دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های خلاقانه و جذاب آموزش دروس به کودکان
10
زمان مطالعه: 11 دقیقه
جذاب کردن آموزش به کودکان چه در خانه به فرزند عزیزتان و چه در محیط های آموزشی برای دانش آموزان و آموزگاران اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله به معرفی روش هایی سرگرم کننده و خلاقانه پرداخته ایم. اگر به دنبال یادگیری هر چه بهتر فرزندان و دانش...

روش های آموزش خلاقانه دروس به کودکان

به عنوان یک آموزگار یا یکی از والدین اغلب جذاب کردن آموزش به دانش آموزان یا کودکان می تواند چالش باشد. اگر روش های سنتی یادگیری آنها را درگیر نمی کند وقتش رسیده به چیزی خارج از این چارچوب ها فکر کنید. توجه آنها را با روش های یادگیری شخصی، خلاق و مربوط به تکنولوژی جلب کنید.

شخصی کردن یادگیری کودکان

ترکیب علایق مشخص دانش آموز در یادگیری

وقتی به علایق دانش آموزان توجه نشان دهید درگیر کردن آنها با درس و هیجان زده کردن آنها برای مفاهیم درسی آسان تر می شود. به عنوان یک معلم، زمانی را برای سوال از دانش آموزان درباره سرگرمی هایشان و علایقشان کنار بگذارید. اگر ممکن است، راهی برای ترکیب علایق دانش آموزان با آموزش پیدا کنید.

همچنین به دانش آموزان اجازه بدهید در کلاس موضوعی برای بحث پیشنهاد کنند یا چیزهایی را که دوست دارند بقیه بچه ها هم ببینند و استفاده کنند با خودشان به کلاس بیاورند مثلا کتاب، بازی یا اپلیکیشن هایی که از آنها خوششان می آید.

به عنوان والدین کودک روش هایی را با مفاهیم آموزشی برای ابراز علایق فرزندتان پیدا کنید. اگر به کامیون ها علاقه دارند کتاب ها یا بازیهای آموزشی درباره کامیون ها را پیدا کنید. اگر اهل موسیقی است از پارتیتور (صفحه نت نویسی شده) برای کشف اعداد کسری در موسیقی استفاده کنید.

تطبیق یادگیری دانش آموزان با نیازهایشان

وظیفه نشناسی است اگر فرض کنیم همه بچه ها به یک روش و یک اندازه یاد می گیرند. به عنوان معلم ها و والدین اهمیت نیازهای ویژه آموزشی هر کودک را بررسی و درک کنید. ممکن است بعضی بچه ها با ساکن نشستن مشکل داشته باشند. تعیین کنید چطور بهتر یاد می گیرند؛ آیا یادگیرنده های شنوایی هستند یا دیداری یا فیزیکی؟ از این اطلاعات برای سازماندهی برنامه درسی در آموزشگاه یا خانه استفاده کنید. اگر یادگیرنده های دیداری هستند در اطراف آنها حر کت کنید؛ تعداد زیادی تصویر را در درس هایتان بگنجانید.

اگر درباره سبک یادگیری دانش آموزان یا فرزندان مطمئن نیستید، یک کوئیز یا ارزیابی سریع برای ایده گرفتن در این باره امتحان کنید. منابع آنلاینی برای این ارزیابی ها هست. اگر متخصصی را در این زمینه می شناسید می توانید از او کمک بگیرید.

فراهم کردن شرایط آموزش بچه ها به همدیگر

وقتی بچه ها مسئول یادگیری خودشان یا دیگران شوند برای یادگیری هر چه کامل تر دروس تشویق می شوند.

به عنوان یک آموزگار شرایطی را برای آموزش بچه ها به یکدیگر فراهم کنید. برای هر دانش آموز یک موضوع تعیین کنید و از آنها بخواهید مطلبی در رابطه با این موضوع تهیه کنند؛ حالا مسئولیت کلیات و جزئیات این موضوع بر عهده آنها است.
وقتی مطلب را آماده کردند آنها را مجبور کنید اطلاعات را به گروهی کوچک از دانش آموزان یا کل کلاس ارائه دهند. بچه ها را مجبور کنید دو به دو یا در گروه های کوچک با هم کار کنند. به جای کمک گرفتن از شما، آنها را تشویق کنید برای حل هر مشکلی به همدیگر تکیه داشته باشند و یادگیری را جذاب کنید.

یک دانش آموز را که نسبت به بقیه بیشتر سوال می پرسد با دانش آموزی که روی موضوع تسلط دارد تیم کنید. به این ترتیب دانش آموز پرسشگر از دیگر دانش آموزان سوال می پرسد و آنها را هم در موضوع درگیر و در کلاس فعال می کند.

به عنوان یکی از والدین، فرصتی را فراهم کنید تا فرزندتان آنچه را یاد گرفته است به شما یاد دهد. اگر کودکتان برای حل مسئله ای در تلاش است به آنها جواب را نگویید. به جای آن، از او سوالاتی مشخص درباره مفهوم درسی بپرسید، مثل چطور می دانی ....؟ یا راه حل های این مسئله چیست؟

درگیری با یادگیری دانش آموز یا فرزند

وقتی دانش آموزان یا فرزندانتان درحال درس خواندن یا شرکت در یک فعالیت آموزشی هستند به آنها بپیوندید. اگر شما شرکت کننده ای فعال در آموزش آنها شوید به عادات درس خواندن و مهارت های حل مسئله آنها شکل می دهید و در احساس شادی آنها برای یادگیری چیزی جدید شریک می شوید.

اگر شک کنند که شما نمی خواهید در یادگیری یا درسی مشخص به آنها کمک کنید به سادگی فکر می کنند آن فعالیت یا درس ارزش زمان گذاشتن ندارد.

با تک تک دانش آموزان یا فرزندانتان وقت بگذرانید. بیشتر بچه ها دوست دارند توجه جداگانه شما را به خودشان ببینند چون به آنها احساس مهم بودن می دهد. وقتی نیاز به تایید دانش آموز در یادگیری را برآورده کنید احتمالا بیشتر پذیرای آن درس می شوند. وقتی فرزندانتان نشسته اند درس بخوانند شما هم برای خودتان مطالعه کنید.

قابل دسترس و عملی کردن یادگیری

فراهم کردن یادگیری و آموزش عملی

وقتی دست ها و ذهن بچه ها همزمان مشغول یا درگیر باشد بهتر اطلاعات را به دست می آورند. این کار با افزایش دروس و فعالیت هایی که نیازمند صحبت کردن، گوش دادن و حرکت کردن دانش آموزان باشد انجام می شود. این نوع دروس و فعالیت ها برای فراگیران مزایای فعالیتی، شنیداری و دیداری دارد.

می توانید برای عملی کردن آموزش یا یادگیری عملی این چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • پروژه های هنری و کاردستی بیشتری در آموزش دروس بگنجانید.
  • بچه ها را مجبور کنید برای موقعیت های یادگیری مختلف به محیط اطراف حرکت کنند.

دانش آموزان را با توجه به نقاط ضعف یا نقاط قوتشان گروه بندی کنید. فعالیت هایی را برای آنان فراهم کنید که کشف یک موضوع، یادگیری دیداری، شنیداری و بیانی آنها را درگیر کند.

تدارک سفرهای علمی برای دانش آموزان

سفرهای علمی فرصتی را فراهم می کند تا دانش آموزان مفاهیم انتزاعی یا ذهنی فرا گرفته شده در کلاس را با دنیای واقعی مرتبط کنند. شما به عنوان یک معلم می توانید گردش های علمی را انتخاب کنید که یادگیری عملی را بالا می برد. مثلا، اگر درباره دولت ملی خود آموزش می دهید می توانید دانش آموزانتان را به ساختمان مجلس ببرید. به عنوان یکی از والدین می توانید از زمان و منابع کمی خلاقانه تر استفاده کنید.

فرزندتان را برای دیدن نقاشی های مورد علاقه اش به یک موزه هنری ببرید یا برای تجربه تاریخ ملی تان به یک سایت تاریخی خارج از شهر ببرید. کار دیگری که می توانید برای عملی کردن یادگیری کودک انجام دهید ثبت نام او در یک اردوی عملی یا معرفی او به دوستتان برای کارآموزی است.

کمک به دانش آموزان در به کار گیری تخیلاتشان

به جای چک کردن یا محدود کردن تصورات بچه ها به خلاقیت و تصورات آنها شاخ و برگ بدهید. خلاقیت آنها را با طراحی دروسی برای تشویق آنها به استفاده از کارهای هنری و کارهای دستی، اجرای نقش در نمایش یا مکالمه یا فعالیت هایی مثل این پرورش دهید. وقتی درباره مقامات قضایی به دانش آموزان یاد می دهید دانش آموزان را مجبور کنید یک دادگاه تقلیدی در کلاس برگزار کنند. وقتی دانش آموزان کم سن و سال تر درباره لباس های تاریخی مطالعه می کنند از آنها بخواهید برای یک ارائه رسمی تر مثل اشخاص تاریخی موضوع مورد نظر لباس بپوشند.

شرایطی را برای کودکتان فراهم کنید تا برای نشان دادن خودشان در یادگیری دروس به شکل های مختلف آزاد باشند. برای افزایش و بهبود یادگیری دانش آموزان به آنها برای پروژه شان گزینه های مختلف و اجازه انتخاب بدهید. مثلا می توانید به آنها اجازه دهید بین نوشتن یک داستان، کشیدن یک نقاشی یا اجرای یک واقعه تاریخی برای یک درس تاریخی یکی را انتخاب کنند.

بازی های آموزشی

بعد از آموزش یک درس به دانش آموزانتان یا خواندن یک مفهوم با کودکتان به آنها اجازه دهید برای ارزیابی دانسته های جدیدشان یک بازی آموزشی انجام دهند.

با یک سرچ سریع در اینترنت یک بازی آموزشی مربوط پیدا کنید یا یک اپلیکیشن آموزشی مناسب برای کودک را روی تبلتتان دانلود کنید.
یک بازی بر اساس بازی های برنامه های تلویزیون یا دوره مسابقات کمتر شناخته شده برای مرور دروس بسازید.
دانش آموزان را برای بازی های تخته ای یا بازی های کارتی تشویق کنید.

مربوط کردن مفاهیم ذهنی به دنیای واقعی

دانش آموزان طی دوران تحصیلی با تعداد زیادی مفاهیم انتزاعی آشنا می شوند که با زندگی آنها غیر مرتبط به نظر می رسد. وقتی درسی جدید یاد می دهید لازم است برای آنها توضیح دهید افراد چطور روزانه از این مفاهیم استفاده می کنند.
برای یادگیری بهتر دروس ریاضی و تجاری، از فرزندتان بخواهید یک دکه یا مغازه آب میوه فروشی مثالی درست کنند. آنها را تشویق کنید قیمت آبمیوه ها را تعیین کنند، فهرست موجودی مغازه را نگه دارند و برای پول حساب و کتاب کنند.

از دانش آموزان بخواهید جدیدترین مقالات یا کلیپ های تلویزیونی مربوط به آنچه را در مدرسه یاد می گیرند پیدا کنند.

بچه ها را مجبور کنید به نحوه های مختلف نقش بازی کنند:

  • برگزاری یک دادگاه تقلیدی
  • میزبانی یک تالار و فراخواندن هر فرد به تالار به عنوان یک شخصیت مهم تاریخی
  • اجرای نمایش هایی از یک جنگ معروف
  • برگزاری یک جلسه مثالی از ملل متحد

ترکیب بازی ها و تکنولوژی در آموزش دروس

تعیین پروژه های دیجیتال

بچه های این دوره نسل آموزش دیجیتال هستند؛ آنها تکنولوژی را دوست دارند و در استفاده از آن ماهر هستند. از علاقه آنها برای استفاده از تکنولوژی با ترکیب آن در تکالیف درسی استفاده کنید.

به جای نوشتن یک گزارش، بگذارید تجربه هایشان را با یک دوربین دیجیتال ثبت کنند و به شما گزارش دهند.
به دانش آموزان اجازه دهید از کامپیوتر و تبلت برای انجام تحقیقات استفاده کنند.
از دانش آموزان بخواهید وبسایت و ویدئو کلیپ یا پادکست بسازند.
برای بچه ها شرایطی فراهم کنید تا منابع اینترنتی و کتابی مورد نیاز برای انجام تکالیفشان را بخوانند.

به کارگیری تکنولوژی در دروس

به عنوان معلم ها و والدین، می توانید یادگیری را با به کارگیری علاقه دانش آموزان برای هر چیز دیجیتالی سرگرم کننده کنید. علاوه بر ارائه و آموزش شفاهی دروس می توانید استفاده از وسایل دیجیتال برای ارائه دروس را در برنامه آموزشی بگنجانید.

اگر معلم هستید ویدئوهای کوتاه آموزشی را در آموزشتان ترکیب کنید. اگر پدر مادر هستید استفاده از این ویدئوها برای توضیح مفاهیم باعث می شود کودکتان با میل و اشتیاق دروس را یاد بگیرد. برای یادگیری یک زبان جهانی به کودکانتان یاد بدهید چطور کلمات را با کدگذاری به ذهن بسپارند.

روش های جذاب و خلاقانه آموزش به کودکان

تماشا کردن یا گوش دادن به برنامه های آموزشی

توضیح شفاهی دروس و مطالعات سنتی را با ویدئوها، پادکست ها و بازی های آموزشی ترکیب و تکمیل کنید. بچه ها در طول توضیح دروس ممکن است سر به هوایی و بی توجهی کنند؛ به این ترتیب ممکن است با اطلاعات شنوایی- دیداری جذب آموزش دروس شوند. اطلاعات مربوط به آنچه را بچه ها یاد می گیرند نشان دهید و گوش کنید. به عنوان جایزه ای برای تکمیل یک پروژه عالی ادبیاتی می توانید دانش آموزان یا فرزندانتان را به دیدن تئاتر ساخته شده بر اساس آن شاهکار ادبی ببرید.

بازی های الکترونیک و اپلیکیشن های آموزشی برای بچه ها

اپلیکیشن های آموزشی و بازی های الکترونیک نقشی بارز در آموزش مفاهیم پایه به بچه ها دارند. وقتی از این وسایل به عنوان یک مکمل آموزشی برای روش های سنتی یادگیری استفاده شود این ابزار آموزشی مکمل می تواند عملکرد دانش آموزان کلاس را بالا ببرد. مزایای دیگر استفاده از این ابزار آموزشی شامل موارد زیر است

  • بهبود مهارت های آموزشی کودکان
  • مهارت های انتقال مفاهیم و دسترسی به آنها
  • ارائه روش های آموزشی جایگزین
  • استفاده از وقت آزاد در برنامه و ساعات آموزشی

نکته ای مهم

بازخوردهای دانش آموزان و کودکان را مرتب چک کنید به خصوص وقتی روش یا ابزاری جدید را در کلاس امتحان می کنید. این کار به شما کمک می کند بهتر متوجه شوید چه نوع ابزار و تکنیک هایی تعادلی درست بین سهل آموزی و چالش برانگیز بودن موضوعات درسی برای کلاس ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان

علت و درمان اختلالات یادگیری در کودکان

چگونه مفاهیم اقتصادی را به کودکان آموزش دهیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits