دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان خوابگردی کودکان
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خوابگردی در کودکان: خوابگردی یک رفتار حرکتی پیچیده است و در طول خواب به صورت هماهنگ اتفاق می‌افتد که می‌تواند شامل راه رفتن، خوردن غذا و ... باشد.

خوابگردی در کودکان

خوابگردی کودکان یا راه رفتن در خواب از جمله اختلالات شایعی است که در سنین مختلفی ممکن است بروز پیدا کند. در این مورد کودک بدون هیچ استرس خاصی می‌خوابد و در نیمه‌های شب شروع به راه رفتن می‌کند. در این حالت ممکن است خوابگردی همراه با حرف زدن هم باشد که هردوی اینها در مرحله خواب عمیق روی می‌دهند. این رفتار ارادی نبوده و معمولا کودک خوابگرد نمی‌تواند آن را به خاطر بیاورد.

خوابگردی یک رفتار حرکتی پیچیده است و در طول خواب به صورت هماهنگ اتفاق می‌افتد که می‌تواند شامل راه رفتن، خوردن غذا و ... باشد. خوابگردی در حین جریان خواب عمیق در مرحله پنجم خواب رخ می‌دهد. کودک در زمان راه رفتن در خواب چهره‌ای گیج و آشفته دارد و نگاه او خیره و ثابت خواهد بود. معمولا عکس العملی به بیدار کردن نشان نمی‌دهد و اگر با او حرف بزنید پاسخ نخواهد داد.

حدود ۱۰ درصد کودکان مبتلا به خوابگردی هستند و بیشتر در بین سنین ۴ تا ۱۲ سال شایع است. اما در سنین نوجوانی به طور خود به خود رفع می‌شود. اختلال خوابگردی در دختران و پسران به یک نسبت دیده می‌شود و ممکن است افراد بزرگسال هم دچار خوابگردی شوند.

علت خوابگردی در کودکان

  • کمبود خواب و خواب نامنظم
  • بیماری
  • استفاده از داروهای خاص
  • استرس
  • خوابیدن در محل شلوغ و پر سر و صدا
  • خستگی مفرط

حدود دو درصد از خوابگردی‌ها ارثی هستند و در خانواده کودک و والدین او نیز وجود داشته است. واکنش پذیری هیجانی، استرس، افسردگی و اضطراب به صورت مقایسه‌ای در بین کودکان سالم و کودکان خوابگرد بسیار متفاوت است. برخی از پژوهشگران تصور می‌کنند که خوابگردی می‌تواند به دلیل رشد ناکافی اعصاب و اندام‌ها باشد

علائم خوابگردی در کودکان

کودکی که دچار اختلال خوابگردی است ناگهان از خواب برخاسته و شروع به راه رفتن می‌کند یا اینکه در رختخواب می‌نشیند. چشم‌هایشان باز بوده اما مانند مواقع بیداری نیست و اگر با آنها صحبت کنید خواب نمی‌دهند.

کودک در حین خوابگردی ممکن است این کارها را انجام دهد:

  1. در تخت خود بنشیند.
  2. بلند شده و در خانه راه برود.
  3. برخی از کارهای معمولی مانند لباس پوشیدن را انجام دهد.
  4. حرف بزند و هذیان بگوید.
  5. چشم‌هایش را باز کند و خیره نگاه کند.

درمان خوابگردی کودکان

خوابگردی معمولا بین یک یا دو بار در ماه رخ می‌دهد و درمان خاصی برای آن وجود ندارد و پس از گذشت مدتی به خودی خود برطرف می‌شود، تنها لازم است که در حین دورانی که کودک دچار این اختلال است والدین تمهیداتی را در نظر داشته باشند تا از بروز حوادث برای کودکان خوابگرد جلوگیری کنند.

مراجعه به پزشک برای درمان خوابگردی کودکان

اگر کودک شما دچار اختلال خوابگردی شده است و این مشکل با گذشت زمان رفع نشد و می‌ترسید که از این اختلال آسیبی ببیند می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. چرا که در برخی از موارد نادر مشکلات تنفسی نیز در حین خوابگردی برای کودک اتفاق می‌افتد. برای درمان خوابگردی کودکان برخی از درمان‌های تخصصی که عمدتا روانکاوی و رفتار درمانی هستند برای کودک شما اعمال خواهند شد.

  • در مرحله اول مشاوره با یک روان پزشک انجام می‌شود و برخی از داروها تجویز می‌شود.
  • در مرحله مشاوره هم کودک و هم والدین مورد مشاوره قرار می‌گیرند تا به والدین نیز روش برخورد صحیح با کودک خوابگرد و شیوه مراقبت از کودک آموزش داده شود.
  • روان پزشک و روانشناس با بررسی‌های صورت گرفته دلیل تنش و اضطراب کودک را پیدا کرده و با استفاده از روانکاوی سعی می‌کنند تا به این کودک کمک کنند تا تخلیه روانی شود.

در حین خوابگردی کوک چه کنیم ؟

اختلال خوابگردی دارای یک دوره است و معمولا پس از طی این دوره، مشکل خوابگردی به خودی خود حل می‌شود. اگر کودک شما دچار خوابگردی است، معمولا این اختلال ارثی بوده و در اقوام و آشنایان شما نیز این مشکل وجود داشته است. استرس خوابگردی را تشدید می‌کند. در مواردی که کودکان دچار خوابگردی است باید امنیت خانه و محل خواب کودک را فراهم کنید. یعنی اشیاء تیز و برنده در نزدیکی او نباشند تا حادثه‌ای بروز پیدا نکند.

  • کودک را در حین خوابگردی بیدار نکنید چرا که موجب ترسیدن او می‌شود. پس به جای بیدار کردن کودک، او را به سمت رختخوابش هدایت کنید.
  • تمام در و پنجره‌ها را ببندید تا کودک بیرون نرفته و یا از پنجره نیفتد.
  • این کودکان نباید در تخت بلند یا چند طبقه بخوابند.
  • موانع و اشیاء تیز و برنده را از سر راه کودکتان بردارید.
  • کودک نباید مواد کافئین دار مصرف کند.
  • اجازه ندهید که قبل از خواب، کودکان آب زیادی بنوشد چرا که پر شدن مثانه می‌تواند با خوابگردی ارتباط مستقیمی داشته باشد.
  • محیط خواب کودک آرام، گرم و راحت باشد.
  • برای اینکه استرس کودک رفع شود و آرامش داشته باشید می‌توانید در هنگام به خواب رفتن کودک، موسیقی ملایم برایش پخش کنید.
  • سعی کنید برنامه خواب او را طوری تنظیم کنید که خواب کافی داشته باشد.

خوابگردی یا همان راه رفتن در خواب بیشتر در کودکانی که دچار خواب ناکافی و استرس و اضطراب هستند اتفاق می‌افتد و بهتر است برای رفع این مشکل محیطی امن و راحت برای کودکتان فراهم کنید. در صورتی که هرگونه سوال و یا نظری در رابطه بااین مبحث دارید می‌توانید در بخش نظرات برای ما ارسال فرمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits