دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خود ارضایی کودکان : علل و درمان خودارضایی در کودکان
23
زمان مطالعه: 11 دقیقه
خود ارضایی کودکان: خود ارضایی در کودکان بدون تخیلات و تصورات جنسی و صرفاً جهت تخلیه ی هیجانی و کسب لذت و رفع تنش صورت می گیرد. خود ارضایی در کودکان، معمولاً غیرارادی و بدون برنامه ریزی قبلی است و حتی ممکن است ...

خودارضایی در کودکان

خود ارضایی در کودکان، به علت کنجکاوی و کاوش ناحیه ی تناسلی شروع می شود. هر چند در نوجوانان و بزرگ ترها که به مرحله بلوغ رسیده اند، خود ارضایی، همراه با تخیلات و تفکرات جنسی و به منظور ارضای غریزه ی جنسی صورت می گیرد.

ولی خود ارضایی در کودکان ، بدون تخیلات و تصورات جنسی و صرفاً جهت تخلیه ی هیجانی و کسب لذت و رفع تنش صورت می گیرد. خود ارضایی در کودکان، معمولاً غیرارادی و بدون برنامه ریزی قبلی است و حتی ممکن است، بدون شرم و در حضور دیگران صورت گیرد.

در دوره نوپایی ، بچه ها همزمان با رشد عمومی و آشنایی بیشتر با محیط اطراف به کشف نقاط مختلف بدن خود پرداخته و در می یابند که لمس بعضی از نقاط بدن با لذت همراه است. خود ارضایی در کودکان چیزی بیش از کنجکاوی در مورد اندامهای جنسی است وممکن است کودک یکبار در هفته و یا گاهی حتی تا چندین بار در روز به آن بپردازد.

علل خودارضایی در کودکان

1 وجود انگل های روده ای

بعضی از کودکان انگل روده ای مثل کرمک دارند .
هنگام شب کرمک از داخل روده به خارج از مقعد حرکت میکند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودکان می شود . کودکان با خارش این ناحیه ، سبب تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت میکنند که خود میتواند مقدمه ای جهت شروع خودارضائی شود .

2 عفونت های ادراری

کودکان خصوصا دختران ، به علت کوتاهی مجرای ادراری ، مستعد عفونت های ادراری هستند . عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش واژن میشود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند . تکرار این مسئله ممکن است ایجاد خودارضائی در کودکان کند .

3. عدم رعایت بهداشت پس از دفع مدفوع

کودکان و خصوصا دختران به علت نزدیکی مقعد و قسمت تناسلی در صورتی که پس از دفع مدفوع ، شستشو و نظافت کامل صورت نگیرد ، ممکن است باقیمانده ی مدفوع ، باعث ایجاد التهاب ، سوزش و خارش این ناحیه را فراهم کند .

4 نوازش های بی مورد و غلط

بعضی از مادران و بزرگترها برای خنده ی کودکان ، شدیدا آنها را قلقلک میدهند . نوازش زیاده از حد ناحیه ی شکم ، ناحیه ی تناسلی و کشاله ی رانها میتواند ایجاد تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت در کودک شود و زمینه را برای شروع خودارضائی فراهم کند .

5 مالش دادن بدن

حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین یا روی اشیای سخت مثل عروسک ، تشک و بالشت در کودکان امری عادی و معمولی است. هر چند این حرکات بیشتر اتفاقی و جهت سرگرمی و بازی انجام داده میشود ولی در صورت عدم ممانعت والدین و اصطکاک و مالش افراطی ناحیه ی تناسلی، کودکان ممکن است به تحریک جنسی برسند و تشویق به تکرار این کار شوند و نهایتا منجر به خودارضائی شود.

6. دستکاری آلت تناسلی

بعضی از کودکان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود میکنند و دایما با آلت تناسلی خود بازی میکنند . در صورت عدم پیشگیری والدین از این کار ، استمرار و دستکاری مکرر آلت تناسلی توسط کودکان ، میتواند باعث تحریک آن ها و خودارضائی شود .

7. بیماری پوستی و قارچی ناحیه ی تناسلی

وجود بیماری های پوستی مثل کهیر روی اعضای تناسلی یا وجود ناراحتی ها ی قارچی در ناحیه ی تناسلی ، میتواند ایجاد التهاب و خارش و در صورت عدم درمان و استمرار ، ایجاد خود ارضائی کند .

8. شست و شوی افراطی ناحیه ی تناسلی

بعضی از والدین، خصوصاً آن هایی که وسواس دارند، ممکن است جهت شست و شوی کودکان در دست شویی یا حمام، بیش از حد وسواس به خرج دهند. تماس و لمس بیش از اندازه ی دست با آلت تناسلی کودکان ممکن است باعث تحریک جنسی آنان شود.

9. مواجه شدن با صحنه های جنسی

کودکانی که شاهد روایط جنسی والدین هستند یا صحنه های مستهجن و زشت جنسی را از طریق دیدن فیلم های سکسی مشاهده می کنند و هم چنین کودکانی که مورد سوء استفاده ی جنسی، توسط کودکان دیگر یا بزرگ سالان قرار می گیرند، بیش تر مستعد انجام دادن خودارضایی هستند.

10. محرومیت از محبت والدین

کودکانی که به هر دلیل، مثل فوت والدین، جدایی و طلاق، غیبت های طولانی والدین در منزل، بیماری های جنسی و روحی شدید آن ها، از عاطفه ، عشق و محبت والدین، خصوصاً مهر مادری محروم باشند و جام وجودشان از عشق و محبت والدین لبریز نشود، منزوی و تنها می شوند، این کودکان، عشق و محبت را در خود جست و جو می کنند و دچار خود دوستی ( Self Love) می شوند و برای تسکین و آرامش خود، راهی جست و جو می کنند که یکی از این راه ها، خود ارضایی است.

11. کودکان منزوی و تنها

کودکانی که نتوانند با اجتماع ارتباط برقرار کنند یا نتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه ی دوستی برقرار کنند و از بازی با دوستان و اسباب بازی های خود، به لذت و شادی نرسند، یا به نوعی هم بازی ندارند، احساس ناکامی و طرد شدگی و سربار و زائد بودن می کنند و فکر می کنند کسی آن ها را دوست ندارد.

برای این که این کودکان، رنج ناشی از تنهایی را کاهش دهند به دنبال راهی جهت کسب لذت بر می آیند که آسان ترین راه کسب لذت خود ارضایی است.

12. کودکان مضطرب

کودکانی که به هر دلیل دچار اضطراب جدایی، اضطراب امتحان، ترس از مدرسه، ترس از جمع و انواع فوبیا و ترس های بیمارگونه می شوند، برای رهایی از این اضطراب ها و ترس ها و رفع تسکین الام خود، ممکن است به خود ارضایی روی آورند.

13. کودکان عصبی

کودکانی که با هر مسئله ای، عصبی و ناگهان دچار انفجار هیجانی می شوند، برای این که از زیر بار فشار این هیجان رهایی پیدا کنند، به گفته ی فروید، دچار خود ارضایی اضطراری می شوند.

تشخیص خود ارضایی کودکان

تشخیص خود ارضایی کودکان مخصوصاً در بچه های کوچک خیلی سخت است .وقتی والدین به دنبال اطلاعاتی راجع به رفتارهای عجیب کودک خود هستند ، باید خود ارضایی را در تشخیص های افتراقی خود قرار داد . یک مصاحبه ی دقیق راجع به رفتار های کودک توسط پزشک و ضبط ویدئویی آن می تواند تشخیص را تعیین کند و مانع از اضطراب والدین وبررسی های غیر ضروری در کودک شود . یکی از مهمترین علائم خود ارضایی کودکان این است که اگر حواس کودک را پرت کنیم ، دست از عمل خود بر می دارد .. به محض آنکه تشخیص خود ارضایی در یک کودک گذاشته شد ، باید به دنبال هدف کودک از انجام این رفتار بود

درمان خودارضایی کودکان

1. اهداف واقعی داشته باشید.

کنارگذاشتن کامل خودارضایی غیرممکن است. این واقعیت را بپذیرید که کودک شما آن و لذاتش را فهمیده است. تنها چیزی که شما می توانید آن را کنترل کند، مکان انجام این کار است.چشم پوشی از آن فقط در حمام و اتاق خواب یک کار معقول است. ممکن است به کودک خود بگویید؛ بهتر است آن را هنگامی که خسته ای در اتاق خوابت انجام دهی؛ اگر خودارضایی برای شما اهمیتی ندارد دیگر جایی که در آن خودارضایی انجام شود مهم نیست، زیرا کودک شما می فهمد که می تواند آن را آزادانه و در هر شرایطی انجام دهد.

2. کودک خود را چک کنید

کودک خود را تنها در این لحظات تنها بگذارید وبه اودائماًنگاه نکنید، نباید اورا از خوابیدن بر روی شکم منع کنیدو یا اگرمشاهده کردید که دست هایش را در وسط پاهایش قرار دادهاو را مورد بازخواست قرار ندهید.

3. حواس کودک را پرت کنید

نخست، سعی کنید حواس کودک خود را به سمت اسباب بازی یا فعالیتی خارجی منحرف کنید. اگر این کار میسر نشد، او را تفهیم کنید: می دانم که این حس خوبی است و انجام دادن آن در اتاق یا اتاق خواب بلامانع است اما، آن را در وسط خانه یا در حضور افراد دیگری انجام نده. در زمان ۴یا ۵سالگی کودکان به احساسات افراد دیگر حساس هستند و اینکه باید تنها در خلوت خودارضایی نمایند را درک می کنند. کودکان خردسال ممکن است برای انجام این کارمجبور به رفتن به اتاق خود شوند.

4. این عمل را با پرستار کودک درمیان بگذارید

از مراقب یا معلم کودک بخواهید تا به خودارضایی ابتدا با پرت کردن حواس کودک واکنش نشان دهد. اگر این کار میسر نشد آنها باید توجه کودک را با عباراتی مانند بیا من و تو الان اینجا و از کنار هم بودن لذت ببریم و بازی کنیم. در مدرسه باید عمل خودارضایی تنها هنگام چرت زدن مورد بی توجهی واقع شود.

5. داشتن تماس جسمی با کودک

برخی از کودکان درصورتی که در آغوش کشیدن و نوازش بیشتری را در روز دریافت کنند کمتر دست به خودارضایی می زنند. سعی کنید اطمینان یابید که کودک شما روزانه دست کم روی هم رفته یک ساعت خاصی محبت فیزیکی شما را اخذ می کند.

6. اشتباهات متداول

رایج ترین اشتباهی که والدین انجام می دهند تلاش برای رفع کامل خودارضایی است. این کار منجر به ناتوانی می شود که والدین مجبورند از آن غفلت کنند. کودکان نباید به خاطر خوارضایی مورد تنبیه فیزیکی شوند، نه بر سر آنها فریاد زده شود و نه صحبتی از آن گفته شود. خودارضایی را به عنوان کاری بد، کثیف، شریرانه یا غیرشرعی برچسب نزنید و دستان کودک خود را نبندید یا از هرگونه محدودیتی در این مورد خودداری کنید. همه این شیوه ها تنها به مقاومت و احتمالا بعدا به بازداری های جنسی منجر می شوند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟

  • در صورت مشاهده موارد زیر فوراً تماس بگیرید:

  • کودک شما به طور مستمر در حضور افراد دیگر به این کار ادامه می دهد.
  • -فکر می کنید کودک شما توسط شخصی برای این کار تحریک شده است.
  • -کودک شما در جهت ارضاشدن از طریق دیگران تلاش می کند.
  • -احساس می کنید کودک شما غمگین یا افسرده است.
  • -شما انتظار هیچ گونه خودارضایی را از کودک خود را نداشتید.
  • -این عمل در ظرف یک ماه بهبود نمی یابد.
  • سؤالات یا نگرانی های دیگری دارید.

سن خودارضایی در کودکان

در تحقیقی که در یک کلینیک آمریکایی روی 280 پسر و 300 دختر 2 تا 5 ساله که تحت نظر بوده اند، ملاحظه شد که 34 درصد پسران و 21 درصد دختران تنها دچار خود ارضایی یا دستکاری دستگاه تناسلی هستند. این آمار ( در جوامع غربی) در سنین بالاتر و اواسط دبستان افزایش چشمگیر داشته و حتی تا 60 درصد گزارش شده است.

در 15 تا 19 ماهگی، هر دو جنس، خود انگیزی تناسلی ( genital self-stimulation) را آغاز می کنند. احساس لذت از تماس ملایم ناحیه ی تناسلی حاصل می شود. این احساسات به همراه میل عادی برای کاوش بدن، سبب علاقه ای طبیعی به لذت خودارضایی در این دوره می شود. توجه کودک به دستگاه تناسلی خود که اغلب ناشی از کنجکاوی و کاوش است، امری نسبتاً شایع است. آمار کشورهای غربی، میزان خود ارضایی را در حدود یک سوم کودکان کم تر از 10 سال می دانند .

در کدام یک از کودکان خود ارضایی کم تر است؟

اکثر کودکان در دوره ای از سنین رشد، آلت تناسلی خود را از روی کنجکاوی دستکاری می کنند ولی تعدادی از آن ها خود ارضایی می کنند.

سرگرمی اصلی و بهتر بگوییم، شغل اصلی کودکان، بازی است. کودکان با انجام دادن بازی های متنوع و مفرح، به شادی و لذت می رسند. بهترین تفریح و لذت کودکان، بازی کردن است

عوارض خود ارضایی در کودکان چیست؟

از قدیم الایام، عوام اعتقاد داشتند که خود ارضایی، باعث کوری، عقیمی و ناتوانی جنسی، دیوانگی و جنون، کم خونی، دردهای مفصلی و صدها بیماری دیگر می شود.

هر چند امروزه ثابت شده است که هیچ کدام از بیماری های فوق، در اثر خود ارضایی ایجاد نمی شود، ولی والدین حق دارند که نگران سلامتی فرزندشان باشند و به بی ضرر بودن خود ارضایی شک داشته باشند، چون در عمل و در کلینیک با جوانانی مواجه می شویم که خود ارضایی را از دوران کودکی شروع کرده اند، ولی چون با این مسئله برخورد مناسب و درمان درستی صورت نگرفته است، خود ارضایی تا دوران نوجوانی و جوانی ادامه یافته و فرد را دچار مشکلات و عوارض جسمی و خصوصاً روحی مثل، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصیلی، اضطراب و افسردگی شدید کرده است.

چگونه می توان از بروز خودارضایی در کودکان پیشگیری کرد؟

همان طور که قبلاً اشاره شد، دست کاری آلت تناسلی از روی کنجکاوی در کودکان امری شایع است، ولی اگر این کار به صورت افراطی ادامه پیدا کند و جلوی این کار به نحو صحیح و درست گرفته نشود، ممکن است تبدیل به خودارضایی شود. بنابراین مؤثرترین و بهترین راه ، انجام دادن اقداماتی است که از ابتلای کودکان به خود ارضایی، ممانعت و پیشگیری کند.

برای تحقق این امر، لازم است والدین، اولاً اطلاعات و آگاهی خود، راجع به مسائل جنسی کودکان را افزایش دهند و ثانیاً وقت و انرژی بیش تری جهت تربیت فرزندان شان صرف کنند، تا بتوانند بیش تر مراقب و مواظب رفتارهای کودکان شان باشند.

کودکان، هم چون گیاه و گلی خود رو نیستند که خود به خود رشد کنند. هر آن گونه که والدین آن ها را تربیت می کنند، رشد و نمو پیدا می کنند. در صورت سهل انگاری یا ندانم کاری والدین، ممکن است کودکان مبتلا به خودارضایی شوند و تا پایان عمر همین عمل را انجام دهند.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (23 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تارا اکبری زاد | ۳ سال پیش
سلام کسی هست بین شما که دارید میخونید، که تو بچگی این کار رو می‌کرده ولی برخلاف گفته ی این پیج همراه با تخیل بوده؟(هر تخیلی یعنی چون نمی‌دونسته اصلا چرا لذت داره،راجع به یک موضوع بی ربط همزمان با خودارضایی خیال‌پردازی کنه) میشه اگه هست بگه در جواب کامنتم ممنون
0
1
. | ۴ سال پیش
من هم اینطوری بودم اما خوشبختانه ترک کردم
0
8

hits