دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا شیر خشک برای کودکان حساسیت به وجود می آورد؟

علت آلرژی و حساسیت بدن نوزادان به شیر خشک چیست؟

آیا شیر خشک برای کودکان حساسیت به وجود می آورد؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهترین غذای کودک ،شیر مادران است اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از شیر خشک در تغذیه کودکان باشیم باید در انتخاب نوع آن دقت بسیار کنیم تا کودکمان با آن حساسیت نداشته باشد.

دلایل حساسیت و آلرژی نوزاد به شیر خشک چیست؟

آیا شما هم نگران هستید که بدن فرزندتان به مصرف انواع شیر خشک، واکنش‌های آلرژیک نشان دهد؟

آیا فرزند شما هم به مصرف شیر خشک آلرژی دارد؟

در ابتدا، لازم است بدانید که فقط بدن 3٪ از نوزادان نسبت به پروتئین موجود در شیر خشک حساس است. با این حال، مهم است که شما در مورد آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک، اطلاعات کافی به دست آورید تا بتوانید در مورد وضعیت سلامت فرزندتان تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای داشته باشید.

شیر مادر، بهترین ماده غذایی برای تغذیه کودکان تا سن 6 ماهگی است؛ با این حال، اگر شما برای تغذیه فرزند خود، شیر خشک را انتخاب کرده‌اید، باید علائم آلرژی را در بدن او دنبال کنید.

علل آلرژی بدن نوزادان به شیر خشک

تحقیقات متعددی در حال انجام است تا دلایل حساسیت بدن نوزادان به مصرف انواع شیر خشک را پیدا کند. با این حال، برخی از علل احتمالی بروز آلرژی در بدن نوزادان، بعد از مصرف شیر خشک عبارتند از:

  1. به یاد داشته باشید که آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک، نتیجه واکنش سیستم ایمنی کودک به یک ماده خارجی است. در واقع، هر زمانی که کودک شما از شیر خشک تغذیه کند، سیستم ایمنی بدن او به پروتئین‌ها حمله می‌کند تا عناصر آلوده را از بین ببرد.
  2. همچنین، لازم است بدانید که شدت واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف شیر خشک، به نوع آلرژی نوزاد شما بستگی دارد.
  3. علاوه بر این موارد، ژن معیوب والدین نیز نقش مهمی در ایجاد آلرژی در بدن نوزادان ایفا می‌کند. در واقع، اگر شما یا شریک زندگی شما به مصرف شیر آلرژی داشته باشید، شانس مبتلا شدن نوزاد شما به آلرژی شیر خشک نیز 50 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.
با همه این توصیفات، یادتان باشد که اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه کند، خطر بروز انواع آلرژی‌ها در بدن او به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک

برای آگاهی از این موضوع که آیا بدن نوزاد شما به مصرف انواع شیر خشک آلرژی دارد یا خیر، لازم است که شما علائم آلرژی بدن کودکان به این ماده غذایی را بشناسید.

مهم‌ترین این علائم عبارتند از:

  1. بروز اسهال در نوزادان مبتلا به آلرژی شیر خشک بسیار رایج است. در واقع، اگر اسهال نوزاد برای مدت طولانی ادامه یابد و شما در مدفوع فرزند خود، خون مشاهده کنید، بدانید که احتمالاً، بدن او به مصرف شیر خشک واکنش آلرژیک نشان داده است. در واقع، مصرف شیر خشک باعث تحریک سیستم گوارشی برخی از نوزادان شده و علائم مسمومیت را در بدن آن‌ها به دنبال خواهد داشت.
  2. نوزادان مبتلا به آلرژی شیر خشک، بعد از مصرف حتی یک قطره از این ماده غذایی تمایل شدیدی به استفراغ دارند. با این حال، اگر شیر خشک برای مدت طولانی در معده فرزند بیمار شما باقی بماند، ممکن است سایر علائم آلرژی در بدن او تشدید یابد. این وضعیت در نتیجه تحریک روده و مری نوزادان به وجود می‌آید.
  3. بثورات پوستی مانند جوش یا اگزما نیز از علائم شایع آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک است.
  4. همچنین، اگر کودک شما بیش از حد معمول گریه می‌کند، احتمالاً با مشکل کولیک روبرو شده است. در واقع، برخی از نوزادان ممکن است بعد از مصرف انواع شیر خشک به درد معده مبتلا شوند؛ این درد به علت پروتئین موجود در شیر خشک می‌باشد.
  5. علاوه بر این موارد، مصرف شیر خشک، باعث بروز علائم سرماخوردگی در بدن برخی از نوزادان می‌شود. بر این اساس، اگر بعد از مصرف شیر خشک، با علائم سرماخوردگی مانند تنگی نفس و ایجاد خلط بیش از حد در سینه فرزند خود روبرو شدید، بدانید که احتمالاً بدن او به پروتئین موجود در این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان داده است.
  6. در نهایت به خاطر بسپارید که بروز یبوست و گاز معده در بدن نوزادان نیز یکی دیگر از علائم اصلی حساسیت به مصرف شیر خشک است. در واقع، حرکات نامنظم روده نوزاد بعد از مصرف انواع شیر خشک، موجب ناراحتی او می‌شود.
با همه این توصیفات، شما باید برای تشخیص دقیق واکنش‌های آلرژیک بدن فرزند خود به شیر خشک، در مورد وضعیت بدن او با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

چگونه می‌توان آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک را تشخیص داد؟

در صورتی که هر یک از علائم فوق را در بدن فرزند خود مشاهده کرده و مشکوک شدید که بدن فرزند شما هم به پروتئین موجود در شیر خشک آلرژی دارد، بهتر است با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت سلامتی کودک مشورت کنید. در این مورد:

  • اجازه دهید تا دکتر متخصص اطفال، در مورد سابقه خانوادگی شما (در مورد آلرژی به شیر) اطلاعات کافی به دست آورد.
  • در صورت امکان، پزشک از نمونه مدفوع و خون نوزاد برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بدن او استفاده می‌کند.
  • همچنین، پزشک متخصص اطفال ممکن است از شما بخواهد تا کودک خود را جهت تأیید ابتلا به آلرژی شیر خشک، به یک آزمایشگاه پوست ببرید.
  • علاوه بر این موارد، ممکن است دکتر متخصص اطفال از شما بخواهد تا شیر مورد استفاده فرزند خود را برای مدتی قطع کرده و دوباره، آن را بعد از چند هفته وارد چرخه غذایی او بکنید.
  • در نهایت، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا کلسیم شیر را از رژیم غذایی خود نیز حذف کنید.

روش‌های درمان آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک

در صورت بروز آلرژی در بدن فرزند خود، بدون داشتن ترس و اضطراب، به دنبال روش‌های درمان این مشکل باشید. ساده‌ترین روش‌های درمانی عبارتند از:

  • از شیر خشک هیدرولیز که حاوی پروتئین شیر گاو است، برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید. در این نوع شیر خشک، پروتئین به ذرات کوچکی شکسته می‌شوند که باعث کاهش علائم آلرژی در بدن نوزاد خواهد شد.
  • در اغلب موارد، نوزادانی مبتلا به آلرژی شیر خشک می‌توانند این نوع شیر را به راحتی هضم کنند. با این حال، شانس ابتلا به واکنش‌های آلرژیک را حتی در صورت استفاده از این نوع شیر خشک هم نمی‌توان به طور کامل رد کرد.
  • شیر خشک مبتنی بر اسید آمینه که شامل ساده‌ترین شکل پروتئین می‌باشد، نیز برای تغذیه نوزادان مبتلا به آلرژی شیر خشک ایده مناسبی است. این نوع شیر برای تغذیه کودکانی پیشنهاد می‌شود که بعد از تغذیه با شیر خشک هیدرولیز نیز علائم حساسیت را تجربه می‌کنند.
  • در نهایت به یاد داشته باشید که بروز آلرژی در بدن نوزادان، قطعاً برای همه والدین استرس‌زا و ناراحت‌کننده خواهد بود. اما، شما باید این مشکل را به عنوان بخشی از روند رشد طبیعی فرزند خود در نظر بگیرید و بدانید که بروز حساسیت در بدن نوزادان، امری طبیعی است.
  • با این حال، مراقب نوزاد خود باشید؛ علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک را به طور دقیق دنبال کنید. همچنین، در صورت بروز هر مشکلی در وضعیت سلامت فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا سلامت کودک تضمین شود.

همچنین بخوانید:

همه چیز درباره بهترین شیر خشک برای چاق شدن نوزادان

فرق شیر خشک با سرلاک چیست؟

تفاوت شیر خشک یارانه ای با سایر شیر خشک ها در چیست؟

فواید شیر مادر نسبت به شیر خشک

خاصیت و مضرات شیر خشک برای نوزادان

مضرات شیر خشک برای بزرگسالان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits