دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت به وجود آمدن آب مروارید در کودکان چیست و چگونه درمان میشود ؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آب مروارید، بیماری بزرگسالان است اما در شیرخواران نیز بر اثر عفونت های ویروسی مانند سرخجه در حین حاملگی ایجاد می شود. آب مروارید در دوران کودکی نیز اغلب به علت صدمه به چشم یا ابتلا به بیماری، رشد غیر طبیعی عدسی یا ظهور دیر رس علایم ارثی ایجاد می شود

آب مروارید در کودکان

آب مروارید های دوران کودکی فقط باعث کدر شدن قسمت هایی از لنز می شوند بنابراین اختلالی در بینایی فرد ایجاد نمی کنند. معمولا آب مروارید های کوچک احتیاج به درمان ندارند اما این افراد باید به صورت دوره ای معاینه شوند.

آب مروارید های با اندازه متوسط که موجب اختلال بینایی می شوند نیز احتیاج به عینک یا درمان آمبلیوپیا ( تنبلی چشم) دارند اما آب مرواریدهای بزرگتر که همراه با اختلال بینایی شدیدتر هستند، احتیاج به جراحی فوری دارند.

در این نوع کاتاراکت چشم پزشک با استفاده از روش های جراحی و با کمک میکروسکوپ، تمام عدسی یا محتوای کدر شده را بر می دارد.

کودکانی که درسنین بالاتر به علت کاتاراکت دچار کاهش بینایی شده اند، می توانند مانند بزرگسالان درمان شوند زیرا تکامل بینایی آنها کامل شده است. در اثر کاتاراکت دید شیرخوار یا کودک، ضعیف شده و می‌تواند موجب تنبلی چشم (آمبلیوپی) شود.

اگر کودک تنبلی چشم داشته باشد، برداشت آب مروارید اولین قدم برای درمان آنها به حساب می آید. سپس تصحیح عیب اپتیکی برای او لازم است. پس از آن باید چشم خوب تا بهبود بینایی چشم مبتلا به تنبلی چشم، بسته شود.

بستن چشم خوب باعث می شود که فرد به اجبار از چشم ضعیف استفاده کند؛ بستن چشم باید بر پایه زمان های دوره ای ادامه یابد تا سیستم بینایی کودک کامل شود.

اصلی ترین روش تصحیح بینایی کودک پس از جراحی کاتاراکت، استفاده از عینک یا لنزهای تماسی است. قطعا مشکلات بینایی در فردی که تنها یک چشم او جراحی شده، ظاهر خواهد شد زیرا چشم عمل شده با شماره 20 یا بیشتر تصحیح اپتیکی شده و تصاویر را بزرگتر می بیند.

چشم سالم نیز تصاویر را با اندازه واقعی خود می بیند. در نهایت مغز کودک با سرکوب کردن تصویر ناشی از چشم عمل شده این دوگانگی تصویر را تصحیح می کند.

این سرکوب باعث ایجاد تنبلی چشم می‌شود به همین دلیل کودکانی که چشم آنها تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته است، حتما برای تصحیح این دوگانگی بینایی نیاز به لنزهای تماسی یا داخلی چشمی پیدا می کنند. سیناپرس

علل آب مروارید در شیرخواران

اگر چه کاتاراکت بیماری بزرگسالان است، ولی شیرخواران و بچه‌ها هم به آن مبتلا می‌شوند. علت دقیق آن را نمی توان مشخص کرد. آب مروارید شیرخوار ممکن است ارثی بوده و یا در اثر عفونت‌های ویروسی مثل سرخجه در حین حاملگی پیدا شود.

بعضی اوقات نیز ممکن است در حین رشد در دوران کودکی پیدا شود که علت آن یا اغلب صدمه به چشم بوده یا در اثر بیماری‌های سیستمیک است که قسمت‌های دیگر بدن به آن مبتلا می‌شوند.

درمان کاتاراکت در کودکان

در بعضی از موارد آب مرواریدهای دوران کودکی تنها سبب کدر شدن قسمت‌هایی از لنز می‌شوند و در بینایی شخص اختلال ایجاد نمی‌کنند .

آب مرواریدهای کوچک معمولا احتیاج به درمان ندارند ولی باید به صورت دوره‌ای معاینه شوند. کاتاراکت‌های بزرگ‌تر که در بینایی اختلال شدید ایجاد می‌کنند احتیاج به درمان جراحی فوری دارند با استفاده از تکنیک‌های ویترکتومی تمام عدسی یا محتوای کدر شده آن برداشته می‌شود.

جراحی آب مروارید چشم اطفال برخلاف بزرگسالان با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. لازم به تذکر است که با استفاده از لیزر نمی‌توان کاتاراکت را درمان کرد.

کاتاراکت در کودکان / آب مروارید در کودکان/ /درمان آب مروارید در کودکان / درمان کاتاراکت در کودکان
آب مروارید در کودکان

بعد از جراحی چگونه بینایی تصحیح می‌شود؟

بعد از آن‌که عدسی کدر شده برداشته شد، کودک به عدسی دیگری احتیاج دارد که تصویر را روی شبکیه خود متمرکز کند. روش‌های زیر برای این کار وجود دارد:

  1. عینک‌های چشمی
  2. لنزهای تماسی (کنتاکت لنز)
  3. لنزهای داخل چشمی

بدون درنظر گرفتن این‌که کدام‌یک از این روش‌ها برای تصحیح بینایی به کار می رود، کودک نیاز به عینک دوکانونه (Bifocal) برای دید نزدیک دارد.

عینک

عینک یا لنزهای تماسی شایع‌ترین متد تصحیح بینایی کودک پس از جراحی کاتاراکت می‌باشند.

لازم به تذکر است درفردی که تنها یک چشم او جراحی شده است، مشکلات بینایی ظاهر خواهد شد. زیرا در این حالت چشم عمل شده که با شماره ۲۰ و یا بیش‌تر تصحیح اپتیکی شده است، تصویر را بزرگ‌تر و چشم سالم تصویر را با اندازه‌ی واقعی می‌بینید.

مغز کودک این دوگانگی تصویر را با سرکوب کردن تصویر ناشی از چشم عمل شده تصحیح می کند. این سرکوب سبب آمبلیوپی یا تنبلی چشم می‌شود.

بنابر این کودکانی که یک چشم آن‌ها تحت عمل جراحی کاتاراکت قرار می‌گیرد، نیاز به لنزهای تماسی یا لنز داخل چشمی برای تصحیح این دوگانگی بینایی دارند. عینک‌های کاتاراکت سبب بهبود بینایی در چشم عمل شده می‌شوند ولی قادر به تصحیح دوگانگی نیستند.

از این جهت در آب مروارید‌های یک طرفه جهت بازتوانی اپتیکی از لنز تماسی یا لنز داخل چشمی IOL استفاده می کند.

لنزهای‌ تماسی

شکل‌های مختلفی از لنزهای تماسی در دسترس است.

  1. سخت
  2. نرم
  3. لنز مصرف طولانی
نوع لنز تماسی انتخاب شده برای کودک بستگی به شکل چشم، توانایی تطبیق با لنز نگهداری و استفاده صحیح لنز توسط کودک یا والدینش دارد.

همیشه لازم است که برای یافتن فرم مناسب لنز برای چشم عمل شده انواع مختلفی از لنزها روی چشم کودک استفاده گردند.

از آنجا که چشم کودک خیلی سریع رشد می کند، تغییر مکرر لنزها ضروری است.

لنزهای داخل چشمی

لنزهای داخل چشمی برای تصحیح تمرکز بعد از جراحی کاتاراکت درموارد خاص به کار می رود. لنز داخل چشمی درهمان جلسه‌ی اول در حین جراحی کاتاراکت یا در جراحی جداگانه‌ای در داخل چشم کاشته می‌شود.

تصحیح اپتیکال ناشی از آن مداوم بوده و تصاویر ساخته شده را در هر دوچشم برابر و همگون می‌سازد. لنزهای داخل چشمی معمولا در شیرخواران استفاده نمی‌شود. زیرا قدرت فوکوس در چشم آنان به سرعت تغییر می‌کند، ولی قدرت عدسی کاشته شده تغییر نخواهد یافت.

یک مشکل خاص

در اثر کاتاراکت شیرخوار یا کودک، دید ضعیف شده و می‌تواند موجب تنبلی چشم ( آمبلیوپی) گردد. هنگامی که سیستم بینایی ما تکامل پیدامی‌کند، مغز باید تصاویر صحیح را از هر دوچشم دریافت کند، اگر این عمل اتفاق نیفتد، در مغز قسمت بینایی مربوط به آن چشم رشد صحیح پیدا نخواهد کرد.

به همین دلیل وقتی‌که آب مروارید در شیرخوار یا اوایل کودکی اتفاق می‌افتد، جراحی باید هرچه زودتر انجام پذیرد.

اگر بچه‌هایی که سن بالاتری دارند، دچار کاهش بینایی در نتیجه کاتاراکت شوند آن‌ها را می‌توان مانند بزرگسالان درمان کرد، زیرا بینایی آن‌ها کامل شده است.

هنگامی که آمبلیوپی وجود داشته باشد، برداشت کاتاراکت اولین قدم در جهت درمان است و تصحیح عیب اپتیکی در مرحله دوم قرار می‌گیرد.

پس از آن چشم سالم، باید تا بهبود بینایی چشم آمبلیوپ بسته شود. بستن چشم خوب سبب می‌شود که فرد به اجبار از چشم ضعیف خود استفاده نماید.

اگر بستن چشم خوب، بعد از جراحی کاتاراکت انجام نپذیرد، بینایی چشم آمبلیوپ افزایش نخواهد یافت، بستن چشم باید برپایه‌ی زمان‌های دوره‌ای تا هنگام کامل شدن سیستم بینایی بچه (سن ۹سالگی ) ادامه یابد.


بیشتر بخوانید :

آب مروارید چشم چیست؟علائم آب مروارید چشم کدام است؟درمان آب مروارید چشم

از علائم تا درمان سریع آب مروارید چشم (کاتاراکت)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits