دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض و هشدار جدید قلقلک دادن کودکان

عوارض قلقلک دادن : هرگز کودکان خود را قلقلک ندهید

عوارض و هشدار جدید قلقلک دادن کودکان
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کودکان خصوصا آنهایی که قلقلکی هستند هنگام قلقلک دادن نمیتوانند خندیدن خود را متوقف کنند، حتی اگر واقعا از این عمل نفرت داشته باشند، این قهقهه به والدین این توهم را منعکس میکند که کودک واقعا لذت میبرد ، درحالی که چنین نیست.

قلقلک دادن کودک و نوزاد برایش ضرر دارد؟

دانشمندان دلیل اینکه چرا قلقلک دادن کودکان میتواند مضر باشد را توضیح میدهند و این برمیگردد به این که ما دراین مورد چیزی نمی دانیم .قلقلک کودکان مضر است ، در حالیکه تعدادی از فراد این حرکت را انجام میدهند.

مطالعه ای نشان داد که تنها 32 درصد از افراد، از قلقلک دادن لذت میبرند ،32 درصد خنثی بودند و 36 درصد بیان کرده اند که این حرکت را نمیپسندند، زمانی که ما بچه بودیم بارها و بارها قلقلکمان داده اند بنابراین فرض میکنیم که حرکتی نرمال است ، درحالیکه آن زمان نبستن کمربند ایمنی نیز نرمال بوده است.

تجزیه و تحلیل تحقیقات متفاوت براین موضوع جوانب مثبتی را که چرا شما نباید کودکان را قلقلک دهید و راه دیگری برای سرگرمی انتخاب کنید را توضیح می دهد، جوک گفتن و یا بازی با یکدیگر ایده بهتری است، زمانی که کودک قهقهه میزند ، به این معنی نیست که او از قلقلک دادن لذت میبرد.

 عوارض قلقلک کودکان

آیا قلقلک دادن کودک کار اشتباهی است؟

قلقلک دادن کودک چه خطراتی را در پی دارد؟

در مطالعه ای انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا درسال 1997 دانشمندان کشف کرده اند که تعریف یک جوک بامزه بیشتر از قلقلک دادن میتواند به شخص احساس شادی بدهد، قلقلک دادن تنها این توهم را میرساند که شخص میخندد و دادن راهی برای تسلط است.

شخصی که قلقلک داده میشود کنترل خود را از دست میدهد، مبارزه برای به دست آوردن کنترل برای کودک میتواند توهین آمیز باشد و خاطرات ناخوشایندی را در ذهن او برای یک عمر به جا بگذارد، هنگامی که بزرگسالان کودکی را قلقلک میدهند دلیل آن سرگرمی کودک است ، اما حاصل آن مضر خواهد بود.

براساس نظر دکتر ریچارد الکساندر پروفسور زیست شناسی تکاملی از دانشگاه میشیگان :قلقلک دادن می تواند نوعی از تسلط و خندیدن به دنبال آن یک راه تکاملی برای سلطه پذیری باشد، این کودک ممکن است قادر به این نباشد که به شما بگوید بس است و کارتان را متوقف کنید !

قلقلک دادن می تواند باعث قهقهه زدن غیر قابل کنترل شود که توقف آن سخت است، چنانچه در این بخش از ایرناک گفته ایم قلقلک دادن و قهقهه متوالی میتواند باعث اختلال در نفس کشیدن شود و یااینکه کودک نتواند بگوید در وضعیت دشواری قرار دارد، چیزی که به عنوان سرگرمی شروع میشود میتواند باعث مشکلات پزشکی شود ، پس چرا با قلقلک دادن سرگرمی داشته باشیم در حالیکه راه های بهتری برای سرگرمی وجود دارد؟

قلقلک دادن میتواند باعث مساله بی اعتماد مادام العمر شود

پتی ویفلر کارشناس والدین و بیان گذار و مدیر سازمان دست در دست از تجربه اش در قلقلک دادنش در کودکی میگوید که باعث چالش عاطفی او شده است، او مینویسد در سالهای بسیاری که به حرف والدین درباره ی چالش عاطفی در زندگی کودکانشان گوش دادم ، دانستم که قلقلک دادن تجربه مضری است که نسل به نسل میاید.

او میگوید تروما وضعیتی است که شخص درکنار دیگران ریلکس نیست، در کنار شریکی معتمد نمیتواند به خواب برود و در حالیکه درکنار کسانی است که دوستشان دارد احساس خطر و ناامنی می کند.

والدین عموما ادعا دارند که میدانند چه چیزی برای کودکشان خوب است و میگویند که قلقلک دادن کودک طبیعی است، اگرچه راه حل های بهتری برای ارتباط با کودک وجوددارد، از قلقلک دادن دوری کنید حتی اگر مجبور شدید ابتدا از کودک اجازه بگیرید.

 عوارض قلقلک کودکان

راه های دیگر برای ارتباط و سرگرمی کودک چیست؟

بسیار خب یک جستجوی ساده در گوگل میتواند به شما پاسخ دهد، قلقلک دادن کودک نوپا اغلب منجر به قهقهه زدن او میشود، اما نظریه های جالبی درباره ی این تئوری وجود دارد که ایا قلقلک دادن کودک مضر است یا خیر؟ قهقهه زدن به دنبال قلقلک دادن میاید و مانند عطسه مسری است.

قلقلک دادن درطول تاریخ به عنوان یک شکنجه سرگرمی استفاده میشده است، بنابراین به عنوان والدین باید درک کنیم که خندیدن او به این معنی نیست که از قلقلک دادن لذت میبرد.

همچنین بخوانید:

۵ روش تهیه خمیر بازی خانگی برای کودکان

فواید جالب خاک بازی و گل بازی برای سلامت کودکان

بگزارید کودکان گل بازی کنند!

اثرات قلقلک بر آناتومی بدن کودک

گذشته ازاین حقیقت که یک کودک نوپا قادر نیست با قلقلک دادن ارتباطی با ما برقرار کند، اگر چه دوست دارد قلقلکش بدهید، اجبار کردن کودک به اینکه اجازه بدهد شما قلقلکش بدهید میتواند حاوی پیام خطرناک بر آناتومی بدن او باشد.

از دیدگاه یک کودک قلقلک دادن بدون اجازه او به این معنا است که بزرگسالان حق انجام هرکاری را دارند و این یک فکر ترسناک است و ممکن است نظر احمقانه ای نوشته شود، اما والدین مسئولیت این را دارند که در سنین پایین کودک به او دفاع از بدنش را آموزش بدهند.

این آموزش آناتومی بدن این حق را به آن ها می دهد که دیگران حق لمس کردن بدن او را بدون اجازه اش ندارند و به این معنا است که به آن ها احترام گذاشته ایم، آن ها می توانند شناسایی کنند که کاری که بزرگسالان انجام میدهند ، کاملا غلط است.

آموزش آناتومی کودکان مستقیما ارتباطی با بدن آن ها ندارد ،مطالعه ای در مجله کودک و خانواده به این نتیجه دست یافت که آموزش کودکان درسنین پایین و تصمیم گیری در این مورد یک مهارت مهم در زندگی است، این مطالعه نشان داد که چگونه کودکان نوپا آموخته اند که مشکلات شان را با تصمیم گیری حل کنند.

نتیجه این مطالعه این شد که والدینی که بدون اجازه از کودک برای لمس بدنش کاری را انجام ندادند کودکانشان از عملکرد مغزی فعال برخوردار بودند.

به عبارت دیگر اجازه دادن به کودک در تصمیم گیری نقش مهمی در زندگی او خواهد داشت و هنگامی که به کودک اجازه تصمیم گیری می دهیم ممکن است نکته این مطالعه نباشد ، اما مثالی است که به کودکان خود اجازه دهیم صحبت کنند و نظرات شان را بدهند، مهم تر از همه اینکه کنترل بدن خود را بیاموزند.

 عوارض قلقلک کودکان


انتخاب راه های فیزیکی برای ارتباط با کودک

اتصال فیزیکی و یا در واقع لمس کردن بین والدین و کودک خیلی مهم است، انسان ها به نوازش در طول زندگی نیاز دارند، راه های دیگری در کنار قلقلک دادن برای تشویق لمس کردن بین کودک و والدین وجود دارد.

کتاب خواندن:

از کودک خود بخواهید روی پاهایتان نشسته و داستان بخواند و یا اینکه بخواهد شما برایش بخوانید.

ماساژ دادن:

بسیاری از کودکان از ماساژ دادن فیض میبرند، ماساژ دادن با آرام کردن کودک،اضافه وزن و تنظیم دمای بدنش ارتباط دارد، برای ماساژ دادن کودک از لوسیون و یا روغن مورد علاقه تان استفاده کنید، اما قبل از استفاده برروی پوست کودک ابتدا از نداشتن حساسیت او اطمینان حاصل کنید ،زیرا کودکان حساس هستند و استفاده از این روغن و لوسیون میتواند برای آن ها خطرناک باشد.

بازی نمایشی بدن:

اگر هدف شما حرکتی برای سرگرمی کودک است، از تکنیک بازی بدن استفاده کنید مانند اسب بازی،حلقه زدن و رقابت در اغوش کشیدن، کلید این بازی این است که کودک مطمئن شود تا چه حد وچگونه بدن او لمس می شود .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits