دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین حالت خوابیدن نوزاد به چه صورت است؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد : در برخی موارد که نوزاد مشکلی دارد پزشک توصیه می کند خوابیدن بر روی شکم برای او بهتر است.

بهترین و درست ترین وضعیت خواب نوزادان چگونه است؟

موارد زیر باعث مرگ ناگهانی نوزاد می شود

  • خواباندن نوزاد بر روی شکم یا پهلو
  • خواباندن نوزاد بر روی سطوح نرم مانند تشک، مبل، تشک آبی، بالش با یا بدون حضور والدین
  • پوشاندن نوزاد که منجر به خفگی او می شود.
  • سیگار کشیدن در بارداری یا پس از زایمان
  • حالت های خوب و بد خوابیدن نوزاد
  • بهتر است حالت های مناسب و نامناسب خوابیدن نوزاد را بدانید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

شیوه درست خواب نوزاد به پشت خوابیدن است

  • به پشت خوابیدن باعث کاهش خطر خفگی میشود زیرا راه تنفسی باز می باشد.
  • به پشت خوابیدن نوزاد به مدت طولانی منجر به صاف شدن پشت سر او و جمجمه می شود. البته این امر پس از حدود یک سال برطرف می شود و نیازی به درمان ندارد.

نحوه صحیح خوابیدن نوزاد، پیشگیری از آسیب جدی

روش های جایگزین برای جلوگیری از این شرایط عبارتند از:

  • خواباندن نوزاد بر روی شکم در هنگام بیداری
  • خواباندن نوزاد به سمت دیگر سر
  • کاهش زمان قرار دادن نوزاد در صندلی ماشین یا کریر
  • بیشتر نوازش کردن نوزاد
  • تغییر جهت سر نوزاد در گهواره به طوری که مجبور نباشد همیشه یک منظره را ببیند.
  • خوابیدن بر روی شکم

چند تئوری درباره خوابیدن نوزاد بر روی شکم وجود دارد که باعث می شود والدین تمایل به این کار نداشته باشند. این تئوری ها شامل:

  1. هنگامی که نوزاد بر روی شکم می خوابد، به فکش فشار وارد میشود بنابراین باعث محدود شدن راه تنفسی و هوای ورودی می شود.
  2. هنگامی که نوزاد بر روی شکم می خوابد، صورتش به زمین خیلی نزدیک است بنابراین هوای ثابتی را تنفس می کند.
  3. هنگامی که نوزاد بر روی تشکی نرم قرار گرفته است و بر روی شکم خوابیده است امکان خفگی افزایش می یابد.
  4. هنگامی که نوزاد بر روی شکم خوابیده است میکروب های تشک را تنفس می کند.

ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد

آیا شرایطی وجود دارد که نوزاد بتواند بر روی شکم بخوابد؟

بله، در برخی موارد که نوزاد مشکلی دارد پزشک توصیه می کند خوابیدن بر روی شکم برای او بهتر است.برخی پزشکان معتقدند نوزادی که از ریفلاکس شدید معده یا ناهنجاری راه تنفسی فوقانی مانند سندروم رابین پیر رنج می برد که منجر به حملات حاد انسداد راه تنفسی می شود، می تواند بر روی شکم بخوابد.

اما پیش از توصیه این حالت خوابیدن، باید مزایا و معایب آن را بررسی و سبک سنگین کرد.برخی پزشکان یکی از دلایل خوابیدن بر روی شکم را جلوگیری از خفگی ناشی از استفراغ می دانند. آن ها معتقدند نوزاد به دلیل ضعیف بودن نمی تواند سرش را در هنگام استفراغ بچرخاند و هنگامی که به پشت خوابیده است، در اثر استفراغ خفه می شود. اما حتی اگر نوزاد مریض باشد، چرخاندن سر کار دشواری برایش نیست.

به پهلو خوابیدن

خوابیدن به پهلو حالتی مناسب برای نوزاد نیست زیرا منجر به برگشتن او بر روی شکم و سندروم مرگ ناگهانی می شود.

همچنین بخوانید:

قوانین مهم هنگام خواب نوزاد + مکان مناسب برای خواب نوزاد

مدت زمان خواب نوزاد در طول روز چقدر باید باشد؟

علت نفس کشیدن تند نوزادان در خواب چیست؟

به راحتی نوزاد خود را بخوابانید!


ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد

1. اجتناب از تشک نرم:

بهتر است از تشک سفت به جای تشک نرم، مبل یا تشک آبی برای نوزاد استفاده شود. همچنین بهتر است از ملافه و بالشت کرکی استفاده نشود. به عبارت ساده تر، هر چیزی که باعث پوشاندن سر نوزاد می شود توصیه نمی شود.

2. استفاده از تخت ساده:

سعی کنید از لحاف و آستر زیر تخت نوزاد استفاده نکنید. زیرا ملافه و لحاف در هنگام خواب دور نوزاد می پیچد. تشکی سفت و تمیز بر روی تخت نوزاد قرار دهید. محافظ تخت به قدری بلند باشد که نوزاد در هنگام خواب در اثر تکان خوردن یا غلت زدن پایین نیفتد.

3. اجتناب از پوشاندن سر نوزاد:

پتو باید تا سینه نوزاد را بپوشاند و دست های نوزاد باید بر روی پتو قرار بگیرند تا در حین خوابیدن، از انتقال پتو بر روی سر و خفه شدن نوزاد جلوگیری شود. آکادمی اطفال امریکا استفاده از کیسه خواب کودکان را توصیه می کند. این کیسه خواب علاوه بر این که نوزاد را گرم نگه می دارد مانع از غلت زدن او و خوابیدن بر روی شکم و پوشیده شدن سر میشود.

ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد

4. جلوگیری از گرم شدن:

سعی کنید لباسی نازک تن نوزاد کنید و دمای بدن او را چک کنید.

5. محیطی مناسب برای خوابیدن:

سعی کنید در محیطی سرد در حدود دمای بیست درجه سانتی گراد نوزاد را بخوابانید.

6. واکسیناسیون:

مطالعات نشان می دهد نه تنها واکسیناسیون باعث کاهش مرگ و میر ناشی از عفونت می شود. بلکه باعث کاهش مرگ ومیر ناشی از سندروم مرگ ناگهانی نیز می شود بنابراین سعی کنید نوزاد را به موقع واکسینه کنید.

7. استفاده از پستانک در زمان خواب:

مطالعات نشان می دهد استفاده از پستانک در هنگام خواب باعث کاهش احتمال سندروم مرگ ناگهی می شود. اما نوزاد را مجبور به استفاده از آن نکنید. اگر به نوزاد شیر می دهید تا زمان مناسب استفاده از پستانک که سه یا چهار هفتگی نوزاد است، صبر کنید.

8. استفاده از تکنولوژی:

می توانید از مانیتورهای از راه دور برای مشاهده نوزاد استفاده کنید یا از ترموستات و آلارم کوچکی که وضعیت خواب نوزاد و علائم حیاتی او را چک میکند نیز می توانید استفاده کنید.

9. اتاق مشترک:

استفاده از اتاق مشترک برای شیردهی راحت تر و نزدیک بودن به نوزاد نیز راهی مناسب است. در این حالت باید تخت نوزاد نزدیک به تخت والدین باشد.

10. از تخت مشترک استفاده نکنید:

نوزاد را نباید در تخت مشترک با پدر، مادر، خواهر یا برادر قرار دهید. به خصوص اگر پدر مادر الکل مصرف می کنند یا سیگار می کشند یا داروی خاصی مصرف می کنند و یا خواب سنگینی دارند نباید با نوزاد در یک تخت قرار بگیرند.

ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد

پرسش و پاسخ در خصوص خوابیدن نوزاد

اگر نوزاد در هنگام خواب بچرخد و بر روی شکم بخوابد چه کاری باید انجام دهیم؟در چهار تا پنج ماهگی نوزاد شروع به چرخیدن در خواب می کند. در این سن احتمال سندرم مرگ ناگهانی کاهش می یابد زیرا نوزاد می داند چگونه نفس بکشد اما سعی کنید در ابتدا، او را به پشت بخوابانید.

به یاد داشته باشید که احتمال سندروم مرگ ناگهانی در یک تا چهار ماهگی بسیار زیاد است اما باید تا یک سالگی مراقب نوزاد باشید و از روش های دیگر برای کاهش احتمال آن استفاده کنید.

چرا نوزاد هنگامی که به پشت خوابیده است تغییر حالت می دهد و به شکل دیگری می خوابد؟

نوزاد با افزایش سن شروع به تغییر حالت در خواب و تکان خوردن می کند. گاهی وقتی او را به پشت می خوابانید تکان می خورد، دست و پایش را باز می کند سرش را می چرخاند و دست و پای دیگرش را خم می کند. این حالت خوابیدن از چرخیدن نوزاد بر روی شکم جلوگیری می کند. اما این حالت غیر عادی در سه تا شش ماهگی ناپدید می شود.

چه زمانی نوزاد می تواند بر روی شکم بخوابد؟

نوزاد در هنگام بیداری می تواند بر روی شکم بخوابد اما مراقب او باشید. بر روی شکم خوابیدن باعث تقویت عضلات گردن، شکم و پشت نوزاد می شود.علاوه بر این مطالعات نشان میدهد هر چقدر نوزاد در بیداری بیشتر بر روی شکم باشد، احتمال سندروم مرگ ناگهانی کاهش می یابد زیرا بالاتنه او قوی می شود و در هنگام خواب به راحتی می تواند سرش را بچرخاند.

ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد

آیا استفاده از مستقرکننده نوزاد برای نوزاد مناسب است؟

خیر، هیچ مطالعه ای مبنی بر مناسب بودن مستقر کننده نوزاد برای نوزاد نیست. در واقع استفاده از این مستقرکننده برای به پشت خواباندن نوزاد خطرناک می باشد.

اگر نوزاد در هنگام خوابیدن به پشت استفراغ کرد چه کاری انجام دهم؟

احتمال خفگی نوزاد در اثر استفراغ در حالتی که به پشت خوابیده است بیشتر از حالتی است که به بغل یا شکم خوابیده است. اما نوزاد را در هنگام خواب با شیشه شیر تنها نگذارید زیرا احتمال خفگی یا عفونت گوش وجود دارد.

اگر نوزاد در هنگام خوابیدن به پشت راحت نیست چه کاری انجام دهم؟

برخی نوزادان تمایل به خوابیدن به پشت ندارند. اما هنگامی که نوزاد به خواب رود می توانید حالت خواب او را عوض کنید. دلیل علاقه نوزاد به خوابیدن به شکم، کم تر حرکت کردن، راحت تر خوابیدن و صدای کمتر است که این خود باعث افزایش احتمال سندروم مرگ ناگهانی می شود.برخی نوزادان دوست دارند به شکم بخوابند.

در این حالت دستگاه تهویه برای مرطوب کردن هوای اتاق در اتاق نوزاد قرار دهید. رطوبت باعث شل شدن عضلات و به خواب رفتن نوزاد می شود. همچنین سر نوزاد را بالاتر قرار دهید تا ناراحتی ناشی از گرفتگی بینی او کاهش یابد.

بهترین حالت خوابیدن برای نوزادان نارس چیست؟

مطالعات نشان میدهد نوزاد نارس بیش از سایر نوزادان در معرض خطر سندروم مرگ ناگهانی است بنابراین باید به پشت بخوابد. اما در محیط بستری که کاملا تحت نظارت است می توان برای کاهش بیماری حاد تنفسی، نوزاد را به شکم خواباند.

ده نکته برای حالت مناسب خوابیدن نوزاد

مهم ترین مطالب در این‌باره:

اگر می‌خواهید نوزادتان شب ها به راحتی بخوابد و شما هم شب های آرامی داشته باشید، از حالا شروع کنید: برای بعضی از والدین، اصطلاح (خوابیدن مثل یک بچه) عبارت آشنایی است. همان طور که همه پدر و مادرهای جدید هم می دانند، بیدار شدن در طول شب در همه نوزادان مشترک است.

اغلب در هفته های اول تولد، نوزاد چند بار در طول شب برای شیر خوردن بیدار می شود و خواب شما را مختل می کند. با وجود این، حتی در روزهای اول هم می‌توانید در نوزادتان عادات خوب خوابیدن را ترغیب کنید.تفاوت آشکاری بین روز و شب ایجاد کنید. این تفاوت را می‌توانید با چهار روش ساده به وجود آورید.

  1. برای خواب شبانه نوزاد، محیط را تاریک نگه دارید و هنگام شیردهی شبانه از حداقل نور استفاده کنید.
  2. وقتی نوزاد آرام شد و به خواب رفت سعی نکنید با وسواس زیاد مرتب به اتاقش بروید و او را چک کنید. شما با این کار خواب او را به هم می‌ریزید. سعی کنید وقتی صدای گریه اش را شنیدید به سراغش بروید.
  3. باید یاد بگیرید گریه های واقعی را از بی‌قراری برای خواب تشخیص دهید. نوزادتان به طور طبیعی به مرحله سبکتر خواب در فواصل متفاوتی می‌رسد و ممکن است، بی‌قراری کند. فقط وقتی این گریه ها به طور کامل شدت یافت به آنها جواب دهید.
  4. سعی کنید محیط در شب زیاد بر نوزادتان اثر نگذارد. موقع شیر دادن و تعویض پوشک نوزاد آرام و ساکت باشید و هنگامی که واقعا لازم است پوشکش را تعویض کنید.جای آرامی برای خواب نوزاد فراهم کنید.

در تختخواب نوزاد از اسباب بازی‌هایی که صدا و نور تولید می‌کنند، استفاده نکنید. سعی کنید موقع خواب، حالت آرام و ساکتی ایجاد کنید. همچنین ایده خوب دیگر این است که فضای گرم، نرم و راحتی را برای خواب از همان ابتدا فراهم کنید.بیشتر نوزادان در یک تختخواب بزرگ نمی‌خوابند، اغلب گهواره را ترجیح می‌دهند.

یک موسسه تحقیقاتی توصیه می‌کند ایمن ترین جا برای نوزادتان در ۶ ماه اول تولد، خوابیدن در یک تخت در اتاق شماست. این کار شیر دادن در شب را نیز برای شما آسانتر می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits