دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهار دست و پا نرفتن نوزاد، چه علتی دارد؟

علت چهار دست و پا نرفتن کودک چیست؟

چهار دست و پا نرفتن نوزاد، چه علتی دارد؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نوزاد یازده ماهه من، چهار دست و پا نمیره علتش چیست؟از هنگامی که متوجه می شوید که باردارید منتظر روز زایمان هستید وهنگامی که هیجان اولیه ی درآغوش گرفتن فرزندتان فروکش کرد شما راجع به هر مورد کوچکی نگران خواهید شد.

همه چیز در مورد علت چهار دست و پا نرفتن نوزادان

ممکن است همواره نگران باشید که آیا فرزندتان در حال پشت سر گذاشتن تمام مراحل موجود در رشد خود هست یا نه. یکی از این مراحل زمانیست که نوزاد شروع به خزیدن کرده و در نهایت راه رفتن را شروع می کند.
احتمالا ایده ای ندارید که چگونه می توانید در این راه به فرزند خود کمک کنید:
آیا باید او را به راه رفتن وا دارید و اگر جواب این سوال مثبت است تا کی باید این کار را ادامه دهید؟

حال ما یک لیست از دلایلی تهیه کرده ایم که حاکی از اینست که چرا نباید نگران به راه نیافتادن کوچولویتان باشید و همچنین چه نشانه هایی باید شما را نگران کند.

زمان چهار دست و پا رفتن هر نوزادی متفاوت از سایر همسالان او است:

اگر روند رشد نوزادی طبیعی باشد، او می‌تواند اولین عمل چهار دست و پا رفتن را در شش ماهگی خود انجام دهد؛ اما زمان انجام این کار در نوزادان، دارای دامنه‌های متفاوتی بوده و از سن 6 تا 12 ماهگی فرق می‌کند.
در واقع، می‌توان ادعا کرد که هر نوزادی برای یادگیری این مهارت، جدول زمان‌بندی منحصربه‌فردی داشته و تا زمانی که به طور طبیعی، رشد او کامل نشود، نمی‌تواند عمل چهار دست و پا رفتن را یاد بگیرید.
بنابراین، در چنین مواردی لازم نیست که والدین نگران شوند، زیرا می‌توانند به راحتی، با تکرار برخی فعالیت‌ها فرزند خود را به یادگیری مهارت چهار دست و پا رفتن تحریک کنند.

چهار دست و پا نرفتن

نوزادان نارس ممکن است عمل چهار دست و پا رفتن را با تأخیر یاد گیرند:

هیچ وقت نباید میزان رشد مهارت‌های یک نوزاد نارس را با روند رشد یک نوزاد طبیعی مقایسه کرد، زیرا هر کار نوزاد نارس با تأخیر صورت خواهد گرفت.
با این حال، بررسی وضعیت نوزاد نارس به طور منظم، توسط یک دکتر متخصص اطفال الزامی است؛ او در صورت مشاهده شرایط غیر استاندارد در بدن نوزاد، حتماً از یک مددجو استفاده خواهد کرد تا میزان تأخیر در شروع مهارت‌های مختلف را به حداقل برساند.
بنابراین، به عنوان پدر و مادر یک نوزاد نارس، برای اطمینان کامل از سلامت فرزند خود حتماً تمام مراحل رشد او را به کمک یک دکتر متخصص اطفال بررسی کنید.

۵ علت چهار دست و پا نرفتن کودک ؛ چه موقع نگران شویم؟

۱ـ پاهایی با انحنای به سمت داخل

بدلیل جمع شدن بدن نوزادان در رحم، این امکان وجود دارد که پای نوزاد به سمت داخل انحنا داشته باشد و برای صاف شدن پا به طور کامل به کمی زمان نیاز است. به این پدیده باز شدن می گویند.
اگر این پدیده ی طبیعی تا زمانی که نوزاد بتواند به روی شکم خود بخوابد رخ ندهد، ممکن است موجب جلوگیری از یکسری حرکات نوزاد از جمله چهار دست و پا خزیدن شود.
بهتر است راجع به این مورد با متخصص کودکان مشورت کنید و چک کنید که میزان خمیدگی نوزاد در حد طبیعی خود باشد. اگر استخوان های نوزاد شما نرم باشد متخصص کودکان به راحتی می تواند آن را درست کند.

۲ـ کف پای صاف

صافی کف پای نوزاد می تواند روی تواناییش در راه رفتن تاثیر بگذارد. این پدیده میان نوزادان شایع است. اما معمولا برای مدت طولانی در این حالت باقی نمی ماند.
پای نو پایان معمولا بعد از سه سالگی شروع به گرفتن انحنای خود می کند. پس داشتن پای صاف ممکن است است چهار دست و پا خزیدن را عقب بیاندازد چرا که ممکن است باعث شود مچ پا به سمت داخل خم شود.
هیچ درمانی برای این مشکل تا سه سالگی وجود ندارد. هرچند اگر این حالت ادامه پیدا کرد باید با یک دکتر مشورت کرده و پی درمان آن باشید.

چهار دست و پا رفتن نوزاد

۳ـ زمان کافی روی شکم سپری نشده

نگذراندن زمان کافی به روی شکم، یکی از اصلی ترین دلایل برای تاخیر در خزیدن در نظر گرفته شده است. بسیاری از والدین بدلیل ترس از رخ دادن اتفاقات نا گوار، نوزادان را به روی پشتشان می خوابانند.
این باعث می شود تا نوزادان از حالت خوابیده به طور مستقیم به حالت نشسته در بیایند و زمانی برای خزیدن نداشته باشند.
شما همواره می توانید نوزاد خود را هنگام خواب به پشت بخوابانید اما باید در طی روز زمان کافی ای برای نوزاد خود در نظر بگیرید تا در این مدت با نظارت شما روی شکم خود قرار داشته باشد.

۴ـ فرصتی برای امتحان وجود نداشته

گاهی نوزادان بیش از حد معمول در آغوش گرفته می شوند، مخصوصا در خانواده های شلوغی که خاله ها و دایی ها و مادر و پدر بزرگ ها با والدین و کودک زندگی می کنند.
این نوزادان زمان کمی خواهند داشت تا با حرکت ماهیچه ها خود آشنا شوند. به همین دلیل توصیه می شود تا نوزادان را بیش از حد معمول بلند نکنید و بگذارید تا خودشان هر از گاهی در محیط امن و پارک ها چرخ بزنند.
این کار باعث می شود تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و بتوانند کار های خود را بهتر انجام دهند.

۵- به حالات دیگری حرکت می کنند

بیشتر پزشکان بر این باورند که اگر نوپایان حرکات دیگری به جز خزیدن هم از خود نشان می دهند، نیازی به نگرانی نیست. این حرکات می تواند شامل غلت زدن، نشستن، از جلو یا عقب افتادن یا با دست خود را به جلو کشیدن باشد.
اما اگر فرزندتان کم تحرک است، می توانید او را با کشیدن آرام دست ها و پا هایش و کمک کردن به او در نشستن تشویق کنید.


نشانه هایی که باید موجب نگرانی شما شود

۱ـ گرفتگی عضلات

هایپرتونیسیتی یا گرفتگی عضلات پا می تواند به طور جدی روی تحرک نوزاد تاثیر بگذارد. این پدیده هنگامی رخ می دهد که عضلات نوزاد به شدت گرفته باشد.
این مشکل نه تنها فیزیکی است بلکه در اعصاب و روان نیز ریشه دارد. احتمالا تنها زمانی که عضلات نوزاد در حال انبساط هست هنگام خواب است.
خبر خوب اینست که نوزادان هنوز جوانند و می توان به راحتی فعالیت های مغزی آن ها را تنظیم کرد. هرچند اگر شک دارید همیشه می توانید با متخصص کودکان خود مشورت کنید. وی می تواند شمارا به یک فیزیوتراپ خوب معرفی کند.

دیر راه افتادن نوزاد

۲ـ عضلات پای ضعیف

گاهی نوزدان عضلات ضعیفی دارند. این پدیده ممکن است از منشا ای فیزیکی یا حتی عصبی داشته باشد. نوزادانی که این مشکل را دارند درحرکت اندام خود با مشکل مواجه اند.
اگر احساس می کنید که نوزادتان نمی تواند به درستی روی شکم خود بخوابد یا نمی تواند در حالت نشسته خود را نگه دارد می توانید با ورزش های ساده ای برای قوت گرفتن عضله ها شروع کنید اما اگر متوجه شدید که مشکل بزرگ تر از این حرفاست با یک پزشک تماس بگیرید.

۳ـ تاخیر در دیگر مراحل رشد

اگر نوزاد شما تمام مراحل مختلف رشدش را از جمله غلت زدن، در حالت چهار دست و پا قرار گرفتن، نشستن یا تلاش برای ایستادن سپری کرده و تنها در خزیدن دیر کرده جای نگرانی نیست.اما اگر می بینید که فرزندتان در دیگر موارد نیز تاخیر دارد به سرعت با یک متخصص کودکان تماس بگیرید.
حال که این دلایل برای شما شرح داده شده، می دانید چه کار باید بکنید. اکثر اوقات هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. پس بدون استرس حواستان را به نشانه ها جمع کنید و همه چیز درست خواهد بود.

همچنین بخوانید :

علت راه نرفتن و دیر راه افتادن کودک چیست؟!

راه های مناسب برای تقویت مفاصل و زانو نوزادان

علت لنگیدن ناگهانی کودک چیست؟ + درمان این عارضه خطرناک

کفش مناسب کودکان نوپا چه کفشی است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits