دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهایی موثر برای تنظیم خواب نوزاد

تنظیم خواب نوزاد : چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟

راهکارهایی موثر برای تنظیم خواب نوزاد
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تنظیم ساعت خواب کودک، روش هایی که جواب می دهد : اگر کودک شما شب ها نمی خوابد باید کم کم به فکر تنظیم خواب نوزاد خود باشید، این راهکارها در تنظیم خواب کودک تأثیر بسیاری دارند.

چند روش ساده برای تنظیم خواب نوزاد

خواب نوزادان ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. برخی نوزادان ساعات بیشتری را در خواب به سر برده و برخی دیگر از نوزادان، بیقرار بوده و مدام از خواب بیدار می شوند. نگرانی اکثر والدین هم مربوط به همین موضوع است و همواره به دنبال راهی برای تنظیم خواب نوزاد خود هستند. اکثر والدین در مورد خواب نوزاد خود دچار سردرگمی می شوند، خواب نوزاد فرایندی پیچیده تر از این موارد است.

در واقع سوال این است که چرا الگوهای خواب نوزاد غیر قابل پیش بینی است؟

شما در حال تکان دادن، و خواباندن نوزاد خود هستید، نوزاد پلکهایش روی هم می رود و کم کم پلک هایش سنگین می شود. سپس چشمانش به طور کامل بسته می شود، اما پلک هایش هنوز در حال حرکت است و نفس او هنوز نامنظم است. دستان و اندام او خم می شود و او ممکن است به طور ناگهانی، تکان های کوچکی خورده ، لبخند های کوتاه مدتی بزند و دوباره به خواب عمیق فرو رود.


علت خمیازه کشیدن زیاد نوزاد

چرخه خواب نوزاد بسیار کوتاه تر از بزرگسالان است و نوزادان بیشتر زمان خواب خود را در زمان حرکت سریع چشم (REM)صرف می کنند که این شکل از خواب برای پیشرفت و رشد مغز آنها ضروری است. تمام این پیش بینی ها یک فاز ضروری برای کودک شما است.

زمان خواب نوزاد شما ممکن است مدت زمانی بسیار کوتاه یا طولانی تر باشد. شما به تصور نوزاد ساعت ها خواهد خوابید، بی سر و صدا اتاق او را ترک می کنید؛ اما نوزاد با صدای گریه از خواب بیدار می شود.

نوزادان، معمولا در بدو تولد خواب زیادی دارند که معمولا ۱۶ تا ۱۷ ساعت در شبانه روز است. اما بیشتر نوزادان هم در طی چند هفته اول زندگی در یک زمان، روز یا شب، بیش از دو تا چهار ساعت در خواب نیستند.

این خواب کم و گریه های گاه مداوم ، برای مادر بسیار نامنظم و خسته کننده بوده و پدر یا مادر احتمالا چندین بار در طول شب مجبور به خواباندن کودک و یا تغذیه او هستند.

میزان خواب نوزاد یک ماهه

نوزادان یک ماهه معمولا خواب کمی دارند. نوزاد یک ماهه تازه به دنیای جدید وارد شده و واکنش های منحصر به فردی نسبت به محیط اطراف دارد.

یک نوزاد یک ماهه ممکن است سراسر شب را بیدار باشد. مدام در حال بیقراری و گریه بوده و به طور مرتب از شیر مادر تغذیه کند. البته این موضوع در تمام کودکان یک ماهه صدق نمی کند. برخی از نوزادان یک ماهه می توانند خواب کامل تری داشته باشند و به مراتب چرخه تنظیم خواب را زودتر طی کنند.

خواب نوزاد سه ماهه

 خواب نوزاد

نوزادان در این سن، در فواصل زمانی ۲- تا ۴ ساعت خواب، بیدار می شوند. نوزادان در این سن معمولا در طول روز به خواب می روند و در طول خواب شب نیز بی قرارهستند. به دلیل رفلکس های اولیه در بدو تولد، آنها نمی توانند بر روی آن ها کنترل داشته باشند.

نوزادان تازه متولد شده نمی دانند چگونه می توانند خواب راحتی داشته باشند، بنابراین ممکن است با استفاده از انواع ترفندها مانند استفاده از پستانک و تغذیه با شیر مادر، بتوان به آن ها کمک کرد.

خواب نوزاد ۲-۴ ماهه

نوزادان در این سن ممکن است در شب شش ساعت خواب داشته باشند و شروع به وزن گیری کنند. برای خواب مناسب کودک بهتر است تا در طول روز، او را در معرض نور خورشید قرار دهید.

خواب نوزاد ۴ تا ۶ ماهه

نوزادان در این سن شروع به تغذیه بیشتر شیر در طول شب می کنند و معمولا خواب بیشتری دارند که از ۶ تا ۱۲ ساعت متغیر است. به یاد داشته باشید که همه نوزادان، گاهی اوقات در طول شب بیدار می شوند و این موضوع برای نوزاد کاملا طبیعی است.

 خواب نوزاد

خواب کودک ۶ تا ۱۲ ماهه

بعضی از نوزادان اکنون به خاطر اضطراب جدایی از مادر و امنیت، در هنگام شب کمتر به خواب می روند. کودک شما نمی داند که شما حتی در زمانی که او شما را نمی بیند، شما دائما مراقب او هستید و او را می بینید.

نفخ شیر مادر

به همین منظور، احساس اضطراب و ناراحتی داشته و بر خواب او تاثیر می گذارد. خواب کودک در این سن و در هنگام شب رفته رفته بیشتر شده و تقریبا تنظیم می شود و تا ۱۲ ساعت خواب کامل دارد.

همچنین بخوانید:

قوانین مهم هنگام خواب نوزاد + مکان مناسب برای خواب نوزاد

مدت زمان خواب نوزاد در طول روز چقدر باید باشد؟

۶ علت اصلی از خواب پریدن نوزاد + نکاتی برای خواب راحت تر نوزاد

تست هوش نوزاد سه ماهه

بدیهی است، والدین اغلب در مورد نحوه کمک به نوزادان خود در تنظیم خواب او تلاش هایی خواهند کرد. میزان خواب نوزاد یک ماهه متغیر است و معمولا ساعت مشخصی برای آن تعریف نمی شود. نوزاد در این سن تحریک پذیری بالا داشته و کم خوابی او نیز نمی تواند مشکل نگران کننده ای برای والدین باشد.

تنظیم خواب نوزاد ۴ ماهه

با گذشت زمان نوزادان ۴ ماهه ، آمادگی بیشتری برای خواب خواهند داشت. پس از تغذیه و الگوهای نامنظم خواب نوزاد در این سن، بسیاری از مادران به دنبال تنظیم خواب نوزاد خواهند بود.

در حالی که تنظیم خواب برخی از نوزادان به طور طبیعی از شروع ۴ یا ۵ ماهگی است ، اما در بسیاری از نوزادان دیگر این موضوع کمی به تاخیر می افتد. ما نمونه های مختلفی از برنامه خواب و تغذیه نوزادان داریم، اما چگونه کودک شما در یک برنامه خواب مناسب و منظم قرار می گیرد؟

رشد موزون با شیر مادر

البته استراتژی شما برای تنظیم کودک، بستگی به سن کودک شما دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد: کودک ۴ ماهه شما دارای توانایی محدودی برای برخورداری از یک برنامه منظم خواب در هر ساعت است.

بهترین راه برای تنظیم خواب نوزاد در این سن این است که شما به پیش بینی مدت زمان خواب و شرایط آن پرداخته و بر طبق آن رفته رفته خواب نوزاد را تنظیم کنید. چرخه خواب نوزاد در این سن کمی نامنظم و کوتاه مدت بوده و نمی توان انتظار خوابی سر وقت و کاملا منظم را از او داشت.

 خواب نوزاد

آیا خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

روال خواب نوزاد برای والدین جدید می تواند گیج کننده باشد. نوزاد از رحم مادر به یک محیط خارجی منتقل شده وممکن است در مورد تنظیم خواب او کمی دچار مشکل شوید. برخی نوزادان خواب کوتاهی داشته و در مقابل برخی کودکان خواب طولانی دارند.

این نوزادان سراسر شب را به راحتی به خواب رفته و گاهی نیز برای تغذیه مجبور هستید نوزاد را از خواب بیدار کنید. برخی از نوزادان روزانه ۱۶ تا ۱۸ ساعت می خوابند.

نوزادان معمولا زمان زیادی را در طول شبانه روز به خواب نیاز دارند. الگوی خواب نوزادان با یکدیگر متفاوت بوده و نمی توان الگوی خاصی را برای تمام نوزادان درنظر گرفت و صرف خواب زیاد یک نوزاد نمی تواند دلیلی بر خطر آن برای نوزاد باشد. این نکته نیز مهم است که زمان خواب نوزاد در طی روز نیز منطبق بر تغذیه و زمان آن است.

نوزاد ممکن است در طول شب بیدار شود اما این بیداری مدت زمان کوتاهی برای نق زدن، غلت خوردن و ادای صدا است و می توانند به زودی به خواب عمیقی فرو روند.

خواب زیاد و کافی، نشانه ای طبیعی برای نوزادان است و در مقابل در نوزادان دیگری که خواب کمی دارند نیز ، این چرخه به طور طبیعی و به مرور زمان تنظیم می شود.رفته رفته نوزاد مراحل رشد را طی کرده و پس از رشد کافی و در سنین بالاتر، خود می توانند به خوابی عمیق فرو روند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits