دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیر نخوردن نوزاد در بیداری، دلیلش چیه؟

دلایل شیر نخوردن نوزاد در زمان بیداری چیست؟

شیر نخوردن نوزاد در بیداری، دلیلش چیه؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری ممکن است موارد بسیاری باشد. برخی از آن‌ها عبارتند از: دندان در آوردن نوزاد، بیماری، درد، ناراحتی، استرس یا حواس پرتی نوزاد. البته راهکار‌هایی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد.

اعتصاب نوزاد شیرخوار

شیر نخوردن می‌تواند برای کودکتان و خود شما ناراحت‌کننده باشد و راه‌حل بسیار مهمی که در مورد امتناع نوزاد از خوردن شیر مادر وجود دارد، این است که تلاش برای شیردهی به کودک را ادامه دهید. همچنین اگر فکر می‌کنید کودک شما شیر کافی دریافت نمی‌کند، ابتدا لازم است به تعداد پوشک‌های خیس او دقت کنید.

زیرا خیس کردن حداقل پنج یا شش پوشک یکبار مصرف در روز یا شش تا هشت کهنۀ بچه نشان می‌دهد که کودک شیر کافی دریافت می‌کند. این تفاوت تعداد پوشک به این دلیل است که پوشک‌های یکبارمصرف، قدرت جذب بیشتری دارد و ممکن است شما متوجه ادرار کردن نوزادتان نشوید.

شما با صبر و پشتکار قادر خواهید بود که به روال عادی شیردهی بازگردید، اما اگر به هر دلیلی نگران هستید، بهتر است برای تماس با پزشک خود تردید نکنید.

دلایل نوزاد برای نخوردن شیر

دلایل مختلفی برای امتناع نوزاد از شیر خوردن وجود دارد که برخی از آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دندان درآوردن، تبخال یا یک عفونت مانند برفک دهان که باعث درد در دهان می‌شود.
  • عفونت گوش که ممکن است هنگام شیردهی باعث فشار یا درد شود.
  • گرفتگی بینی که می‌تواند در حین شیردهی تنفس را مشکل کند.
  • کاهش مقدار شیر یا کند بودن جریان شیر مادر نیز ممکن است در بروز این امتناع مؤثر باشد.
  • اگر کودک در حال دندان درآوردن است و شما را گاز گرفته و واکنش شما او را ترسانده، ممکن است پس از آن از شیر خوردن بترسد.
  • عطر شما، تغییر در نوع صابون یا دیگر مواد آرایشی که باعث شود بوی شما برای کودک متفاوت باشد.
  • مصرف یک ویتامین یا دارو توسط مادر نیز ممکن است باعث تغییر در مزۀ شیر شود.
  • تغییرات هورمونی مثل بارداری مجدد یا دورۀ قاعدگی نیز باعث تغییر در طعم و مزۀ شیر می‌شود.
  • یک اختلال عمده در برنامۀ شیردهی به کودک نیز در بروز این اتفاق تأثیر دارد.

شیر نخوردن نوزاد

راهکارهای بهبود و رفع اعتصاب شیرخوار

اعتصاب شیرخوار می‌تواند حتی برای مادرانی که شیردهی بسیار موفقی دارند نیز پیش بیاید. هرچند با صبر و پشتیبانی می‌توانید این مشکل را حل کنید. بهتر است سعی کنید در طول اعتصاب، دیگر برنامه‌های روتین کودک را به صورت عادی حفظ کنید، به او توجه بیشتری بکنید و با او تماس فیزیکی داشته باشید. امتناع از خوردن شیر مادر معمولاً بین دو تا پنج روز طول می‌کشد، اما گاهی می‌تواند بیشتر از این نیز ادامه یابد.

همچنین در همان حین که به تشویق کودک به شیر خوردن ادامه می‌دهید، لازم است هر چند ساعت یک بار یا مطابق برنامۀ روتین تغذیۀ کودک، سینۀ خود را با دست یا شیردوش برقی بدوشید. این کار کمک خواهد کرد که سطح تولید شیر شما حفظ شود، از انسداد مجاری شیر و پرخون شدن سینه‌ها یا احتقان پستان جلوگیری شود و شیری که کودک نیاز دارد به او برسد.

شما می‌توانید شیر دوشیده‌شده را در شیشه‌‌شیر یا با یک قاشق چای‌خوری کوچک به نوزاد بدهید. اگر این مدت طولانی شد یا بیش از حد نگران شده‌اید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند احتمال دلایل دیگری مانند عفونت گوش یا برفک دهان را بررسی کند.

برخی از راهکارهای دیگر شامل موارد زیر است:

شیردهی هنگام خواب‌آلودگی کودک

سعی کنید زمانی به کودک شیر بدهید که بسیار خواب‌آلود باشد. بسیاری از نوزادانی که در حین بیداری سینه را پس می‌زنند، وقتی خواب‌آلود هستند آن را می‌پذیرند.

تغییر وضعیت شیردهی

وضعیت و روش شیردهی خود را چند بار تغییر دهید. کودک شما ممکن است در یک وضعیت راحت‌تر از دیگری باشد و کم‌کم شروع به شیر خوردن کند.

شیردهی در حال حرکت

برخی کودکان، وقتی آنها را آرام تاب می‌دهید یا راه می‌برید بیشتر احتمال شیر خوردن دارند تا زمانی که در حالت نشسته یا ساکن هستید. اگر خواستید این کار را امتحان کنید، لازم است چیزی سر راه شما نباشد، تا زیر پایتان نرود و باعث افتادن شما و نوزاد نشود.

شیر نخوردن نوزاد

شیردهی در محیطی آرام

شیردهی را در محلی انجام دهید که چیزی برای حواس‌پرتی نوزاد نباشد. امتناع از خوردن شیر برای کودکان شش تا نُه ماهه رایج است، زیرا آنها از جهان اطراف خود آگاه‌تر می‌شوند. بچه‌ها در این سن به راحتی ذهنشان از شیر خوردن منحرف می‌شود و اغلب ترجیح می‌دهند از سینۀ مادرشان به قدر یک میان‌وعده شیر بخورند تا یک وعدۀ غذایی کامل، بنابراین بهتر است سعی کنید در یک اتاق کم نور، آرام و دور از هر صدایی به کودک شیر بدهید.

تماس پوست با پوست

تماس زیادی بین پوست خود با پوست کودکتان ایجاد کنید، مثلاً هنگام شیردهی لباس نپوشید. آغوشی نوزاد نیز می‌تواند کمک کند که بین وعده‌های شیردهی، کودک را بیشتر نزدیک بدن خود نگه دارید.

همچنین بر اساس گفتۀ دیگران و اطرافیان عزیزتان، خیلی زود نتیجه‌گیری نکنید که کودک می‌خواهد خود را از شیر بگیرد و شیردهی را قطع نکنید، زیرا بعید است که کودک زیر یک سالی که با شیر مادر تغذیه شده است، به همین سادگی آمادۀ دست کشیدن از سینۀ مادر و شیر شیرین آن باشد.

شیوه مدیریت شیر نخوردن نوزاد در بیداری

شیر نخوردن نوزاد برای پدر و مادر او بسیار ناراحت کننده است. مادران ممکن است احساس طرد شدن و افسردگی داشته باشند. اما بایستی بدانند که هیچ تقصیری در این باره متوجه آنان نیست.

بهتر است در این شرایط صبور باشید. برای جلوگیری از خشک شدن شیر، شیر را به بطور مرتب از پستان‌ها بدوشید و نگهداری کنید. شما می‌توانید شیر دوشیده شده را با قاشق، قطره چکان، سرنگ یا شیشه شیر به نوزاد بدهید.

شیر نخوردن نوزاد د

  1. از تلاش کردن دست برندارید. پستان را بفشارید تا شیر روی نوک پستان ظاهر شود. سپس نوک پستان را به روی لب‌های نوزاد بکشید تا مشتاق به خوردن شیر شود. اگر نوزاد تمایلی به شیر خوردن نشان نداد، دست نگه دارید و مدتی بعد دوباره تلاش کنید.
  2. موقعیت شیردهی را تغییر دهید. موقعیت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید. اگر نوزاد ریفلاکس دارد، موقعیت‌هایی که سر نوزاد بالاتر از بدنش قرار می‌گیرد را امتحان کنید. تخلیه محتویات بینی نوزاد با پوآر بینی نیز به بهبود شیر خوردن نوزاد کمک میکند.
  3. موجبات حواس پرتی نوزاد را برطرف کنید. سعی کنید نوزاد را در یک اتاق نسبتا تاریک و آرام، بدون هیچ گونه صدای مزاحم و حواس پرتی شیر بدهید. یا رویکرد خود را تغییر دهید. سعی کنید در جهتی او را در آغوش بگیرید که همزمان با شیر خوردن بتواند موضوع مورد علاقه خود را پیگیری کند.
  4. نوزاد را در آغوش بگیرید. تماس پوست با پوست مادر و نوزاد موجب ترشح بیشتر هورمون پرولاکتین، افزایش شیر و تمایل بیشتر نوزاد برای شیر خوردن می‌شود.
  5. مراقب دندان درآوردن نوزاد باشید. اگر نوزاد در حال دندان در آوردن است، پیش از شیردهی با یک دستمال حوله‌ای خنک یا انگشتان تمیز خود، لثه‌های نوزاد را ماساژ دهید. اگر نوزاد هنگام شیردهی پستان‌ها را گاز گرفت، واکنش بیش از حد نشان ندهید. انگشت خود را از گوشه دهان نوزاد، بین لثه‌ها وارد کنید تا مکیدن و گاز گرفتن را متوقف کند.
  6. بروز تغییرات در برنامه روزانه شما و نوزادتان را به دقت پیگیری کنید. به تغییراتی که در برنامه روزمره نوزاد ایجاد شده و موجب تشویش و ناراحتی او شده است فکر کنید.

آیا شما تحت استرس هستید؟ آیا داروی جدیدی را مصرف می‌کنید؟ آیا رژیم غذایی شما تغییر کرده است؟ آیا از یک نوع جدید از عطر و یا صابون‌های معطر استفاده می‌کنید؟ آیا دوباره باردار شده اید؟ از سلامت جسمی و فیزیکی خود غافل نشوید.

همچنین بخوانید:

آیا در دوران شیردهی امکان بارداری وجود دارد؟

غذاهای مفید در دوران شیردهی برای مادر

بهترین و سریع ترین راه درمان زخم سر سینه در زمان شیردهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits