دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وارنیش چیست؟ مزایای استفاده از وارنیش فلوراید چیست؟
132
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وارنیش فلوراید ماده ای است که شکل فیزیکی آن مایع می باشد این ماده حاوی فلوراید می باشد که پس از تماس با سطح دندان ها فلوراید آزاد می کند

وارنیش فلوراید چیست؟

وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان : وارنیش فلوراید ماده ای است که شکل فیزیکی آن مایع می باشد این ماده حاوی فلوراید می باشد که پس از مصرف, در تماس با سطح دندان ها فلوراید آزاد می کند.وارنیش فلوراید, ماده ای است که پوسیدگی دندان را به شدت کاهش می دهد در ادامه راجع به وارنیش فلوراید توضیحاتی آورده شده است که با هم می خوانیم . وارنیش فلوراید ماده ای نیمه مایع ، چسبنده و حاوی فلوراید است که در تماس با سطح دندان به تدریج فلوراید آزاد می کند. لازم به ذکر است این ماده از سایر محصولات فلوراید موضعی غلیظ تر است.وارنیش فلوراید ، پوسیدگی دندانها را از 25 تا 75 درصد کاهش می دهد. بیش از 30 سال است که این ماده در جهان به عنوان یک ماده موثر جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود.

طریقه استفاده از وارنیش فلوراید در کودکان چگونه است؟

وارنیش بصورت بسته بندی یکبار مصرف است. وارنیش فلورایدتراپی توسط افراد آموزش دیده انجام می شود. بعد از خشک کردن سطح دندانها ، وارنیش فلوراید با برس مخصوص به صورت لایه ای نازک بر روی تمام سطوح دندانها مالیده می شود که بلافاصله در تماس با بزاق سفت می گردد.کاربرد آن ایمن ، آسان ، بدون درد و عارضه است و بدون نیاز به بی حسی موضعی و دریک جلسه انجام می شود.

معاینات دوره ای دهان و دندان فلوراید

فلوراید یک ماده طبیعی است که در ساختمان دندان نفوذ کرده و باعث افزایش مقاومت دندانها در برابر پوسیدگی می شود.فلوارید معمولاٌ از راه آب آشامیدنی ، بعضی از میوه ها ( به و آلو و...) سبزیجات (جعفری ، کاهو ، سیر و ... ) و غذاهای دریایی (ماهی ، میگو و ...) و چای به بدن ما می رسد.فلوراید مورد نیاز برای سلامت دندانها را می توان از راه های مختلف از قبیل خمیردندان دارای فلوراید ، دهانشویه سدیم فلوراید ، ژل و وارنیش فلوراید و ... تامین کرد.

وارنیش فلوراید درمانی (تراپی) دندان کودکان

آیا وارنیش فلوراید برای همه گروه های سنی استفاده می شود؟

وارنیش فلوراید محدودیت سنی ندارد و در کودکانی که دارای ریسک پوسیدگی متوسط یا بالا هستند با نظر دندانپزشک تعداد دفعات استفاده آن برای کودک افزایش می یابد.بصورت معمول وارنیش فلورایدتراپی حداقل هر شش ماه یکبار برای کودک توصیه می گردد. به دلیل کاربرد ایمن ، بی خطر و بدون عوارض وارنیش فلوراید می توان آن را در کودکان زیر 3 سال نیز استفاده نمود.

حتماً بخوانید:
فواید فلوراید بر سلامت دندان

فواید فلوراید بر سلامت دندان

خاصیت فلوراید بر سلامت دندان بزرگسالان و کودکان با دلگرم همراه باشید تا از فواید استفاده از فلوراید بر سلامت دندان بیشتر بدانید. فلوراید چیست؟…

مراقبت های قبل از وارنیش فلورایدتراپی چیست؟

قبل از وارنیش فلورایدتراپی بهتر است کودک غذای کافی میل کرده باشد چرا که تا چند ساعت پس از وارنیش فلوراید تراپی نباید غذا بخورد.استفاده از مسواک و خمیردندان برای تمیز کردن دندانهای کودک قبل از وارنیش فلورایدتراپی کافی است و نیازی به روش های تمیز کردن حرفه ای دندانپزشکی نمی باشد.

پس از وارنیش فلورایدتراپی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. کودک می تواند پس از فلورایدتراپی در صورت نیاز آب بنوشد.
  2. کودک 2 تا 4 ساعت پس از فلورایدتراپی نباید چیزی بخورد.
  3. در همان روز وارنیش فلوراید تراپی بهتر است غذاهای نرم خورده شود.
  4. تا صبح روز بعد ، از مسواک و نخ دندان استفاده نگردد تا وارنیش به مدت طولانی تر در تماس با دندان ها باقی بماند و اثربخشی آن بیشتر شود.

فواید وارنیش فلوراید

موارد کاربرد وارنیش فلوراید

  1. در کودکانی که ریسک بالایی از پوسیدگی دندان دارند.
  2. کودکانی که از شیشه شیر استفاده می کردند.
  3. افرادی که سابقه فامیلی پوسیدگی دندان دارند.
  4. در افرادی که عقب ماندگی ذهنی و جسمی دارند.
  5. افرادی که تحت رادیوتراپی ناحیه سرو گردن هستند.
  6. کودکانی که درمان های ارتودنسی انجام می دهند.
  7. در افرادی که دندان های سالم دارند جهت مقاوم کردن دندان ها به کار می رود.

حتماً بخوانید:
آیا فلوراید برای دندان کودکان ضرر دارد ؟

آیا فلوراید برای دندان کودکان ضرر دارد ؟

با مجله دلگرم همراه باشید و با استفاده کردن فلوراید برای دندان کودکان بیشتر آشنا شوید میزان مناسب فلوراید برای کودکان از کرم خوردگی و خرابی دندان…

مزایای استفاده از وارنیش فلوراید

  • ۶۰-۲۰ درصد باعث کاهش پوسیدگی می شود.
  • کاربرد آن آسان است.
  • روش راحت و قابل پذیرش بیماران است.
  • در مجاورت رطوبت سخت می شود.
  • در کودکان ناتوان ذهنی و جسمی روش خوبی است.
  • روش ایمن و بی خطری است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (132 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits