دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از پوشک گرفتن کودکان با چند ترفند!
11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهترین سن از پوشک گرفتن کودکان/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با روشهای گرفتن کودک از پوشک آشنا شوید.

بهترین سن از پوشک گرفتن کودکان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با روشهای گرفتن کودک از پوشک آشنا شوید.

بهترین سن از پوشک گرفتن کودکان

از پوشک گرفتن بچه با بهترین روش

برای اینکه به راحتی و به درستی کودک را از پوشک بگیرید باید زمان و روش های درست ان را بدانید تا در این راه دچار مشکل نشوید چرا که اگر به درستی در این دوران با کودک رفتار نکنید مطمئنا کار شما سخت تر می شود و نتیجه نخواهد داد.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

کودکم چه وقت آمادگی دارد؟

اگر کودک، خودش از شما خواست که به او اجازه دهید از توالت استفاده کند، و یا ادای کسی را درآورد که به توالت می رود، یعنی از آمادگی لازم برای «شروع آموزش» برخوردار است. اگر هم فکر می کنید که کودکتان در آستانه این آمادگی قرار دارد، از او بپرسید آیا میل دارد دستشویی رفتن را امتحان کند؟ با این حال یادتان باشد که تحت فشار قرار دادن او کاری اشتباه است.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

آموزش دستشویی رفتن را چگونه آغاز کنیم؟

روشهای گرفتن کودک از پوشک

گاهی ممکن است کودک با وجود آمادگی برای آموختن دفع ادرار، از آن سر باز بزند و حتی از دفع مدفوع در توالت بترسد.ممکن است کودکتان برای آموختن کامل آداب دستشویی رفتن، ماهها وقت لازم داشته باشد که در طول این مدت، احتمالاً باید منتظر چندین بار توقف و سپس شروع دوباره باشید. گاهی کودکی در طی چند روز یا چند هفته، کنترل مثانه اش را به خوبی انجام می دهد، ولی ناگهان و بدون هیچ دلیل خاصی، به حالت اول برمی گردد و یا برای استفاده ی دوباره از پوشک التماس می کند که البته موضوعی غیر معمول نیست.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

زمان از پوشک گرفتن کودک

برگشتهای ناراحت کننده

شما باید بتوانید خودتان را با برگشتهای ناراحت کننده که در مسیر آموزش استفاده ی صحیح از توالت پیش می آیند، سازگار کنید:

گام اول

ابتدا باید مطمئن شوید که این بازگشت و کنترل نکردن ادرار، نتیجه عفونتی در مجاری ادرار نیست. خوب است بدانید که اگر پسر دارید و او ختنه شده است، احتمال این نوع عفونت بسیار کم است. با این وجود مشورت با یک پزشک، توصیه می شود.

گام دوم

این واقعیت را بپذیرید که شب ادراری همیشه طبیعی و نرمال، و پدیده ای مربوط به الگوی خواب است که اصلاح و تغییر رفتار یا مجازات، بر آن بی اثر است. مهارت در کنترل ادرار شب، به مرور کسب می شود و ممکن است حتی سالها طول بکشد. اجازه استفاده از پوشک در شب، و یا شلوارهای مخصوص لایه دار در روز، نشانه ناپایداری رأی والدین نیست، بلکه نشانگر درک صحیح آنهاست.

گام سوم

از خود بپرسید آیا تغییری در محیط زندگی کودک به وجود آمده است که توجه او را از کنترل مثانه منحرف کرده و باعث شده دوباره درخواست استفاده از پوشک کند؟

آیا نوزادی در خانواده متولد شده است؟

آیا در مهد مشکلی وجود دارد؟ مثلاً تغییری در برنامه کاری، بازدیدکنندگان، و ....

آیا کودک بیمار است؟ یا بیش از حد از فعالیتهای روزانه اش خسته می شود؟

اگر هیچکدام این موارد وجود نداشتند، باید بدانید که اغلب این بازگشتها در کودکان، فقط به این علت پیش می آید که توالت رفتن، تازگی اش را برای کودک از دست می دهد و در ضمن، استفاده از پوشک، خیلی راحت تر است.

گام چهارم

کار خود را با تغییر در نحوه آموزش موضوع، شروع کنید. مثلاً اگر قبلاً از کودک می پرسیدید « آیا دوست داری از لگن استفاده کنی؟» ازین به بعد به او بگویید «قبل از نشستن برای تماشای کارتون، از تو می خواهم بروی دستشویی!» و اگر در جواب شما گفت:«دستشویی ندارم.» به او بگویید:«تا وقتی این کار را نکند، تلویزیون روشن نخواهد شد.» البته حواستان هم باشد که روشن کردن تلویزیون، پاداش او به شمار نمی آید، بلکه اولاً بیان یک واقعیت است و ثانیاً یک پیامد!

طبق نظر پزشکان برای آنکه کودک توالت رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می کند یعنی مثانه یا روده ها به محض پرشدن، خالی می شوند. به طور کلی از 28 ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می کند و می توانند ادرارشان را کنترل کنند.بهترین فصل برای ازپوشک گرفتن بچه فصل بهار و تابستان است .کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید و چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

برای شروع پوشک تو پاش باشه ( صرف اطمینانتون ) و موقع دستشویی کودک باز کنید .او را در این مدت در خانه حبس نکنید و بهتر است مواقعی که بیرون از خانه هستید بیشتر مراقب باشید و یادآوری کنید که در مواقع لازم به شما بگوید تا او را به توالت ببرید.اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما 10 دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید و بعد از چند دقیقه دوباره او را به توات بازگردانید.برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می ترسند که برای حل این مشکل بهترین راه این است که به او توضیح دهید که این کار بدن او برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی او مهم است.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

چگونه می توانید به کودکتان برای از پوشک گرفتن کمک کنید؟

  • حدود 1 الی 3 دقیقه بعد از هر وعده غذا او را روی لگن بنشانید.
  • کودک را بیشتر از 5 الی 8 دقیقه روی لگن نگه ندارید. اجبار به نشستن طولانی مدت تأثیر منفی خواهد داشت.
  • برای نشاندن کودک روی لگن به زور متوسل نشوید.
  • نباید نشستن روی لگن برای کودک جنبه بازی و سرگرمی داشته باشد. چون کودک این کار را یک بازی قلمداد می کند و هدف اصلی از این کار را فراموش می کند.
  • برای استفاده موفقیت آمیز از لگن به کودک جایزه دهید، اما باج نه! باج را پیش از انجام کار و جایزه را پس از انجام کار می دهند.
  • در مورد پسران پس از پایان دو سالگی اقدام به از پوشک گرفتن او کنید
  • با زبان کودکانه فواید استفاده از لگن را برایش بازگو کنید.
  • در مراحل اولیه گرفتن از پوشک، اگر فرزندتان در خانه دسته گلی آب داد هرگز او را تنبیه و یا سرزنش نکنید. تنها کافیست به او تذکر دهید و او را با مهربانی تمیز کنید.
  • هر دو ساعت یک بار بین وعده های غذا فرزندتان را روی لگن بنشانید.
  • یک اسم رمز یا علامتی را برای اعلام نیاز به دستشویی به کودکتان آموزش دهید.
  • در این زمینه، کودکتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید. هر کودک ویژگی ها و توانمندی های منحصر به فردی دارد و مقایسه کار درستی نیست.
  • قبل و بعد از خواب روزانه و یا شبانه کودک را روی لگن بنشانید.
  • بعد از 2 یا 3 بار استفاده موفقیت آمیز از لگن دیگر به او پوشک نپوشانید و فقط از شورت یا شلوار استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که کودک در هوای سرد زودتر و بیشتر نیاز به دفع ادرار پیدا می کند.
  • تا حد امکان قبل از خواب و یا حین خواب به کودک مایعات و شیر ندهید تا جای خود را خیس نکند.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

اگر کودک شلوارش را کثیف کرد چه کنم؟


کثیف کردن شلوار در فرآیند از پوشک گرفتن کودک امری طبیعی است. پس صبر و شکیبایی پیشه کنید و آستانه تحمل خود را بالا ببرید تا از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنید. هر عکس العمل شما روی تربیت کودک و شکل گیری شخصیت کودک شما تأثیر گذار است.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

پیامدهای تنبیه کردن کودک در صورت کثیف کردن شلوارش
  1. ایجاد احساس تلخ گناهکار بودن در کودک
  2. لطمه زدن به اعتماد به نفس او
  3. بدبین و بی اعتماد کردن کودک نسبت به شما
  4. تحریک کودک برای مقابله به مثل (ممکن است برای لجبازی با شما عمداً شلوار خود را کثیف کند.)
  5. فراهم ساختن زمینه های ابتلا کودک به بیماری های جسمانی نظیر یبوست، سنگ کلیه، و سنگ مثانه

روشهای گرفتن کودک از پوشک

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits