دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهار نقش مادر در تربیت فرزندان
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تربیت کودک شاید مهم‌ترین و سخت‌ترین کاری باشد که کسی در زندگی انجام می‌دهد. والدین هردو به یک اندازه در تربیت کودک نقش دارند، مهمترین نکته هماهنگی والدین و مشورت آنها با هم برای تربیت یکسان است.

نقش مادر در تربیت فرزندان چه می باشد ؟

با مادر شدن نقش تربیت کننده اصلی نیز به زن داده می‌شود. در یک شرایط مطلوب مادر نقش مربی و آموزش دهنده اصلی را ایفا می‌کند و پدر به عنوان همراه، به کمک مادر آمده و سعی می‌کند روشی که باهم توافق کرده‌اند را انجام دهد.

مادر از تمام زیر و بم فرزندش خبر دارد و اگر پدر در مسائل مهم تربیتی مثل ارزش‌های اخلاقی، رفتاری، تحصیلی، تنها نظر خود را اعمال کند معمولا نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود. بهتر است پدران در زمینه‌های ورزشی، فکری و تجربه‌های خارج از منزل با کودک همراه شوند تا مادر بتواند راحت‌تر آموزش‌های لازم را به کودک بدهد.

بر اساس تحقیقات، حضور پدر در آموزش‌های شخصی مثل مراقبت‌های روزانه و بهداشتی مثل نظم، توالت، مسواک و تغذیه، باعث اختلاف نظر بین والدین شده و ممکن است منجر به جر و بحث‌هایی شود که کودک در آن خود را مقصر دانسته و روی او تاثیر منفی می‌گذارد.

بسیار مهم است که والدین، بخصوص مادر، پیش از تصمیم برای بارداری، مشاوره‌های قبل از بارداری و تربیت فرزند را دریافت کرده باشند و نقش پدر در تربیت فرزندان و دیگر بخش‌های تربیتی مشخص شده باشد.

چهار نقش مادر در تربیت فرزندان

جایگاه مادران در ساختار یک جامعه بسیار حیاتی است، به این حد که میزان پیشرفت یا شکست یک جامعه را می‌توان ناشی از تربیت صحیح یا غلط مادران و به طور کلی والدین دانست. مادر شدن 4 نقش اساسی را برای او ایجاد می‌کند که در ادامه شرح داده‌ایم.

1- مادر، قلب خانه

از دیرباز شوهر را به عنوان مغز و زن را قلب ازدواج می‌دانند. ارتباط قلب و مغز دائمی است و هیچکدام بدون دیگری کارآیی مفیدی ندارند، اما مادر شریان اصلی حیات یک خانواده است و سیگنال‌های حیاتی را پیوسته به شوهر ارسال کرده و مرد آن را به سراسر خانواده ارسال می‌کند. با این حال لازم است که پدر و مادر در تمام زمینه‌ها با هم مشورت کنند و تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند که این موضوع تاثیرات مفید خود را بر فرزندان خواهد گذاشت. در این راستا لازم است که پدر و مادر آموزش‌های لازم را نیز فرا بگیرند تا بدانند که چه چیزی را باید برای فرزندان خود بخواهند.

نقش مادر در تربیت کودک

2- مادر، چراغ یادگیری است

یکی از نقش های مادر در تربیت فرزندان آموزش اصول و مهارت‌های مختلف است. مادر با شناخت کافی از فرزند، می‌داند که چه ویژگی‌های شخصیتی، مطالعات علمی و مهارت‌های عملی را در فرزندش رشد دهد. او می‌تواند این مسائل را به همسرش گوشزد کرده و بهترین راه را برای پیشرفت فرزند انتخاب کنند. توجه داشته باشید که انتخاب بهترین سبک فرزندپروری می‌تواند به تحقق این امر کمک شایانی کند.

3- مادر یادگیرنده و معلم است

مادران همزمان با اینکه معلم فرزندشان هستند، کسانی هستند که باید مثل دانش آموزی مشتاق کنار دختر و پسرشان باشند و حتی از ایده‌ها و نظرات آن‌ها استفاده کرده و یاد بگیرند. این مسئله کودکان را تشویق می‌کند که خود و استعدادهایشان را پرورش داده و بتوانند فرد مفیدی باشند.

همچنین مادر باید فرزند بزرگتر را برای آموزش دادن به فرزند کوچکتر تشویق کرده و مهارت‌های معلمی را در فرزند بزرگتر ایجاد کند. تمام این تاثیرات مثبت از شما یک مادر خوب و نمونه می‌سازد که به بهترین شکل به رشد و ارتقای فرزند خود اهمیت می‌دهد.

4- مادر، هماهنگ کننده مسئولیت ها

سوال اصلی مادران این است که چگونه می‌توانم هم فرزندم را آموزش دهم و هم کارهای خودم را انجام دهم؟ یا به عنوان یک مادر شاغل چگونه به بهترین شکل نقش مادری خود را ایفا کرده تا کودک دچار کم و کاستی نشود؟

توجه کنید که بهترین راه، این است که با خلاقیت، کاری کنید که کودک از آموزش‌هایی که به او می‌دهید لذت ببرد و در حین تفریح، یاد هم بگیرد، نه اینکه آموزش‌ها شبیه یک کلاس درس خشک و سرشار از نصیحت و انتقاد باشد.

همچنین به کیفیت رابطه‌تان هنگامی که هستید بیشتر توجه داشته باشید و برنامه ریزی صحیحی برای کار و فرزند خود داشته باشید. مادر عاقل و هوشیار می‌داند که زندگی فصل‌های مختلفی دارد و با سرمایه گذاری روی فرزند و تربیت درست او، در آینده از مزایای داشتن یک فرزند با شخصیت، مهربان، سالم و متعهد بهره مند می‌شود.

separator line

نقش پدر در تربیت فرزندان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits