دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر بازی های کامپیوتری بر خشونت کودکان و نوجوانان
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله در رابطه با تاثیر بازی های کامپیوتری بر خشونت کودکان و نوجوانان بحث خواهیم کرد .

تاثیر بازی های کامپیوتری بر خشونت کودکان

در حال حاضر مسئله تاثیرگذاری خشونت در بازی‌های ویدئویی بر بازیکنان به خصوص قشر کودک و نوجوان، امری پذیرفته شده است و به غیر از تحقیقات معدودی که تاکید بر تاثیر گذار نبودن این گونه بازی ها دارند، اغلب پژوهش‌هادر نهایت تاثیرگذاری این بازی ها را بر ادراک، احساس و رفتار پرخاشگرانه تایید می‌کنند.

در بیشتر بازی‌های رایانه‌ای خشونت حرف اصلی را می‌زند. نابود کردن، از کار انداختن غیرجاندار، تخریب اموال، بالا بردن صدا با هدف ترساندن، درگیری تن به تن با هدف آسیب رساندن فیزیکی، گرفتن حیات موجود زنده از نمونه‌های مشاهده شده در بازی‌های رایانه­ای است.

- به طور کلی شرکت های بازی سازی به دلایل زیر بازی های خشن طراحی می کنند: 1-جذابیت در جهت اهداف سودگرایانه، 2-القا حس قدرت هرچند کاذب به بازیکنان، 3-شبیه سازی محیط های جنگی جهت تخلیه هیجانات روحی و القای اهداف سیاسی.

- به طور کلی بازی های خشونت آمیز تاثیرات زیر را بر کودکان دارد:

همذات پنداری و در نتیجه آموزش و تعلیم و تربیت در جهت منافع شرکت های تولید کننده بازی، تظاهر در رفتارهای خود آگاه و نا خود آگاه و ویران سازی دنیای کودکانه

- آنچه والدین در مورد بازی های ویدئویی بیش از حد خشونت آمیز لازم است بدانند، موارد زیر است:

- تحقیق در مورد بازی قبل از خرید آن

- افزایش سواد رسانه ای والدین وکودکان

- بازی کردن همراه با فرزند

- استفاده از رسانه‌ جایگزین مطمئن برای کودکان و نوجوانان

- اولویت دادن به تفریحات واقعی به جای بازی‌های مجازی و خشن

- استفاده از راهکارهای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

پرخاشگری و بازی های کامپیوتری

پرخاشگری و بازی های کامپیوتری

در بیشتر بازی‌های رایانه‌ای خشونت حرف اصلی را می‌زند. نابود کردن، از کار انداختن غیرجاندار، تخریب اموال، بالا بردن صدا با هدف ترساندن، درگیری تن به تن با هدف آسیب رساندن فیزیکی، گرفتن حیات موجود زنده از نمونه‌های مشاهده شده در بازی‌های رایانه­ ای است.

با توجه به علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به این نوع بازی‌ها، تجربه ذهنی رفتار خشونت آمیز و مشاهده آنها بدیهی‌ترین آثار این نوع بازی‌هاست.

اما تاثیر این نوع بازی‌ها بر رفتارها کودکان و نوجوانان موضوعی است که در نشست خشونت در بازی های رایانه ای به بررسی آن خواهیم پرداخت و چگونگی شناخت بازی‌های کامپیوتری مناسب و اثرات بازی‌های خشونت‌آمیز بر فرزندان را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به ارائه راهکارهایی خواهیم پرداخت که خانواده‌ها را در هدایت کودکان و نوجوانان خود در مواجهه با این نوع بازی‌ها کمک کند.

پرخاشگری و خشونت در بازی دیجیتال

پرخاشگری عکس العملی رفتاری نسبت به آسیبی است که از سوی فرد آسیب زننده سر می‌زند. پرخاشگری، به معنای تاثیرپذیری، احساس یا افکار پرخاشگرانه و برنامه یا تمایل محسوب نمی‌شود. از سویی دیگر، خشونت به اشکال شدید پرخاشگری، مانند حمله فیزیکی و قتل گفته می‌شود. همه انواع خشونت، پرخاشگری‌ها خشونت به حساب نمی‌آیند.

نتیجه گیری:
در حال حاضر مسئله تاثیرگذاری خشونت در بازی‌های ویدئویی بر بازیکنان به خصوص قشر کودک و نوجوان، امری پذیرفته شده است و به غیر از تحقیقات معدودی که تاکید بر عدم تاثیر گذاری این گونه بازیها دارند، اغلب پژوهش‌های متمرکز بر این حوزه، در نهایت تاثیرگذاری این بازیها را بر ادراک، احساس و رفتار پرخاشگرانه تایید می‌کنند. (ماهنامه مطالعات بازی دریچه خرداد 95)بنابراین طبق مطالب گفته شده در نشست لزوم توجه به نظام رده بندی سنی برای استفاده از بازی‌های ویدئویی ضروری می‌نماید و این امر می‌بایست مورد توجه والدین، متولیان آموزش، کارشناسان و سیاستگذاران این حوزه قرار بگیرد تا میزان آسیب رسانی ادراکی، عاطفی، گفتاری و رفتاری کودکان و نوجوانان در اثر استفاده از این گونه بازی ها کاهش یابد.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits