دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افسردگی در کودکان : علائم و راه‌های درمان افسردگی در کودکان
1
زمان مطالعه: 25 دقیقه
اگر کودک شما گوشه گیر و منزوی شده است و از این می‌ترسید که آیا کودکتان افسردگی دارد یا نه با دلگرم همراه باشید در ادامه ما از سیر تا پیاز افسردگی در کودکان را برای شما شرح دادیم.

افسردگی کودکان چیست ؟

تعریف افسردگی کودکان : افسردگی در کودک و بزرگسال معنای مشابهی ندارد و نشانه های هر کدام متفاوت است. به طور کلی ، افسردگی عبارت است از احساس درماندگی و به بن بست رسیدن.

گاهی این اختلال علائم جسمانی دارد و گاهی علائم روانی ؛ در بسیاری از موارد نیز علائم جسمانی و روانی همزمان دیده می شود.

پژوهش ها نشان داده است که افسردگی می تواند از آغاز زندگی یعنی دوران نوزادی هم پدید آید.

برای مثال ، زمانی که نوزاد به مرحله ای از رشد می رسد که مادر خود را می شناسد ( شش تا هشت ماهگی ) جدا شدن از مادر موجب بروز حالات افسردگی در طفل می شود.

چگونه بفهمیم کودکمان افسرده است؟ 13 علامت افسردگی کودکان

افسردگی کودکان بدلیل اینکه بچه ها نمی توانند به طور واضح و روشن در مورد مشکلات و مسائل خود با پدر و مادرشان صحبت کنند پس چطور بفهمیم که فرزندمان به افسردگی دچار شده است؟

در زیر به 13 علامت افسردگی کودکان اشاره شده است که می تواند کمک موثری در این زمینه باشد:

1- نمرات فرزندتان افت کرده است

  • افسردگی دوران کودکی تمرکز را سخت می کند بنابراین گوش دادن به صحبت های معلم و یا انجام مرتب تکالیف برای کودک سخت خواهد شد.
  • اگر فرزندتان که معمولا نمره های خوبی می گرفت، ناگهان افت محسوسی در نمرات داشت باید بررسی کنید که چه چیزی ممکن است پیش آمده باشد.
  • بسیاری از عدم تمرکز و حواس پرتی گله می کنند و به حالت غم و اندوه اشاره ای نمی کنند. کودک احساس گیجی می کند و یک کار را باید بارها و بارها تکرار کند، حس می کند ذهنش به درستی کار نمی کند.

افسردگی کودکان

2- فرزندتان می خوابد اما باز هم خسته است

  • نوجوانان معمولا دیر می خوابند، اما یک تغییر نامتعارف در عادت خوابیدن می تواند نشانه افسردگی باشد. بعضی کودکان می خواهند کل بعدازظهرشان را به چرت زدن بگذرانند.
  • افرادی که افسردگی دارند، معمولا زود از خواب بیدار می شوند و نمی توانند دوباره به خواب روند. خوابشان تقویت کننده نیست، یعنی مهم نیست چقدر می خوابند، روز بعد همچنان احساس ناتوانی می کنند.
  • این خستگی ممکن است در مسیر زندگی آموزشی و اجتماعی کودکان قرار بگیرد. معمولا کودکان و نوجوانان، احساس خستگی و آشکار شدن تاثیر آن را گزارش می کنند.
  • به کارهایشان دیر می رسند یا به کل فراموششان می کنند یا تکالیفشان را به خاطر خوابیدن زیاد انجام نمی دهند، بنابراین نحوه زندگی شان دچار مشکل می شود.

3 – کودک اظهار بی ارزشی می کند

  • اگر کودکتان جملاتی مانند ” هیچکس مرا دوست ندارد ” یا ” من بی ارزشم ” را به کار برد، باید نگران شوید. در چنین مواقعی یک مشاور می تواند کمک کند این افکار منفی از کودکتان دور شود.
  • پیدا کردن علت ناهنجاری های عامل افسردگی کودکان و یافتن راهی بهتر برای بهبود آنها می تواند کمک کننده باشد.

4- کودکتان با دیگر هم سالان خود رابطه ندارد و برایش هم مهم نیست

  • افراد افسرده بیشتر متمایل به مجزا کردن خود از دیگران هستند. کودکان ممکن است دیگر به سمت آن هم سال خود که افسرده است نروند.
  • در چنین مواقعی ممکن است کودک تنها شده، زیاد به روی خودش نیاورد و حتی ابراز علاقه نکند که با همسالانش در ارتباط باشد.
  • اما این بدان معنا نیست که از این شرایط لذت می برد. دور ماندن کودک از همسالان، می تواند او را اجتماع گریز و افسرده کند.

افسردگی کودکان

5- فرزندتان برنامه های جالب را قبول نمی کند

  • با وجود استرس کارهای مدرسه، قهر با دوستان، عملکرد در ورزش و دیگر موارد، این طبیعی است که گاهی فرزندتان احساس بی حالی کند. اما اگر کارهایی که استرس او را رفع می کنند، دیگر نتوانند شادش کنند باید نگران شوید.
  • ما با دوستانمان به تفریح و گردش می رویم چون چنین فعالیت هایی روحیه مان را بهبود می بخشد.
  • افراد افسرده به این کارها واکنش خوبی نشان نمی دهند یا حس می کنند خوشی آنها را ناراحت می کنند چون می خواهند طوری واکنش نشان دهند که دیگران می خواهند، اما نمی توانند.

6-تمام بحث ها تنش زا هستند

  • ناراحتی در افراد بالغ از نشانه های افسردگی است اما در کودکان ممکن است رفتار پرخاشگرایانه باشد، به همین خاطر تشخیصش سخت است.
  • ممکن است یک کودک بعد از مدرسه کمی بهم ریخته باشد اما بعد از مدتی دوباره حالش خوب شود.
  • در این مورد با یک تغییر خلق و خوی ساده روبرویید اما اگر کودک به خاطر کوچک ترین چیزی تحریک شد و رفتاری پرخاشگر داشت باید به دنبال دیگر نشانه های افسردگی باشید.

7- کودکتان بیش از هر زمان دیگری گریه می کند

  • گریه کردن یکی از راه های سالم بیان احساسات است. اما اگر فرزندتان که بیشتر مواقع آرام است بیش از هر زمان دیگر گریه کرد، ابتدا مواردی که باعث تحریک او می شوند را بسنجید.
  • اگر حس کردید مشکلی وجود دارد، آن را نادیده نگیرید. موارد دیگر مانند علاقه نشان ندادن به کارهایی که قبلا دوست داشته، می تواند دلیل بر افسردگی کودک باشد.

8- فرزندتان نمی خواهد دلداریش دهید

  • احساس ناراحتی داشتن طبیعی است. مخصوصا بعد از یک اتفاق ناراحت کننده. اما افراد عادی دوست دارند در دوران سختی که می گذرانند حمایت شوند.
  • یک کودک افسرده ممکن است با در آغوش گرفته شدن، از خودش ناراحتی نشان دهد چون می داند این کار غصه هایش را از بین نمی برد.
  • در آغوش گرفتن افراد ناراحت و دلداری دادنشان با پاسخ متشکرم همراه است، اما یک فرد افسرده شاید بگوید این کارت باعث می شود حالم بدتر شود، من دوست دارم بهتر شوم ولی نمی توانم.

9- کودکتان مرتب تحت معاینه قرار می گیرد

  • اگر کودکتان افسردگی داشته باشد ممکن است دردهای فیزیکی مانند معده درد و سردرد، خود را نشان دهند.
  • اگر کودکتان به صورت غیرمعمول و بیش از همیشه به خاطر چنین مشکلاتی تحت معاینه قرار بگیرد، می تواند نشانه خطر باشد.

10- کودکتان به نظر بی تفاوت می آید

بی علاقه شدن به کلاس فوتبالی که او را در آن ثبت نام کردید، فقط یک نشانه است. افسردگی می تواند باعث شود یک کودک به هیچ چیز اهمیت نشان ندهد، از رفتن به مدرسه گرفته تا وقت گذراندن با دوستانش.

افسردگی فقط یک چیز را در زندگی هدف قرار نمی دهد ، بلکه همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

11- کودکتان الگوی غذایی جدیدی پیدا کرده است

  • تغییر در اشتها می تواند از نشانه های افسردگی باشد. ممکن است ناگهان کودک کم غذایتان شروع به پرخوری و خوردن غذاهای شیرین کند یا اگر خوب غذا می خورده حالا کم خوراک شود.
  • رابطه کودک با غذا همگام با بزرگ شدنش به صورت طبیعی دچار تغییر می شود اما اگر این تغییر، با دیگر نشانه های افسردگی همراه بود باید نگرانش شوید.
  • کم خوراک شدن یا پرخور شدن به خودی خود می تواند دلایل زیادی داشته باشد، پس با دیدن تنها یک نشانه برچسب افسردگی روی فرزند خود نزنید.

12- در خانواده، سابقه افسردگی دارید

با اینکه برخی بدون پیشینه خانوادگی دچار افسردگی می شوند اما متخصصان می گویند این مورد ( سابقه خانوادگی ) در ابتلا به افسردگی تاثیر دارد. پس اگر در خانواده سابقه ابتلا به افسردگی دارید، کودکتان بیشتر در خطر است.

13- خاطرات خوش، کودکتان را به وجد نمی آورد

  • بعضی کودکان به صورت مزمن شاد نیستند، اما از نظر بالینی افسردگی ندارند. برای اینکه تفاوت را بسنجید، ببینید وقتی از خاطرات خوش صحبت می کنید کودکتان چه واکنشی نشان می دهد.
  • فردی که ناراحت است، وقتی از دورانی خوش یاد می کنید حالش بهتر می شود اما یادآوری، کودکان افسرده را شاد نمی کند.
  • اگر درباره خاطره ای خوش صحبت شود دوباره حال خوب را به نوعی تجربه می کنیم اما پاسخ یک فرد افسرده به این خاطرات چنین است: به خاطر نمی آورم، این برای زمانی دیگر بوده!

افسردگی کودکان

آیا کودک من افسرده است؟

انسان ها در هر سنی که باشند گهگاه هیجانات را تجربه می کنند؛ به این معنا که همه ی ما گاهی غمگین یا افسرده می شویم؛ از شنیدن یک خبر ناراحت کننده یا رو به رو شدن با یک اتفاق ناخوشایند مضطرب می شویم.

گاهی با ترس دست و پنجه نرم می کنیم و خلاصه با انواع هیجان به گونه ای آشنایی داریم؛ اما آنچه هیجان غیرطبیعی را از نوع طبیعی آن متمایز می کند، شدت ، مدت و نیز درجه و حدی از هیجان است که به زندگی روزمره آسیب می رساند.

چنین هیجانی در زندگی روزانه ی فرد اختلال وارد می کند و عملکرد او را به پایین ترین سطح می کشاند . این حالت به طور مستمر ادامه می یابد و به بروز افسردگی می انجامد.

جمع بندی و نشانه ها دیگرافسردگی در کودکان

  • کودک افسرده فاقد انرژی لازم است و احساس خستگی می کند . از لحاظ ظاهر نیز رنگی پریده دارد. تمرکز حواس او پایین می آید؛
  • چنانچه قادر به توجه کردن و تمرکز داشتن نیست و خود را فردی بی ارزش و بی کفایت احساس می کند.
  • افکار مربوط به مرگ هم در او بروز می کند. فکر خودکشی ( البته بدون طرح و نقشه معین ) نیز در بعضی کودکان افسرده دیده می شود.
  • کودکان افسرده به لحاظ پایین بودن سطح توجه تمرکز، اغلب قادر به درس خواندن نیستند. یادگیری آنها کُند می شود و علاقه ای به درس و مدرسه نشان نمی دهند. افت تحصیلی برای آنها پیش می آید و حتی برخی از آنان ، پس از چند روز تعطیلی و به مدرسه رفتن ، ابراز بی علاقگی می کنند. به تدریج این فقدان تمایل ، به ترس از مدرسه تبدیل می شود. در این شرایط والدین معمولاً علت را در مدرسه جست و جو می کنند.
  • در حالی که اغلب، علت این نوع ترس افسردگی کودک است و از آن جا که کودکان افسرده بسیار به مادر وابسته می شوند نگران از دست دادن مادر یا بیمار شدن او هستند و به این ترتیب از مدرسه دوری می کنند.
  • سردرد، دل درد ، سرگیجه و حالت تهوع از دیگر نشانه های جسمانی افسردگی است.
  • از علائم رفتاری نیز می توان به این موارد اشاره کرد : کودکان افسرده معمولاً دروغ می گویند ، گاهی دزدی می کنند و بعضاً تمایل به کار خلاف دارند.

افسردگی کودکان

علت افسردگی در کودکان

افسردگی یک بیماری است که علت های افسردگی در کودکان می تواند ژنتیکی ، روانشناختی ، زیستی یا محیطی باشد ؛ هر یک از عوامل ذکر شده می تواند ، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به بروز افسردگی بینجامد. در صورتی که علت ، ژنتیکی باشد بایستی به اختلاف سطح هورمون ها و مواد بیوشیمیایی بدن توجه کرد و در عوامل روانشناختی به رابطه ی والدین و کودک و همین طور به حالات روحی و روانی پدر و مادر.

افسردگی به معنای فقدان یا از دست دادن است. کودکان افسرده فرد ، محیط یا چیزی دوست داشتنی را از دست داده اند و یا آن را هرگز به دست نیاورده اند.

حتی بعضی از روانکاوان افسردگی را معادل عزاداری دانسته اند و عنوان کرده اند که کودک افسرده برای از دست دادن شخص یا چیزی عزیز و دوست داشتنی ، گویی عزاداری می کند.

شاید در پاره ای موارد به نظر برسد که کودک چیزی را از دست نداده ، اما مسلماً در بین چیزهایی که دارد. فقدان چیزی را احساس می کند؛ برای مثال ، کودک مادر دارد ولی مادر دلخواهش نیست ؛ یا پدر دارد ، اما پدر دلخواه را ندارد. این گونه مضامین هم به عنوان فقدان سمبلیک مطرح هستند و موجب افسردگی می شوند .

گاهی رفتار والدین از نوع آزاردهنده ، تحقیر کننده و مقایسه کننده است که حالات افسردگی را در کودک به وجود می آورد. در پاره ای از موارد هم ، مادر خود افسرده است و کودک در اثر مجاورت با او ناخواسته تمامی حالات وی را دریافت می کند.

به طور کلی چنانچه محیط زندگی کودک ، مطلوب نباشد ( از نظر محبت ، توجه و .... ) و نیازهایش ارضا نشود؛ خطر افسردگی برای او وجود دارد.

دلایل افسردگی و علت بروز افسردگی در کودک بسیار متنوعه. تغییر در احساسات و رفتار کودک می تونه مربوط به یکی از انواع افسردگی باشه که به صورت زیر هستش:

  • بیشتر مواقع ناراحته
  • پرخاشگر شده و کارهایی که بهش می گید انجام نمی ده
  • حرف های منفی درباره خودش میزنه مثلا “من تو هیچ چیزی خوب نیستم” یا “هیچکس تو مدرسه از من خوشش نمیاد”
  • احساس گناه می کنند مثلا می گه “همیشه تقصیر منه”
  • بیشتر مواقع نگران یا مضطربه
  • مداوم می گه که سر یا شکمش درد می کنه اما این مشکلات از ناراحتی های جسمی نشات نگرفته

افسردگی کودکان

شما همچنین می توانید از تمایل و انرژی کودک برای انجام کارهای روزانه متوجه بشید برای مثال:

  • مانند گذشته پر انرژی نیست
  • تمایلی به بودن در کنار دوستان و خانواده نداره
  • از انجام کارهای مورد علاقه اش همچون بازی، سر باز می زنه
  • مشکل خوابیدن در شب رو داره و معمولا کابوس می بینه
  • در یادگیری و تمرکز دچار مشکله
  • تشخیص افسردگی کودکان

درباره افسردگی کودکان دبستانی میشه گفت که:

  • از نظر درسی در شرایط خوبی قرار نداره
  • در فعالیت های مدرسه مشارکت نمی کنه
  • برای بودن در مدرسه و در کنار دوستانش بودن، دچار مشکله
  • افسردگی بچه باعث تاثیر منفی بر افکار، احساسات و رفتارش می شه. کودکان افسرده معمولا افکار منفی درباره ی خود، موقعیتشون و آینده شون دارند. در بیشتر مواقع اونها احساس ناامیدی می کنند.

از دیگر عواملی که به جلوگیری از بروز افسردگی کمک می کنند و برای پیشگیری ، باید به آنها توجه کرد. عبارت اند از:

  1. جدا شدن از خانواده و منابع حمایت کننده عاطفی ؛
  2. تعویض مدرسه و از دست دادن دوستان ؛
  3. مهاجرت ؛
  4. عوض کردن منزل ؛
  5. تبعیض بین فرزندان و مقایسه کردن آنها با یکدیگر؛
  6. به رخ کشیدن نکات منفی کودک و ابراز نکردن صفات مثبت او؛
  7. از دست دادن عزیزان ، ( از آن جا که مرگ در اختیار بشر نیست. منظور از توجه در این زمینه آن است که خود و فرزندانمان در این شرایط برخورد مناسبی داشته باشیم)
  8. شکایت والدین از ناراحتی های جسمانی که کودکان را نگران از دست دادن آنها می کند؛
  9. مطرح کردن مسائل و مشکلات اقتصادی در حضور فرزندان ؛
  10. - عنوان کردن حوادث و اتفاقات ناگوار اجتماعی

پیشگیری و درمان افسردگی در کودکان

خانواده و فضای روانی آن در پیشگیری از افسردگی و درمان این اختلال تأثیر بسیار دارد. البته در صورتی که افسردگی ، حاصل عوامل درونی باشد ، درمان آن قدری متفاوت است و بایستی کودک نزد روانپزشک متخصص برده شود و سپس روان درمانی صورت گیرد.

اما برای درمان افسردگی های محیطی ( که بیشترین نوع افسردگی کودکان را شامل می شود ) ساختن فضایی دوستانه و صمیمانه ، فضایی که کودک در آن احساس کند همه دوستش دارند و نیازهایش را به موقع و به جا برآورده می کنند ، از مهمترین عوامل است.

پدر و مادر افرادی هستند که کودک به آنها علاقه بسیار دارد و وجودشان به ویژه در دوران کودکی لازم است. به علاوه، ارتباطات منفی و عاری از عشق و پذیرش ، می توانند افسرده ساز باشند؛ بنابراین وجود محیطی سرشار از عشق و محبت و روابطی سالم و صمیمی برای کودکان ضروری است و نبایستی آنان را از این نعمت محروم کنیم.

همچنین باید بکوشیم روابط بچه ها با دوستان و بستگان به طریقی مثبت و مؤثر پیوسته برقرار باشد. آرزوها ، خواسته ها و تمایلات منطقی و طبیعی پاسخ داده شوند و سعی کنیم جلوی فقدان آنچه را که ضروری و لازم است بگیریم.

در درمان کودکان افسرده توجه به علت افسردگی اهمیت فراوان دارد ؛ برای مثال چنانچه منبع حمایتی ای را که کودک از دست داده بشناسیم ، می توانیم جایگزین خوبی برای او در نظر بگیریم.

همان طور که قبلاً گفته شد. افسردگی در اثر فقدان به وجود می آید؛ بنابراین در درمان باید به فکر به دست آوردن چیزهای مطلوب و دوست داشتنی برای کودک باشیم.

جازه دهیم کودک افسرده صحبت کند و احساس خود را بیان نماید. به احساس او احترام بگذاریم و سعی کنیم با تغییر رفتار خودمان تفسیر کودک از وقایع پیرامونش را عوض کنیم. گاهی نیز لازم است محیط کودک را قدری تغییر دهیم.

کودکان ، خود بهترین منابع اطلاع رسانی به بزرگسالان هستند. یعنی از خود کودک می توانیم اطلاعاتی در مورد این که چرا غمگین است به دست آوریم. در بسیاری موارد ، افسردگی کودک به نوع رابطه او با عزیزانش – به خصوص مادر – مربوط می شود.

گاهی نیز رفتار خشونت بار پدر و عدم ابراز عشق و محبت توسط او ، به بروز حالات غمزدگی و افسردگی در کودک می انجامد. در این صورت ، آموزش والدین برای این که چگونه با فرزندشان رفتار کنند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سختگیری های افراطی پدر و مادر هم می تواند تولید افسردگی و بی پناهی کند. بنابراین روان درمانی حمایتی ، آموزش والدین ، تغییر محیط و به دست آوردن چیزهای مطلوب ، از نکات مهمی است که در درمان افسردگی کودک بایستی به آنها توجه کرد.

افسردگی کودکان

همه چیز درباره افسردگی کودک سه تا هشت سال

درمی خواهیم به مشکلات افسردگی کودک سه تا هشت ساله بپردازیم و راهنمایی برای افسردگی را ارائه کنیم. مثل بزرگسالان، کودکان هم روزهای خوب و بد خودشون رو دارند.

اما برای بعضی از کودکان، روزهای بد بیشتر طول کشیده و جدی تر می شه. کودکانی که مدت طولانی تری رو در شرایط ناراحتی بگذرونند، احتمال بروز علائم افسردگی در آنها بیشتر می شه.

اگه علائم افسردگی رو در کودک مشاهده می کنید، لطفا بی تفاوت نبوده و بهش کمک کنید.

تشخیص افسردگی کودکان

اگه کودک شما برای چند روزی ناراحت و یا بدخلقه، این قضیه کاملا نرماله چون این بخشی از بزرگ شدنه. در واقع، کودکان باید عواطف مختلف رو تجربه کنند تا یاد بگیرند چگونه با اونها مقابله کنند.

اما افسردگی در کودک، بیشتر از یک ناراحتی و بدخلقی ساده هستش. افسردگی کودکان دبستانی، یک بیماری جدی بوده که می تونه به سلامت روحی و جسمی اونها صدمه بزند.

تشخیص تفاوت بین ناراحتی و افسردگی کودکان ۳ تا ۸ ساله بسیار دشواره، اما آرمیک سافت در اینجا چند روش برای تشخیص به شما ارائه می ده:

  • برای چه مدت کودک شما احساس ناراحتی داره؟
  • افکار منفی گرای کودک تا چه حدی است؟
  • چقدر کودک شما مایل به انجام فعالیت های روزانه است؟
  • افکار و عواطف کودک به چه مقدار بر روی زندگی روزانه اش تاثیرگذار هستش؟

شما بهتر از همه کودکتون رو می شناسید پس اگه احساس کردید مشکلی وجود داره، حتما به دکتر عمومی مراجعه کنید. اگه کودک شما افسرده باشه، ممکنه در پیدا کردن دوست، یادگیری و انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل بشه.

اگر افسردگی کودک به صورت طولانی ادامه پیدا کنه و درمان نشه، بر یادگیری و رشدش تاثیر منفی می گذاره. کودکان افسرده با درمان درست، سلامتی خودشون رو دوباره پیدا می کنند.

اگه کودک شما از خودکشی و یا آسیب به خودش حرف می زنه مثل جمله های “کاش مرده بودم” و یا “دلم نمی خواد دیگه از خواب بیدار بشم”، لطفا این موارد رو جدی بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مبارزه با افسردگی هم بهتره با پزشک مشورت کنید.

با کودکان افسرده چگونه رفتار کنیم؟

سوالی که بیشتر والدین درگیر اون هستند. درسته که رفتارات متناقض کودکتون و یا اینکه نمی خواد در کنار شما باشه، بسیار آزاردهنده هستش اما اگه کودک شما افسرده هستش، باید اون رو حمایت کرده و به سمت سلامتی سوق بدید.

افسردگی کودکان

کارهایی که در خانه می تونید انجام بدین

  1. اگه کودک شما افکار منفی داره، می تونید فکر کردن به افکار مثبت را بهش آموزش بدید. برای مثال: می تونید بگید “وقتی اینکارو با هم انجام میدیم، من واقعا لذت می برم”، “واقعا خوش گذشت” یا “میدونستم می تونم انجامش بدم”.
  2. اگر کودک شما پرتنش و مضطربه، زمانی رو در روز برای انجام فعالیت های آرامش زا که مورد علاقه ی کودکه بگذارید. کارهای معمول خانوادگی هم باعث کاهش استرس می شه.
  3. اگه گوشی هوشمند یا تبلت دارید، به دنبال برنامه هایی باشید تا به کودک روش های آرامش زا رو آموزش بده. برای مثال اونها شامل تنفس درست برای کاهش استرس، حرکات بدنی، برنامه های دیداری و برنامه های ذهنی باشند مثل ریبو و رابی.
  4. زمانی رو برای صحبت با کودکتون و گوش دادن به احساساتش بگذارید. این کار رو می تونید در حین پختن شام با هم، با هم کتاب خوندن، قدم زدن، رانندگی کردن و یا بازی کردن با هم انجام بدید.
  5. با دکتر معالج فرزندتون درباره چگونگی کمک به درمان صحبت کنید.
  6. اگه کودکان شما دبستانیه، با معلم و مشاور مدرسه صحبت کنید. همکاری با اعضای مدرسه، کمک می کنه تا به بهترین نحو کودکتون رو در مدرسه حمایت کنید.
  7. اگه کودک شما دچار افسردگیه، ممکنه مایل به دیدن دوستان، انجام بازی های جسمی و خوشگذرانی نباشه. اما انجام این کارها براش مفید هستش و ممکنه علت افسردگی کودک، ناشی از یکی از این فاکتورها باشه. اما شما بهتر هستش که بچه رو برای انجام این کارها تشویق کنید.

مراقب خودتون باشید

شما مقصر افسرده شدن کودکتون نیستید. گرچه دشواره که فرزندتون رو در این حالت ببینید و رفتار یک فرد خانواده ممکنه بر روی بقیه هم تاثیر بگذاره اما بهتره که مراقب سلامتی روحی و جسمی خودتون باشید.

اگه استرس و ناراحتی اذیتتون می کنه، حتما از دکتر کمک بخواید. یادتون باشه اگر والدین در سلامت روحی و جسمی باشند، بهتر می تونند به کودک خودشون کمک کنند.

با کودک افسرده خود چگونه رفتار کنیم؟

کودکان می‌توانند برای مقابله با اضطراب و ناکامی، روش‌های دفاعی مانند کناره‌گیری، انکارکردن، سرکوبی و فرافکنی را به کار بگیرند. کودک یاد گرفته همیشه از موقعیت‌ها و شرایط ناراحت‌کننده و محرک‌های آزاردهنده، کناره‌گیری کند تا در آرامش باشد.

مکیدن انگشتان و شب‌ادراری، از علائم اضطراب است که حتی در سنین نوجوانی هم اتفاق می‌افتد. درواقع هنگامی که کودک نتواند راه‌هایی را برای مقابله با اضطراب بجوید، مجبور می‌شود به زمان خردسالی برگردد.

در مرحله‌ی انکار، منکر واقعیت است و آن‌چه اتفاق افتاده را به‌نوعی سرپوش می‌گذارد.

در مرحله‌ی سرکوبی، تلاش او در جریان فراموشی حالت‌های اضطراب، به‌کار می‌رود تا به‌تدریج آن‌را از ذهن خودآگاهش دور سازد اما در مرحله‌ی فرافکنی، هر حادثه و اتفاقی که در زندگی‌اش رخ‌می‌دهد را به دیگران نسبت‌می‌دهد.

درنتیجه کودکانی که تمایل شدید به استفاده از مکانیسم‌های دفاعی در برابر اضطراب دارند، نمی‌توانند از روابط سالم عاطفی و ذهنی برخوردار باشند.

امروزه اضطراب‌های اجتماعی کودکان، بیش‌تر به‌چشم می‌آید و عامل فرار کودک از اجتماع، مردم، دوستان، مجالس و میهمانی‌هایی‌ست که درواقع، با اضطراب‌های اجتماعی، بدنی، فکری و رفتاری روبه‌روست.

علائم اضطراب کودک

نشانه‌های اضطراب کودک در بعد جسمی(فیزیولوژیک) هم‌چون بزرگسالان، با تنفس تند، لرزش دست و پا، گرم شدن و سرخی صورت، گرفتگی صدا و تپش قلب، همراه استکه با آرام‌ساختن، قابل اصلاح می‌باشد و در بعد فکری (شناخت‌درمانی) تلاش کودک بر این است که دیگران از او راضی باشند، تأییدش کنند، طردش نکنند و مهم باشد و اگر غیر از این شود، برایش ناخوشایند است.

در بعد رفتاری که (با رفتاردرمانی قابل اصلاح است)، کودک یاد می‌گیرد خانه برایش مکانی امن است،نیاز به دوست ندارد، از جمع، گریزان و در کوچه و خیابان همیشه سرش پایین است و ترس از نگاه دیگران دارد. به‌خوبی نمی‌تواند سؤال کند و جواب دهد و احساس ناامنی می‌نماید.

کودکان در طول دوره‌ی زندگی‌شان، ممکن است افسردگی را تجربه کنند که این اختلال با افزایش سن، در دختران، بیش‌تر از پسران دیده می‌شود. افسردگی، زمانی در کودک ایجاد می‌شود که احساس و تصور بدی از خود داشته باشد و این احساس، زمانی‌که به اوج خود برسد، تبدیل به یک بیماری می‌شود.

عوامل خانوادگی و زیستی، بیش‌ از عوامل دیگر در بروز افسردگی نقش دارند.افسردگی کودکی، پیامدهای منفی بسیاری را به‌همراه دارد ازجمله افسردگی‌ در ادوار آینده، عدم سازگاری‌های اجتماعی، مشکلات تحصیلی و در برخی مواقع حتی اقدام به خودکشی.

نه تنها بزرگسالان افسرده می شوند، بلکه بچه ها و نوجوانان نیز به افسردگی که بیماری قابل علاجی است، مبتلا می گردند. در حدود پنج درصد کودکان و نوجوانان در جامعه از افسردگی رنج می برند.

کودکانی که زیر فشار استرس هستند، در معرض خطر بیشتری برای افسردگی می باشند. این کودکان اختلالات توجه، یادگیری یا اضطراب دارند.

افسردگی می تواند جنبه خانوداگی داشته باشد. رفتار کودکان و نوجوانان افسرده با رفتار بزرگسالان افسرده تفاوت دارد.

علایم زیر می تواند والدین را در شناسایی افسردگی کودکان خود کمک کند:

1- اندوه، اشک و گریه مداوم
2- ناامیدی
3- کاهش انگیزه فعالیت (از فعالیته های مطلوب گذشته نمی تواند لذت ببرد)
4- خستگی مداوم و انرژی تحلیل رفته
5- انزوای اجتماعی و ارتباط ضعیف با دیگران
6- اعتماد به نفس پایین و احساس گناه
7- افزایش حساسیت به خود یا ناتوانی
8- افزایش بیقراری، خشم یا تنفر
9- اشکال در ارتباط با دیگران
10- شکایت های مکرر از بیماری جسمی مانند سردرد و شکم درد
11- غیبت های مکرر از مدرسه و یا عدم انجام تکالیف مدرسه
12- تمرکز ضعیف بر روی مطالب
13- اختلالات عمده در خواب و خوراک
14- سخن گفتن درباره فرار از خانه و یا تلاش در جهت آن
15- افکار یا رفتار دال بر خودکشی

کودکی که معمولا با دوستانش بازی می کرد، حالا بیشتر وقتش را در خانه و بدون انگیزه به تنهایی می گذارند. اموری که قبلا برای کودک نشاط آور بودند، حالا لذتی برای او ندارند.

این کودکان از مرگ دم می زنند و می گویند که می خواهند بمیزند. کودکان افسرده در سنین بزرگسالی تمایل بیشتری برای خودکشی دارند.

نوجوانان افسرده ممکن است به سوی مصرف مواد مخدر، داروها و الکل روی آورند. کودکان و نوجوانانی که درخانه و یا در مدرسه مشکلاتی را به بار می آورند، ممکن است واقعا افسرده باشند،ولی خود ندانند.

کودکان افسرده همیشه غمگین نیستند بنابراین والدین و معلمین ممکن است ندانند که دردسرهایی که آنها ایجاد می کنند به افسردگی آنها ارتباط دارد.

وقتی که ما مستقیما از این کودکان افسرده بپرسیم، گاهی ممکن است بگویند که غمگین هستند. تشخیص و درمان به موقع برای کودکان افسرده ضروری است.

افسردگی یک بیماری جدی است که به کمک روانپزشک کودکان نیاز دارد. درمان کامل شامل درمان فرد و خانواده است.

در درمان افسردگی کودکان ممکن است که داروهای ضدافسردگی نیز نیاز باشد.

افسردگی کودکان

روشهای درمان افسردگی درکودکان

در زمینه ی درمان افسردگی در کودکان، می توان به روشهایی همچون درمانهایی دارویی، روان درمانی فردی و خانوادگی و کاهش یا تخفیف موقعیت های استرس زا اشاره کرد که تأثیر قابل توجهی را در برداشته است.

درمان دارویی بیش از همه در کودکانی که به شدت مبتلا هستند و اختلال در اعمال فیزیولوژیک نظیر خواب، وزن، اشتها نشان می دهند، ممکن است مؤثر واقع گردد.

ولیکن متأسفانه مطالعات طرح ریزی شده درمورد آزمایش دارو و درمان افسردگی محدود بوده و استفاده از دارو اکثراً عواض ثانویه به دنبال داشته است.

در مدل روان درمانی فردی در این روش به علت گرایش های مختلف رویکردی در روان درمانی فردی که ناشی از وجود مکاتبات مختلف درمانی در روان شناسی می باشد، لذا سبک و روشهای متخصصین با هم، ممکن است متفاوت وگاه مشترک باشد که با توجه به این امر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برقراری رابطه توأم با اعتماد به کودک

2- ایجاد این احساس در کودک یا نوجوان که کسی او را درک می کند

3- اجازه دادن به نوجوان جهت افشای نگرانی ها و تشویش ها در مدل دیگری از درمان که بر ساختار و کنش اجتماعی – فردی خانواده اشاره دارد روش روان درمانی خانواده است که غالباً به منظور بهبود بخشی روابط بین اعضا صورت می گیرد تا درمان اختصاصی کارکرد خانواده در این روش ارتباط کودکان و نوجوانان با پدر و مادر و راههای ابراز وجود و تفاهم میان والدین و کودک و چگونگی برخورد آنها با مشکلات فردی و اجتماعی کودک در محیط خارج از خانواده و غیره هم از مواردی است که در جریان درمان به آن توجه می شود.

توصیه هایی جهت پیشگیری از بروز افسردگی در کودکان

1) دربرخورد و رفتار با کودک و نوجوان، والدین باید با توجه به جنسیت فرزندشان با آنها ارتباط داشته باشند، زیرا نیازها و واکنشهای فردی در دختران و پسران دارای تفاوتهایی می باشد که در صورت عدم توجه به آنها عوارضی همچون افسردگی را ممکن است در دراز مدت به دنبال داشته باشد.

2) ارتباط نسبی در مورد خصوصیات فیزیولوژیک و تغییرات مربوط به آن به ویژه در دوران بلوغ فرزندان و برخورد و واکنش های مناسب.

3) توجه والدین به ارتباطات خود و سالم ساختن محیط خانواده جهت رشد طبیعی (جسمی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی) فرزندان و پیشگیری از مشاجرات خانوادگی جهت حفظ امنیت عاطفی اعضای خانواده ها از طریق ارتباط.

4) تقویت نقاط مثبت رفتار و عملکرد فرزندان از طریق دادن پاداش مادی، کلامی و غیرکلامی و تشویق آنان.

5) توجه به نیازها و علایق فرزندان و ارائه پاسخ مناسب با جنس و سن آنها

6) داشتن برنامه ریزی منظم برای فرزندان جهت استفاده مناسب از وقت و هدفمند بودن هر مرحله از زندگی.

7) توجه به موفقیت تحصیلی فرزندان و تلاش برای شکوفایی توانایی های ذهنی، جسمی استعداد آنها و برخورد منطقی در مواجهه با مشکلات تحصیلی.

8) تشویق به شرکت در فعالیتهای ورزشی، علمی، هنری و استفاده صحیح از اوقات فراغت.

بیشتر بخوانید

افسردگی شبانه چیست ؟ ۵ راهکار طلائی برای درمان آن

چکار کنیم به افسردگی مبتلا نشویم ؟

۱۰ ورزشی که برای درمان افسردگی و استرس موثر است

بهترین راه درمان افسردگی در زمان بارداری

درمان افسردگی با شعر

افسردگی؛ چگونه افسردگی را درمان کنیم؟

۱۰ حیوان خانگی بامزه که می تواند شما را از افسردگی دور کند

افسردگی پس از زایمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits