دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چاق شدن کودک با غذاهای مقوی و جدید

۱۰ غذای مقوی برای کودکان کم وزن و لاغر

چاق شدن کودک با غذاهای مقوی و جدید
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اگر درباره وزن کم کودک خود نگرانی دارید و یا کودک شما به خوبی رشد نمیکند بهتر است برای چاق شدن سریع کودکان به پزشک عمومی خود مراجعه کنید چرا که کاهش وزن کودکان میتواند علل زمینه ای داشته باشد و نیاز به برنامه غذایی برای چاق شدن کودکان داشته باشد.

برنامه غذایی سالم و چاق کننده برای چاق شدن کودکان لاغر

دلگرم : کودک احتیاج به مواد غذایی دارد که علاوه بر کمک به وزن گیری مناسب، برای او مقوی و مغذی هم باشد. یکی از نگرانی های اصلی مادران کم بودن وزن نوزاد و یا کودک نو پای خود است.

حقیقت این است که اگر یک نوزاد سالم باشد و تغذیه خوبی داشته باشد به هیچ وجه جای نگرانی نیست ، اما اگر نگران کمبود وزن فرزند خود هستید، با غذاهای پر کالری و مغذی می توانید وزن بچه را افزایش دهید.

برنامه غذایی و نکات سالم چاق کننده برای کودکان لاغر

ترکیبات غذایی و همه ی پیشنهاداتی که در این مقاله بیان خواهد شد، نه تنها به عنوان غذای کودک خوشمزه به نظر خواهد رسید و غذاهای متنوعی را به رژیم غذای کودک اضافه خواهد کرد.

می توانید اطمینان حاصل کنید که رعایت این نکات باعث افزایش وزن مناسب او شده و به رشد کافی کودک شما کمک خواهد کرد.

1. استفاده از کره در غذای کودک برای افزایش وزن کودکان

  • هیچ کره ای بد نیست، به خصوص اگر شما کره هایی با مارک های مشهور و مطمئن را خریداری کنید. این ماده ی غذایی غنی ترین منبع چربی است که باعث افزایش وزن در کودک شما خواهد شد.
  • بنابراین، کره یکی بهترین گزینه ها برای غذای کودکان لاغر است. توجه داشته باشید که کودک شما برای رسیدن به وزن ایده ال، چربی را در حد اعتدال مصرف کند و با این کار از مبتلا شدن کودک خود به اسهال جلوگیری کنید.
  • همچنین، شما می توانید کره را به تمام غذاهای کودکتان، اضافه کنید.

2. کره مغزها ، مغذی ترین غذای کودک برای افزایش وزن کودک

از جمله دلایلی که برای خریدن شیشه های کره بادام زمینی وجود دارد، درست کردن ساندویچ سریع صبحانه و یا میان وعده برای کیف مدرسه کودکان است.

کره مغزها مانند کره بادام زمینی و کره بادام، منابع غنی از چربی های اشباع نشده و پروتئین ها هستند، که می تواند بزرگترین کمک را در مورد افزایش وزن به کودک شما بکند.

3. تغذیه کودک با شیر و خامه جهت افزایش وزن کودکان

شیر یک منبع طبیعی و خوبی از پروتئین و کربوهیدرات ها است، همچنین، سایر مواد مغذی مهم را نیز داراست.

شما به عنوان یک مادر و یا پدر، اطمینان حاصل کنید که کودک شما حداقل 2 لیوان شیر در روز مصرف کند، مصرف شیر توسط کودکان می تواند در اشکال مختلفی مانند کوکتل های شیری، همراه با غلات، غذاهای شیری درست شده با حبوبات و یا دسرهای شیری باشد.

اضافه کردن خامه تازه، ساخته شده از شیر کامل، به غلات، میوه و یا سالاد کودکان، می توانید او را به خوردن خامه تشویق کند.

4. تخم مرغ بهترین غذای کودک برای افزایش وزن کودکان

تخم مرغ یک منبع سرشار از پروتئین بوده و هر 100 گرم از تخم مرغ، حاوی 13 گرم پروتین می باشد. شما می توانید تخم مرغ را به همه ی وعده های غذای کودک خود اضافه کنید.

همچنین، تخم مرغ دارای ویتامین A و ویتامین B12 است، که مصرف این ویتامین ها برای رشد و سلامتی کودکان ضروری هستند. با قرار دادن تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه کودک خود، نیاز بدن او به ویتامین های مکمل از بین خواهد رفت.

5. موز سرشار از انرژی برای تغذیه کودک کم وزن

به غیر از ویتامین ها موجود در موز که منبع طبیعی سرشار از انرژی می باشند، یک موز حاوی 105 کالری بوده و همچنین، دارای کربوهیدرات های ضروری است که به کودک شما در به دست آوردن برخی از چربی های سالم کمک می کند.

بهترین واقعیت این است که شما می توانید با موز، در اشکال مختلف غذای کودک درست کنید، شما می توانید آن را با کوکتل های شیری و یا پودینگ شکلاتی و کرم قهوه ای مخلوط کنید، کودک شما، در مدت زمان خیلی کمی به خوردن موز عادت کرده و طعم آن را دوست خواهد داشت.

6. آووکادو سرشار از چربی برای تغذیه کودک کم وزن

آووکادو یک ماده غذایی کلیدی دیگری برای تغذیه کودک شما است، از آنجایی که سرشار از چربی است، می تواند در وعده های غذای کودکان لاغر گنجانده شود.

قرار دادن آووکادو در غذای کودکان، کالری مورد نیاز برای یک کودک در حال رشد را فراهم می کند. همچنین، آوکادو غنی از مواد مغذی بوده، که آن را تبدیل به یک انتخاب قطعی و برتر از غذاهای چرب دیگر می کند.

استفاده از پالپ آووکادوی رسیده به عنوان یک منبع غنی از چربی سالم با قیمت ارزان برای رشد کودک خود، بهترین انتخاب خواهد بود.

7. مرغ گزینه عالی برای غذای کودک لاغر

  • پروتئین موجود در مواد غذایی از جمله مواد مغذی مهم است که به عضله سازی در بدن کودکان کمک شایانی می کند ، به همین دلیل، مرغ یک گزینه عالی و بدون چربی برای رشد و سلامتی کودک کوچک شما است.
  • مرغ به راحتی در دسترس بوده و مقرون به صرفه تر از انواع دیگر گوشتها است، کاربرد فراوانی در تهیه ی انواع غذاها دارد. طعم خوشمزه ی مرغ باعث شده است که شما بتوانید آن را به برنج، سوپ، خورش و غذاهای دیگر اضافه کنید.
  • به عنوان یک مادر سعی کنید برخی از دستورالعمل های آنلاین برای تهیه غذاهای متنوع با مرغ را یاد گرفته و تنقلات خوشمزه ای همراه با مرغ در غذای کودک خود آماده کنید.

8. سیب زمینی مغذی برای غذای کودکان کم وزن

  • اگر شما در حال تلاش به منظور به دست آوردن رژیم غذایی مناسب برای افزایش وزن کودک خود هستید، رژیم غذایی تهیه شده برای کودک شما، باید دارای حداقل 40٪ از کربوهیدرات ها باشد و آنچه که می تواند یک منبع عالی برای از این ماده مغذی برای کودکتان باشد، سیب زمینی است.
  • سیب زمینی حاوی اسیدهای آمینه مانند آرژنین و گلوتامین بوده، که آن را به سالم ترین غذای کودک برای کودکانی که نیاز به افزایش وزن دارند، تبدیل کرده است.
  • شما می توانید اطمینان حاصل کنید که با اضافه کردن سیب زمینی به وعده های غذایی روزمره کودک خود، بسیاری از نیازهای بدن او را برآورده خواهید کرد.

9. استفاده از گوشت قرمزخالص در غذای کودک

گوشت قرمز کم چربی مانند گوشت گوسفند و یا استیک گوشت گاو، یک منبع طبیعی بزرگ از آهن و چربی برای کودکان است، که مصرف این مواد غذایی نیازهای بدن کودک شما را هم برای رشد مناسب و هم برای افزایش وزن برآورده می کند.

اگر شما تا حالا گوشت قرمز کم چربی را در رژیم غذای کودک خود استفاده نکرده اید، در حال حاضر، آن را به روش های مختلف در وعده های غذای کودک خود جای دهید.

البته باید توجه داشته باشید که در اضافه کردن گوشت قرمز کم چربی به رژیم غذای کودک خود، از راهنمایی های موجود در منابع معتبر و خواص درمانی گوشت آگاه بوده، و همچنین ضررهایی که ممکن است حذف گوشت قرمز کم چربی از وعده های غذای کودکان داشته باشد را بدانید.

بیشتر بخوانید :

۴ دلیل مهم برای جلوگیری از قرار دادن بستنی در برنامه غذایی کودکان

زمان مناسب برای اضافه کردن گوشت به غذای نوزاد از چه سنی است؟

10. میوه های گرمسیری برای تغذیه کودک

  • میوه ها و سبزیجات بخش عظیمی از رژیم غذای کودکان را تشکیل می دهند. اضافه کردن سبزیجات بخارپز و یا سرخ شده به وعده های غذای کودکان، جالب توجه آن ها خواهد بود.
  • پاپایا، انبه، آناناس و دیگر میوه ها سرشار از قند طبیعی هستند، که مصرف آن ها به بدن انرژی زیادی را تزریق کرده و به افزایش وزن سالم در فرزند شما کمک خواهد کرد. سالاد میوه یا یک لیوان آب میوه های تازه برای رشد و سلامتی کودک نوپای شما می تواند بسیار مفید باشد.
  • به یاد داشته باشید،که غذا خوردن کودک شما، به تنهایی باعث افزایش وزن او نخواهد شد. اگر کودک شما بیمار بوده یا دچار سوء تغذیه است، پس بهتر است با یک دکتر که قادر خواهد بود یک برنامه رژیم غذایی سالم برای کودک شما تنظیم کند، مشورت کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits