دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص جنین دوجنسه قبل از تولد
55
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تشخیص جنین دوجنسه قبل از تولد: والدینی که تشخیص پیش از تولد را مدنظر دارند، نیازمند اطلاعاتی هستند تا درک شرایط را برایشان مقدور سازد و بتوانند برای آن روش رضایت بدهند یا نه...

تشخیص جنین دو جنسه

هدف از تشخیص جنین دو جنسه پیش از تولد ، صرفا شناسایی اختلالات در دوره جنینی و اجازه ختم بارداری در صورت یافتن نقصی در جنین نیست. بلکه اهداف تشخیص پیش از تولد را می‌توان به این صورت بیان کرد.

در این بخش از مجله دلگرم شما را با روند این کار آشنا میکنیم

تشخیص جنین دو جنسیتی پیش از تولد محدوده‌ای از انتخابهای آگاهانه برای زوجهای در معرض خطر به دنیا آوردن کودکی با نوعی اختلال را فراهم می‌کند. اطمینان دادن و کاستن اضطراب خصوصا در بین گروههای پرخطر ، اجازه آغاز بارداری برای زوجهای در معرض خطر داشتن کودکی مبتلا به نوع خاصی از نقص مادرزادی که در غیر این صورت ممکن است از بچه‌دار شدن منصرف شوند، با علم به اینکه وجود یا فقدان اختلال در جنین را می‌توان با آزمایش تائید کرد.

مشاوره ژنتیکی برای تشخیص پیش از تولد

والدینی که تشخیص پیش از تولد را مدنظر دارند، نیازمند اطلاعاتی هستند تا درک شرایط را برایشان مقدور سازد و بتوانند برای آن روش رضایت بدهند یا ندهند. مشاوره ژنتیکی مقدماتی افراد کاندیدا برای تشخیص پیش از تولد ، معمولا با موارد زیر سروکار دارد:

1.خطر مبتلا بودن جنین

2.ماهیت و پیامدهای احتمالی مشکل خاص

3.مخاطرات و محدودیتهای اقدامات انجام شده

زمان لازم پیش از آماده شدن گزارش و نیاز احتمالی به تکرار اقدام در صورت ناموفق بودن تلاش.

شیوه‌های تشخیص پیش از تولد

شیوه‌هایی که در حال حاضر برای تشخیص پیش از تولد بکار می‌روند شامل روشهای تهاجمی و غیر تهاجمی می‌باشد.

تهاجمی: شیوه‌های تهاجمی شامل آمینوسنتز ، نمونه برداری از پرزهای کوریونی ، کوردوسنتز و تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی می‌باشد

غیر تهاجمی : شامل آلفافیتوپرتئین سرم مادر ، غربالگری سرم مادر ، سونوگرافی و جدا کردن سلولهای جنینی از گردش خون مادر می‌باشد. که برخی از آنها را در زیر توضیح می‌دهیم.

آمینوسنتز

آمینوسنتز به خارج کردن نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک از راه شکم ، توسط سرنگ اطلاق می‌شود. مایع آمنیوتیک ، حاوی سلولهایی از منشا جنینی است که می‌توان آن را برای آزمایشهای تشخیصی کشت داد. پیش از آمینوسنتز ، از سونوگرافی برای تایید قابلیت حیات جنین ، سن بارداری ، تعداد جنینها و طبیعی بودن ساختمانها و.. استفاده می‌شود. آمینوسنتز به صورت سرپایی و عموما در هفته‌های 16 - 15 پس از اولین روز آخرین دوره قاعدگی ، انجام می‌شود. علاوه بر تجزیه و تحلیل کروموزومهای جنین ، می‌توان غلظت AFP در مایع آمینوتیک را جهت شناسایی بعضی بیماریها ، ارزیابی کرد.

کوردوسنتز

کوردوسنتز ، روشی است که برای بدست آوردن مستقیم نمونه خون جنینی از بند ناف با هدایت سونوگرافی بکار می‌رود. نمونه خون جنینی صرفا به چند روز کشت نیاز دارد تا سلولهای مناسب برای تجزیه و تحلیل کروموزومی یا مطالعات خونی فراهم شوند. کوردوسنتز برای پیگیری سونوگرافی که وجود اختلال جنینی را نشان داده است. در مواردی بکار می‌رود کشت سلولهای مایع آمینوتیک ناموفق بوده یا وقتی تشخیص DNA برای اختلالی که با آزمایشهای بیوشیمیایی سلولهای پلاسما یا خون جنین قابل شناسایی است، امکان پذیر نیست. کوردوسنتز در هفته‌های 21 - 19 بارداری انجام می‌شود و میزان سقط جنین در این روش 3 - 2 درصد است.

سونوگرافی پیش از تولد برای اختلالات تک ژنی

وقتی جنین در معرض خطر نوعی اختلال تک ژنی است که ضایعه ژنتیکی آن ناشناخته می‌باشد، سونوگرافی جزئی ممکن است گاهی تنها شیوه مقدور تشخیص پیش از تولد باشد. در برخی مواردی که آزمایش DNA امکان پذیر است، اما نمونه خونی یا بافتی برای مطالعات DNA یا پروتئین در دسترس نیست، سونوگرافی تشخیصی می‌تواند مناسب باشد.

نوزاد دو جنسیتی

سوالات شما کاربران عزیز:

سوال کاربر: هفته 21 بارداری ام. تو هفته 18 به سونوگرافی رفتم و در اونجا بهم گفتن جنین پسر است. ولی بیضه ها مشخص نیست و دو هفته بعد مراجعه کنم. دو هفته بعد گفتن قابل تشخیص نیست ممکنه دختری با آلت تنالی بزرگ باشه یا پسری که بیضه هاش هنوز مشخص نشده.به سونوی دیگه ای مراجعه کردم که گفتن بچه دختر و کاملا نرماله. راستش خیلی نگرانم که مشکلی وجود داشته باشه یا بچه دو جنسه باشه.

پاسخ: نه مادر عزیز نگران نباشید، تشخیص جنسیت جنین گاهی با 30 درصد خطا همراه است. جنین شما دختر است.

divider

سوال کاربر: آیا استفاده از محصولات پروژسترون در طول دوران بارداری بر روی جنین پسر تاثیر دارد

پاسخ: خیر به هیچ عنوان مدروکسی پروژسترون نمی تواند بر روی جنین پسر تاثیر بگذرد و تنها ممکن است اگر جنین دختر باشد و اگر پروژسترونی که مصرف کردند قوی باشد می تواند تنها از نظر ظاهری بر روی جنین دختر تاثیر بگذارد و جنین را به سمت پسر ببرد.

divider

سوال کاربر: سلام من هفته 23 بارداریم و جنینم دختره آخرین بار که لک دیدم هفته دهم بود و شیاف سیکلوژست یا پروژسترون استفاده کردم تا الان دو شب در میان یکی و در این مدت دیگه لک ندیدم اما شنیدم که این شیافها باعث اختلال درآلت تناسلی جنین دختر و دوجنسیتی میشه خیلی نگرانم کمکم کنید

پاسخ: شیاف سیکلوژست مضرات پروزسترون مصنوعی را ندارد و تاثیر منفی بر روی جنین شما نخواهد داشت. شیاف سیکلوژست حاوی ترکیبات فعال پروژسترون است که در واقع یک هورمون طبیعی زنانه است. دستگاه تناسلی خارجی جنین بین هفته های ۱۴ تا ۱۶ شکل نهایی خود را پیدا می کند و ظاهر دخترانه یا پسرانه آن در پایان هفته ۱۶ در سونوگرافی واضح خواهد بود.بنابراین ادامه یا قطع مصرف پروژسترون تاثیری روی وضعیت جنین شما نخواهد داشت

راههای اصلی شناخت جنسیت اصلی نوزاد دو جنسیتی

تشخیص نوزاد دو جنسیتی با این روش ها

1.شمردن دنده‏ های سمت راست و چپ قفسه سینه که در صورت برابر بودن آنها، زن و در صورت نابرابری، مرد خواهد بود. در ملاک بودن این نشانه اختلاف است

2.اگر دو آلت تناسلی هم داشته باشد یکی از آنها از دیگری ضعیف تر است، یا رحم ندارد که بارور شود، یا منی ندارد که بارور سازد. بنابراین آن فردی را که ما خیال می کنیم دوجنسه است در حقیقت یا مرد است و یا زن.

خروج دائمی یا غالبی بول از یکی از دو آلت تناسلی وی و حکم به جنسیّت او بر اساس همان آلت. در فرض خروج غالبی، خروج بول از مخرج دیگر باید بسیار نادر باشد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره ترانس سکسوالیست(دو جنسه ها)

دو جنسه ها حق کارکردن دارند..!!

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (55 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۲ سال پیش
سلام یعنی دوجنسه بودن جنین از روش آمینوسنتزمشخص میشه ؟ممنون
0
11
افسانه | ۲ سال پیش
من هفته ۱۳ رفتم سونو گفتن احتمال پسره.هفته ۱۸ گفتن شبیه پسره ولی اندامش رشد نرده.
به نظرتون مشکلی وجود داره ؟خیلی نگرانم دوجنسه نباشه
0
0
علی قاسمی | ۲ سال پیش
من قرص اسپیرونولاکتون استفاده میکردم قبل بارداری چقدر احتمال داره بچه دو جنسیتی بشه دکترم نگرانم کرده با اینکه خودش تجویز کرده بود
2
13
محمد | ۴ سال پیش
سلام خانواده همسرم بچه هاشون ترنس هستند و من دوست ندارم فرزند ترنس به دنیا بیارم باید چه کار کنیم؟
0
1
پاسخ ها:
محمود | ۴ سال پیش
سلام سوال پرسیدم ک من خانواده همسرم (به جز همسرم)
دو جنسه توشون هست،عمه خانمم،پدر خانمم بچه کوچیکش
و این سوال رو پرسیدم ک بچه ترنس نمیخوام
3
43
مرجان سمایی | ۵ سال پیش
ممنون من با دارو باردار شدم و دکترم همین توضیحات شما رو بهم داد الان خیالم راحته.
1
8

hits