دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان های خانگی کولیک (قولنج) یا دل درد نوزاد
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کولیک یا قولنج نوزاد: علت دقیق کولیک یا قولنج ناشناخته است، زیرا تحقیقات با بسیاری از احتمالات و بدون هیچ نتیجه گیری خاصی روبرو شده است. درمان های خانگی در درمان درد قولنج نوزاد و آرامش خاطر والدین تاثیر گذارند

درمان های خانگی کولیک یا قولنج نوزاد

گریه نوزاد کاملا طبیعی است. نوزاد از طریق گریه خواسته هایش را بیان می کند، اما اگر نوزاد دائما در حال گریه و بیقراری باشد و شما علت آن را نمی دانید به احتمال زیاد نوزادتان به کولیک (colic) یا قولنج مبتلا شده است. اما هیچ جای نگرانی نیست، با کمک راهکارهای خانگی می توانید این مشکل را حل کنید. بسیاری از راهکارهای خانگی در درمان درد قولنج نوزاد و آرامش خاطر والدین تاثیر گذارند و کمک قابل توجهی به والدین می کنند. برای آشنایی با راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

کولیک (Colic)چیست؟

کولیک نوزاد (همچنین به عنوان قولنج نوزاد، کولیک نوزاد سه ماهه نیز نامیده می شود) ، وضعیتی است که معمولا در طی سه هفته اول زندگی نوزاد رخ می دهد. در اکثر نوزادان، ، قبل از اینکه کودک به 3 تا 4 ماهگی برسد این وضعیت از بین می رود. والدین اغلب به دلیل کولیک نوزاد هراس دارند،زیرا گمان می کنند گریه و جیغ کشیدن نوزاد برای دوره طولانی مدت طول بکشد. والدین ممکن است به وحشت بیفتند، زیرا نمی توانند علت گریه و بیقراری نوزاد را کشف کنند. برخی از نوزادان هنگامی که دچار کولیک یا قولنج می شوند گریه و بیقراریشان ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما برخی نوزادان برای مدت 3 ساعت یا بیشتر گریه می کنند.

برای آگاهی بیشتر کلیک کنید:

علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟

خطرات نشستن به شکل w در کودکان

دلیل یبوست کودکان + درمان قطعی یبوست کودکان

سردرد در کودکان نشانه چیست؟

علل و علائم کولیک یا قولنج نوزاد

علت دقیق کولیک یا قولنج ناشناخته است، زیرا تحقیقات با بسیاری از احتمالات و بدون هیچ نتیجه گیری خاصی روبرو شده است. پزشکان به سیستم های گوارشی توسعه نیافته و عدم تحمل لاکتوز به آلرژی و روش های تغذیه مظنون هستند. با این حال، هیچکس نمی تواند بگوید چرا برخی از نوزادان دچار کولیک یا قولنج می شوند و چرا برخی نوزادان خوش شانس هستند و از این مرحله آزار دهنده در امانند.

برای دانستن بیشتر این موضوع کلیلک کنید: علت و درمان پا چنبری شدن نوزادان چیست ؟

گاهی اوقات برای والدین سخت است تا نوزاد نق نقو و ایراد گیر را از نوازدی که دچار کولیک شده تشخیص دهند. یک نوزاد سالم با وجود تغذیه سالم هنگامی که دچار کولیک می شود ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • گریه های قابل پیش بینی: هر روز - اغلب اوقات در اواخر بعد از ظهر و یا عصر.
  • حرکت روده ای یا باد شکم
  • پوست قرمز: از آنجا که گریه ناشی از کولیک شدید است، ممکن است رنگ نوزاد قرمز رنگ باشد.
  • واکنش های فیزیکی: مشت گره شده، پاهای پیچ خورده و عضلات سفت شکم.

divider

درمان خانگی کولیک، قولنج یا دل درد نوازاد

کولیک یا قولنج احتمالا 25٪ نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد فشار و استرس زیادی برای والدین و نوزادان شود. با این حال، این وضعیت دائمی نیست. اما برای درمان قولنج کودک روش های خانگی زیر را امتحان کنید.

1- حواس کودک را پرت کنید

می توانید برای آرام کردن کودک حواس او را با چیزی پرت کنید. برخی کودکان با سروصدای لوازم خانگی از جمله جاروبرقی، ماشین ظرفشویی یا لباسشویی و سشوار حواس شان پرت می شود. حتی صدای شرشر آب سینک ظرفشویی نیز حواس کودک را پرت می کند. با این روش می توانید کودک را آرام کنید و گریه اش را متوقف کنید.

2- نوزاد را در آغوش بگیرید

کودک خود را در آغوش خود نگه دارید، بهتر است که یک پتوی سبک دور کودک بپیچید. این کار کودک را آرام می کند و گریه هایش را متوقف می کند. اگر مشغول انجام کاری هستید از آغوشی کیسه ای نوزاد و یا کریر نوزاد استفاده کنید.

3- نوزاد را به آرامی تکان دهید

سعی کنید برای آرام کردن نوزاد، او را در گهواره آرام تکان دهید. تاباندن کودک می تواند تنش کودک را آرام کند. می توانید او را در بغل خود گرفته و آرام تکانش دهید.

4- آواز یا لالایی بخوانید

نگران نباشید اگر با گریه شدید نوزاد مواجه شدید برایش آواز یا لالایی بخوانید، موسیقی مورد علاقه اش را برایش بگذارید و یا برایش شعر و لالایی جذاب بخوانید. با این روش کودک سرگرم می شود و سریعتر آرام می شود و بیقراری نمی کند.

5- حمام گرم

لمس شکم کودک یا ماساژ ناحیه شکم نوزاد همراه با حمام گرم می تواند تسکین دهنده درد قولنج باشد. کودک را در وان آب گرم قرار دهید و به آهستگی و نرمی روی نواحی شکم نوزاد را ماساژ دهید. این کار تاثیر آرام‌بخشی بر نوزاد می‌گذارد وکودک را آرام می کند.

6- رژیم غذایی

گاهی مادران شیرده می توانند با تغییر آنچه که می خورند ، علائم کولیک را در نوزادان خود کاهش دهند. نوشیدنی هایی را که حاوی کافئین هستند کاهش دهید. میزان غذاهای تند که مصرف می کنید را کاهش دهید. از اسید موجود در میوه ها و مرکبات اجتناب کنید. مصرف لبنیات خود را محدود کنید.

7- زنجبیل

یک چهارم قاشق چایخوری پودر زنجبیل را با ½ فنجان آب مخلوط کنید و یک یا دو بار در روز به نوزاد بالاتر از شش ماه بدهید. میوانید از چای زنجبیل نیز استفاده کنید

8- آکواریوم پر از ماهی

یکی دیگر از راه های آرام کردن نوزاد، جلب توجه نوزاد با اشیاء در حال حرکت مثل تیک تاک ساعت و یا آکواریوم پر از ماهی است که می تواند برای کودک سرگرم کننده باشد، صدای حباب های آکواریوم می تواند به آسانی کودک را آرام کند.

9- پستانک

هر چیزی که کودک شما را آرام می کند می تواند ناراحتی ناشی از کولیک را کاهش دهد. به کودک پستانک بدهید تا برای مکیدن تشویق شود،اغلب اوقات پستانک کودک را سرگرم و آرام می کند.


ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits