دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۹ راهکار طلایی برای از بین بردن ترس کودک از حمام
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترس کودک از حمام در هر رده سنی ممکن است برای کودک دلبندتان پیش بیاید. ما برای کم کردن و یا از بین بردن این مشکل راه حل های بسیار راحت و کاربردی در نظر داریم.

چطور به ترس کودکمان از حمام کردن کمک کنیم ؟

آیا شما هم در کودکتان ترس از حمام را با اینکه همیشه قبلا از آن لذت می برد دیده اید؟ شما تنها نیستید! این مطلب را بخوانید و با روش هایی موثر برای اینکه وقت حمام کردن به کودکتان خوش بگذرد آشنا شوید.

وقتی ترس کودکتان از حمام کردن بیشتر می شود چه می کنید ؟

ممکن است کودکتان در ابتدا معصومانه ترسش را فقط با کمی اعتراض و گریه ابراز کند اما این ترس تا جایی ادامه پیدا کند که دیدن هر وسیله ای از حمام مثل لیف او را فراری بدهد.

چطور به ترس کودکمان از حمام کمک کنیم

ما با استفاده از این نکته ها، چند راهکار را برای از بین بردن ترس کودک از حمام امتحان کردیم:

1. کودکتان را در وان خالی از آب بگذارید

ممکن است کودکتان با دیدن وان پر از آب حمام نکند. او را ابتدا در وانی خالی از آب بگذارید و بعد آب را باز کنید.

2. تا حد ممکن لباس هایش را از تنش در نیاورید

بعضی از کلنجارهای حمام بردن کودکان با درآوردن لباس ها شروع می شود. سعی کنید وقتی کودکتان در وان نشسته است لباس تنش باشد بعد با بالا آمدن آب در وان لباسش را از تنش در بیاورید. لباس اضافه احتمالا استرس و اضطراب او را به آرامی کم می کند و این تغییر حالت را برای او آسان می کند.

3. گرمای آب را تست کنید

یک حمام گرم و گرمای اضافه می تواند آرامش بخش باشد. شاید بد نباشد بخواهید وقتی فضای حمام سرد است یک وسیله گرمایشی را روشن کنید یا در تابستان یک وسیله خنک کننده هم می تواند دمای فضا را برای شما بهتر کند.

4. به علاقه های کودکتان در حمام توجه کنید

مثلا اگر کودکتان از تماشای چشمه ها و آبشارها و ... در طبیعت لذت می برد؛ سعی کنید از شیر آب که کمی چکه می کند و وان پر از آب، تصویری خوشایند از اینها برای او بسازید. علاقه کودکتان به حمام کردن را کشف کنید و از آن به نفع خودتان استفاده کنید. شاید او به قایق، اردک، اقیانوس یا برکه علاقه داشته باشد.

5. او را با اسباب بازی ها و کتاب های مربوط به حمام کردن آشنا کنید

حتی اگر کودکتان برای حمام اسباب بازی دارد، چند اسباب بازی جدید ممکن است حواس او را از ترسش کمتر کند و بیشتر به او خوش بگذرد.

بازی کردن شما با اسباب بازی هایش باعث می شود به آنها واکنش بیشتری نشان دهد. می توانید تمام این وسایل را در یک قفسه نگه دارید تا قارچ به وجود نیاید و فضای حمام نامرتب نشود.

برای اینکه از این اوقات نهایت لذت را ببرید، حمام کردن را برای کودکتان به تجربه ای جدید که تا به حال انجام نداده است تبدیل کنید. مثلا از یک "موشک فواره ای" برای پاشیدن آب روی او استفاده کنید.

6. به جای لیف از دست هایتان استفاده کنید

اگر کودکتان در برابر لیف مقاومت نشان می دهد از دست هایتان استفاده کنید. احتمالا آنها برای او ملایم تر است و از وسایل حمامی که او را نارحت می کند یکی کم می شود.

7. دلیل مخفی ترس او را پیدا کنید

بیایید فرض کنیم کودکتان از آب می ترسد. مثلا پاشیدن آب روی دستش او را به گریه می اندازد. در این حالت، با بزرگ کردن نکات مثبتی که آب دارد ترسش را کم کنید.

یا از کف شور حمام می ترسد و فکر می کند او هم از آن پایین می رود. برای او توضیح دهید که فقط آب از کف شور (راه آب حمام) پایین می رود. به او نشان دهید که چطور اسباب بازی ها در وان مانده اند و پایین نرفته اند.

8. به ترس کودکتان اعتنا کنید

اینکه شکایت های فرزندتان را هنوز اعتراضی دیگر یا واکنشی دفاعی در نظر بگیریم آسان است اما وقتی این کار را می کند احساسات او را نادیده نگیرید. اینکه احساسات او را کم اهمیت جلوه دهید مشکل را بدتر و غیرقابل حل می کند.

9. حمام کردن را برای او به تجربه ای مثبت تبدیل کنید

شما موقع حمام کردن کودکتان مضطرب هستید و آن را دردسری در پیش رو می بینید یا آرام و راحت هستید؟ بچه ها به این رفتارها توجه می کنند!

آهنگ های کودکانه و شاد بخوانید. برای آسان تر کردن این تجربه اسباب بازی ها و کتاب های جدید بخرید.

نتیجه گیری :

تجربه نشان داده است، بعد از به کارگیری این راهکارها بچه ها به صورت معمولی حمام می کنند و حتی از آن خوششان می آید. با استفاده از شیر آب باز، وسیله گرمایشی در فضای سرد حمام و اسباب بازی های جدید این تجربه را برای خودتان و کودکتان راحت و مفرح کنید.

وحشت کودک از حمام یکی از چالشی ترین وظایف پدر مادری است که با این راهکارها می توانید به از بین رفتن ترس کودک از حمام امیدوار باشید.


بیشتر بخوانید :

علت ترس نوزادان و کودکان چیست؟

ترس کودک در شب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits