دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنای کودکان : آیا استخر رفتن و شنا کردن برای کودکان مضر است ؟
3
زمان مطالعه: 13 دقیقه
شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌توانید به کودک‌تان یاد بدهید. گرمای تابستان را فقط آب‌تنی و شنا قابل تحمل می‌کند. ضمن آن‌که در میان آموزش‌های مختلف تابستانی به کودکان ورزش شنا جایگاه ویژه‌ای دارد.

استخر و شنای کودکان

عوارض شنا و استخر رفتن برای کودکان

شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌توانید به کودک‌تان یاد بدهید. گرمای تابستان را فقط آب‌تنی و شنا قابل تحمل می‌کند. ضمن آن‌که در میان آموزش‌های مختلف تابستانی به کودکان ورزش شنا جایگاه ویژه‌ای دارد.

شنا جدای از این‌که همزمان باعث تقویت اندام‌ها و عضلات می‌شود به رشد استخوان‌بندی کودک نیز کمک می‌کند. این ویژگی را باید به امکان تنفس بهتر کودکان اضافه کرد زیرا شنا باعث افزایش حجم ریه‌ها می‌شود.

در کنار تمام این موارد، الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می‌کنند نیز بسیار منظم می‌شود و بالاخره این‌که نخستین چیزی که می‌توانید بعد از مدتی شنا در کودک خود مشاهده کنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است که در کودک رشد پیدا می‌کند.

در کنار تمام این موارد نکات مهمی در مورد شنای کودکان و سلامت استخرهای مخصوص آن‌ها وجود دارد که دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان آن‌ها را توضیح می‌دهد.


با ترس کودک از آب چه کنیم ؟

در تابستان که همه آب‌تنی و شنا را تفریح مناسبی برای این فصل می‌دانند، ممکن است این تفریح مناسب به مذاق برخی کودکان خوش نیاید و احساس ترس از آب مانع لذت بردن از آب‌تنی و استخر شود.

هر چند آب ماده‌ای است که کودک آن را به‌خوبی می‌شناسد چون 9 ماه پیش از تولد در آب زندگی کرده است، با این حال وسعت استخر، سرو صدای دیگران و... می‌تواند عواملی برای ایجاد ترس باشد. نکته مهم آن است که نباید کودک را مجبور کرد در آب بپرد بلکه باید به او زمان داد تا به‌تدریج با آب آشتی کند.

چنانچه کودک ترس از آب داشته باشد، والدین باید در وان حمام یا زیر دوش او را با آب بیشتر آشنا کنند تا آب برایش مطلوب و دوست داشتنی باشد


چه استخری مناسب کودکان است ؟

استخرهای روباز به‌دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نور خورشید انتخاب مناسبی هستند اما به شرط آن‌که مراقب آفتاب سوختگی‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب هم باشید.

پوست ظریف و حساس کودکان نباید در مدت زمان طولانی در معرض نور مستقیم قرار گیرد. توصیه می‌شود کودکان بیش از 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار نگیرند تا از خطرات آفتاب سوختگی در امان بمانند.

نکته مهم در مورد استخرهای روباز آن است که در ماه‌های تیر و مرداد و بین ساعت‌های 10 صبح تا 2 بعداز‌ظهر به‌علت درجه حرارت زیاد برای استفاده کودکان مناسب نیست.

از سوی دیگر استخرهای سرپوشیده نیز احتمال تشدید آسم را در کودکان مبتلا زیاد می‌کنند که علت آن نیز کلر موجود در این استخرهاست. بهتر است هنگام استفاده کودکان مبتلا به آسم، والدین دقت بیشتری داشته باشند.


مواظب چشم کودکتان باشید

از آن‌جا که استخر مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، برای پیشگیری از رشد قارچ‌ها، عفونت‌ها و میکروب‌ها در آب، این مکان باید کاملا ضدعفونی شود. به همین دلیل از ماده ضدعفونی‌کننده کلر در استخرها استفاده می‌شود، ضمن آن‌که هفته‌ای 2 بار آب استخر تعویض می‌شود.

کلر استخر در افراد عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در برخی کودکان یا بزرگسالان که زمینه حساسیت دارند ممکن است عفونت و قرمزی چشم را به‌دنبال داشته باشد. باکتری‌های موجود در آب می‌توانند قرنیه را ملتهب کرده و چشم کودک را قرمز و متورم کنند.

در این شرایط کودک حتما باید به چشم پزشک مراجعه کرده و تا درمان کامل از استخر استفاده نکند. در برخی دیگر از کودکان نیز ممکن است در بازگشت از استخر سرفه‌های حساسیتی، خارش گلو و درصورت داشتن آسم شروع علائم آن بعد از استفاده از استخر به‌ وجود آید.

بنابراین به کودکانی که چنین مشکلاتی دارند توصیه می‌شود با احتیاط از استخرها استفاده کنند.

عوارض استخر برای کودکان


استخر بزرگسالان برای کودکان امن است ؟

بدون شک استخر بزرگسالان و کودکان با هم متفاوت است. یکی از واضح‌ترین تفاوت‌ها هم عمق آن است که عاملی خطرناک برای کودکان به حساب می‌آید.

عمق زیاد استخر می‌تواند موجب خفگی و غرق‌شدگی در کودک شود. علاوه براین کلر موجود در استخر بزرگسالان باعث آسیب مخاطی و عوارض طولانی مدت شده و بیماری‌های قارچی بزرگسالان را نیز به کودکان منتقل می‌کند.

می‌توان در قسمت‌های کم عمق یا استخرهایی که با عمق کم در کنار استخرهای بزرگسالان وجود دارد و تنها تا بالای زانوی کودکان 2 تا 4 ساله است، به آموزش شنای کودکان پرداخت.


راههای پیشگیری از قارچ در استخر برای کودکان

قارچ‌های استخر به‌دلیل نشستن کنار استخر به‌وجود می‌آید. اگر فردی مبتلا به قارچ باشد و در کنار استخر نشسته باشد، فرد دیگری که از آن مکان استفاده می‌کند، می‌تواند مبتلا شود. باید به کودکان یاد داد قبل و بعد از استخر دوش بگیرند و حتما از لوازم شخصی مانند کلاه و حوله استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.


چه سنی مناسب آموزش شنا به کودک است ؟

سوال اصلی پدر و مادرها در مورد ورزش شنا، سن دقیق آموزش آن به کودک است. سن مناسب برای آموزش شنا در کودکان را معمولا 4 سالگی می‌دانند. دلیل آن نیز ضریب هوشی کودک و اندام‌های اوست. او در این سن آمادگی ذهنی و جسمی لازم را برای آموزش دارد.

در واقع وضعیت حرکتی کودک به‌گونه‌ای است که استعداد آموزش شنا را پیدا می‌کند. بهتر است کودک قبل از 4 سالگی به همراه پدر و مادر فرصت آشنایی با آب را پیدا کند و به زور و اجبار وارد آب نشود چون در مواجهه با آب خطراتی مانند غرق شدن متوجه کودکان است و به همین دلیل والدین باید مراقبت لازم را در این مورد انجام دهند و ایمنی کافی را برای کودک هنگام شنا فراهم کنند.

شنای کودک


استخر و سرماخوردگی کودکان

یکی از اتفاقات قابل پیش‌بینی اما غیرقابل پیشگیری در استخرهای شنا ابتلای کودکان به بیماری‌های ویروسی است. به هر حال استخرها محیط‌های اجتماعی هستند که به‌علت تماس مستقیم بچه‌ها با یکدیگر باید احتمال ابتلای آن‌ها را به بیماری‌های ویروسی داد.

از آن‌جا که کودکان در استخر با کودکان دیگر بازی و شنا می‌کنند، در معرض ویروس‌های سرماخوردگی قرار دارند. بنابراین توصیه می‌شود اگر کودکی مبتلا به اسهال و استفراغ یا سرماخوردگی است، تا بهبود کامل از استخر استفاده نکند.


چه کودکانی نباید شیرجه بزنند ؟

اگر کودک سابقه برونشیت یا گوش درد دارد باید در شنا کردن کمی محتاط‌تر عمل کند. این کودک نباید در آب شیرجه برود. استفاده از دماغ‌گیر هم برای او ضروری است چون پنس‌ها مانع ورود احتمالی آب از راه مجاری بینی به سینوس‌های او و تحریک احتمالی آن‌ها می‌شود.

اگر کودک سابقه گوش درد دارد باید با پنبه‌ای آغشته به روغن مجرای خارجی گوشش را چرب کرد تا آب درصورت داخل شدن در گوش او باقی نماند. این کودک باید بلافاصله بعد از شنا حتما گوشش را خشک کند.


تشخیص استخر سالم از آلوده

انتخاب استخر برای سپردن کودک به آن بسیار مهم است. به‌دلیل حساسیت بیشتر کودکان توصیه می‌شود، والدین کودکان‌شان را به استخرهای مخصوص کودکانی بسپارند که از سلامت آب آن اطمینان دارند. در مورد افرادی که از استخر خانگی استفاده می‌کنند مسئول ساختمان معمولا باید نظارت کامل بر نظافت آن داشته باشد

در استخرهای عمومی هم والدین باید از مدیریت استخر در مورد سلامت کامل آب سوال کنند، مثل این‌که آیا هفته‌ای 2بار آب استخر عوض می‌شود و کلر به اندازه کافی دارد یا خیر. نکته مهم دیگر، ‌شنا نکردن در رودخانه‌هایی است که در اطراف شهر قرار دارند و افراد در پیک‌نیک از آن‌ها استفاده می‌کنند.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند آب‌های راکد رودخانه‌ها اغلب آلودگی انگلی دارند. بنابراین نباید در این آب‌ها شنا کنند و اگر شنا کردند حتما در بازگشت به خانه از مواد شوینده برای شست‌و شو استفاده کنند.

شنای کودک / عوارض استخر رفتن کودکان


عوارض خوردن آب استخر در کودکان

گاهی اوقات کودکان هنگام نفس کشیدن در استخر مقداری آب می‌خورند که اگر آب استخر تمیز باشد، معمولا مشکلی پیش نمی‌آید و مقدار کلر بلع شده نیز چندان خطرساز نیست اما در استخرهای آلوده و رودخانه‌ها که انواع میکروب‌ها زیست می‌کنند، درصورت خوردن آب می‌توان انتظار مشکلاتی از قبیل اسهال و استفراغ را در کودکان داشت.


دست‌شویی کودک در استخر

معمولا کودکان 4 سال به بالا کنترل ادرار و مدفوع را دارند، اما در نهایت این وظیفه والدین است که مراقب این مسئله در مورد کودکان باشند. بهتر است کودکان قبل از ورود به استخر به دست‌شویی بروند و بعد به شنا بپردازند.

همچنین باید به کودکان آموزش داد، هنگام نیاز به دست‌شویی حتما از دست‌شویی‌های موجود در استخر استفاده کنند. در واقع والدین باید مرتب کودک را زیرنظر داشته باشند تا به‌طور ناخواسته در آب ادرار یا مدفوع نکند.


دمای مناسب برای آب استخر چند درجه است ؟

آب استخرها باید درجه حرارت مناسبی برای کودکان داشته و نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد و کمی از درجه حرارت بدن کمتر باشد، زلال و شفاف باشد و خانواده‌ها حتما مطمئن باشند که هر 2 یا 3 روز یک‌بار آب تعویض می‌شود. در واقع علاوه بر سلامت آب، دمای آن نیز باید بین 25 تا 30 درجه باشد.


کودکان هفته‌ای چند روز شنا کنند ؟

روند استفاده از استخر در کودکان بستگی به میزان علاقه و البته امکانات آن‌ها دارد. ورزش شنا یکی از ورزش‌های مفید است چون اندام‌ها و تمام عضلات بدن در آن حرکت می‌کند. بهتر است کودکان حدود 2ساعت در روز و هفته‌ای 3 تا 4روز از استخر استفاده کنند.

با وجود اینکه شنا ورزشی سلامت بخش است اما محیط عمومی استخرها می تواند آسیب هایی را به تندرستی کودکان وارد کند. به تازگی دانشمندان بلژیکی اعلام کرده اند که برخی بیماری های ریوی در کودکان بر اثر ازدیاد کلر آب استخرها ظاهر می شود و کودکان زیر سن چهار سال را با خطر آسم و برونشیت مزمن مواجه می کند.


عوارض کلر برای کودکان

کلر یک گاز منحصر به فرد است که بویی تند و زننده و رنگ سبز متمایل به زرد دارد و محرک قوی پوست، مخاط ها و دستگاه تنفسی است.

در صنعت از کلر برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و استخرها، تهیه ترکیب های کلردار آلی و معدنی و کلرید فلزی، تولید حلال ها و حشره کش ها، تولید پودرهای سفیدکننده و در صنایع کاغذسازی و نساجی و پلیمرها استفاده می شود.

گاز کلر به راحتی با رطوبت پوست و بدن ترکیب می شود و اسید کلریدریک تولید می کند. کلر باعث انقباض شدید ماهیچه های حنجره و تورم مخاط آن می شود و به همین دلیل یک ماده خفه کننده نیز هست.

دانشمندان دانشگاه لووین بلژیک متوجه شده اند که کلر موجود در آب استخر خطر ابتلا به آسم و آلرژی را زیاد می کند و شنا در استخرهایی که با کلر ضدعفونی می شوند، کودکان را بیشتر در معرض این بیماری ها قرار می دهد.

کودکان و نوجوانانی که کل مدت شنای آنها در این استخرها بیش از هزار ساعت بوده بیش از هشت برابر دیگران در معرض ابتلا به آسم هستند. سرپوشیده یا باز بودن استخرها تاثیری در این آمار ندارد. اما استخرهایی که با روش مس– نقره ضدعفونی شده اند، ایمن هستند.

شنای کودک / استخر کودکان / عوارض استخر در کودکان


واکنش های آسیب رسان استخر برای کودکان

زمانی که آب کلردار با ادرار، عرق و یا سایر مواد آلی بدن شناگران واکنش انجام می دهد تری کلرید نیتروژن یا همان تری کلرامین آزاد می شود.

این یک ماده محرک گازی است که به راحتی وارد ریه ها می شود. رییس این تیم تحقیقاتی می گوید افزایش بروز بیماری های آلرژیک تناسب قابل توجهی با وجود کلر در آب استخر دارد و تری کلرید نیتروژن عامل اصلی افزایش شیوع آسم در استخرهای سرپوشیده است.

او معتقد است اگر مقدار و روش صحیح برای افزودن کلر به آب استخر لحاظ شود.

خطری کودکان را تهدید نخواهد کرد. با وجود این کلر بسیار زیادی برای ضدعفونی کردن آب یا فضای استخرهای سرپوشیده استفاده می شود که شناگران دایمی را مستعد ابتلا به آلرژی ها و آسم می کند و باعث تحریک پذیری اعضای بدن می شود.


عوارض پوستی و چشمی شنا برای کودکان

کلر آب استخر آسیب های پوستی و چشمی را نیز باعث می شود زیرا کلر با پروتئین های پوست بدن انسان واکنش می دهد و سلول های لایه شاخی پوست را دچار عدم پیوستگی و کارایی می کند.

به همین دلیل در اثر تماس با کلر، قرمزی، خشک یو در موارد شدیدتر خارش پوست در افرادی که پوست خشک و حساس دارند ایجاد می شود. کلر همچنین می تواند موجب تحریک، خارش، سوزش و التهاب چشم ها شود که این مورد در استخرهای کشور ما بسیار شایع است.

محققان توصیه می کنند از عینک های مخصوص شنا استفاده کنید.


خطر سرطان را جدی بگیرید

خطرناک ترین بخش این تحقیقات ثابت کرده است که ترکیب مواد گندزدا در آب استخرها می تواند با ضدآفتاب ها، ادرار، مو و عرق بدن شناگرها واکنش داده، مواد شیمیایی سمی تولید کند و منجر به سرطان شود.

آنها دریافته اند ضدآفتاب ها و روغن های بدن که نیتروژن دارند با گندزداها واکنش می دهند و مواد حاصله باعث جهش ژنی و آسیب های ژنتیکی می شوند. جهش های ژنی این چنینی نیز نواقص مادرزادی را سبب می شود، روند پیرشدن پوست را تسریع می کند و مشکلات تنفسی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید :

علت سوزش و قرمزی چشم ها بعد از استخر رفتن چیست؟

علل و راههای پیشگیری از عفونت قارچی واژن در استخر کدامند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits