دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستورالعمل هایی برای استفاده از عدس جهت تغذیه نوزادان

فواید عدس برای مقوی کردن غذای کودک کم وزن

دستورالعمل هایی برای استفاده از عدس جهت تغذیه نوزادان
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
والدین کودکان لاغر و کم وزن برای رشد جسمی و ذهنی کودک خود می توانند با استفاده از یک برنامه غذایی مناسب غذای کودک خود را مقوی و مغذی کنند.

فواید مصرف عدس در نوزادان

در ابتدا به یاد داشته باشید که عدس، یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود روند رشد نوزادان است. این ماده غذایی جامد حاوی پروتئین بالا بوده و چربی کمی دارند؛ به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که قرار دادن عدس در رژیم غذایی نوزادان از سیستم گوارش آن‌ها حمایت می‌کند.پس، انواع عدس باید در برنامه غذایی همه اعضای خانواده، به ویژه کودکان وجود داشته باشد؛ اما آیا می‌توان با خیال راحت، عدس را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟ علاوه بر این مورد، آیا همه کودکان، عطر و طعم عدس را دوست دارند؟

در ادامه این مقاله، شما را با مزایای قرار دادن عدس در رژیم غذایی نوزادان آشنا کرده و دستور‌العمل‌های خوشمزه‌ای را به کمک این ماده غذایی معرفی خواهیم کرد.همان‌طور که می‌دانید عدس‌ها متعلق به خانواده لوبیا بوده و غنی از فیبر هستند. مواد غذایی غنی از پروتئین باید به میزان مناسبی به رژیم غذایی کودکان اضافه شوند.

1- لازم است بدانید که نیم فنجان عدس، تقریباً هشت گرم فیبر دارد. قرار دادن مواد غذایی غنی از فیبر در برنامه روزانه نوزادان، به بدن آن‌ها کمک می‌کند تا سیستم گوارشی خود را پاک ‌سازی کرده، با یبوست مقابله کند و به طور منظم، روده‌ها را تخلیه نماید.همچنین، قرار دادن این ماده غذایی شگفت‌انگیز در برنامه غذایی کودکان، از بروز مشکلات مربوط به افزایش وزن در سال‌های آینده نیز به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کند.

2- همچنین، نیم فنجان عدس، حاوی حدود 3.3 میلی‌گرم آهن است. بعد از اتمام شش ماهگی، روند ذخیره‌سازی طبیعی آهن در بدن کودکان کاهش می‌یابد؛ بنابراین، شما باید این ماده مغذی را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید.قرار دادن مواد غذایی غنی از آهن به فرزند شما کمک می‌کند که فعال و پر‌انرژی باشد. علاوه بر این مورد، تأمین آهن مورد نیاز بدن نوزادان، به روند توسعه مغز آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

3- جالب است بدانید که قرار دادن عدس در برنامه غذایی نوزادان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود، زیرا این ماده غذایی غنی از مشکلات افزایش وزن می‌باشد.

4- علاوه بر این موارد،.کلسیم موجود در عدس باعث تضمین سلامت استخوان‌های نوزادان در زندگی آینده خواهد شد

5- در نهایت، یادتان باشد که نیم فنجان عدس حاوی 179 میکروگرم فولات است. این ماده مغذی، نوعی ویتامین B است که به تشکیل سلول‌های جدید در بدن کودک شما کمک شایانی می‌کند.بر اساس این توضیحات، احتمالاً شما هم دانه‌های عدس را پخته و در رژیم غذایی نوزاد خود قرار خواهید داد، زیرا این ماده غذایی به راحتی قابل هضم بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. همچنین، شما می‌توانید از ادویه‌جات خاص مانند دانه زیره برای بهبود روند هضم عدس در بدن فرزند خود استفاده کنید.

ارزش غذایی نیم فنجان عدس

ارزش غذایی نیم فنجان عدس (99 گرم) پخته شده و بدون نمک به شرح زیر می‌باشد:

  • کالری 115 کیلوکالری
  • کل چربی 0 گرم
  • چربی اشباع 0 گرم
  • ترانس چرب 0 گرم
  • کلسترول 0 میلی‌گرم
  • سدیم 2 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات 20 گرم
  • فیبر غذایی 8 گرم
  • قند 2 گرم
  • پروتئین 9 گرم

فواید عدس برای کودکان

چه زمانی می‌توان عدس را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟

به خاطر بسپارید که شما می‌توانید عدس را به رژیم غذایی کودک خود، بعد از اتمام 8 تا 10 ماهگی اضافه کنید. از آنجایی که عدس غنی از فیبر و پروتئین می‌باشد، ممکن است روند هضم آن برای کودکان شش ماهه کمی مشکل باشد.همچنین، توصیه می‌شود که در کنار عدس، از سبزیجات مختلف نیز برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید تا از بروز هرگونه مشکل در سیستم گوارش او جلوگیری شود.بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزادان بعد از مصرف عدس بسیار نادر است. با این حال، قبل از معرفی هر مواد غذایی جدید به رژیم غذایی نوزاد خود، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.ممکن است که بدن فرزند شما به مصرف عدس واکنش نشان دهد! پس، چندین ماده غذایی جدید را به صورت هم‌زمان به رژیم غذایی کودک خود اضافه نکنید.در صورت مشاهده هر گونه علائم آلرژی یا ناراحتی در بدن نوزاد نیز، فوراً مصرف ماده غذایی جدید را قطع کنید. در نهایت، توجه داشته باشید که مصرف عدس ممکن است برای نوزادانی که به کمبود G6PD مبتلا هستند، مناسب نباشد.

حتماً بخوانید:
خواص شگفت انگیز عدس + دستور تهیه چند غذای جدید با عدس

خواص شگفت انگیز عدس + دستور تهیه چند غذای جدید با عدس

عدس خواص بسیاری دارد. در حالی که عدس ها در اندازه کوچک ظاهر می شوند، آنها نیروگاه ویتامین و مواد معدنی هستند - همه آنها عملا بدون چربی اند!

چه نوع عدس‌هایی برای تغذیه کودکان مناسب است؟

عدس‌ها در ابعاد، شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی مانند عدس قرمز (دال عدس)، عدس سبز و عدس قهوه‌ای در بازار موجود هستند. بعضی از انواع عدس‌ها زمان پخت سریع‌تری دارند، در حالی که برخی دیگر زمان زیادی برای پخت کامل نیاز دارند.لازم است بدانید که عدس قرمز نرم‌تر است و سریع‌تر از انواع دیگر عدس آماده می‌شود. بر این اساس، شما می‌توانید دال عدس را در تهیه سوپ مخصوص نوزاد خود مورد استفاده قرار دهید.همچنین، محتوای فیبر این نوع عدس پایین است؛ در نتیجه، باعث ایجاد گاز در سیستم گوارش نوزاد نخواهد شد. عدس قهوه‌ای نیز برای استفاده در دستورالعمل‌های غذایی کودکان مناسب است.اما نوزادان بزرگ‌تر می‌توانند عدس‌ سبز پخته را نیز در وعده‌های غذایی خود داشته باشند. این نوع عدس را می‌توان به همراه برنج پخت و در رژیم غذایی کودک خود قرار داد.با این حال، از قرار دادن عدس کنسرو شده در برنامه غذایی نوزادان خودداری کنید، زیرا این نوع عدس موجب بروز گاز در سیستم گوارش فرزند شما خواهد شد؛ اما، ارزش تغذیه‌ای عدس کنسرو شده نیز شبیه به انواع خشک آن است؛ البته تا زمانی که نمک یا شکر محلول، با آن اضافه نشده است.

نحوه انتخاب و پخت عدس برای تغذیه نوزادان

شما می‌توانید انواع عدس‌های بسته‌بندی شده یا خشک را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید. عدس‌ها را در ظرفی ریخته و سنگ‌های درون آن را جدا کنید.پس از بررسی کامل، عدس را در زیر آب شستشو دهید. لازم نیست که شما قبل از پخت عدس، آن را خیس کنید. با این حال، بعضی از مادران به منظور پخت آسان، عدس را به مدت یک ساعت خیس کرده، سپس طبخ می‌کنند. فقط، یادتان باشد که پس از خیساندن عدس، آب آن را بیرون بریزید.در این مرحله، سه لیوان آب و یک عدس فنجان را به یک قابلمه اضافه کرده و آن را بر روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید. بعد از جوشیدن آب، شعله اجاق گاز را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید.به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا عدس‌ها به طور کامل پخته شوند. اگر می‌خواهید که عدس‌های مورد استفاده برای تغذیه فرزندتان له نشود، زمان کمتری برای پخت آن‌ها در نظر بگیرید.این نکته مهم را به یاد داشته باشید که عدس‌ سبز در حدود 30 دقیقه و عدس قرمز به مدت 20 دقیقه زمان، برای پخت کامل نیاز دارد؛ روند پخت عدس قهوه‌ای آرام‌تر از دو نوع دیگر است.در نهایت، عدس پخته را به شکل پوره در آورده و در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. برای جلوگیری از بروز مسائل مربوط به هضم عدس، شما می‌توانید انواع سبزیجات را به پوره نوزاد اضافه کنید.همچنین، شما می‌توانید زنجبیل تازه را به پوره کودک اضافه کنید تا هضم کامل آن تضمین شود. شکر یا نمک را به عدس پخته اضافه نکنید، زیرا ممکن است بر ارزش تغذیه‌ای آن تأثیر بگذارد.

دستورالعمل‌های ساده و خوشمزه برای قرار دادن عدس در برنامه غذایی نوزادان:

در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل غذایی جالب و آسان برای نوزادان، با استفاده از عدس ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- پوره عدس با سبزیجات:

زمان آماده‌سازی پوره عدس با سبزیجات: 40 دقیقه ، شما برای تهیه پوره عدس با سبزیجات به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • مقداری روغن
  • 1/4 فنجان پیاز، فلفل، گوجه فرنگی، نخود سبز، سیب زمینی شیرین (خرد شده)
  • 1/4 فنجان عدس (پخته شده)
  • 1 فنجان آب یا آب سبزیجات

طرز تهیه پوره عدس با سبزیجات:

در ابتدا، مقداری روغن را در یک ظرف ریخته و پیاز، فلفل، نخود سبز و سیب زمینی شیرین را به آن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه تفت دادن، گوجه فرنگی را به این مواد اضافه کرده و دو دقیقه دیگر، همه مواد را با هم طبخ کنید.در این مرحله، آب یا آب سبزیجات را به پوره اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید.اجازه دهید تا همه مواد، برای مدت 10 دقیقه روی شعله پایین اجاق گاز بجوشد. در نهایت، شعله اجاق گاز را خاموش کنید و همه مواد را به مخلوط‌کن انتقال دهید. عدس پخته را هم به این سبزیجات اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا پوره یکنواختی به دست آید.

خوراک عدس، برای کودکان

2- خوراک عدس، هویج و برنج قهوه‌ای:

زمان آماده‌سازی خوراک عدس، هویج و برنج قهوه‌ای: 50 دقیقه ، شما برای تهیه خوراک عدس، هویج و برنج قهوه‌ای به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • آب به مقدار مورد نیاز
  • 1/4 عدس فنجان دال عدس
  • 1/2 فنجان برنج قهوه‌ای
  • 1/4 فنجان هویج (ریز خرد شده)

طرز تهیه خوراک عدس، هویج و برنج قهوه‌ای:

تمام مواد را به یک قابلمه اضافه کرده و آن‌ها را بجوشانید. آب بیشتری به خوراک اضافه کرده و میزان شعله اجاق گاز را پایین بیاورید. به مدت 30 دقیقه صبر کنید؛ بررسی کنید که آیا عدس‌ها پخته و نرم شده است یا نه.هنگامی که همه مواد به طور کامل پخته شد، آن‌ها را با هم در مخلوط‌کن ریخته و ترکیب کنید. اکنون، خوراک عدس، هویج و برنج قهوه‌ای فرزند شما آماده است!

3- سوپ عدس و زردآلو:

زمان آماده‌سازی سوپ عدس و زردآلو: 60 دقیقه ، شما برای تهیه سوپ عدس و زردآلو به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 لیوان روغن زیتون
  • 1 فنجان عدس قرمز
  • 1 عدد هویج (پوست کنده شده و خرد شده)
  • 1 عدد پیاز
  • 1 قاشق سوپ‌خوری زیره سبز
  • 1/2 فنجان زردآلو (خرد شده)
  • 3/1/4 فنجان آب

طرز تهیه سوپ عدس و زردآلو:

برای تهیه این سوپ، هویج و پیاز را در روغن داغ به مدت 10 دقیقه تفت دهید. در این مرحله، زیره سبز، زردآلو، عدس و آب را به این مواد اضافه کرده و شعله اجاق گاز را پایین بیاورید. همه مواد را به مدت 20 دقیقه طبخ کنید. بعد از سرد شدن، سوپ را به مخلوط‌کن انتقال داده و له کنید تا ترکیب یکنواختی برای تغذیه فرزند شما به دست آید.

4- سوپ عدس و سیب زمینی شیرین:

زمان آماده‌سازی سوپ عدس و سیب زمینی شیرین: 30 دقیقه، شما برای تهیه سوپ عدس و سیب زمینی شیرین به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2/1 فنجان عدس
  • ¼ سیب زمینی شیرین (پوست کنده شده و خرد شده)
  • یک قاشق سوپ‌خوری برنج
  • 2 فنجان آب

طرز تهیه سوپ عدس و سیب زمینی شیرین:

در ابتدا، تمام مواد تشکیل‌دهنده را به یک ظرف اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید. سپس، آن‌ها را پخته، به مخلوط‌کن انتقال داده و له کنید تا ترکیب یکنواختی برای تغذیه فرزند شما به دست آید.در نهایت به خاطر بسپارید که عدس غنی از پروتئین و فیبر مورد نیاز برای بهبود روند رشد فرزند شما است. بر این اساس، شما می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه کودک را به عدس اضافه کنید تا او، طعم عدس را هم دوست داشته باشد. مواد غذایی که می‌توان با عدس ترکیب کرد، عبارتند از: سیب زمینی شیرین، لوبیا، سیب زمینی سفید، انگور، هلو و سیب.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits