دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 قوانين استفاده از كامپيوتر توسط فرزندان
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وابستگي به كامپيوتر به اندازه مواد مخدر خطرناك است.

وابستگي به كامپيوتر به اندازه مواد مخدر خطرناك است.

در حالي كه كامپيوتر ابزاري مفيد و ارزشمند به شمار مي رود و مي تواند به افزايش ميزان خلاقيت، هوش و اطلاعات كمك كند، اما گاهي اوقات استفاده نابه جا از اين وسيله به ضرر انسان تمام مي شود و به همين دليل بسياري از خانواده به خاطر استفاده زياد بچه هايشان از كامپيوتر گله مند و نگران هستند. گاهي وابستگي به كامپيوتر براي بازي يا چت كردن مي تواند درست به اندازه وابستگي به مواد مخدر خطرناك باشد و متاسفانه به طور معمول بچه ها و نوجوانان متوجه اين موضوع نيستند. پيشنهادات مطرح شده در اين مقاله به پدر و مادرها كمك مي كند تا مانع وابستگي فرزندان شان به كامپيوتر شوند.

قوانین استفاده از کامپیوتر توسط فرزندان

با بچه ها حرف بزنيد

با فرزند خود درباره مضرات استفاده افراطي از كامپيوتر حرف بزنيد. فرزندتان بايد بداند استفاده بيش از اندازه از كامپيوتر چه عواقب خطرناكي دارد و اگر فرزندتان دليل خاصي براي كارش داشت، سعي كنيد با گفتگوي صميمانه او را توجيه كنيد.

كامپيوتر را در اتاق كودك نگذاريد

كامپيوتر بايد در اتاق نشيمن يا محيطي باز باشد كه تمام اعضاء خانواده در آنجا جمع مي شوند. هرگز اجازه ندهيد كامپيوتر در اتاق خواب فرزندتان باشد. چون اين امر وابستگي او را به كامپيوتر بيشتر مي كند.

كامپيوتر بايد رمز ورود داشته باشد

اگر به هر دليلي ناچاريد كامپيوتر را در اتاق كودك قرار دهيد، براي آن رمز ورود بگذاريد، تا فرزندتان هر وقت اراده كند امكان استفاده از آن را نداشته باشد. به اين ترتيب، كودك براي استفاده از كامپيوتر ناچار است از شما اجازه بگيرد و به اين ترتيب مي تواند زمان استفاده او از كامپيوتر را كنترل كنيد.

زمان تعيين كنيد

زماني را تعيين كنيد كه كودك فقط در آن مقطع زماني حق استفاده از كامپيوتر داشته باشد و اين امر را به صورت يك قانون در آوريد و به آن پايبند بمانيد و هنگامي كه وقت تعيين شده به پايان رسيد، از فرزندتان بخواهيد از مقابل مانيتور كامپيوتر برخيزد. اگر پدر و مادر به قانوني كه در خانه مي گذارند پايبند نمانند، فرزندان نيز آن قانون را جدي نمي گيرند.

مراقب كارهاي فرزندتان باشيد

اگر فرزندتان از كامپيوتر فقط براي بازي استفاده مي كند، بازي ها را كنترل شده برايش انتخاب كنيد و سي دي هايي را كه انتخاب مي كنيد، قبلاً به تنهايي ببينيد و چنانچه از اينترنت استفاده مي كند، بر روي سايت هاي مورد مراجعه او،‌ تحقيقات لازم را انجام بدهيد و يادتان باشد استفاده بچه ها از كامپيوتر و اينترنت دور از چشم شما گاهي آثار مخرب و جبران ناپذيري هم براي بچه و هم براي خودتان دارد.

براي كامپيوتر جايگزين پيدا كنيد

زماني را كه فرزندتان صرف كار با كامپيوتر مي كند، با فعاليت هاي ديگري عوض كنيد. به عنوان مثال او را خود براي خريد، به بيرون از خانه ببريد، با هم بازي كنيد يا او را در كارهاي آشپزي يا امور مربوط به خانه دخالت دهيد. بعضي بچه ها ساعات زيادي را در خانه تك و تنها هستند و استفاده از كامپيوتر جايگزين خوبي براي ارتباط هاي اجتماعي آنان مي شود. اين گروه كودكان ارتباط هاي اجتماعي ضعيفي خواهند داشت. هر بچه اي براي مصون ماندن از وابستگي به كامپيوتر نياز به روش خاصي دارد. براي يك عده شان محدود كردن زمان و سرگرم كردن آنها به كارهاي ديگر، مناسب است و بعضي ديگر نياز به قوانين سخت دارند، اما به خاطر بسپاريد قوانين نبايد آن قدر سخت باشد كه موجب ايجاد استرس در كودك، يا پرخاشگري او شود و از طرف ديگر، نبايد آن قدر آسان و ضعيف باشد كه بر روند رفتاري كودك هيچ تاثيري نگذارد.

منبع : مجله خانواده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits