دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تغذیه مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بررسی نقش تغذیه در درمان وبهبود علائم کودکان مبتلا به اوتیسم/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با نقش تغذیه کودکان در درمان اوتیسم آشنا شوید.

بررسی نقش تغذیه در درمان وبهبود علائم کودکان مبتلا به اوتیسم

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با نقش تغذیه کودکان در درمان اوتیسم آشنا شوید.

تغذیه‌ در کودکان مبتلا به اوتیسم

تغذیه در اوتیسم

اختلالات فراگیر رشد، گروهی از اختلالات روانپزشکی هستند که در آن‌ها مهارت‌های اجتماعی، رشد زبان و مجموعه رفتارهای مورد انتظار، رشد مناسب پیدا نمی‌کنند یا در اوان کودکی از بین می‌روند، به طور کلی این اختلالات زمینه‌های متعدد رشد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در اوایل زندگی ظاهر می‌شوند و اختلال دائمی به وجود می‌آورند.

از مشهورترین اختلالات این گروه بیماری‌های طیف اوتیسم یا Autism spectrum Disorder)ASD) می‌باشند که بیشتر شامل سه ویژگی 1- نقص در اجتماعی شدن 2- نقص در ارتباط کلامی و غیر کلامی 3- الگوی رفتارهای تکراری و محدود شونده می‌شوند. ولی تنها به این سه ویژگی منحصر نمی‌شود. بیماری‌های طیف اوتیسم نادر نیستند و شیوع آن‌ها در کودکان، بیش از سرطان، دیابت، نقص لوله عصبی و سندرم داون می‌باشد.

برخی علل ایجاد اوتیسم

تاکنون هیچ علت مشخصی برای (Autism spectrum disorder) ASDپیدا نشده امانظر می رسد مساله ژنتیک مهم باشدواختلال کروموزومی و مشکلات عصبی در افراد اوتیستیک مشاهده شدهاز طرفی بر نقش عوامل محیطی نیز تاکید و در خصوص اثرات احتمالی مواد غذایی ،سموم محیطی( مانند جیوه) ،رژیم غذایی ناکافی از نظر مواد مغذی وویتامین ، مشکلات سیستم ایمنی، استرسو حساسیت به واکسن به عنوان عوامل موثر ،بررسی های فراوان صورت گرفته است .

برخی مطالعات افزایش سطوح برخی نوروترانسمیترها مثل سروتونین ، گابا و فعالیت کولینرژیک را مشخص نموده اند .از طرفیاین فرضیه وجود دارد که اوتیسم میتواند حاصل آشفتگی در کارکرد سیستم ایمنی بدن باشد مثلا کودکان اوتیستیک به غذاهای خاصی حساسیت دارند و این مسئله باعث افزایش واکنشهای شیمیایی مخرب در بدن وایجاد ناهنجاریهای سیستم عصبی و بروز مشکلات رفتاری در ایشان می گردد .همچنین مشکلات گوارشی مانند یبوست ،نفخ و اسهال (که در این کودکان معمول است)، ظاهراً در تشدید علائم بیماری تاثیر دارد.

تحقیقات تغذیه ای کودک ASD

اغلب تحقیقات درمورد تغذیه این کودکان حول پنج محورزیراست که به اختصار به آن می پردازیم :

  • بهبود وضعیت گوارشی
  • تعادل میزان قند خون
  • مصرف بیشتراسید چرب چرب امگا-۳
  • اثر مواد معدنی و ویتامین های خاص
  • اثر مواد غذایی محرک و حساسیت زا

در اوایل دهه ۷۰ مرکزعقب افتادگی ذهنی در آمریکا در مقاله ای به رابطه غذا و اوتیسم اشاره و نشان داد که رژیم غذایی که خیلی زود شروع شود ، می تواند از پیشرفت بیماری اوتیسم جلوگیری گند . این تحقیقات بیانگراین بود که حساسیت غذایی و تغذیه هر کودکی منحصر به فرد می باشد. بسیاری از متخصصان معتقدند از آنجایی که گلوتن و کازئین هضم نشده با تحریک مخاط دستگاه گوارش موجب تحریک سیستم عصبی می شوند ،حذف گلوتن وکازئین ازرژیم غذایی میتواند موجب کاهش ناراحتی‌های معدی و روده‌ای شود .

ازطرفی با توجه به اینکه گلوکزغذای مغز است درمورد توجه به میزان متعادل قند خون خصوصا در مورد کودکان ASDکه علایم بیش فعالی را نشان می دهند تاکید بسیاری شده است.والدینی رژیم غذایی کودکان را رعایت می کنند ، بیان می دارند که رعایت رژیم غذایی سبب بهبود وضعیت کودکانشان می شود.

بطور مثال مادر یک کودک ایرانی ذکر می کند :" در مورد دختر خودم سارا این رژیم (فاقد کازئین وگلوتن) در یک دوره سه تا شش ماهه توانست به مقدار قابل توجهی عادت خود آزاری او راکاهش دهد که این نتیجه باعث خوشحالی ما شده بود ولی با بی دقتی یکی از اقوام و با دادن کیک کوچکی به سارا به طوری ناگهانی رفتار خود آزاری او به سرعت برگشت ".به نقل ازجناب اقای دکترحمید رضا پوراعتماد، آمده که "یکی از روش های درمانی که به عنوان مکمل در درمان اوتیسم استفاده می شود ،تغذیه درمانی است زیراکودکان اوتیستیک نسبت به گلوتن و کازئین حساسیت دارند".

البته رژیم درمانی کودکان اوتیستیک مخالفانی هم دارد بطور مثال محققان دانشگاه تکزاس با بررسی برخی تحقیقات که در گذشته و برپایه تئوری مربوط به دلایل اوتیسم انجام شده بود نشان دادند که یک رژیم غذایی بدون گلوتین و کازئین شرایط بیماران اوتیستیک را بهتر نمی کند و نمی تواند اختلالات آنها را کاهش دهد.

تغذیه در اوتیسم

از غذاها و یا مواد اضافه شده زیر خودداری کنید:

  • آب نبات و غذاهای پخته شده ی تجاری
  • نوشابه ها و آب میوه های دارای قند بالا
  • نیتریت ها
  • ام اس جی یا همان پروتئین های هیدرولیز
  • رنگ های مصنوعی
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • کنسانتره ها

در کل مواد غذایی ارگانیک مانند میوه و سبزیجات تازه که حاوی قند نبوده و فراوری هم نشده اند برای این گروه مناسبند.

برخی از حساسیت های غذایی رایج برای افراد اوتیسم:

  • گندم، گندم دارای سبوس جو دو سر، جو، ذرت
  • تخم مرغ، مرغ ، صدف
  • بادام زمینی
  • شیر گاو، ماست، بستنی، پنیر، شکلات
  • قند تصفیه شده، آسپارتامو ساکارین و کافئین
  • مواد افزودنی شیمیایی مانند دی اکسید سولفور و ام اس جی
  • مرکبات و سبزی تاجریزی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی
  • مخمر و الکل
  • سویا

سویا که اغلب به جای پروتئین های دیگر در رژیم غذایی افراد اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است بهترین انتخاب برای فرزند شما نباشد. بسیاری از افرادی که نسبت به غذاهایی مانند لبنیات یا گندم حساسیت دارند، نسبت به سویا نیز از خود عدم تحمل نشان می‌دهند. علت این است که پروتئین سویا بسیار شبیه پروتئین شیر است.اگر تصور می کنید که کودک شما دارای چنین مشکلی است به جای شیر سویا شیر سیب زمینی و یا برنج به فرزندتان بدهید؛ زیرا که پروتئین سویا شبیه به گلوتین و کیسین است.

تغذیه در اوتیسم

درمان اوتیسم

روش قطعی برای افراد اوتیستیک وجود ندارد ولی موثرترین روش درمان توان بخشی می باشد و هر روز تحت گفتار درمانی قرار بگیرند . در صورت لزوم جلسات کاردرمانی ذهنی کودک به طور منسجم برای کودک درنظر گرفته شود . البته برخی از دارو ها به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی می تواند مفید باشد. نکته مهم این است که برای درمان هیچ گاه دیر نیست و با روش های درمانی مناسب می توان به این کودکان کمک کرد .به گفته محققین موسیقی می تواند در بهبودی این افراد تاثیر به سزایی داشته باشد و باعث کاهش یا حذف کناره گیری و به توسعه ی کلامی و رشد گفتار در و کاهش اختلالات حسی و ادراکی کودکان وهمین طور حذف رفتارهای کلیشه ای این کودکان شود .

-------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits