دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفندهای بسیار کارآمد برای یادگیری و آموزش جدول ضرب به کودکان
46
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آموزش جدول ضرب به کودکان : یادگیری جدول ضرب یکی از پایه ای ترین و مهم ترین مفاهیم ریاضی محسوب می شود .

یادگیری جدول ضرب راحت برای کودکان

سوال مهمی که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده، این است که آیا روشی وجود دارد که فرزندان راحت تر و بهتر بتوانند جدول ضرب را یاد بگیرند؟ تسلط بر جدول ضرب ، مهارتی حائز اهمیت است که کودکان باید پیش از ورود به دوره متوسطه نسبت به یادگیری آن اقدام نمایند. از این رو به کارگیری روش هایی جذاب از سوی والدین امری مهم تلقی می شود.

امروزه میتوان از گزینه های زیادی برای یاددهی بهتر جدول ضرب به کودکان همچون انواع نرم افزار های یادگیری جدول ضرب ، قرار دادن صفحه حاوی جدول ضرب در جلوی دید ، تعیین جایزه و طرح بازی های آموزشی… استفاده نمود.

2. قرار دادن صفحه حاوی جدول ضرب در جلوی دید

یادگیری جدول ضرب راحت برای کودکان

یکی از روش هایی که می تواند یادگیری جدول ضرب را برای کودکان آسان کند ، قرار دادن صفحه حاوی جدول ضرب در جلوی دید می باشد.

این روش یک روش موثر اما قدیمی است. در اولین قدم یک جدول مشابه جدولی که در تصویر مشاهده می کنید درست کنید. سپس با همراهی کودک را تشویق کنید تا جدول را حل کند. در گام بعدی جدول تکمیل شده را در جایی (مثلاً درب اتاق خواب ، درب یخچال ، کمد ،کنار رایانه) قرار دهید که فرزندتان به طور مرتب آن را ببیند.

سرانجام زمانی در اوقات فراغت را به حفظ و یادگیری آن اختصاص دهید. به یاد داشته باشید ، هرچه بیشتر جدول جلوی دید قرار گیرد احتمال یادگیری آن افزایش می یابد.

2. پیش زمینه یادگیری را فراهم سازید

همانگونه که پیش از دویدن می بایست راه رفتن را بلد باشید آشنایی با مفاهیم اولیه در اولویت قرار دارد. ترجیحا از جدول ۲ و ۵ و ۱۰ آموزش را شروع کنید زیرا این الگو های موجود از نظم بیشتری برخوردارند. در مراحل یادگیری جدول ضرب عدد ۲، کودک می تواند از انگشتان خود کمک بگیرد.

در جدول ضرب ۱۰ تمامی اعداد یکسان هستند. یاد آور شوید تمامی اعداد ضرب در ۱۰ به ۰ ختم می شود و اعداد ضرب در ۵ به ۵ یا ۰ ختم می شوند. پس از تسلط کافی بر ۲ و ۵ و ۱۰، یادگیری مابقی اعداد نیز راحت تر خواهد شد.

3. برای یادگیری بهتر به دنبال یافتن ترفند باشید

یکی از روش های بسیار تاثیرگذار در یادگیری جدول ضرب ، استفاده از ترفندهای به یاد ماندنی می باشد. ریاضی سرشار از الگوها و ترفند هاست بطور مثال برای یاددهی ضرب عدد ۹ در ۱، دو دست خود را باز کنید سپس یک انگشت را ببندید چند انگشت باقی می ماند ؟ ۹ انگشت پس حاصل ۹ است.

برای ضرب ۲×۹ دو انگشت را می بندیم ۸ انگشت باقی می ماند پس یکان حاصل ضرب عدد ۸ می باشد و به همین ترتیب تا اخر می توانید از این الگو پیروی کنید. هنگام آموزش این ترفندها به فرزندانتان ، آنها را تشویق کنید تا در رابطه با علت استفاده از این تکنیک ها و استدلال های ریاضی موجود، سوال بپرسند.

آموزش جدول ضرب به کودکان

4. گوش کردن به موسیقی (یاددهی جدول ضرب با شعر)

والدین می توانند با آموزش شعر های کودکانه موزیکال که در رابطه با جدول ضرب هستند یادگیری آن را برای فرزندان خود ساده کنند.

گوش دادن به برخی از آهنگ ها در عین جذابیت ، یادگیری بیشتر به همراه دارد. ما توصیه می کنیم از ویدیوهای تهیه شده توسط ، Mr.DeMaio ، مدرس دوره ابتدایی آمریکایی که با استفاده از ترفندهای هوشمندانه از آهنگ های پاپ برای آموزش جدول ضرب استفاده می کند و در یوتیوب به اشتراک می گذارد ، استفاده کنید.

5. آموزش جدول ضرب با طرح بازی

یادگیری ریاضی با بازی بسیار موثر است. در این بازی دو بازیکن لازم است . هر بازیکن ، یک کارت را بیرون می کشد. به عنوان مثال در یک کارت عدد ۳ و در کارت دیگر عدد ۷ وجود دارد اولین نفری که پاسخ صحیح را بگوید برنده می شود و هر دو کارت برای او می شود. در آخر آن کسی که تعداد کارت های بیشتری دارد برنده است.

6. طراحی خلاقانه

گل هایی مشابه شکل فوق رسم کنید. در مرکز گل عددی که قصد ضرب آن را دارید بنویسید سپس در گلبرگ های کوچک اعداد یک تا ۱۲ را نوشته و در گلبرگ های بزرگ تر حاصل ضرب اعداد را یادداشت کنید. این کار با برانگیخته کردن خلاقیت کودکان موجب ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن می شود.

آموزش جدول ضرب به کودکان

7. آزمون

برای ارزیابی به طور مرتب و نه مداوم ، دانش آنها را بیازمایید. هنگامی که به این نتیجه می رسید که کودک شما تسلط کافی را به دست آورده ، از آنها امتحان بگیرید. بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که هیچ درگیری ذهنی ای در میان نباشد . هنگامی که در راه رفتن به مدرسه هستید یا منتظر اتوبوس هستید زمان مناسبی برای این کار است.

همچنین سعی کنید برنامه ها را به طور منظم و در ساعات مشخص انجام دهید و از پرسیدن بدون مقدمه بپرهیزید تا از القای حس اضطراب جلوگیری کرده باشید.

8. در ازای یادگیری جایزه تعیین کنید

برای تلاش آنها جایزه ای در نظر بگیرید. توجه داشته باشید تشویق کودکان رابطه مستقیمی با ترغیب آنها در موارد گوناگونی از جمله یادگیری جدول ضرب دارد. به خاطر داشته باشید که این تشویق صرفا به دلیل پاسخ های درست نیست بلکه اگر کودک ضمن تلاش های فراوان قادر به پاسخگویی نباشد تشویق می تواند او را به پشتکار و تلاش بیشتر ترغیب کند.

همچنین ، به خاطر داشته باشید در صورت اشتباه بودن پاسخ آنها را تنبیه نکنید. یادگیری می بایست با تجربه ای لذت بخش همراه باشد. امیدواریم از این نکات لذت برده باشید از توجه شما دوستان سپاسگزاریم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (46 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا پور | ۳ سال پیش
مثه همیشه دلگرم عالی بود
6
3

hits