.
همچنین، شما باید از تماس نوزادان یک ماهه با هر فرد آلوده یا ناسالم جلوگیری کنید، زیرا این امر ممکن است کودک شما را در معرض عفونت مسری قرار دهد. علاوه بر این موارد، قبل از دست زدن به نوزاد، مواد غذایی و آب او، دستان خود را بشویید.
در نهایت، هر از گاهی پوشک نوزادان یک ماهه را بررسی کرده و عوض کنید. در نظر داشته باشید که پاکیزگی و بهداشت مناسب، سلامت فرشته کوچک شما را تضمین می‌کند.

6_ قنداق کردن نوزاد ممنوع

هیچگاه کودک را قنداق نکنید . چرا که قنداق کردن کودک سبب ایجاد احتمالات مفصلی بخصوص مفصل لگن در کودک می شود . قنداق کردن دختر بچه ها خطر ناکتر بوده چرا که خطر دررفتگی مادرزادی لگن و احتمالات مفصل لگن در دختربچه ها بیشتر است و قنداق کردن باعث ایجاد اختلال در رشد لگن و بعدها در راه رفتن کودک می شود .

تغذیه نوزاد یک ماهه

تغذیه نوزاد را بلافاصله بعد از زایمان شروع کنید و ادامه دهید . این کار باعث تولید بیشتر شیر میشود.
قبل از شیر دادن حتما دستهای خود را بشویید و استحمام روزانه فراموش نشود.
شیر روزهای اول ( آغوز یا ماک ) که زرد رنگ است بسیار مغذی و دارای مواد ایمنی بخش برای نوزاد است و او را از بسیاری بیماریها حفاظت میکند.آن را از فرزندتان دریغ نکنید.
هنگام شیر دادن نوزاد را بغل کرده سر اورا بالاتر بگیرید و تمام نوک سینه و بیشتر هاله قهوهای رنگ داخل دهان نوزاد باشد.
بهتر است در هر بار از هر دو سینه به نوزادتان شیر بدهید.
بعد از تخلیه یک سینه نوزاد را به صورت ایستاده بغل گرفته و به آرامی پشت اورا ماساژ دهید تا هوای معده تخلیه شود . سپس سینه دیگر را در دهان فرزندتان بگذارید.

بعد از شیر خوردن او را به پهلوی راست بخوابانید تااحتمال ورود شیر به ریه کودک را به حداقل برسانید.
هر زمانی که نوزاد تقاضای شیر داشت به او بدهید . شیردهی ساعت خاصی ندارد.( هر۳ -۱ساعت )
اگر به هر دلیلی از شیرخوارتان دور میشوید مانند کار و بیماری یا مسافرت هر ۲ ساعت شیر خود را بدوشید .
شیر دوشیده شده مادر تا ۶ ساعت در درجه معمولی اتاق و تا ۲ روز در یخچال قابل نگهداری است.
برای تشخیص کافی بودن شیر مادر به تعداد دفعات ادرار و مدفوع کودک و نیز میزان وزن گیری او توجه شود. روزانه تا ۷ ۶ بار دفع طبیعی است .
از دادن آب قند و ... خودداری کنید و تنها استفاده از قطره مولتی ویتامین بنا به تجویز پزشک مجاز است. تا ۶ ماهگی فقط شیر مادر و بعد از آن غذای کمکی به فرزندتان بدهید.

نکات و روشهای مهم مراقبت از نوزاد

پوست و مو نوزاد یک ماهه

پوست نوزادان به ویژه نوزادان پره ترم ( نارس )نازک/ ظریف / وکمی قرمز رنگ است . پوست بعضی نوزادان در هنگام گریه کردن به دلیل کندی جریان خون ونیز زود بسته شدن گلوت قبل از شروع گریه به رنگ قرمز تیره یا بنفش کبود دیده میشود . باید گفت که مورد نگران کننده ای وجود ندارد وبا رشد کودک این حالت برطرف میشود.
روی پوست نوزادان ماده چرب و سفید رنگی به نام ورنیکس دیده میشود . این ماده در تامین حرارت بدن نوزاد موثر است ونباید آن را پاک کرد .

ورنیکس خود به خود طی ۳ -۲ روز بعد از تولد از بین میرود . مادر باید توجه داشته باشد که لباس نوزاد را هر روز تعویض کند زیرا ممکن است مقداری از ورنیکس به لباس نوزاد چسبیده باشد .
باید نوزاد را هر روز یا یک روز در میان حمام کرد وجهت حفظ ایمنی او از وان مخصوص نوزاد باید استفاده شود. توجه کنید ارتفاع آب باید پایین تر از ناف نوزاد باشد.

نوزادان دارای موهای نرم و نازکی هستند که ممکن است مقدار آن روی پیشانی / شانه ها و پشت بیشترباشد. به این موهای نرم و کرکی لا نوگو گفته میشود که در اثر سایش با اطراف تا حداکثر ۴- ۲ هفتگی میریزد.
ممکن است سرعت ریزش موها زیاد باشد و ظاهرا سر کم مو به نظر آید و یا طاسی موقت دیده شود . موهای دایمی تا ۶ ماهگی رشد می یابند و ممکن است رنگ آنها با موی قبلی متفاوت باشد.
مدت کوتاهی بعد از تولد روی گونه اکثر نوزادان لکه ها یا دانه های قرمز رنگی دیده میشود وممکن است در طول روز کم رنگتر ویا پر رنگتر شوند. این لکه ها ناشی از حساسیت پوست نوزاد به بعضی مواد غذایی خورده شده توسط مادر ویا تماس مداوم گونه با سینه مادر و یا بوسیدن نوزاد می باشد. توصیه میشود مادرمواد حساسیت زا نخورد و گونه نوزاد را با پماد چرب کند و اطرافیان را از بوسیدن کودک منع نماید.

ملاج یا فونتانل نوزاد در یک ماهگی

روی سر نوزاد در قسمت بالا وجلو بخش نرمی وجود دارد که با آن فونتانل قدامی گفته میشود .ملاج قدامی لوزی شکل و اندازه طبیعی آن ۱۰+_ ۲۰ میلیمتر است و تا سن ۱۸- ۱۲ ماهگی بسته میشود . فونتانل پشتی یا خلفی در پشت سر به اندازه نیم در نیم سانتیمتر دیده میشود و تا حداکثر سن ۴ ماهگی بسته میشود.
ممکن است ملاج نبض داشته باشد و یا هنگام گریه برآمده تر به نظر آید که کاملا طبیعی است . مادر باید بداند اگر ملاج فرورفته / برجسته یا بزرگتر و کوچکتر از حد طبیعی بود به پزشک مراجعه کند.

دیر بسته شدن ملاج ها نشانه مسائلی مثل کمبود کلسیم / هیدروسفالی ( تجمع مایع در سر ) و بعضی بیماریهای مادر زادی است و زود بسته شدن آن نشانه میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی است.

نوزاد 1 ماهه

مراقبت از ناف نوزاد

ناف نوزادان تا ۱۰- ۷ روز و حداکثر ۱۵ روز بعد از تولد از محل خود جدا میشود. در صورت عدم رعایت بهداشت نوزاد ممکن است عفونت کرده و حتی منجر به عفونت حفره پریتوان ( پریتونیت ) شود
شستشوی روزانه ناف با آب و صابون یا الکل طبی۳ -۲ بار وبستن پوشک کودک زیر ناف تا آلوده به ادرار و مدفوع نشود و در معرض هوا باشد از اقدامات موثر پیشگیرانه میباشد.
علائم عفونت ناف عبارتند از داشتن ترشح چرکی / گرمی / قرمزی و ورم ناف و د یر افتادن ناف. والدین با دیدن این نشانه ها باید با پزشک مشورت کنند.


برنامه ی خواب نوزاد در یک ماهگی

نوزاد یک ماهه، 2 الی 3 ساعت بین هر فاصله ی شیرخوردن می خوابد. گاهی اوقات نوزادان یک ماهه در طول شب تا 5 ساعت به طور مداوم می خوابند.
بعضی نوزادان خوابیدن در شب را از همان ماه های اول آغاز می کنند. بعضی نیز تا 1 الی 2 سالگی یا حتی بیشتر، در طول شب نمی خوابند.
برخی نوزادان شب ها خواب کمی دارند و سپس بیدار می شوند به او اجازه دهید خود برنامه خوابش را تنظیم کند. اگر نوزاد کم می خوابد و زود به زود بیدار می شود، با پزشک مشورت کنید.
بعضی نوزادان در طول روز بیشتر می خوابند و این امر باعث می شود، با پزشک مشورت کنید. بعضی نوزادان در طول روز بیشتر می خوابند و این امر باعث می شود شب بیدار باشند.

از جمله کارهایی که والدین برای تغییر برنامه ی خواب نوزاد می توانند انجام دهند، بیدار نگه داشتن کودک در طول روز است. با او صحبت کنید؛ برایش کتاب بخوانید؛ به آرامی با او بازی کنید؛ اجازه دهید که انگشت شما یا یک اسباب بازی را در دست خود بگیرد.
بیدار نگه داشتن طولانی مدت نوزاد در طول روز می تواند در بیشتر خوابیدن او در ب موثر باشد .با بزرگ تر شدن نوزاد مدت خواب او در شب بیشتر می شود. و زمان بیشتری را در طول روز بیدار می ماند. هم زمان با رشد نوزاد متوجه تغییر برنامه خواب او خواهید شد.
بی شک دوست دارید نوزادتان در سلامت کامل بخوابد. تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که به پشت خوابانده می شوند کم تر در معرض خطر «مرگ ناگهانی نوزاد» یا «سیدز» قرار می گیرند. اگر نوزادتان را در به پشت خوابیدن مشکلی ندارد، همواره او را به پشت بخوابانید.

رهنمودهایی برای کمک به نوزاد

تشویق به کنجکاوی: فرزند شما با دیدن افراد و اشیاء و لمس آن ها، دنیای پیرامون خود را می شناسد. با این سو و آن سو رفتن یاد می گیرد. برای درک بهتر مکان های آشنا و جدید به او کمک کنید. نحوه ی نگاه کردن، گوش کردن، لمس کردن، بوئیدن یا حمل اشیاء را به او نشان دهید.

ارتباط برقرار کردن با نوزاد: برای فرزند خود شعر بخوانید و با او صحبت کنید او از لحظه ی تولد در حال یادگیری است و سخن گفتن شما در این یادگیری به او کمک می کند لبخند او را با لبخند پاسخ دهید. لبخند زدن نوعی ارتباط برقرار کردن است.

از سلامت و امنیت فرزند خود اطمینان حاصل نمائید: در طول مدتی که بیدار است در کنار او بمانید و مراقبش باشید. این امر موجب آرامش بیشتر نوزادتان می شود. خیلی از او دور نشوید تا در صورت نیاز بتوانید سریع در کنار او باشید، نوزاد نیز باید بتوانید بدون آن که به خود آسیب رساند کمی جابه جا شود.

مراقبت از نوزاد

نکات مهم مراقبت های نوزاد 1 ماهه

در صورت دیدن ترشحات زرد رنگ و چسبنده در چشم طوری که پلکها باز نمیشوند احتمال عفونت چشم نوزاد مطرح است که با نظر پزشک باید تحت درمان دارویی قرار گیرد.
مراقب سوختگی محل پوشک نوزاد باشید .
درجه حرارت اتاق نوزاد باید بین ۲۸ -۲۵ درجه سانتیگراد ودرجه حرارت بدن نوزاد ۳۷ -۵/ ۳۶ حفظ شود .
باید شرایطی فراهم کرد تا نوزاد خواب کافی داشته باشد . نوزادان در طول شب ۳- ۲ بار برای شیر خوردن بیدار میشوند حدود ۱۶ -۱۵ ساعت در شبانه روز میخوابند.
نی نی لای لای فقط تا سن ۴ -۳ ماهگی مناسب خوابیدن شیرخوار است زیرا بعد از این سن کودک قادر است آن را برگرداند و احتمال آسیب به کودک وجود دارد .
اگر سینه نوزاد متورم است نباید آنرا فشار داد.
تنفس هوای آزاد در طول روز برای نوزادان و کودکان ضروری است و در فرصت مناسب باید هوای اتاق راعوض کرد . کودکی که دائما در اتاق گرم زندگی کند اشتها به غذا نخواهد داشت . نوزاد باید را زمانی از اتاق بیرون برد که درجه حرارت هوا بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد باشد .

مناسبترین وقت در زمستان بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر است . در این هنگام کودک ناراحت نمیشود .
باید اجازه داد تا صورت نوزاد کمی آفتاب بخورد . باید دقت داشت زمان و شدت آفتاب گرفتن کودک نباید طولا نی شود . نور آفتاب و اشعه ماورا بنفش آن برای ساخته شدن ویتامین د در بدن لازم است . تابیدن نور آفتاب از پشت شیشه در ساخته شدن ویتامین دی در کودک ( همچنین بزرگسالان ) تاثیری ندارد.
اگر سر و صورت و دستها به مدت نیم ساعت در معرض نور مستقیم نور آفتاب قرار گیرد ویتامین د ساخته شده نیاز یک هفته بدن را تامین میکند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits