دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عرق کردن زیاد کودک چه علتی دارد؟

علت زیاد عرق کردن کودکان چیست؟

عرق کردن زیاد کودک چه علتی دارد؟
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تعریق شبانه و عرق کردن کودکان و نوزادان در خواب : تعریق شبانه بخشی از عرق بیش از حد است که در شب اتفاق می ­افتد. اصطلاح پزشکی این حالت، هیپرهیدروز (hyperhidrosis) شبانه و یا هیپرهید روز خواب است.

عرق کردن زیاد کودک چه علتی دارد؟

تعریق مکانیسمی است که به وسیله آن دمای بدن که به دلایل مختلفی مانند فعالیت‌ بدنی، خوردن غذا و… افزایش یافته است، پایین می‌آید و بدن به اصطلاح خنک می‌شود. مهم‌ترین فایده تعریق کنترل دمای بدن و دفع مواد زائد و غیرضروری از راه پوست است. عرق کردن زیاد کودک معمولا ۲ علت اساسی و مهم دارد؛ علت اول اینکه ممکن است تعداد غدد عرق بدن که به آنها غدد اکراین گفته می‌شود در نقاطی از بدن افزایش پیدا کرده باشد، علت دوم هم می‌تواند افزایش میزان ترشح غدد عرق باشد. افرادی که بسیار زیاد عرق می‌کنند، معمولا هر دو مشکل را با هم دارند.

درمان با استفاده از کلرید آلومینیوم

استرس کودک، اختلال غدد مثل پرکاری غده تیرویید، عوارض ناشی از مصرف داروهای مختلف و اختلال تغذیه‏ای تعریق را زیاد می‌کند. اما هر فردی که به‌دلیل تعریق زیاد مراجعه می‏کند، باید از نظر مسائلی که گفته شد، بررسی شود تا براساس علت افزایش تعریق درمان شود.راه‏های مختلفی برای درمان تعریق زیاد کودک وجود دارد. قدم اول درمان، استفاده از محلول کلرید آلومینیوم یا محلول ضدتعریق است که بیمار باید روزی ۲ بار به کف دست یا پاهایش بزند و روی آن پلاستیک بکشد تا الکل که ساختار اصلی این دارو را تشکیل می‏دهد، بلافاصله تبخیر نشود. قدم‏های بعدی، استفاده از دستگاه یونتوفورزیس، تزریق بوتاکس به کف دست و در نهایت جراحی سمپاتکتومی یا قطع عصب سمپاتیک در کف دست یا پاست اما قطعا نمی‏توان از همه این راه‏های درمانی برای یک کودک ۴ ساله استفاده کرد زیرا او را بیشتر دچار استرس خواهد کرد.تعریق کودکان معمولا در نواحی سر و صورت است و خیلی کم پیش می‏آید که یک کودک ۴ ساله دچار تعریق کف دست شود مگر اینکه مشکل یا عامل خاصی وجود داشته باشد.در این صورت بهترین درمان حذف عامل ایجادکننده تعریق زیاد است و در غیر این صورت بهترین درمان برای این کودک استفاده از محلول کلرید آلومینیوم البته با غلظت کمتری نسبت به محلول بزرگسالان است. برای این منظور و تعیین غلظت مناسب دارو حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

عرق کردن نوزاد

علل تعریق مفرط؛ از پرکاری تیرویید تا کمبود ویتامین D :

تعریق زیاد در کودکان می‏تواند ناشی از پرکاری تیرویید، کمبود ویتامین D، کم‏ خونی، دیابت، بیماری‏های عفونی و تب‏دار یا بیماری‌های دیگری باشد بنابراین قبل از هر اظهار نظری باید کودک معاینه بالینی و آزمایش‌هایی برای بررسی سلامت او درخواست شود تا براساس آنها بتوان علت تعریق را تشخیص داد.گاهی یک علامت کوچک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی و مهم باشد. در نتیجه با اقدام به‌موقع والدین و تشخیص درست و به‌موقع پزشک می‏توان سلامت کودک را به سرعت به او بر‌گرداند و از پیشرفت بیماری جلوگیری کردبنابراین نمی‌توان گفت چون مادر هم این مشکل را دارد پس تعریق کودک نیز طبیعی و ناشی از ارث است و نیازی به پیگیری ندارد. تا زمانی که معاینه و یافته‌های پزشکی بررسی نشوند، نمی‌توان تشخیص قطعی برای این کودک گذاشت.

استرس و اضطراب کودکان معمولا به شکل‏های مختلفی دیده می‏شود که یکی از علائم آن می‏تواند عرق کردن زیاد کودک در کف دست‏ها باشد اما علائم دیگری مانند اختلال در تکلم یا لکنت زبان، بدخواب شدن کودک، کاهش اشتها و در نتیجه وزن نگرفتن مناسب، تحریک‏ پذیری، بهانه ‏گیری و… نشان‌دهنده استرس کودک است که گاهی والدین متوجه آن نیستند.تعریق زیاد کف دست کودک بیشتر اوقات ناشی از استرس و اضطراب در کودکان است و با توجه به اینکه مادر مضطرب است، ژن آن را به فرزندش انتقال داده پس مشکل این کودک می‏تواند ژنتیکی باشد.

حتماً بخوانید:
انواع عرق کردن همراه با علت آن

انواع عرق کردن همراه با علت آن

انواع عرق کردن همراه با علت آن در بهترین شرایط عرق کردن زیاد می تواند فقط عذاب دهنده و ناراحت کننده باشد، اما بعضی اوقات این تعریق زیاد ناشی از…

از سوی دیگر، وقتی مادر مضطرب است؛ یعنی محیط خانواده هم اضطراب دارد و اضطراب همه کودکان به‌خصوص یک کودک ۴ ساله، عمدتا به والدین و به‌خصوص مادرشان بستگی دارد، پس مهم‌ترین کار این است که مادر ابتدا به روان‌پزشک مراجعه و اضطرابش را درمان کند. با درمان اضطراب، علائم آن کاهش پیدا خواهد کرد و بعد از آن مادر می‌تواند به فرزندش کمک کند و علائم او را نیز کاهش دهد.

تعریق زیاد کودک چگونه درمان می شود؟

تا زمانی که مشکل اصلی که همان اضطراب مادر و کودک است درمان نشود، درمان‌های کلینیکی مثل مراجعه به متخصص پوست و انجام اقدام‌های درمانی برای کاهش تعریق موثر خواهد بود.بسیاری از کسانی که مشکل تعریق دارند با راه‌حل‌های درمانی متخصصان پوست بهبود پیدا می‏کنند اما تعریقی که منشاء آن درگیری سیستم اعصاب مرکزی باشد با درمان‌های کلینیکی فقط کاهش پیدا می‏کند یا برای مدتی از بین می‌رود.

علت عرق کردن کودکان

7 نکته که درباره عرق کردن سر نوزاد باید بدانید!

آیا شما به دلیل عرق کردن بیش از حد سر نوزاد هر شب بالش او را تغییر می‌دهید؟ در این حالت موارد زیر را انجام دهید:

1- پارچه‌های با رنگ روشن انتخاب کنید.

به نوزاد خود لباس‌هایی با پارچه‌های طبیعی و رنگ روشن بپوشانید. رنگ‌های تیره مانند سیاه، قهوه‌ای، خاکستری یا قرمز بدن را گرم می‌کند و باعث ازدیادعرق در کودک می‌شود. کودک خود را از سر تا انگشتان پا نپوشانید. یک پیراهن سفید از جنس پنبه و بدون آستین انتخاب خوبی برای ماه‌های گرم سال است. بهتر است سر کودکتان را نپوشانید و لباس‌هایش را کمتر کنید.

2- نوع پارچه پوشک

مواد پلاستیکی در پوشک‌ها می‌تواند گرما را زیاد کند و همچنین پوشکی که با ادرار خیس شده است پوست کودکتان را خیس می‌کند و باعث ناراحتی او می‌شود. پوست کودک شما در پوشک‌های پلاستیکی یکبار مصرف نمی‌تواند تنفس کند.

3- موهای کودک را اصلاح کنید.

موهای بلند و ضخیم موجب عرق کردن شدید کودک می‌شود. موهای کودک خود را به طور مرتب به خصوص در ماه‌های گرم سال قیچی کنید.

4- حمام خنک

اگر کودکتان عرق می‌کند او را به یک حمام خنک ببرید. حمام جای راحتی است که کودک در آن احساس آرامش می‌کند. با یک حمام خنک کودکتان آرام شده و سریع‌تر به خواب می‌رود.

حتماً بخوانید:
علت عرق کردن (کودک و نوزاد) در خواب چیست ؟

علت عرق کردن (کودک و نوزاد) در خواب چیست ؟

تراکم عرق تولید شده روی پوست کودک نوپا بیشتر از بزرگسالان است. برخی از علل تعریق شبانه در نوزادان : تب، آپنه خوب، اختلالات طیف اوتیسم و... می باشد.…

5- تهویه و درجه حرارت اتاق را تنظیم کنید.

برای اتاق کودک خود سیستم تهویه مناسبی در نظر بگیرید. قبل از خرید سیستم تهویه، اتاق کودک را اندازه بگیرید تا بتوانید بهترین و کارامدترین سیستم‌های تهویه را خریداری کنید. می‌توانید از دماسنج‌های اتاق که گران هم نیستند در اتاق کودک استفاده کنید.

6- به کودکتان مایعات بدهید.

به کودک خود آب زیادی بدهید حتی اگر به نظر تشنه نمی‌آید. کودکتان را عادت دهید تا از کودکی آب زیادی بنوشد. برای کاهش عرق کردن بجای نوشابه، چای یخ و یا شیک‌ها، به کودک خود آب بدهید.

7- پتو و ملحفه و ... را کم کنید.

ممکن است نگران باشید که کودکتان در شب احساس سرما کند در حالی که نوزادان هوای سرد را بیشتر تحمل می‌کنند. اطراف کودک را با بالش، تشک و ملحفه و پتو نپوشانید، همه را حذف کنید، چیزی جز تشک باقی نگذارید. تمامی این وسایل گردش هوا را مختل و کودک را بیش از حد گرم می‌کند. ملحفه و پتوهای زیاد می‌توانند پدیده آپنه خواب و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را تشدید کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits