دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه برخورد والدین با دختر نوجوان
30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بسیاری از خانواده ها برای تربیت دختران خود نگران هستند. دوره نوجوانی به دلیل فراز و نشیب هایی که دارد، گاهی موجب بروز مشکلاتی میان خانواده ها و نوجوانان می گردد. با ما همراه باشید تا نحوه برخورد با دختر نوجوان را آموزش دهیم.

نحوه رفتار با دختر نوجوان

نحوه برخورد با دختر نوجوان، در رشد و ادامه زندگی او در بزرگسالی، نقش بسیار پر رنگی دارد. علی الخصوص در انتخاب همسر. بسیاری از والدینی که از رفتارهای فرزند دختر خود رضایت ندارند و به مرکز مشاوره مراجعه می کنند، دارای رابطه ی مناسبی با دختر نوجوان و یا جوان خود نیستند.

آن ها عنوان می کنند که دختر نوجوان درس نمی خواند و یا به طور افراطی از موبایل، اینستاگرام و تلگرام استفاده می کند. گویی دختر نوجوانشان معتاد به موبایل شده است.

در بیشتر مواقع نیز پای یک پسر غریبه هم در میان است و به اصطلاح دختر نوجوان، دوست پسر دارد. البته شکایت والدین همیشه محدود به این چند مورد نمی شود و موارد بسیار شدید تری را نیز شامل می شود.

نحوه برخورد با دختر نوجوان

با دختر نوجوان خود چگونه رفتار کنیم ؟

1. در رفتار با دختر نوجوان تحقیر و مقایسه ممنوع

حواستان باشد بزرگترین اشتباهی که دخترتان را از شما دور می کند، تحقیر کردن او در جمع و حتی در خلوت است. او را به خاطر نقطه ضعف هایش تحقیر نکنید و موفقیت های دیگران و شکست هایش را بر سرش نکوبید.

دخترتان را همانطور که هست بپذیرید و از او به تناسب استعدادها و توانایی هایش انتظار داشته باشید. مطمئن باشید او نیز استعدادها و توانایی های خودش را دارد. در پیدا کردن استعدادهایش و رفع نقاط ضعفش به او کمک کنید.

2. در برخورد با دختر نوجوان خود دائما نگران او نباشید

گاهی والدین آنقدر نگران دختر نوجوانشان هستند که او را شدیدا محدود می کنند و تحت کنترل خود قرار می دهند اما متاسفانه دختران، در اکثر موارد، در برابر فشار والدین به دروغگویی رو می آورند و در مورد فعالیت ها و دوستانشان به والدین دروغ می گویند.

بنابراین به جای محدودیت بیش از حد سعی کنید مهارت روبرو شدن با خطرات را به دخترتان بیاموزید، به او یاد دهید چگونه تنها به کلاس زبان برود، در برابر شماره های ناشناسی که به او زنگ می زنند یا برایش پیامک می فرستند چه واکنشی بهتر است داشته باشد.

3. در تربیت دختر نوجوان تمام کارها را شما انجام ندهید

در نحوه برخورد با دختر نوجوان به او مسئولیت هایی را واگذار کنید. نباید همه کارهایش را شما انجام دهید. اینکه اجازه نمی دهید دست به سیاه و سفید بزند، همه کارهای خانه و حتی کارهای شخصی او را انجام می دهید، شما را تبدیل به یک مادر خوب نمی کند، بلکه باعث می شود دخترتان به یک فرد مسئولیت گریز تبدیل شود.

به او وظایفی را محول کنید و اجازه دهید مسئولیت کار و عواقب خوب و بدش کاملا به عهده خودش باشد.

4. در برخورد با دختر نوجوان پرخاشگری او را کنترل کنید

اجازه دهید به فرزندتان که خودش را ابراز کند، اما برخی محدودیت ها وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید. دختر نوجوان شما ممکن است بخواهد یک لباسی را بپوشد که با آن موافق نیستید یا شاید بخواهد یک لباس مضحک گران قیمت داشته باشد.

به خاطر داشته باشید ارزش های خود را و سعی کنید به صحبت منطقی با او بپردازید. او ممکن است خود را با دوستانش مقایسه کند، پس او را از خود دور نکنید و اجازه دهید انتخاب کند. برای نحوه صحیح برخورد با پرخاشگری دختر نوجوان در کنار او باشید.

اگر دختر نوجوانتان را می بینید غم انگیز است از او علت را بپرسد و اگر او نمی خواهد صحبت کند، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما شما می توانید شانه و تکیه گاهی باشید که او روی آن گریه کند.

به او بگویید که همیشه دوست دارید حرف های او را بشنوید. به خاطر داشته باشید که شما خودتان مانند او بودید، اما از آن زمان به خوبی گذر کرده اید. گاهی ممکن است تمایلی به حرف زدن نداشته باشد، بنابراین فقط کنار او بمانید بدون آنکه او را مجبور به حرف زدن کنید.

5. نحوه رفتار پدر با دختر نوجوان

اگر بخواهم بگویم که فرزند شما چگونه همسر آینده اش را انتخاب می کند، موضوع رفتار پدر را باید اشاره کنیم. هر چقدر پدر مهربان تر و منطقی تر برخورد کند، احتمالاً فرزندش در آینده ازدواج موفق تری خواهد داشت.

هر چقدر رفتار پدر با دختر نوجوان، نامناسب و ناپسند باشد، احتمال آسیب به او و یا انتخاب غلط همسر در آینده بیشتر خواهد بود. در واقع به طور ناخودآگاه، دختر نوجوان شما، فرزندی شبیه به پدر و یا جانشین پدر را انتخاب خواهد کرد.

برخورد والدین با دختر نوجوان/نحوه برخورد با دختر نوجوان

6. ایجاد محیط امن در خانه عاملی مهم در تربیت دختر نوجوان

اولین و مهمترین پایگاه و تکیه گاه برای دختر نوجوانتان باید خانه ای باشد که در آن زندگی می کند. سعی کنید محیط خانه را آرام نگاه دارید. محیط پرتنش و پر از دعوای خانوادگی او را از خانه و والدین فراری خواهد داد.

7. اجازه دهید دختر نوجوانتان شما را راهنمایی کند

با او صحبت کنید. از او مشورت بخواهید. زمانی که اظهار نظر می کند، مکث توأم با تفکر داشته باشید تا به باارزش بودن زمینه های ذهنی خودش فکر کند. حتی از او راهنمایی بخواهید. مسائلی را مطرح کنید و طوری نشان دهید که شما مشتاقانه منتظر راهنمایی ها و ایده های خلاقانه او هستید.

8. افزایش آگاهی و مطالعه در مورد نوجوانی و انتقال اطلاعات به فرزند

در رابطه با مراحل رشد انسان و تغییرات هر مرحله به ویژه نوجوانی تا آنجا که می توانید اطلاعات کسب کنید. هر قدر دانش شما درمورد نحوه برخورد با دختر نوجوان بیشتر باشد، کمتر در رویارویی با مسائل غافلگیر و مستأصل خواهید شد. علاوه بر این با فرزندانتان نیز در مورد ویژگی های سن نوجوانی صحبت کنید.

مثلا وقتی دختر نوجوانتان بداند همه دخترهای هم سن و سالش نگران ظاهر و قیافه خودشان هستند و این یک ویژگی وابسته به سن است بیشتر احساس آرامش خواهد کرد.

می توانید در این مورد حتی از خاطرات خودتان هم با او حرف بزنید و به او بگویید شما هم در نوجوانی نگران جوش های صورتتان بوده اید و فکر می کردید همیشگی خواهند بود و اینکه این موضوع در آن زمان چقدر ذهنتان را به خود مشغول کرده بود اما حالا اثری از آن ها نمانده است.

9. در رفتار با دختر نوجوان موضع خود را مشخص کنید

گاهی خیلی از مشکلات بین شما و او به این خاطر اتفاق می افتد که به روشنی و وضوح با او صحبت نمی کنید. بهتر است خواسته هایتان را در مورد رابطه با دوستان و همکلاسی ها، زمان برگشتن به خانه، شرکت در مهمانی ها و استفاده از اینترنت، موبایل و ... مشخص کنید.

به روشنی با ذکر دلایل منطقی قوانین و انتظارات خود را توضیح دهید.

10. تصمیم گیری را به دختر نوجوانتان یاد بدهید

مهارتی مهم که دختران نوجوان باید یاد بگیرند «تصمیم گیری» است. دختران را در تصمیمات خانواده شریک کنید. مثلا در انتخاب پرده و دکوراسیون خانه نظر او را بپرسید.

او را در موقعیت هایی قرار دهید که تصمیم گیرنده نهایی خودش باشد. یادگیری مهارت تصمیم گیری در دوران نوجوانی به او کمک می کند در تصمیم های مهم زندگی به درستی عمل کند و همه جوانب یک امر را بسنجد.

طرز برخورد با دختر نوجوان/ نحوه برخورد با نوجوانان دختر

11. به خلوت دختر نوجوان خود احترام بگذارید

دختر نوجوان شما دوست دارد بیشتر وقتش را در اتاقش تنها باشد، شعر بخواند یا حتی برای درس خواندن تنها در اتاقش بنشیند و در اتاقش را ببندد. دوست دارد یک حریم خصوصی داشته باشد.

وقتی در اتاقش را می بندد، اتاقش را قلمرو سلطنت خود فرض می کند. دوست دارد هر طور خودش دوست دارد در آنجا پادشاهی کند. به خواسته او، تا حدی که قوانین خانه تان اجازه می دهد، احترام بگذارید و هرگز سرزده و بدون اینکه در بزنید به اتاقش وارد نشوید مگر اینکه یک دلیل منطقی و مهم داشته باشید.

12. مهم ترین راهکار تربیت دختر نوجوان: به او اعتماد کنید

دخترتان تا زمانی که باور نکند به او اعتماد دارید به شما اعتماد نخواهد کرد و تلاشتان بی فایده خواهد بود. اعتماد یک پل دوطرفه است، بنابراین به او اعتماد کنید و این را با رفتارتان به او نشان دهید و به او بیاموزید ما در برابر اعتمادی که به هم داریم، مسئول هستیم.

البته فراموش نکنید اعتماد باید آگاهانه و هوشیارانه باشد، بهتر است این اعتماد را از سال های آغازین نوجوانی شروع کنید.

13. تحسین و انتقاد درست عاملی مهم در رفتار با دختر نوجوان

وقتی کار یا مسئولیتی را به خوبی انجام می دهد از او تشکر کنید و به خاطر کار خوب تحسینش کنید. منطقی و درست از او تعریف و تمجید کنید، به کار خوبی که انجام داده است، اشاره کنید.

این اصل را هنگام انتقاد کردن از او هم رعایت کنید و به کار اشتباهی که انجام داده است اشاره کنید و کل وجود او را به خاطر کار اشتباهی که انجام داده، زیر سوال نبرید.

چند قانون در برخورد والدین با نوجوانان

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ ۵ مشکل رایج بین نوجوانان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (30 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits