دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض آبریزش چشم و درمان های خانگی فوق العاده آبریزش چشم نوزادان

علت آبریزش چشم نوزاد چیست؟

عوارض آبریزش چشم و درمان های خانگی فوق العاده آبریزش چشم نوزادان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علت آبریزش چشم نوزاد ممکن است عفونت، سرما خوردگی و بسته بودن مجاری اشک باشد. این عارضه در حالت معمولی خطرناک نیست، اما اقدام به موقع هنگام مشاهده نشانه‌ها و مراجعه به پزشک مانع از بروز مشکلات جدی می‌شود.

آبریزش چشم نوزاد، چه عللی دارد؟

  • چشمان به هم چسبیده یا پر آب، یک وضعیت عادی در کودکان است که در ۲۰ درصد از همه کودکان مشاهده می ‌شود.
  • چشمان به هم چسبیده یا پر آب، یک وضعیت عادی در کودکان است که در ۲۰ درصد از همه کودکان مشاهده می ‌شود. خوشبختانه این وضعیت بدون ‌ضرر است و به خودی خود برطرف می ‌شود. این به شما بستگی دارد که از تمیزی و سالم بودن چشمان کودک خود مطمئن باشید.
  • با این حال، در برخی موارد، علائم مربوط به چشم ‌های پرآب ممکن است نشان دهنده عوارض جدی باشند که باید توسط پزشک متخصص اطفال مورد بررسی قرار بگیرد.

آبریزش بیش از حد چشم در نوزادان به چه معناست؟

آبریزش بیش از حد چشم ، به این معنی است که چشمان کودک شما به طور مداوم و یا به مقادیر اضافی در حال تولید اشک هستند. گاهی ممکن است شاهد قطرات اشک بر روی چهره آن‌ها باشید که می‌ تواند به دلایل مختلفی باشد.

علت آبریزش بیش از حد چشم کودکان چیست؟

در اینجا چند نمونه از شایع ترین دلایل آبریزش بیش از حد چشم در نوزادان آورده شده است:

  • تولید بیش از حد اشک

سوزش چشم اغلب مسئول اشک ریختن بیش از حد است که توسط چشم ها ترشح شده تا سوزش چشم را بر طرف کند. محرک ‌های چشم شامل دود، گرد و غبار، گرده، گرد و خاک، شن و ماسه و غیره هستند.

همچنین شرایطی مانند ورم ملتحمه، تریشیا (رشد داخلی مژه ها) و اکتروپیون (پلک چشم از مردمک چشم فاصله دارد) می ‌توانند چشم‌ ها را تحریک کنند. مطمئن شوید که نوزاد بیش از حد چشمانش را مالش نمی ‌دهد، چون این می ‌تواند التهاب و سوزش را تشدید کند.

  • عفونت ها

عفونت هایی مانند چشم صورتی یا ورم ملتحمه، می ‌تواند منجر به آبریزش بیش از حد چشم در نوزادان شود. این بیماری می‌ تواند ناشی از ویروس ‌ها، قارچ ‌ها، باکتری‌ ها و یا حتی آلرژی باشد. چشم صورتی که توسط ویروس‌ ها ایجاد می‌شود شدیدا مسری است و اگر اقدامات احتیاطی انجام نشود می ‌تواند به دیگران نیز سرایت کند.

عفونت دیگر بلی فاریتیس (التهاب پلک) است که منجر به مسدود شدن غدد چربی زیر چشم ‌ها می‌ شود. این عفونت می‌ تواند منجر به علائمی نظیر ورم، سوزش، درد و در موارد شدید، باعث از دست دادن مژه‌ ها شود.

  • وجود مشکلاتی در رابطه با مجرای اشک

مجاری اشک، مسئول تخلیه مایع از چشم‌ ها هستند، بنابراین هیچ گاه این مایعات بر روی هم انباشته نمی ‌شوند. با این حال، اگر مجرای اشک مسدود ‌شود، سیستم تخلیه به خوبی عمل نمی کند و باعث جمع شدن اشک در چشمان کودک شده و به آرامی بر روی صورت جاری می شوند. همچنین ممکن است ترشحات سفید، قرمزی و یا تورم را در گوشه بالای بینی کودک خود مشاهده کنید.

درمان آبریزش چشمی در نوزادان چیست؟

در اینجا چند گزینه درمانی برای رها شدن از آبریزش بیش از حد چشم وجود دارد:

  • انتظار و مراقبت تنها چیزهایی هستند که برای موارد خفیف آبریزش بیش از حد چشم توصیه می ‌شود زیرا این شرایط، خود به خود از بین می ‌رود.
  • تمیز کردن چشم های کودک با پنبه و آب تصفیه ‌شده، به منظور جلوگیری از تجمع هر نوع ترشح که می ‌تواند منجر به عفونت شود.
  • ماساژ دادن و فشار ملایم مجاری اشک، چند بار در روز، می‌ تواند از مسدود شدن مجاری اشک پیشگیری کند. این کار باعث باز شدن کامل مجاری اشک می‌ شود. این روش به عنوان شیردوشی نیز شناخته می ‌شود.
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک چشم برای از بین بردن علائمی که ممکن است ناشی از عفونت باشند.
  • استفاده از قطرات چشم حاوی آنتی هیستامین برای مبارزه با علائم واکنش‌ های آلرژیکی.
  • استفاده از یک میله باریک برای باز کردن مواردی که باعث انسداد مجاری اشک شده اند.
  • شستن چشمان کودک زیر نظر متخصص چشم‌ اطفال تا هر گونه عامل محرک را از بین ببرد.

اگر یک ویروس باعث آبریزش چشم‌ ها می‌ شود، ممکن است مجبور باشید حدود یک هفته صبر کنید تا ویروس از بین برود. در غیر این صورت سریعا با متخصص اطفال مشورت کنید.

چه زمانی و کدام یک از درمان های خانگی را برای آبریزش بیش از حد چشم نوزاد خود انتخاب می کنید

درمان آبریزش بیش از حد چشم در نوزادان می ‌تواند در خانه انجام شود تا ناراحتی کودک شما نیز تسکین یابد. علاوه بر تمیز نگه داشتن چشم ‌ها، از کمپرس سرد و گرم به طور متناوب استفاده کنید تا انسداد مجاری اشکی باز شده و لایه سمی که در اطراف چشم ‌ها جمع شده اند نیز از بین بروند.

همچنین می ‌توانید از یک کیسه چای گرم برای تسکین التهاب چشم و درد استفاده کنید. استفاده از بابونه و نعناع، بهترین نتایج را برای درمان آبریزش بیش از حد چشم داشته اند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودک شما چشمان پرآبی دارد، اما مردمک چشم ‌ها شفاف و سفید به نظر می ‌رسند، و اگر هیچ نشانه ‌ای از ناراحتی را نشان نمی ‌دهند، می ‌توانید در خانه به آن‌ها رسیدگی کنید، اما در صورت مشاهده علائم زیر، لطفا سریع به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

  • التهاب یا قرمزی در اطراف چشم
  • ترشحاتی به رنگ زرد و سبز که باعث تشکیل پوسته هایی زبر در اطراف چشم ها می شود
  • نوزاد شما پیوسته چشمان خود را می‌مالد و یا احساس ناراحتی می کند
  • نوزادتان به نور حساس است و ترجیح می ‌دهد چشم‌هایشان را بسته نگه دارد
  • شکل و فرم پلک ‌های نوزادتان آن طور که باید باشد، نیست

یکی از رایج ترین جستجوهای گوگل این است که "کودک من دارای چشم هایی پر آب است” و این میزان سرچ، به این دلیل که این وضعیت بسیار شایع و کاملا بی ضرر است، بنابراین نیازی نیست بیش از حد نگران باشید.

با این حال، اگر آب ریزش چشم بیشتر از حد طبیعی باشد، لطفا با پزشک کودک خود مشورت کنید، تا یک معاینه دقیق را انجام داده و گزینه های درمان ممکن را ارائه دهد. دقت کنید که دستورات متخصص اطفال از جمله کامل کردن دوره درمان را انجام دهید.

همچنین بخوانید:

علت بی اختیاری اشک چشم (اشک ریزش چشم)چیست؟

فواید عسل برای چشم : چگونه عفونت چشم را با عسل درمان کنیم؟

درمان سریع آبریزش بینی در کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits