دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عمليات كوچك شهيد مدني در غرب سوسنگرد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1360 ش)
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عمليات كوچك شهيد مدني در غرب سوسنگرد

عمليات‌ شهيد مدني‌ در تاريخ بيست‌ و هفتم‌ شهريورماه ‌۱۳۶۰ هجري شمسي به‌منظور انهدام‌ توان‌ رزمي‌ دشمن‌ در منطقه‌ سوسنگردعمومي‌ سوسنگرد، به‌صورت‌ محدود صورت‌ گرفت.

علي‌رغم مخالفت لشگر ۱۶ زرهي با اين درخواست، قرارگاه مقدم دستور اکيد و لازم‌الاجرايي مبني بر اجراي عمليات در سريع‌ترين زمان ممکن صادر کرد. لذا عمليات شهيد مدني در دو مرحله و طي سه روز طراحي و درنهايت اجرا گرديد.

فرمانده لشگر ۱۶ زرهي، دليل مخالفت خود را کمبود شديد مهمات و نبود آتش توپخانه بيان کرده ‌بود. هدف از اين عمليات، تحقق کامل اهداف از پيش تعيين‌ شده "عمليات طراح" بوده است که محقق نشده بود؛ به‌دليل آن‌که پيشروي عناصر لشگر زرهي ارتش در عمليات طراح ناقص بوده و اين نقصان باعث شده بود که قسمتي از جناح جنوبي لشگر ۹۲ زرهي ايران زير آتش ديده‌باني عراق قرار بگيرد و قدرت هرگونه تحرک از اين نيرو گرفته شود و هر روزه تلفات سنگيني به نفرات و تجهيزات تيپ ۳ اين لشگر وارد گردد.

در همين راستا، فرمانده لشگر ۹۲ از قرارگاه مقدم - که مرکز فرماندهي عمليات‌هاي ارتش در جبهه جنوبي بود - درخواست کرد تا دستوري به لشگر ۱۶ زرهي نيروي زميني ابلاغ شود و آن لشگر در کرانه جنوبي کرخه تا پل سابله پيشروي و با از بين بردن مواضع عراق، جناح جنوبي لشگر ۹۲ را از ديد و تير مستقيم ارتش عراق دور نگه دارد.

اين عمليات، آخرين اقدام محوري ايران در سال اول جنگ به‌شمار مي‌رفت که طي اين‌ يورش‌ كوتاه‌مدت، نيروهاي‌ سپاه‌ و ارتش‌ توانستند با ياري‌ يكديگر، ضمن ۲ كيلومتر پيشروي‌ و جلو بردن‌ مواضع‌ خودي، ۵۰ دستگاه‌ تانك‌ دشمن‌ را منهدم‌ و ۱۶۹۰ تن‌ از افراد دشمن بعثي‌ را كشته، زخمي‌ و يا اسير نمايند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits