دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه های درمان اسهال در کودکان
18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بهترین راه های درمان اسهال در کودکان:درمان اسهال شدید در کودکان/با دلگرم همراه باشید تا با مناسب ترین درمان های اسهال کودکان آشنا شوید.

درمان اسهال شدید در کودکان

با دلگرم همراه باشید تا با مناسب ترین درمان های اسهال کودکان آشنا شوید.

درمان اسهال در کودکان

درمان اسهال در کودکان

اسهال یا شکم‌روش و بیرون روی عبارت است از افزایش تعداد دفعات دفع مدفوع یا شل شدن مدفوع. اگرچه تغییر در تعداد دفعات اجابت مزاج و تغییر شکل، رنگ(زرد رنگ و سیاه رنگ شدن) و حالت مدفوع یا شل شدن آن گاهی اوقات مستقل از یکدیگر رخ می‌دهد، اما این دو تغییر غالباً همزمان با یکدیگر واقع می‌شود.

اسهال را باید از چهار عارضه‌ی دیگر شرح داده شده در زیر متمایز ساخت. هر چند این چهار بیماری همراه با اسهال هستند،

اما غالباً علل بروز و درمان متفاوت دارند. این چهار عارضه عبارت‌اند از:

  • بی‌اختیاری مدفوع که عبارت است از ناتوانی در نگه داشتن مدفوع و به تأخیر انداختن اجابت مزاج تا زمان مناسبی مانند رفتن به دستشویی.
  • نیاز ناگهانی به دفع مدفوع که آنقدر شدید است که اگر سرویس بهداشتی در دسترس نباشد، دفع بی‌اختیار انجام می‌شود.
  • تخلیه غیرکامل، در این حالت فرد بلافاصله پس از اجابت مزاج احساس می‌کند که دوباره باید به دستشویی برود و عمل دفع در بار دوم سخت‌تر انجام می‌شود.
  • دفع مدفوع بلافاصله پس از صرف غذا.

درمان اسهال در کودکان

اگر کودکی اسهال بشود چطور می توان آنرا از شرایط عادی افتراق داد ؟


مدفوع بچه در حال اسهال آبکی است و جریان دارد و اصلا قوام ندارد . بعضی از بچه ها مدفوع اسهالی دارند یعنی تعداد دفعات اجابت مزاجشان کم است ولی مدفوعشان آبکی است .

بعضی از بچه ها مدفوع اسهالی دارند ولی اجابت مزاج آنها در روز به سه بار نمی رسد . این بچه اسهال ندارد ولی مدفوع اسهالی دارد . اینها بیشتر مربوط به تغذیه ی کودک است یا بچه میوه ی زیاد می خورد یا نوشابه ی زیاد می خورد یا مواد نشاسته ای زیاد مصرف می کند و اینها باعث می شود که مدفوع بچه آبکی بشود ولی از سه بار بیشتر نشود . درمان اینها تغذیه ای است و باید تغذیه شان را اصلاح کنند .

درمان اسهال در کودکان

پیشگیری از اسهال کودک


اسهال از سه راه کودک را مبتلا می کند . یکی از راه آب آلوده ، غذای آلوده و دست آلوده است . در مورد آب آلوده باید گفت که مردم الان به مسافرت می روند و یک آبی را در جریان می بینند که از کوه به پایین می ریزد و فکر می کنند که خیلی زلال است و صورتشان را می شویند و مقداری از آنرا هم می خورند . باید توجه داشته باشیم که این آب اگر ظاهرش خوب است ممکن است که باطنش خطرناک باشد .

ممکن است که این آب از زمینهای کشاورزی که سموم دارد بگذرد و این سموم در آب نفوذ کرده و این آب مسموم است . ممکن است که آب به ویروس ها و میکروب ها آلوده باشد . ممکن است که هیچ کدام از اینها نباشد ولی آب قابل آشامیدن نباشد بدلیل املاح زیادی که این آب دارد .

مثلا ممکن است که بگویند این آب چاه است و زلال هم هست از این آب بخوریم . ممکن است که در این آب املاح باشد و این املاح برای سلامتی خوب نباشد. پس خانواده ها باید به آب توجه بکنند . دیگر اینکه وقتی به رستوران می روید و برای شما یک ظرف آب می آورند ممکن است که کارگر با دستش این ظرف را شسته باشد و دستش آلوده باشد و این آب قابل آشامیدن نباشد.

بهتر است که در راه از آب معدنی استفاده بشود واز لیوان های کاغذی هم استفاده بشود . از آب چاه استفاده نکنند و اگر می خواهند این کار را بکنند حداقل باید نیم ساعت آب را بجوشانند . در صورتی که اگر ما بخواهیم آب شهری را بصورت استریل به بچه بدهید باید یک دقیقه جوشیده بشود . در ضمن آب چاه معلوم نیست که املاحش قابل آشامید باشد یا نباشد . پس آب آلوده ممکن است که اسهال های ویروسی را بوجود بیارود . اگر شیر این بچه را با این آب درست کنند شیر بچه به نیتریت تبدیل می شود .

نیتریت در بچه یک بیماری شدید خونی در بچه ایجاد می کند که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود ممکن است که بچه از بیم برود و سعی کنند از آبی که نیترات کمتری دارد به بچه شان بدهند . ما نمی توانیم بگوییم که آب معدنی را می جوشانیم و به بچه می دهیم . ممکن است که نیترات آب معدنی تبدیل به یک ماده ی دیگری بشود که برای سلامت بچه خوب نباشد. پس باید از آب معدنی هایی که نیترات بسیار کمی دارند استفاده کنند و اگر اینها را بجوشانند مشکلی پیش نمی آید .

مسئله ی دیگر غذای آلوده است . الان فصل گیلاس است و من توصیه می کنم که به بچه ها گیلاس ندهید . زیرا کشاورز ما گیلاس در حال رسیدن را سمپاشی می کند که در معرض حشرات قرار نگیرد . شب سمپاشی می کند و گیلاس صبح وارد بازار می شود .

سم هم با آب از بین نمی رود . بچه گیلاس سم زده را می خورد و مسموم می شود . ما هرسال این مشکل را داریم که تعدادی بچه ی مسموم از خوردن گیلاس داریم که اسهال و استفراغ می گیرند . میوه هایی مثل هندوانه و خربزه که بسته است باید شسته بشود زیرا اگر روی آن آلوده باشد وقتی چاقو را در آن می کشیم آلودگی از بیرون به درون میوه می رود .

پس توصیه این است که اگر می خواهند به بچه هندوانه یا خربزه بدهند آنرا کاملا بشویند . میوه هایی که با دست از درخت جدا می شود مثل زرد آلود ، داخل این میوه ها را به بچه بدهند . بچه باید در حد معقول میوه بخورد. بچه نباید همراه با پدرش یک نصف هندوانه بخورد زیرا حتما اسهال می گیرد. تمام میوه ها ملین هستند بجز سیب . آب سیب باعث اسهال می شود ولی خود سیب این طور نیست.

مسئله ی دیگر سبزیجات است . خانم ها با دست سبزیجات را پاک می کنند بعد دستشان را به دهان خودشان و بچه شان می زنند. یکی از میکروب ها که باعث اسهال خونی می شود شیگل ها هستند که بچه با ده تا صد تا از این میکروب ها اسهال خونی می گیرد . در صورتیکه بچه بخواهد حصبه بگیرد باید ده میلیارد میکروب بخورد تا حصبه بگیرد .

بنابراین کافی است که این دست که با سبزیجات آلوده شده به لب بچه بکشند و بچه دچار اسهال خونی بشود. ما توصیه می کنیم کسانی که سبزیجات را پاک می کنند دستشان را به دهان خودشان هم نبرند . بعد از پاک کردن سبزی دستشان را بشویند . مدتی قبل که در یکی از شهرستان ها وبای دوره ای آمده بود ، متوجه شدند که خانم های خانه دار بیشتر مبتلا به وبا شده اند زیرا آنها سبزیجات را پاک کرده بودند و دستشان را خوب نشسته بودند . سبزیجات باید ضدعفونی بشود .

در هر لیتر آب یک قطره مایع ظرفشویی در آن بریزند و سه دقیقه تحمل کنند و بعد سبزی را خوب با آب بشویند که مایع شوینده روی آن نماند . این باعث می شود که سبزیجات شان ضدعفونی بشود . یکی از غذاهای آلوده غذاهایی است که با خامه پخته می شود یا شیرینی تر . کارگری که در شیرینی پزی کار می کند از صبح یک دستکش دستش کرده است و فکر می کند که این استریل است و با همان دستش روی شیرینی ها را خامه می ریزد و بعد در یخچال می گذارد . بعد بچه ها این را می خورند و اسهال می گیرند .

من توصیه می کنم که به بچه ها شیرینی تر داده نشود و اگر می خواهند شیرینی بدهند همان شیرینی های خشک را بدهند . کارگرانی که در رستوران غذا کار می کنند به ظاهر سالم هستند و مشکلی هم ندارند ولی ناقل هستند . اینها میکروب را در روده شان دارند و ممکن است که این میکروب را ماهها ناقل باشند . اگر وقتی از توالت می آیند دستشان را با آب و صابون نشویند و شروع به کار بکنند عده ی زیادی را مبتلا می کنند . ممکن است که این افراد مبتلا به انگل باشند .

وزارت بهداشت باید از آنها آزمایش بگیرند تا آنها سالم باشند. تا آنجا که می شود از سبزیجات و سالادهای رستوران استفاده نکنند. شستن دست با آب کافی نیست . الان در همه ی راههای کشور از مایع صابون می توان استفاده کرد . صابون ممکن است که آلوده باشد . در جاده ها از صابون مایع استفاده بکنند . قبل از غذا خوردن و قبل از شیر دادن به بچه بهتر است که مادر دستش را با آب و صابون بشوید .

درمان اسهال در کودکان

درمان اسهال کودکان

اسهال شدید تعداد دفعات دفع بیش از 10 بار در روز است. بدن آب زیادی از دست داده و بیش از 10 درصد از وزن بدن كم شده است و كودك سرپا نیست.

گاه بی‌هوش می‌شود كه در این حالت نیازمند سرم درمانی و بستری شدن در بیمارستان است.

در اسهال خفیف كه تعداد دفعات دفع یك تا دو بار در روز و گاه به سه تا پنج بار در روز می رسد، در كودكان زیر یك سال شیر مادر، سوپ و غذاهای معمولی مانند فرنی و در كودكان بالای دو سال نیز تغذیه معمولی ادامه یابد.

در اسهال متوسط نیز لازم است در دو ساعت اول ابتلا كمبود مایعات بدن با محلول ORS جبران شود و پس از آن كودك به تغذیه معمولی خود ادامه دهد. حتی كودكانی كه با شیرخشك تغذیه می‌شوند می توانند شیر خشك را مصرف كند.

هنگام ابتلا به اسهال از مصرف نوشابه‌ها و آب میوه‌های تجاری جدا خودداری شود.

دكتر خاتمی خطاب به والدین كودكان گفت كه مصرف دوغ و چای كم رنگ هنگام اسهال در كودكان توصیه می‌شود. در دوران اسهال توجه به دو مورد ضرورت دارد. در درجه اول تامین آب از دست رفته كودك با ORS و دیگر اینكه طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا تغذیه كودك برقرار شود تا از كم وزنی و سوء تغذیه كودك ممانعت به عمل آید.

در صورتی كه كودك بیمار تحت نظر پزشك بوده و دستورات لازم را رعایت كند، در مواردی ممكن است حتی اسهال تا 10 تا 15 روز ادامه یابد كه جای هیچگونه نگرانی نیست.

درمان اسهال در کودکان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

الهه | ۷ سال پیش
نوزاد سه ماهه من هر به سه تا چهار روز حتی پنج روز مدفوع میکند آیا باید به پزشک مراجعه کنم
0
1
احسان | ۷ سال پیش
سلام من دختر م دو سال و دو ماه دارد در روز 4تا5بار اجابت مزاج دارد و مدفوعوش هم قوام دارد لطفا راهنمایی کنید که نیاز به درمان دارد؟ممنون از دلگرم
0
0
مهشاد | ۷ سال پیش
بچه 4 ماهه من 4 روزه اسهال سبز داره امکان دارد از آب آلوده باشد که خودم خورده باشم؟
0
0

hits