دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه کودکی مهربان داشته باشیم ؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
همه ی پدرها و مادرها دوست دارند فرزند مهربانی داشته باشند. راههای تقویت خصلت مهربانی در کودکان را در دلگرم بخوانید.

تربیت کودک مهربان

چگونه کودکی مهربان داشته باشیم ؟

مهربانی یک ویژگی اخلاقی است که احساس بهتری را درون انسان های دیگر و خود فرد به وجود می آورد .

فرد مهربان ، همیشه عزیزتر و دوست داشتنی تر است و احساس بسیار خوبی به خودش دارد .

مهربانی تنها مختص انسان ها نیست ، مهربانی ، حیوانات و محیط زیست را هم شامل می شود .

اگر فکر می کنید که باید مهربانی را در کودکتان تقویت کنید تا وقتی تبدیل به یک بزرگسال شد ، اخلاق و رفتاری توام با مهربانی داشته باشد با ما تا انتها همراه شوید.

تربیت کودک مهربان

راهکارهای تقویت مهربانی کودکان

1- روابط اعضای خانواده ، عاملی بسیار مهم

کودکان اکثرا از پدرها و مادرها الگو می گیرند . وقتی کودکی در خانه نظاره گر رفتار پرمهر و محبت بین پدر و مادرش است . مهربانی و محبت کردن را فرا گرفته و سعی به تقلید می کند .

در واقع شما باید از خودتان شروع کنید . الگوی مناسب مهربانی برای فرزندتان شوید و با این راهکار ساده ، کودکی مهربان تربیت کنید .

در طول روز اتفاقات زیادی پیش می‌آید. از فرصت استفاده کنید و به دیگران محبت کنید. برای مثال هنگام خرید اگر سالمندی نیاز به کمک داشت به او کمک کنید.

پس از آن حتما به فرزندتان بگویید که چه احساس خوبی دارید. وقتی کودکتان ببیند که شما در طول روز با دیگران مهربان هستید شما را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهد و به مهربانی کردن روی می‌آورد.

2- فضای خانه ای بدون خشونت داشته باشید.

شما در حین تربیت کودکان قطعا چالش هایی خواهید داشت . ممکن است کودکتان با رفتاری باعث استرس شما شود . شما در این میان باید احساسات خود را کنترل کنید . خشونت پدر یا مادر در خانواده باعث دوری کودک از خصلت مهربانی خواهد شد . بنابراین رفتارهای خود را در مقابل کودک ، مدیریت کنید .

3- بر پذیرفتن اشتباهات خود اصرار کنید .

یکی از مسائل مهمی که در هر مرحله از تربیت کودک باید در نظر داشته باشید که به او یاد دهید چگونه اشتباهش را بپذیرد . به او یاد دهید که بحث و جدل ها طبیعی هستند و باید در اوج سختی ها هم رفتاری منصفانه داشته باشند .

اگر شما پدر یا مادری هستید که در هر شرایطی انصاف را رعایت می کنید و در پذیرفتن اشتباهات خود کوشا هستید ، کودک این دو مسئله ی مهم را از شما یاد خواهد گرفت .

مثلا اگر باعث ناراحتی همسرتان شدید در حضور کودکتان از او عذرخواهی کنید . به این شکل کودک یاد می گیرد که جبران کننده باشد و در نهایت تواضع ، فروتنی و مهربانی را از شما فرا خواهد گرفت .

4- تشویق به اندازه و اصولی کودک

پدر و مادری تحسین کننده باشید . بسیاری بر این باورند که اگر مرتبا کودک ، مورد تحسین و تشویق قرار بگیرد ، ممکن است پس از مدتی انجام کار درست ، به چشم او به شکل یک کار بزرگ نیاید و در واقع ارزش کار درست پیش او کمتر شود .این باور صحیح است و شما باید کودک را هر چند وقت یک بار برای رفتار درستش تحسین کنید .

اما به این مساله توجه کنید؛ هم بیش از حد تحسین کردن و هم به میزان خیلی کم تحسین کردن می توانند عواقبی داشته باشند.

5- به کودک بگویید که مهربانی خصلت قهرمانان است .

کودکان در این سن ، از قهرمانان کارتن ها ، فیلم ها و حتی بازی های کامپیوتری الگو می پذیرند .

شما در کنار کودکتان به تماشای فیلم و کارتن مربوطه بنشینید و افراد مهربان را به شکل قهرمان در ذهن او معرفی کنید .

به کودکتان بگویید قهرمان مهربان بیشتر نزد همه محبوب است و او را به رفتار مهربانانه تشویق کنید.

6- همراه کودکتان در کارهای خیر شرکت کنید .

سازمان‌ ها و موسسات زیاد خیریه وجود دارند که شما می‌توانید به همراه فرزندتان به آنجا مراجعه کرده و به صورت داوطلبانه کار خیر انجام دهید.

برای مثال برای آغاز سال تحصیلی یا سال نو می‌توانید با همراهی کودکتان لباس، کیف و لوازم‌ التحریر تهیه کنید و در جشن نیکوکاری شرکت کنید.

اگر برای گردش به دامان طبیعت رفته‌اید می‌توانید در پایان روز با کمک فرزندتان محیط اطراف را در جهت حفظ محیط زیست تمیز کنید و نایلون‌ها را جمع‌آوری کنید. این کارها تجربه‌های مفیدی برای کودک شماست تا احساس مسئولیت را در او ایجاد و تقویت کند.

7- مثبت اندیشی را تقویت کنید .

مثبت‌ اندیشی شما تاثیر زیادی روی فرزندتان خواهد داشت. از چیزهای کوچک زندگی لذت ببرید و این کار را به کودکتان نیز یادآوری کنید. در طول روز مثبت‌نگری را در موقعیت‌های مختلف به کار ببرید تا کودکتان آن را از شما بیاموزد و قدردان داشته‌هایش باشد.

8- به حیوانات رسیدگی کنید .

رسیدگی به حیوانات و دادن غذا به آنها مهربانی و احساس مسئولیت را در کودکان افزایش می‌دهد. اگر در منزل حیوان خانگی دارید در رسیدگی کردن و غذا دادن به آن کودک خود را سهیم کنید تا کم کم مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرد. برای پرندگان در باغچه منزل یا لبه پنجره دانه بریزید تا فرزند شما مهربانی را از شما بیاموزد.

9- بیشتر اوقات دعا کنید .

دعا کودک را فروتن می کند. او متوجه خواهد شد که نیروهایی در بیرون وجود دارند که قوی تر از آن هستند که او می تواند تصور کند. با این وجود، نباید این کار را به فرزند خود تحمیل کنید و اجازه ندهید که او کورکورانه از آن پیروی کند. در حین این عمل او را راهنمایی کنید. این کار با مثبت اندیشی در ارتباط است. دعا کردن باعث می شود که به پایان خوش باور داشته باشد. این کار به او کمک می کند که سپاسگذار شده و در نهایت مهربانی در قلب او را به همراه دارد.

7- در مورد همدلی صحبت کنید

به کودک خود بیاموزید که چگونه همدلی کند. سوالاتی بپرسید که به کودکتان کمک می کند تا نسبت به کسانی که با آنها بدرفتاری می شود، احساس همدلی داشته باشد. او را به واقعیت جهان به میزان زیادی آشنا کنید تا او بفهمد که چگونه است. اگر او از چیزی گله مند است و چیزی مانند «من هرگز نمی توانم چیزی که می خواهم را داشته باشم» می گوید، از این واقعیت استفاده کنید تا به او نشان دهید که چقدر خوش شانس است که بیشتر از آن چیزی دارد که اکثر مردم در اختیار دارند!

تربیت کودک مهربان

جالب است بدانید ، مهربانی باعث شادی می‌شود. در یک آزمایش، خردسالانی که خوراکی مورد علاقه خود را به فرد دیگری می‌بخشند که آن را «می‌خورد» و می‌گوید«به به»، احساس شادی بیشتری از خود نشان می‌دهند نسبت به کودکانی که تنها سهم خود را می‌خورند و به دیگری نمی‌بخشند. جالب اینکه خردسالانی که خوراکی درون بشقاب خود را با دیگری سهیم ‌می‌شوند ابراز شادی بیشتری دارند تا وقتی که کودک دیگر از بشقاب مجزایی مشغول خوردن می‌شود.

نتیجه گیری :

ما به عنوان والدین و آموزشگران در تلاشیم که کودکان را برای تحقق بهترین جنبه خود کمک کنیم تا استعدادهایشان شکوفا شده و در زندگی خود موفق شوند اما به نظر نمی‌رسد مهربان بودن و کمک کردن به دیگران هیچ مانعی در راه موفقیت فرزندان‌مان باشد.

آزمون واقعی برای پدر و مادر بودن دستاوردهای فرزندانمان نیست بلکه آن کسی است که آنها به آن تبدیل شده‌اند و نحوه رفتار آنها با دیگران در جامعه است. وقتی به کودکانمان مهربانی می‌آموزیم نه تنها آنها را برای موفقیت، آماده‌تر می‌سازیم بلکه بر همراهان و دوستان‌شان هم تاثیر مثبت می‌گذاریم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits