دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت آب آوردن بیضه در کودکان چیست و چه عوارضی در پی دارد ؟
15
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آب آوردن بیضه در کودکان معمولاً بیماری بی درد و بی خطری است. این عارضه در همان سال اول زندگی نوزاد خود به خود درمان و ناپدید می‌شود اما در صورت عدم ناپدید شدن یا درد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آب آوردن بیضه در کودکان چیست ؟

آب آوردن بیضه کودکان عبارت است از نوعی ورم در کیسه بیضه. این ورم زمانی پدید می‌آید که مایع در کیسه نازک اطراف بیضه‌ها جمع می‌شود. این بیماری در میان نوزادان شایع است و معمولاً پس از یک سال خود به خود ناپدید می‌شود.

آب آوردن بیضه در کودکان معمولاً دردآور و مضر نیست و به هیچ درمان خاصی نیاز ندارد. اما اگر کودکتان در بیضه‌ها احساس سوزش داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


آب آوردن بیضه در کودکان



انواع آب آوردن بیضه کودکان

دو نوع آب آوردن بیضه در کودکان وجود دارد: غیر ارتباطی و ارتباطی. در اینجا هر دو نوع این بیماری را معرفی می‌کنیم.

  • ۱. آب آوردن بیضه غیر ارتباطی : آب آوردن بیضه در کودکان می‌تواند غیر ارتباطی باشد. این حالت زمانی پیش می‌آید که کیسه بیضه بسته است، اما بدن مایع را جذب نمی‌کند. معمولاً مایع باقی مانده در طول یک سال جذب بدن می‌شود.
  • ۲. آب آوردن بیضه ارتباطی : آب آوردن بیضه در کودکان می‌تواند به صورت ارتباطی باشد. در این حالت کیسه بیضه در تمام نقاط بسته نیست. به همین دلیل مایع به درون و بیرون آن جریان دارد.


علت آب آوردن بیضه در کودکان

آب آوردن بیضه می‌تواند قبل از تولد ایجاد شود. بیضه از حفره شکم جنین به داخل کیسه بیضه فرو می‌رود و اجازه می‌دهد تا کیسه‌ای که هر کدام از بیضه‌ها را احاطه کرده از مایع پر شود. معمولاً این کیسه بسته شده و مایع جذب می‌شود. با این حال، این مایع می‌تواند پس از بسته شدن کیسه همچنان باقی بماند (هیدروسل غیر ارتباطی). مایع دورن کیسه معمولاً به تدریج در طی سال اول زندگی جذب می‌گردد. در برخی موارد ممکن است کیسه بیضه همچنان باز (هیدروسل ارتباطی) بماند. اندازه کیسه می‌تواند تغییر کند و یا اگر کیسه بیضه تحت فشار قرار گیرد، مایع درون آن می‌تواند وارد فضای شکم شود. هیدروسل ارتباطی اغلب با فتق همراه است.

آب آوردن بیضه در کودکان می‌تواند قبل از تولد ظاهر شود. معمولاً بیضه‌ها از حفره شکمی در حال رشد کودک به کیسه بیضه وارد می‌شوند. هر یک از بیضه‌ها در یک کیسه قرار دارند که به مایع اجازه می‌دهد تا اطراف بیضه‌ها را پر کند. معمولاً هر یک از بیضه‌ها بسته شده و مایع جذب می‌شود.

گاهی اوقات مایع پس از بسته شدن کیسه نیز باقی می‌ماند (آب آوردن بیضه به صورت غیر ارتباطی). در این موارد معمولاً مایع به تدریج در همان سال نخست زندگی کودک جذب و ناپدید می‌شود.

در برخی موارد دیگر کیسه بسته نمی‌شود (آب آوردن بیضه به صورت ارتباطی). در این حالت احتمال تغییر اندازه کیسه وجود دارد. همچنین اگر کیسه بیضه تحت فشار قرار گیرد، مایع می‌تواند به داخل حفره شکمی باز گردد. آب آوردن بیضه در کودکان به صورت ارتباطی معمولاً با فتق مغبنی همراه است.

البته دو عامل دیگر نیز می‌توانند در آب آوردن بیضه در کودکان مؤثر باشند :

  1. جمع شدن مایع عادی در اطراف بیضه ها. این حالت می‌تواند به این دلیل ظاهر شود که بدن مقدار بسیار فراوانی از مایع را تولید می‌کند، یا مایع به خوبی جذب نشود. (البته این حالت غالباً در میان افراد مسن‌تر رخ می‌دهد).
  2. سوزش یا آسیب دیدن بیضه‌ها


علائم آب آوردن بیضه در کودکان

معمولاً تنها علامت هیدروسل، متورم شدن (بدون درد) یک یا هر دو بیضه است. مردان بزرگسال مبتلا به هیدروسل ممکن است مقداری ناراحتی و سنگینی را در کیسه بیضه متورم تجربه کنند. معمولاً با افزایش التهاب، درد بیمار بیشتر می‌شود. گاهی اوقات، منطقه متورم ممکن است صبح‌ها کوچک‌تر باشد و در طول روز بزرگ‌تر شود.

۱. ورم کیسه بیضه

آب آوردن بیضه در کودکان معمولا هیچ دردی به دنبال ندارد. معمولاً یگانه علامت این بیماری همان ورم کردن کیسه بیضه است.

۲. پیچش بیضه

در صورت وجود درد به پزشک مراجعه کنید زیرا این علامت می‌تواند نشانه‌ای از بیماری دیگری به نام پیچش بیضه در داخل اسکروتوم باشد. پیچش بیضه یک بیماری معمول نیست، اما یک حالت اورژانسی به حساب می‌آید.

این بیماری می‌تواند موجب انباشته شدن خون در بیضه شده و آن را مسدود کند و سرانجام منجر به ناباروری شود. در صورتی که فکر می‌کنید که کودکتان به پیچش بیضه در داخل اسکروتوم مبتلا شده است، فوراً به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. این بیماری باید فوراً تشخیص داده شده و درمان شود.

آب آوردن بیضه در کودکان


عوارض آب آوردن بیضه در کودکان

به طور کلی آب آوردن بیضه در کودکان خطرناک نیست و معمولاً بر باروری تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود. بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

عفونت یا سرطان: در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم و یا عملکرد آن کاهش یابد.
فتق مغبنی: اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

این بیماری غالباً در هنگام تولد ظاهر می‌شود. احتمال ابتلای کودکانی که تولد پیش از موعد دارند نیز بیشتر است. مخاطرات آب آوردن بیضه در کودکان برای زندگی آینده آن‌ها می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • آسیب دیدن یا التهاب بیضه‌ها
  • عفونت، از قبیل: عفونت قابل انتقال از طریق روابط جنسی


تشخیص آب آوردن بیضه در کودکان

پزشک برای تشخیص این بیماری چند آزمایش بر روی بدن کودک انجام می‌دهد. ممکن است پزشک حساسیت کیسه بیضه را بررسی کند و آن را تحت نور یک لامپ قرار دهد. به این ترتیب پزشک خواهد توانست وجود مایع در کیسه بیضه را تشخیص دهد.

در صورتی که مایع در کیسه بیضه وجود داشته باشد، نور از کیسه بیضه انتقال می‌یابد. اما اگر ورم به دلیل توده جامد (سرطان) باشد، نور در کیسه بیضه نخواهد درخشید. این آزمایش تشخیص قطعی بیماری را ممکن نمی‌سازد، اما آزمایش بسیار مفیدی است.

  • بررسی حساسیت به لمس بودن کیسه بیضه متورم
  • اعمال فشار به شکم و کیسه بیضه برای تشخیص فتق مغبنی
  • تاباندن نور در کیسه بیضه (ترانس ایلومیناسیون): این کار در صورت ابتلاء شما به هیدروسل، وجود مایع شفاف در اطراف بیضه‌ها رانشان می‌دهد.

پس از آن، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را به شما توصیه کند:

  • آزمایش‌های خون و ادرار برای تشخیص عفونت‌هایی مثل عفونت کیسه اپیدیدیم
  • سونوگرافی برای تشخیص فتق مغبنی، تومور بیضه و یا علل دیگر تورم بیضه


درمان آب آوردن بیضه در کودکان

آب آوردن بیضه در کودکان معمولاً خود در طول یک سال درمان و ناپدید می‌شود. اما اگر چنین نشد یا ورم بیضه افزایش یافت، احتمالاً باید توسط متخصص اورولوژی جراحی شود.


جراحی آب آوردن بیضه در کودکان (هیدروسلکتومی)

جراحی برای خارج کردن آب بیضه نیازمند بیهوش کردن بیمار است. اما در غالب موارد می‌توانید بیمار را پس از چند ساعت به منزل باز گردانید. در این جراحی یک شکاف کوچک در حفره شکمی یا کیسه بیضه فرد ایجاد می‌شود.

این عمل می‌تواند به صورت سرپایی در طی بی‌هوشی عمومی و یا موضعی انجام شود. برای برداشتن کیسه مایع (هیدروسل) ابتدا برشی در کیسه بیضه یا شکم ایجاد می‌شود. اگر در طول عمل جراحی مشخص شود که درمان هیدروسل با ترمیم فتق مغبنی همراه است، جراح ممکن است کیسه متورم را بردارد، حتی اگر باعث هیچ درد و ناراحتی نشده باشد.

آب آوردن بیضه در کودکان


مراقبت‌های بعد از جراحی آب آوردن بیضه در کودکان

پس از هیدروسلکتومی، شما احتمالاً به مدت چند روز نیاز به درناژ و تخلیه مایع و نیز پانسمان خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی، پزشک ممکن است این موارد را به شما توصیه کند:

  1. استفاده از محافظ بیضه
  2. اعمال بسته‌های یخ بر منطقه تحت درمان برای کمک به کاهش تورم
  3. پزشک به احتمال زیاد معاینه بعدی را به شما توصیه می‌کند، زیرا هیدروسل ممکن است مجدداً عود کند.
  4. بیضه دارای 6 پوشش است؛ یعنی بیضه ها توسط 6 پوشش پوشانده شده اند. یکی از آن ها یک لایه سروزی است که اگر شروع به ترشح مایع کند، دور بیضه ها را آب فرا می گیرد که در اصطلاح به آن هیدروسل می گویند. هیدروسل ممکن است یک طرفه و یا دو طرفه باشد. 1 تا 2 درصد نوزادان پسر دارای هیدروسل در هنگام تولد هستند و پس از دوران نوزادی 6 درصد پسر بچه ها دارای هیدروسل می باشند؛ یعنی هیدروسل در هنگام تولد وجود نداشته و بعدا ایجاد شده است.

مخاطرات مرتبط با بیهوشی

  • واکنش‌های آلرژیک
  • مشکلات تنفسی
  • ایجاد اختلال در ریتم قلب

مخاطرات مرتبط با روال درمان

  • لخته شدن خون یا خونریزی بیش از اندازه
  • آسیب دیدن کیسه بیضه؛ از قبیل: آسیب دیدن عصبی
  • عفونت بیضه

آمادگی قبل از مراجعه به متخصص اورولوژی

اگر شما یا کودکتان دارای تورم بیضه بدون درد هستید، باید به یک متخصص اورولوژی که متخصص دستگاه ادراری و اختلالات جنسی مردان است، مراجعه کنید. کارهای زیر به شما کمک می‌کند تا قبل از مراجعه به متخصص و دریافت تمام اطلاعات مورد نیاز خود آمادگی لازم را داشته باشید:

  1. تهیه یک لیست از هر گونه علائم و نشانه‌های خود و یا فرزندتان و مدت زمان ابتلا به آنها
  2. اطلاعات پزشکی کلیدی، از جمله هر گونه جراحت‌ و آسیب اخیر که ممکن است به کیسه بیضه وارد شده باشد و هر گونه منابع احتمالی عفونت، از جمله بیماریهای مقاربتی
  3. یک لیست از تمام داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که شما یا فرزندتان در حال حاضر مصرف می‌کنید.
  4. لیست سؤالاتی که می‌خواهید از پزشک خود بپرسید.


بیشتر بخوانید:

۱۱ علت درد بیضه و درمان سریع این عارضه خطرناک در آقایان

خارش بیضه ها و روشهای خانگی درمان آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (15 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits